Gebruik van sociale media door politieke partijen

derp

Well-known member
Rare krantenkoppen vandaag:

gUblDJQ.png


Ik ben persoonlijk wel voorstander van een plafond (zoals Groen ook heeft voorgesteld) van wat er besteed mag worden aan politieke advertenties. Of partijen er dan voor kiezen om dat te gebruiken voor sociale media of reguliere media maakt voor mij niet zo veel uit maar ik krijg wel buikpijn van de bedragen die partijen (met dus N-VA en VB op kop) spenderen aan reclame.
 
Rare krantenkoppen vandaag:

gUblDJQ.png
Een totaalverbod lijkt me het kind met het badwater weggooien. Een even playing field lijkt me daarentegen wel een must voor de democratie: volledige transparantie over reclame, advertenties, ... en een gelijk budget voor elke partij via de partijdotatie ofzo.
 
Een totaalverbod lijkt me het kind met het badwater weggooien. Een even playing field lijkt me daarentegen wel een must voor de democratie.
Inderdaad, ik vind het ook raar om het volledig te verbieden op sociale media.
Een partij als VB of PvdA die uit veel traditionele media geweerd wordt heeft kàn ook helemaal niet anders dan zich online te profileren, en hoewel dat niet mijn partijen zijn vind ik niet dat ge ze op die manier lam kunt/moogt leggen.

Maar de budgetten van (Belgisch) geld dat op die manier richting Meta vloeit vind ik wel zonde. Als we daar nu gewoon een plafond op zetten dan stopt die wapenwedloop en worden we er allemaal beter van imo.
 
Een totaalverbod op rondhuppelen in entertainment- en human interestprogramma's lijkt me meer zinvol. Een plafond op sociale media ... als dat betekent dat alle partijen even veel schermtijd krijgen op TV?
 
Een totaalverbod op rondhuppelen in entertainment- en human interestprogramma's lijkt me meer zinvol. Een plafond op sociale media ... als dat betekent dat alle partijen even veel schermtijd krijgen op TV?
Dat laatste is een moeilijke, en ook niet wenselijk vind ik. Het is logisch dat regeringspartijen en partijen met meer gewicht ook wat vaker opduiken in nieuws- en duidingsprogramma's.

Ik zou ook niet spreken van een plafond specifiek op advertenties op sociale media, maar wel op betaalde advertenties en reclame in het algemeen, ongeacht het medium.
 
Dat laatste is een moeilijke, en ook niet wenselijk vind ik. Het is logisch dat regeringspartijen en partijen met meer gewicht ook wat vaker opduiken in nieuws- en duidingsprogramma's.

Ik zou ook niet spreken van een plafond specifiek op advertenties op sociale media, maar wel op betaalde advertenties en reclame in het algemeen, ongeacht het medium.
Goh, maar hoe ga je dan om met een cordon mediathique in Wallonië waarin een politiek zwaargewicht (electoraal dan) als het VB compleet wordt genegeerd in tv-programma's? Akkoord dat een partij met 5% (of minder) minder schermtijd krijgt dan een regeringspartij, het moet proportioneel zijn maar er is een reden waarom het VB de sociale media is gaan opzoeken.
 
Goh, maar hoe ga je dan om met een cordon mediathique in Wallonië waarin een politiek zwaargewicht (electoraal dan) als het VB compleet wordt genegeerd in tv-programma's? Akkoord dat een partij met 5% (of minder) minder schermtijd krijgt dan een regeringspartij, het moet proportioneel zijn maar er is een reden waarom het VB de sociale media is gaan opzoeken.
Ik vind persoonlijk dat dat los staat van betaalde advertenties en reclame?
 
Een totaalverbod lijkt me het kind met het badwater weggooien. Een even playing field lijkt me daarentegen wel een must voor de democratie: volledige transparantie over reclame, advertenties, ... en een gelijk budget voor elke partij via de partijdotatie ofzo.

Bij gelijk budget voor elke partij richt ik mij morgen een politieke partij op, denk ik dan, dat kan niet de bedoeling zijn.

het lijkt mij niet onlogisch dat de partijsubsidies schalen met hoe groot een partij is, of dat onbeperkt zo moet zijn is een andere discussie, maar om Bart De Wever te parafraseren: de reden dat de N-VA zoveel krijgt is omdat de andere (verliezende) partijen hun verliezen aan partijsubsidies door krimp hebben gecompenseerd door gewoon hogere toelagen.

Persoonlijk zou ik meer zien in een systeem waarbij de overheid bijvoorbeeld de eigen ledenbijdrage van partijleden verdubbelt of zelfs verdrievoudigt (met bv. max. € X per lid ofzo per jaar), om partijen die effectief leden werven te belonen, anderzijds ook kijkt naar het aantal behaalde kiezers, maar ook stevig beperkt waarin men dat geld mag uitgeven (neen, N-VA: ook niet investeren in vastgoed dus).

Rare krantenkoppen vandaag:

gUblDJQ.png


Ik ben persoonlijk wel voorstander van een plafond (zoals Groen ook heeft voorgesteld) van wat er besteed mag worden aan politieke advertenties. Of partijen er dan voor kiezen om dat te gebruiken voor sociale media of reguliere media maakt voor mij niet zo veel uit maar ik krijg wel buikpijn van de bedragen die partijen (met dus N-VA en VB op kop) spenderen aan reclame.

Tja, logische maatregel komende vanuit een kleintje zoals Groen natuurlijk. 't ook niet dat zij géén reclame maken online, hun "Groen, dat voelt goed!" waren de meest tenenkrommende reclames van vorig (kalender)jaar.
 
Bij gelijk budget voor elke partij richt ik mij morgen een politieke partij op, denk ik dan, dat kan niet de bedoeling zijn.

het lijkt mij niet onlogisch dat de partijsubsidies schalen met hoe groot een partij is, of dat onbeperkt zo moet zijn is een andere discussie, maar om Bart De Wever te parafraseren: de reden dat de N-VA zoveel krijgt is omdat de andere (verliezende) partijen hun verliezen aan partijsubsidies door krimp hebben gecompenseerd door gewoon hogere toelagen.
Ik vind het ook niet onlogisch dat er een schaling is in de partijsubsidies naar grootte toe, maar wel op vlak van welk budget ze tegenover marketing, reclame, advertenties, ... kunnen zetten. Want dat is een - naar mijn mening - oneerlijke manier waarop je de groten groot houdt, zeker in deze tijden. Op dat vlak vind ik een even playing field een must voor een eerlijk democratisch bestel.

Dat natuurlijk niet Jan en alleman die vandaag op morgen een nieuwe politieke partij opricht meteen een enveloppe van 250.000 euro om reclame te maken moet krijgen, daar ben ik het uiteraard ook mee eens.
 
Inderdaad, ik vind het ook raar om het volledig te verbieden op sociale media.
Een partij als VB of PvdA die uit veel traditionele media geweerd wordt heeft kàn ook helemaal niet anders dan zich online te profileren, en hoewel dat niet mijn partijen zijn vind ik niet dat ge ze op die manier lam kunt/moogt leggen.

Maar de budgetten van (Belgisch) geld dat op die manier richting Meta vloeit vind ik wel zonde. Als we daar nu gewoon een plafond op zetten dan stopt die wapenwedloop en worden we er allemaal beter van imo.
Maar als je er een plafond op zet heb je toch opnieuw een ongelijk speelveld? Want pakweg VB en Vooruit mogen dan even veel online advertenties lanceren, maar die laatste mag in traditionelere media zoals de krant en het nieuws meer opdraven.

In mijn ogen is het vrij simpel, je krijgt een budget en daarmee doe je wat je wilt. De ene zal graag een pagina grote advertentie plaatsen in HLN, de andere een nieuwe FB campagne starten. Het geld dat naar Meta vloeit is wel zonde, maar is het dan zoveel beter dat het allemaal naar een DPG zou vloeien? Aangezien die toch ook al bijna elke krant en tv-zender in Vlaanderen in handen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je er een plafond op zet heb je toch opnieuw een ongelijk speelveld? Want pakweg VB en Vooruit mogen dan even veel online advertenties lanceren, maar die laatste mag in traditionelere media zoals de krant en het nieuws meer opdraven.

In mijn ogen is het vrij simpel, je krijgt een budget en daarmee doe je wat je wilt. De ene zal graag een pagina grote advertentie plaatsen in HLN, de andere een nieuwe FB campagne starten. Het geld dat naar Meta vloeit is wel zonde, maar is het dan zoveel beter dat het allemaal naar een DPG zou vloeien? Aangezien die toch ook al bijna elke krant en tv-zender in Vlaanderen in handen hebben.

Helemaal mee eens hoor. Het gaat mij meer over de disproportionele budgetten die de partijen hebben (ook o.a. om mee te investeren in vastgoed zoals @KnightOfCydonia al aangaf) om campagne mee te voeren. Om campagne te voeren zult ge altijd wel middelen nodig hebben maar het is goed om dat te beknotten want ge wilt uiteindelijk niet dat geld een al te grote rol gaat spelen in wie wel/niet verkozen kan worden.

Geef ze allemaal hetzelfde budget en als de ene partij liever inzet op sociale media en de andere liever op iets anders dan is dat gewoon strategie.

Is denk ik voor een deel ook hier aan gerelateerd: https://www.hln.be/binnenland/onze-...t-bijna-35-miljoen-het-meest-in-kas~ac249d4c/
Als ik het goed begrijp krijgen partijen gulle overheidsdotaties die ze dan vervolgens gaan investeren in vastgoed, waardoor het mogelijk is om een nog grotere inkomstenstroom te genereren, dat ze dan vervolgens massaal opdoen aan online campagnes. Dat zit toch scheef lijkt mij.
 
Maar als je er een plafond op zet heb je toch opnieuw een ongelijk speelveld? Want pakweg VB en Vooruit mogen dan even veel online advertenties lanceren, maar die laatste mag in traditionelere media zoals de krant en het nieuws meer opdraven.

In mijn ogen is het vrij simpel, je krijgt een budget en daarmee doe je wat je wilt. De ene zal graag een pagina grote advertentie plaatsen in HLN, de andere een nieuwe FB campagne starten. Het geld dat naar Meta vloeit is wel zonde, maar is het dan zoveel beter dat het allemaal naar een DPG zou vloeien? Aangezien die toch ook al bijna elke krant en tv-zender in Vlaanderen in handen hebben.
DPG bezit verre van bijna elke krant en TV-zender in Vlaanderen. Qua kranten hebben ze enkel HLN en de Morgen (de andere kranten zitten in Mediahuis of zitten nog in een andere holding zoals bvb De Tijd) en qua tv-zenders hebben ze enkel VTM en Discovery.
 
En vandaag staat mijn twitterfeed (x) vol met rode Vooruit/Achteruit banner.
Ik had voordien nog gezwegen over Melissa zelf, want die komt (samen met Peter Mertens) ook te pas en te onpas voorbij.
Wat een hypocrisie.

De gedachte van een uitgavenplafond steun ik wel, maar de manier waarop dit weer gebracht wordt :sick:
Hoe kunt ge nog enig vertrouwen hebben in politiek?
 
Laatst bewerkt:
En vandaag staat mijn twitterfeed (x) vol met rode Vooruit/Achteruit banner.
Ik had voordien nog gezwegen over Melissa zelf, want die komt (samen met Peter Mertens) ook te pas en te onpas voorbij.
Wat een hypocrisie.

De gedachte van een uitgavenplafond steun ik wel, maar de manier waarop dit weer gebracht wordt :sick:
Hoe kunt ge nog enig vertrouwen hebben in politiek?
En dat allemaal als politieke advertenties?
 
Ja ik krijg momenteel van zowel elk vooruit & pvda 'kopstuk' dezelfde propaganda door de strot geramd.
(Uit het hoofd, schrijfwijze kan verkeerd zijn) Tijs verbeugt, onno , benny smets, peter mertens, raoul hedebouw, melissa depraetere, daan schellemans, jong sos antwerpen, robin tonniau

edit: eventjes gescrolled. Extra: axel weydts, ans persoons., pascal smet

Ook vermelden , vorige week was het quasi enkel VB op de feed met propaganda. Maar nu dus Vooruit die sociale media campagne heeft gestart.
Vandaar ... hypocrieten
 
Laatst bewerkt:
  • Denken jullie zelf te kunnen beoordelen in welke mate je beïnvloed wordt door ads - en dan specifiek op sociale media? Persoonlijk ben ik geneigd te zeggen dat dit slechts een beperkte invloed heeft, mss zelfs geen - maar om dat met absolute zekerheid te zeggen - geen idee.
  • Hoe ervaren jullie ads op sociale media? Positief indien niet overdreven (nieuwe content is soms nuttig), sterk negatief indien overdreven.
Men zou beter een verbod uitvaardigen op alle vormen van oppervlakkige advertenties - dus minder advertenties met meer inhoud zou ik wel appreciëren. Dat zou ook de bevolking bewuster maken van het belang van politiek en de slagkracht van slogans of statements mogelijks onderuit halen.
 
Ja ik krijg momenteel van zowel elk vooruit & pvda 'kopstuk' dezelfde propaganda door de strot geramd.
(Uit het hoofd, schrijfwijze kan verkeerd zijn) Tijs verbeugt, onno , benny smets, peter mertens, raoul hedebouw, melissa depraetere, daan schellemans, jong sos antwerpen, robin tonniau

edit: eventjes gescrolled. Extra: axel weydts, ans persoons., pascal smet

Ook vermelden , vorige week was het quasi enkel VB op de feed met propaganda. Maar nu dus Vooruit die sociale media campagne heeft gestart.
Vandaar ... hypocrieten
Ik vind dat verwijt van hypocrieten toch vaak vreemd.

Ik ben tegen het systeem van bedrijfswagens voor de maatschappij, maar zou voor mijn eigen belangen dom zijn om er nee tegen te zeggen.

In het geval van reclame, het is niet omdat er een soort van prisonners dilemma ontstaat dat je hypocriet zijt omdat ge u er niet door laat naaien (door jezelf dat te ontzeggen).

Naar mijn mening.
 
Als je dan actief campagne voert tegen firmawagens, ben je hypocriet. Simpel.
Of je gooit je eigen ideologie overboord en dat zegt dan veel over de integriteit.
 
Ondertussen projecteert Vooruit op het kantoor van VB en zet VB z’n campagnevoertuig voor de gebouwen van Vooruit.
Ik zou op mijn werk teruggefloten worden voor dergelijke kinderachtigheden.
 
Terug
Bovenaan