Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Blijkbaar zou het wel niet om het n-woord gaan, ben dan toch benieuwd wat het wel was? Er zou ook al gezegd zijn dat het algemeen bedoeld was en niet specifiek op iemand persoonlijk.

Heel vreemd toch.
 
Blijkbaar zou het wel niet om het n-woord gaan, ben dan toch benieuwd wat het wel was? Er zou ook al gezegd zijn dat het algemeen bedoeld was en niet specifiek op iemand persoonlijk.

Heel vreemd toch.
Fucking Monkey heb ik gehoord.
 
Dat zou eigenlijk nog erger zijn
Inderdaad ja...

"N****" zou ik nog ergens willen plaatsen mochten er daar in de kleedkamer enkele zwarte spelers zitten met wat een "gangsta" attitude zodat dat woordje daar vlot circuleert en je meer overneemt dan eigenlijk zou moeten. Maar er is gewoon geen enkele andere verklaring dan racisme om monkey te gebruiken richting een zwarte tegenstander.

En ik ben wel fan van wat trash talk maar dat is een grens waar je toch nooit over gaat?
 
Maar er is gewoon geen enkele andere verklaring dan racisme om monkey te gebruiken richting een zwarte tegenstander.
Bwa, dat is niet waar. Ik heb al verschillende mensen een aap genoemd, inclusief mijn (ongeveer) blanke vriendin.

Courant scheldwoord voor allerhande acties, alleen moet je dat niet overal klakkeloos vertalen...
 
Bwa, dat is niet waar. Ik heb al verschillende mensen een aap genoemd, inclusief mijn (ongeveer) blanke vriendin.

Courant scheldwoord voor allerhande acties, alleen moet je dat niet overal klakkeloos vertalen...
Voor mij is in het Nederlands aap ook eerder synoniem voor idioot of dommerik. Daar zit voor mij geen enkele raciale component in. Maar ik denk niet dat ik ooit in het Engels al iemand voor monkey heb uitgemaakt. En ik ben ook in het Nederlands wel zo slim om iemand met een andere huidskleur niet voor aap te gaan uitschelden, los van het gegeven dat ik niet op die manier de connectie maak.
 
Voor mij is in het Nederlands aap ook eerder synoniem voor idioot of dommerik. Daar zit voor mij geen enkele raciale component in. Maar ik denk niet dat ik ooit in het Engels al iemand voor monkey heb uitgemaakt. En ik ben ook in het Nederlands wel zo slim om iemand met een andere huidskleur niet voor aap te gaan uitschelden, los van het gegeven dat ik niet op die manier de connectie maak.
In die optiek kan het dan wel dat Vanzeir niet echt goed nagedacht heeft , dwaze aap wou zeggen -> fucking monkey , zonder na te denken aan de huidskleur van die persoon dan .
 
In die optiek kan het dan wel dat Vanzeir niet echt goed nagedacht heeft , dwaze aap wou zeggen -> fucking monkey , zonder na te denken aan de huidskleur van die persoon dan .

Ja kom, die gast is geen gepensioneerden die geen voeling heeft met het Engels, of zit niet in een scène van eigen kweek hé. Oerdomme moeilijk te verantwoorden uitspraak, dat lijkt mij toch wel de meest voordehandliggende conclusie.

Moet daar uiteraard de doodstraf niet voor krijgen, maar we moeten zo een zaken nu ook niet proberen “goedpraten” of minimaliseren.
 
Ja kom, die gast is geen gepensioneerden of zit niet in een scène van eigen kweek hé. Oerdomme moeilijk te verantwoorden uitspraak, dat lijkt mij toch wel de meest voordehandliggende conclusie.

Moet daar uiteraard de doodstraf niet voor krijgen, maar we moeten zo een zaken nu ook niet proberen “goedpraten” of minimaliseren.
Hoja in de heat of the moment kan vanalles he , kvind ook niet dat iemand op de brandstapel moet omdat ie fucking monkey zei .
 
Ja kom, die gast is geen gepensioneerden die geen voeling heeft met het Engels, of zit niet in een scène van eigen kweek hé. Oerdomme moeilijk te verantwoorden uitspraak, dat lijkt mij toch wel de meest voordehandliggende conclusie.

Moet daar uiteraard de doodstraf niet voor krijgen, maar we moeten zo een zaken nu ook niet proberen “goedpraten” of minimaliseren.
Maar weet gij dan hoe get exact is gegaan? Ik hoor alleen iets van Fucking Monkey tegen een scheidsrechter die blank is.

Vreemd verhaal in ieder geval.
 
Hoja in de heat of the moment kan vanalles he , kvind ook niet dat iemand op de brandstapel moet omdat ie fucking monkey zei .
Sommige overschatten toch voetbal. Het is een stom spelletje waar niet alles kan en mag. Beetje respect voor tegenstander/scheidsrechter/medespelers is toch niet teveel gevraagd?

Los van deze situatie met Vanzeir want ik heb geen idee wat er juist gebeurd is
 
In die optiek kan het dan wel dat Vanzeir niet echt goed nagedacht heeft , dwaze aap wou zeggen -> fucking monkey , zonder na te denken aan de huidskleur van die persoon dan .
Ik vind het wel wat vreemd om als Vlaming in the heat of the moment in het Engels "monkey" te roepen. Maar soit. In elk geval heeft dat woord ginds als scheldwoord, zeker in de richting van mensen met een zwarte huidskleur, effectief nog een meer racistische connotatie dan het woord neger.
 
Loepe aap, stomme ezel, stom gans, onnozel geit tegen iemand blank is toch heel anders dan fucking monkey tegen een zwarte.

Dat kunt ge toch echt niet goedpraten.
Stupid negro/neger kunt ge u nog uitlullen dat het ook letterlijk zwart betekende.
Met monkey wilt ge dus zeggen dat ge hen associeert met apen.

Jestrovic werd ooit uitgesloten en geschorst voor Fuck off black tegen Sissoko te zeggen, dees is veel erger.
 
Kben daar toch niet mee eens , niet iedereen denkt daar allemaal zo ver over na , dwazen aap vertaal naar Engels fucking monkey . Het kan heus wel imo gewoon een dommigheid zijn van Vanzeir .
 
Sowieso is het niet omdat hij zo’n dingen uitkraamt dat hij racistisch is. Maar als hij dergelijke woorden gebruikt doe je dat wel bewust om iemand te kwetsen op een bewust gevoel onderwerp. Als je dan nog moet vertalen van het Nederlands naar het Engels is dat nog een verzwarende factor imo. Ik vermoed dat hij niet denkt in het Engels.

Moet zijn carrière daarvoor voorgoed voorbij zijn.. ik weet het niet. Maar daar in de VS zal het toch moeilijk worden voor hem.
 

Ik begrijp de commotie niet?

1. Die conversatie is privé.
2. Hoezo racistisch? Hij zegt dat hij overvallen is, door mensen die vonden dat ze een team hebben met alleen maar zwarten.
Dat waren toch die mensen die dat vonden (en mogelijks racistisch zijn), hijzelf toch niet?
3. Je moet rekening houden met 'de realiteit van de stad "We kunnen echt niet zoveel zwarten en moslims in onze ploeg hebben" --> Dat zegt toch niks? Hij had even goed kunnen zeggen: "We kunnen echt niet zoveel blanken in onze ploeg hebben" Dat is voor mij net hetzelfde.

Of begrijp ik dit artikel verkeerd ??? Iemand die het even beter kan uitleggen dan hier op sporza?

Nu ja je mag niet veel meer zeggen tegenwoordig, of je bent per definitie al een 'racist'.
 
Laatst bewerkt:

Ik begrijp de commotie niet?

1. Die conversatie is privé.
2. Hoezo racistisch? Hij zegt dat hij overvallen door mensen die vonden dat we een team hebben met alleen maar zwarten.
Dat waren toch die mensen die dat vonden (en mogelijks racistisch zijn), hijzelf toch niet?
3. Je moet rekening houden met 'de realiteit van de stad "We kunnen echt niet zoveel zwarten en moslims in onze ploeg hebben" --> Dat zegt toch niks? Hij had even goed kunnen zeggen: "We kunnen echt niet zoveel blanken in onze ploeg hebben" Dat is voor mij net hetzelfde.

Of begrijp ik dit artikel verkeerd ??? Iemand die het even beter kan uitleggen dan hier op sporza ??
Ik heb dat artikel ook al 3 keer gelezen en ik begreep het ook niet echt :laugh: Eerst zegt men dat zijn team vol zwarten zit en daarna zegt hij dat ze niet zoveel zwarten/moslims kunnen hebben, euh?

Er is alleszins veel ophef in Frankrijk en de harde kern van PSG wil 'm buiten, dus ik denk dat Sporza het gewoon fout heeft vertaald en geschreven.
 
Terug
Bovenaan