Of ze moeten zich misschien wat minder aanstellen ipv zich te gedragen als kleuters. Dat is natuurlijk ook een optie.Dan moet het niveau van de scheidsrechters omhoog. Door die inconsequentie gaan spelers zwaar gefrustreerd raken.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Of ze moeten zich misschien wat minder aanstellen ipv zich te gedragen als kleuters. Dat is natuurlijk ook een optie.Dan moet het niveau van de scheidsrechters omhoog. Door die inconsequentie gaan spelers zwaar gefrustreerd raken.
Dat ontkent niemand, maar wj als supporter moeten ook eenmaal realiseren dat we maar in Belgie zitten he. Van scheidsrechters verwachten we absolute perfectie en geen enkele fout, maar van spelers die veelvouden krijgen en kans na kans missen zwijgen we in alle talen. Belgisch voetbal is nu eenmaal een matige speler in het mondiale voetbal, met matige protagonisten en matige budgetten. Spelers zijn niet foutloos, net als scheidsrechters dat zijn.Dan moet het niveau van de scheidsrechters omhoog. Door die inconsequentie gaan spelers zwaar gefrustreerd raken.
Ik weet niet of je er al bij stil gestaan hebt maar een scheidsrechter is ook een mens met emoties... Die dus misschien ook net iets slechter presteert als hij onder constante druk staat van een hoop opgefokte spelers die voor het minste naar hem vliegen? En die met de wekelijkse artikels van trainers, bestuursleden en spelers die zijn prestaties onder de loep nemen in zijn hoofd zit?Dan moet het niveau van de scheidsrechters omhoog. Door die inconsequentie gaan spelers zwaar gefrustreerd raken.
Ik heb het ook niet op Genk alleen voor alle duidelijkheid he...
Maar in deze situatie kan je er dus voor kiezen om te reageren als een jaloerse kleuter (zij doen dat dus wij ook) of als een professional (zij doen dat, wij gaan hier niet in mee) en dan ben ik precies toch voorstander van het tweede. En als het dan toch over beïnvloeden moet gaan, ik denk dat een scheidsrechter precies ook liever optie 2 heeft waardoor die zelfs eerder geneigd gaat zijn om bij twijfel het voordeel te geven aan de respectvolle ploeg ipv aan die 10 bullebakken die toch op hem gaan vliegen.
Er moeten op scheidsrechterlijk vlak stappen gezet worden, maar daarvoor moeten budgetten omhoog, moet omkadering beter, en vooral moet het scheidsrechtersvak een aantrekkelijk beroep worden. Door week in week uit die mensen kapot te maken op sociale media ga je er niet veel over houden hoor. Welke weldenkende, verstandige mens wilt zich in godsnaam in zo een wespennest begeven voor een relatief matig loon?
We zien dezelfde commentaar op scheidsrechters over heel de wereld, op elk niveau. Enkel in het voetbal. Sorry, maar je gaat me echt niet wijsmaken dat de budgetten en omkadering voor scheidsrechters in het voetbal slechter zijn dan in alle andere sporten, dat enkel in het voetbal de scheidsrechters blijkbaar een slecht niveau halen. Dan is het geen kip/ei verhaal hoor.
Daar volg ik je ook in hoor. Die hele fixatie op scheidsrechters en VAR, soms al dagen voor de match, is geen gezonde evolutie. Ik lees hier mee in het JPL topic en ik zie quasi enkel nog geklaag op de spelleiding en bitter weinig posts over de prestatie van de spelers. En het zal op een ander zeker niet beter zijn.Dat de supporters zich wel mogen laten gaan, ik kan daar @Sond wel nog ergens in volgen, maar ook daar denk ik dat het niet gezond is hoe supporters steeds meer bezig zijn met de ref en de VAR dan met hun eigen ploeg.
Sorry, ik vind het gewoon bullshit. Gaat een 'betere' arbitrage er voor zorgen dat fases niet meer op 100 verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd? Neen toch?Toch wel. Ik geef alleen al het voorbeeld van de NFL en tennis. In tennis het uw hele "arbitrage" al makkelijker doordat er niet zo een scala aan fouten is en in NFL zijn de regels een pak duidelijker en worden fouten gewoon een pak duidelijker gecommuniceerd. Over veel andere sporten kan ik niet spreken, aangezien ik niet meer kijk dan die sporten en af en toe wat golf.
In voetbal wordt er elk jaar weer vanalles verzonnen ivm nieuwe regels, worden die niet consequent opgevolgd en wordt er zeer eenzijdig/beperkt/neerbuigend over de fouten/regels gecommuniceerd naar zowel spelers als supporters.
Voetbal heeft ZEER veel te leren van andere sporten qua regelgeving en manieren van scheidsrechteren. Er staat overigens nergens staat dat er slechtere budgetten zijn, maar dat betekent niet dat die budgetten en omkadering op de juiste manier ingezet worden. Dat is iets dat bij veel andere sporten een pak beter loopt.
Ik ga hier overigens zeker niet betwisten dat er eveneens een algemene mentaliteitswijziging nodig is bij veel supporters en spelers, maar daar komt het kip/ei verhaal voorbij. Een betere arbitrage gaat die mentaliteitswijziging niet op eigen houtje volledig voor elkaar krijgen, maar die gaat die wel kunnen starten. Niet iedere speler en supporter gaat ineens een braaf muisje worden, maar je gaat zo wel al meer mensen hebben die de "bullebakken" gaat kunnen aanspreken en zeggen dat ze misschien toch niet zo in hun recht zijn en dat hun onrechtvaardigheidsgevoel wel eens ongegrond kan zijn. En zou bouw je dat stelselmatig uit. In één/twee/drie komt dat niet in orde, maar het moet ergens beginnen.
Sorry, ik vind het gewoon bullshit. Gaat een 'betere' arbitrage er voor zorgen dat fases niet meer op 100 verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd? Neen toch?
Je zou nog veel meer aan de spelregels kunnen morrelen, zodat er geen interpretatie meer mogelijk is, maar dan moet je dus naar situaties zoals de handspelregel. Is dat waar je naartoe wilt? Raakt een speler eerst de bal bij een tackle of niet? Gevaarlijk spel of niet? Weg met de interpretaties: elk fysiek contact met de voeten vanaf nu bestraft met een kaart. Willen we daar echt naartoe?
Ofwel ga je naar een sport met regels die niet voor interpretatie vatbaar zijn, bezint eer ge begint denk ik daarvan, ofwel ga je gewoon moeten accepteren dat de scheidsrechter een situatie op een bepaalde manier heeft geïnterpreteerd en beoordeeld en heb je je daar bij neer te leggen. En dat heeft dan niets te maken met 'betere' arbitrage, maar alles met een algemene mentaliteitswijziging bij in de eerste plaats spelers en clubs, maar ook bij de supporters.
Niet om met u ruzie te maken, maar dat argument ben ik zo kotsbeu gehoord. Als gij in de 5e minuut een aanslag pleegt kunt ge er zonder kaart vanaf komen. Maar in de 60ste kunt ge dan wel rood krijgen. Ik vind dat nonsens.Ik zeg niet dat de arbitrage niet in de fout gaat, ik zeg dat het niveau van de arbitrage niet uitmaakt voor hoe spelers, clubs en supporters omgaan met de scheidsrechters. En dat je aan die mentaliteit en houding niets gaat wijzigen door het gepercipieerde niveau van de scheidsrechters omhoog te halen. Jij maakt daar communicerende vaten van, ik betwist dat ten zeerste. Ik vind dat zelfs ongelofelijk naïef, en hoor daar vooral de emotionele supporter in.
Consequentie is trouwens evenzeer iets dat heel erg perceptie-bepaald is. Jij kan van oordeel zijn dat fout y op minuut 30 exact hetzelfde was als fout x op minuut 5, de supporter van de tegenploeg denkt daar misschien al anders over. De ref mogelijk ook. Als een ref trouwens op minuut 3 een rode kaart trekt, dan staat het hier 5 pagina's vol over hoe de scheidsrechter de match heeft bepaald (en niet over de speler die pipo de clown is gaan uithangen). Of hoe een scheidsrechter nooit goed kan doen. En waarom ik dus niet geloof in dat riedeltje van 'ze moeten maar beter fluiten', 'ze moeten maar consequent zijn' en dan zullen we wel respect tonen. Opnieuw, dat zijn niet de communicerende vaten die jij er van maakt.
Ook dat van die 'houding' van de scheidsrechters. Ik zie daar eerder een vooringenomenheid van jou in, een op voorhand verdacht maken van de scheidsrechter, dan dat dat met de realiteit strookt. En anderzijds kan je het de scheidsrechters ook moeilijk kwalijk nemen dat ze de schoolmeester gaan uithangen wanneer ze elke match belaagd worden door volwassen mannen die zich gedragen als crapuleuze kleuters.
Ik ben het daar niet mee oneens, maar je weet zelf toch ook dat de scheidsrechter daar niet "goed" kan doen in de ogen van de goegemeente? Geeft hij geen rood, dan is het omdat hij niet durfde in minuut 5. Slechte ref. Geeft hij rood, dan heeft hij de match bepaald en heb je een tegenstander en supporters die 85 minuten lang liggen mekkeren om compensatie. Slechte ref.Niet om met u ruzie te maken, maar dat argument ben ik zo kotsbeu gehoord. Als gij in de 5e minuut een aanslag pleegt kunt ge er zonder kaart vanaf komen. Maar in de 60ste kunt ge dan wel rood krijgen. Ik vind dat nonsens.
Ik ben wekelijks actief op provinciaal niveau en daar is het gezaag en geklaag even erg. Die nemen ook al het lelijke over van wat ze op tv zien. Ofja, het mooie rauwe zoals jij het omschrijft.Goed mannen (of vrouwen?) met jullie reacties begrijp jullie stelling al wat beter.
Ik hoop alleen dat we nooit gaan naar toestanden waar dat een speler totaal niks meer mag zeggen zoals sommige idioten in het provinciaal voetbal menen toe te passen.
Het tijdstip van een fout speelt onrechtstreeks mee en dat weet je zelf goed genoeg.Niet om met u ruzie te maken, maar dat argument ben ik zo kotsbeu gehoord. Als gij in de 5e minuut een aanslag pleegt kunt ge er zonder kaart vanaf komen. Maar in de 60ste kunt ge dan wel rood krijgen. Ik vind dat nonsens.
Ik weet niet of jij bij de jeugd zit of niet, maar ook daar zie je dat. Tot een bepaalde leeftijd worden die enorm kort gehouden (ook door trainers enzovoorts) en wordt respect voor de scheidsrechter hoog in het vaandel gedragen, maar op een gegeven moment stopt dat schijnbaar plotseling. Dan zie je die handgebaren maar gaan, wordt er na een vermeende fout een sprintje richting scheidsrechter ingezet, en staan ze er (zoals 'de echten') met zijn allen rond. Dat veel ouders langs de zijlijn staan roepen en tieren op 'de Patrick' helpt natuurlijk ook helemaal niks: qua voorbeeld is dat ook rommel natuurlijk.Ik ben wekelijks actief op provinciaal niveau en daar is het gezaag en geklaag even erg. Die nemen ook al het lelijke over van wat ze op tv zien. Ofja, het mooie rauwe zoals jij het omschrijft.
Mijn welgemeende excuses mocht je fluiten in 1e provinciale Oost-Vlaanderen, de kans dat ik afgelopen seizoen kwaad was op u is dan grootIk ben wekelijks actief op provinciaal niveau en daar is het gezaag en geklaag even erg. Die nemen ook al het lelijke over van wat ze op tv zien. Ofja, het mooie rauwe zoals jij het omschrijft.
Ik ben ook vrijwilliger in de kantine tijdens de matchen van onze reserven en het aantal keer dat ik daar hoor dat er geen scheids is gevonden is niet meer bij te houden. Het is uniek als zowel reserven A, B als de dames in hetzelfde weekend een scheidsrechter hebben, en dan spreek ik nog niet over de jeugd. Het ziet er dus inderdaad niet goed uit in de lagere regionen van het voetbal qua scheidsrechters.Ik denk er ook steeds meer aan om er de brui aan te geven. Waarom moet ik het nog doen? Een hele zondagnamiddag/avond opofferen voor een hoop gezaag te moeten aanhoren voor €25?
Nee, dan kan ik mijn tijd beter nuttig spenderen. Het is door dergelijke houdingen en anti-scheidsrechter minded personen zoals die van jou dat er ieder jaar zoveel stoppen op provinciaal niveau (en in de jeugd). Ik zie het toekomstgewijs er ook niet op verbeteren qua aantallen.