Review: Marvel's Midnight Suns

Firaxis zal voor de liefhebbers van XCOM en Civilization bekend in de oren klinken. Met medewerking van Marvel hebben ze hun tanden gezet in een nieuwe tactische RPG, die zich afspeelt in het Marvel-universum van de jaren ‘90. Verwacht je dus aan een licht aangepaste versie dan de bekende hedendaagse invulling.

Marvel's Midnight Suns is geïnspireerd op het verhaal van 'The Rise of the Midnight Sons' uit de stripreeks in de jaren ‘90. Lilith, de moeder van alle demonen, wordt teruggebracht uit de dood door Hydra. Onze wereld wordt bedreigd door haar leger aan demonen maar gelukkig ben jij, de Hunter, er nog om er een stokje voor te steken. De Midnight Suns brengen ook jou terug uit de dood, aangezien jij als enige ooit Lilith overwon en ze jou hard nodig hebben.

MarvelMidnightSuns1.jpg


Superhelden missen nooit

In tegenstelling tot andere tactische RPG’s spelen we met superhelden en zoals we allemaal weten: superhelden missen nooit. Er is gekozen voor een systeem met kaarten, waarmee verschillende acties uitgevoerd worden. Elke held heeft zo een deck bestaande uit acht kaarten, eigen aan hun persoonlijke stijl. Hoe meer je met een held speelt, hoe meer kaarten je voor hen vrijspeelt waardoor er meer opties zijn om het deck aan te passen. Ook zijn er verschillende systemen uitgewerkt om kaarten sterker te maken, zoals twee dezelfde combineren om een sterkere variant te krijgen of aangepaste versies met een extra effect er bovenop. De variatie, en dus ook het tactische element van de gevechten, ligt in de onvoorspelbaarheid van getrokken kaarten. Hoewel dit in het eerste opzicht een vreemd systeem kan lijken, speelt dit zeer leuk en is er veel variatie. Je start elk gevecht met zes kaarten, getrokken uit de beschikbare kaarten van de gekozen helden, en elke ronde trek je twee kaarten extra. Ben je niet tevreden met een kaart, kan je er tot twee vervangen per beurt. Er zijn twee verschillende soorten kaarten: standard en heroic. Standard kaarten genereren krachtpunten die nodig zijn om heroic kaarten te kunnen spelen. Het spreekt voor zich dat heroic kaart de meeste impact hebben en de sterkste aanvallen van de helden vertegenwoordigen.

Gevechten zijn leuk en uitdagend, elke superheld heeft zijn eigen stijl.


Alle locaties waar gevechten doorgaan zijn in detail vormgegeven, zo zijn alle obstakels te gebruiken of zijn er rotsen of kisten te vinden die je voor de nodige krachtpunten kan gebruiken om extra schade toe te dienen. Positionering van je helden ten opzichte van tegenstanders is tevens van cruciaal belang, niet alleen om die extra aanvallen te kunnen benutten, maar ook om met je eigen aanvallen een tegenstander tegen obstakels, helden of andere tegenstanders te katapulteren. Ook al kan je door het gebruikte systeem met kaarten niet altijd op lange termijn plannen, het is zeker noodzakelijk om op korte termijn het beste te halen uit je beschikbare acties en bovendien rekening te houden met de positionering na een actie. Moeilijke gevechten kunnen zo een ingewikkelde puzzel worden, om toch maar het maximale te halen uit de beschikbare opties. Alle helden voelen ook uniek aan en spelen naar hun eigen stijl. Ik heb nooit het gevoel gehad dat er een onmogelijke opdracht was, de gevechten waren leuk en uitdagend tegelijk. De missies zijn gevarieerd en veranderen stelselmatig met meer uitdaging.

MarvelMidnightSuns2.jpg


Hunter is een unieke held, met een eigen karakter dat jij bepaalt

Jij speelt als een eeuwenoude Demon Hunter, die zich sinds het laatste gevecht met Lilith in een soort sluimertoestand bevond. Het is een unieke held, die je naar eigen keuze kan aanpassen en invullen. Je gaat dus niet aan de slag met een bekende held, wat het verhaal en de inleving alleen maar ten goede komt. Firaxis heeft met Marvel’s Midnight Suns een eigen variant aan het originele verhaal gegeven, waardoor ze de nodige vrijheid hebben. Bij de start miste ik wel opties om een eigen toets te geven aan deze Hunter. Er is maar één outfit beschikbaar bij creatie en ook maar één stemgeluid. Een paar eenvoudige alternatieven zouden de persoonlijke band al veel groter maken. De andere uiterlijke kenmerken zijn iets uitgebreider te kiezen, ook al zijn hier geen spectaculaire zaken te melden. Eerder beperkt maar zeker voldoende om een uniek personage te maken.

Het karakter van de Hunter wordt ook bepaald door de keuzes die je zelf maakt. Tijdens gesprekken met andere helden krijg je verschillende keuzes en afhankelijk van je antwoord neig je naar een meer negatieve of positieve kant. Er zijn kaarten voor Hunter die gelinkt zijn aan die keuzes, die dan ook bonuspunten geven als je ze gebruikt Als je duidelijk kiest voor een bepaalde kant gebruik je bijgevolg best die kaarten, wat een beperking is maar tegelijk ook uitnodigt voor een tweede playthrough. Er zijn verschillende beloningen voor beide zijdes, en die speel je pas vrij als er voldoende punten zijn verdiend. Je schippert dus best niet teveel tussen beide en ook bepaalde teamleden kunnen nu eenmaal beter overweg met sommige keuzes.

MarvelMidnightSuns3.jpg


Vriendjes worden met de Avengers en de Midnight Suns

Alleen kan je de strijd niet aan, want Lilith heeft met onder andere Hydra de nodige bondgenoten aan haar zijde. Gekende personages zoals Doctor Strange en Iron Man vervoegen jouw team, maar ook minder gekende zoals Magik en Nico Minoru zijn van de partij. Het is geen toeval dat eerstgenoemden deel zijn van de Avengers, en de andere deel van de Midnight Suns. Een groot deel van het spel speelt zich af rond de Abbey, een soort kathedraal die dienst doet als jullie basis. Vriendschappen smeden met de verschillende personages, de Abbey uitbreiden met verschillende trainingsmogelijkheden, extra missies starten en nog vele andere randactiviteiten spelen zich hier af. Er is in elk geval voldoende aanwezig om je even zoet te houden. Het zal wel niet iedereen gegeven zijn om alles te blijven onderhouden, maar het is dan ook niet in alle gevallen noodzakelijk om te doen. Er is vooral extra hulp te verdienen in de vorm van ondersteuning of passieve en actieve eigenschappen die je kan benutten tijdens de gevechten.

Het ontdekken van het terrein rond de Abbey kon beter afgewerkt worden.


Het terrein rond de Abbey kan ook verkend worden, met een losstaand verhaal over de geschiedenis tussen jou en Lilith. Dit terrein is verdeeld in grote stukken, die pas beschikbaar komen na het vrijspelen van Words of Power. Een onderdeel dat je in principe links kan laten liggen, maar er zijn bijvoorbeeld planten die enkel in sommige delen te vinden zijn en gebruikt worden om speciale voorwerpen te maken. Dit zijn onder andere relatiegeschenken, onderdelen om je aanvallen te verbeteren of zelfs cosmetische aanpassingen. Het rondlopen in dat terrein voelt soms ongemakkelijk en niet altijd even vlot, maar het nodigt wel uit om te ontdekken en is vooral een goede bron om extra zaken vrij te spelen om je personage aan te passen. Verspreid over het terrein zijn er zo kisten te vinden in verschillende gradaties van zeldzaamheid, van normaal tot legendarisch. Te openen met sleutels die je vindt tijdens je ontdekkingstochten of als beloning bij sommige missies.

MarvelMidnightSuns4.jpg


Was alles maar even goed afgewerkt

Is alles perfect? Jammer genoeg niet. Vooral het ontdekken van de Abbey en het opbouwen van vriendschappen voelt soms vreemd aan. Niet alle personages reageren zoals je misschien zou verwachten. Via Superlink, een soort Twitter voor superhelden, hou je contact met je teamgenoten. Zo wordt er ook afgesproken voor samenkomsten in clubverband, een groepje met gelijkgestemde zielen zeg maar. Na een uitnodiging te accepteren van Blade om deel te nemen aan zijn boekenclub, schrok ik mij toch een hoedje om zowel Captain Marvel en Captain America aan te treffen. Drie spierbundels waren niet de leden die ik mij direct had voorgesteld als deelnemers. Als later nog een andere stoere held aansluit dan is het hek helemaal van de dam voor mij. Het is niet voor iedereen weggelegd om daar tijd aan te spenderen.

Het is duidelijk dat vooral de gevechten en het hoofdverhaal de belangrijkste focus was, want die zijn tot in detail uitgewerkt. Dat in tegenstelling tot het ontdekken van en rondlopen op het terrein rond de Abbey. Dat is duidelijk minder afgewerkt, want dit speelt niet even vlot. Er zijn ook kleine bugs: zo moet je soms terugkeren naar het menu om iets te kunnen opnemen want dat werkt plots niet meer, of zijn er kleine grafische foutjes in het menu. Jammer, want het extra verhaal is een leuke meerwaarde maar dit geeft het gevoel dat er minder aandacht voor was. Het blijft wel uitnodigen om verder te ontdekken en er zijn leuke verrassingen te vinden. Laat deze punten je dus vooral niet afschrikken maar drukken de uiteindelijke score wel. En om af te sluiten: als liefhebber van het kaartspel Marvel Champions brengen de gevechten van Marvel's Midnight Suns een gelijkaardig gevoel naar boven!

Conclusie

De uren zijn voorbij gevlogen tijdens het spelen van Marvel's Midnight Suns, maar zeggen dat het een volledig perfect spel is kan ik jammer genoeg niet. Enkel in het ontdekkingsgedeelte waren er soms kleine foutjes, zoals terug naar het menu moeten schakelen om iets te kunnen oprapen of onderzoeken, zonder aanleiding. De focus lag duidelijk op het verhaal en de bijhorende gevechten, en hierin slagen ze enorm goed. Het systeem met kaarten werkt verbazingwekkend goed en is zeer leuk, met veel variatie en uitdaging. Het gedeelte rond het opbouwen van vriendschappen voelt soms vreemd aan. De helden nemen zichzelf niet te serieus, maar dat is eerder eigen aan de terugkeer naar de jaren ‘90 versie. Ik heb er alvast enorm van genoten en kan alleen maar aanraden om het te spelen. Hopelijk halen ze die kleine resterende foutjes er snel uit maar die houden voor mij het plezier niet tegen.

Pro

  • Sterk verhaal
  • Gevechten zijn leuk
  • Kaartsysteem werkt goed
  • Helden voelen uniek aan
  • Veel inhoud

Con

  • Afwerking in het ontdekkingsgedeelte
  • Sociale aspect niet voor iedereen
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

2 december 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. RPG
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Firaxis Games

Uitgever

  1. 2K Games
 
Terug
Bovenaan