Is sociale media de ondergang van onze maatschappij?

Caracalla

Active member

Naar aanleiding van dit artikel eens een topic starten.
Ik ben zelf nooit heel actief geweest op sociale media, maar ik zie wel vaker vooral jongere mensen ervan opgeslorpt worden.
Pas op, toen ik zelf studeerde, intussen meer dan 10 jaar geleden was dit ook al.
Want die persoon deed dit en die persoon deed dat.
Zorgde voor veel afgunst en kameleongedrag.

Gezien ik ook zelf dan nog eens 9 jaar in het onderwijs gestaan heb, heb ik dit ook wel allemaal zien opkomen.
De jeugd werd altijd maar tammer, passiever en steeds meer in hun eigen wereldje opgesloten.
Jongeren gaan ook niet meer uit. Hoeveel zonen en dochters in mijn onmiddellijke omgeving die ik ken die de vrijdag en zaterdag gewoon thuis zitten in plaats van met vrienden op stap zijn is ongekend. 15 jaar geleden was dit allemaal zo niet. Dat is ook duidelijk als je even in Brugge het nachtleven bekijkt, daar zijn geen jongeren te bespeuren.

Als je de dag van vandaag ook wat reels ziet passeren, zijn de verwachtingspatronen van de jeugd ook helemaal onrealistisch geworden.
Zaken als OnlyFans worden genormaliseerd terwijl dit voor heel wat mensen hun toekomstige carrière simpelweg om zeep helpt.

Ik heb het gevoel dat mensen algemeen gezien nog nooit zo ongelukkig geweest zijn als nu.
Corona zal daar vast en zeker voor iets tussen zitten, maar sociale media is volgens mij een veel grotere boosdoener.

Voer voor discussie :)
 

Naar aanleiding van dit artikel eens een topic starten.
Ik ben zelf nooit heel actief geweest op sociale media, maar ik zie wel vaker vooral jongere mensen ervan opgeslorpt worden.
Pas op, toen ik zelf studeerde, intussen meer dan 10 jaar geleden was dit ook al.
Want die persoon deed dit en die persoon deed dat.
Zorgde voor veel afgunst en kameleongedrag.

Gezien ik ook zelf dan nog eens 9 jaar in het onderwijs gestaan heb, heb ik dit ook wel allemaal zien opkomen.
De jeugd werd altijd maar tammer, passiever en steeds meer in hun eigen wereldje opgesloten.
Jongeren gaan ook niet meer uit. Hoeveel zonen en dochters in mijn onmiddellijke omgeving die ik ken die de vrijdag en zaterdag gewoon thuis zitten in plaats van met vrienden op stap zijn is ongekend. 15 jaar geleden was dit allemaal zo niet. Dat is ook duidelijk als je even in Brugge het nachtleven bekijkt, daar zijn geen jongeren te bespeuren.

Als je de dag van vandaag ook wat reels ziet passeren, zijn de verwachtingspatronen van de jeugd ook helemaal onrealistisch geworden.
Zaken als OnlyFans worden genormaliseerd terwijl dit voor heel wat mensen hun toekomstige carrière simpelweg om zeep helpt.

Ik heb het gevoel dat mensen algemeen gezien nog nooit zo ongelukkig geweest zijn als nu.
Corona zal daar vast en zeker voor iets tussen zitten, maar sociale media is volgens mij een veel grotere boosdoener.

Voer voor discussie :)
Jongeren zijn net veel socialer dan vroeger, alleen is het op een manier die de volwassenen niet begrijpen. Om 1 of andere reden denken volwassenen dat sociale media enkel om influencers etc gaat, maar het grootste deel van sociale media wordt gewoon gebruikt om met vrienden te communiceren hoor. Ik hing vroeger ook heel de avond gewoon voor MSN Messenger...

Ik heb het gevoel dat social media een makkelijk uitvlucht is voor de stijgende cijfers. Ik denk dat het een veel algemener probleem is:
1) Er wordt gewoon meer over gecommuniceerd, dat is goed maar zorgt er wel voor dat de cijfers stijgen
2) Er wordt veel meer verwacht van jongeren.
3) Het tempo van het leven ligt gewoon veel te hoog.
 

Naar aanleiding van dit artikel eens een topic starten.
Ik ben zelf nooit heel actief geweest op sociale media, maar ik zie wel vaker vooral jongere mensen ervan opgeslorpt worden.
Pas op, toen ik zelf studeerde, intussen meer dan 10 jaar geleden was dit ook al.
Want die persoon deed dit en die persoon deed dat.
Zorgde voor veel afgunst en kameleongedrag.

Gezien ik ook zelf dan nog eens 9 jaar in het onderwijs gestaan heb, heb ik dit ook wel allemaal zien opkomen.
De jeugd werd altijd maar tammer, passiever en steeds meer in hun eigen wereldje opgesloten.
Jongeren gaan ook niet meer uit. Hoeveel zonen en dochters in mijn onmiddellijke omgeving die ik ken die de vrijdag en zaterdag gewoon thuis zitten in plaats van met vrienden op stap zijn is ongekend. 15 jaar geleden was dit allemaal zo niet. Dat is ook duidelijk als je even in Brugge het nachtleven bekijkt, daar zijn geen jongeren te bespeuren.

Als je de dag van vandaag ook wat reels ziet passeren, zijn de verwachtingspatronen van de jeugd ook helemaal onrealistisch geworden.
Zaken als OnlyFans worden genormaliseerd terwijl dit voor heel wat mensen hun toekomstige carrière simpelweg om zeep helpt.

Ik heb het gevoel dat mensen algemeen gezien nog nooit zo ongelukkig geweest zijn als nu.
Corona zal daar vast en zeker voor iets tussen zitten, maar sociale media is volgens mij een veel grotere boosdoener.

Voer voor discussie :)
Persoonlijk vind ik je post een groot "de jeugd van tegenwoordig"-gehalte hebben. Als er hier zo'n typische boerenfuif is zie ik toch jeugd genoeg op de straat. Men moet ook niet uitgaan hé, het is niet of wat op mottige muziek springen en zat worden nu echt een noodzakelijke activiteit is. Als men vroeger uren op café ging pintelieren en men doet dit nu online, dan lijkt me dat in se niet zo'n probleem.

Maar wat betreft de effecten van sociale media op jongere mensen ben ik wel akkoord dat op een leeftijd waar groepsdruk en "reputatie" ongeloofelijk belangrijk zijn, altijd geconfronteerd worden met het perfecte (en valse) beeld van influencers en mensen die het willen zijn, gewoon niet gezond kan zijn voor het zelfbeeld. Pas op, vroeger waren er ook allerhande magazines daarvoor, maar de blootstelling is nu gewoon hoger vermoed ik. Niets voor niets dat je bijvoorbeeld hoort dat het populairder wordt voor jongens om op jonge leeftijd al zwaar met gewichten te trainen en allerhande supplementen te nemen.

En ik ben ervan overtuigd dat naarmate de leeftijd stijgt de meer kritische geesten dat van zich afwerpen, maar dit voor een (grote) groep volwassenen ook nog blijft spelen. Dat zie je dan op facebook (wat nu voor de oudere garde is).

Trouwens, niet in de geest van deze discussie, maar social media zijn ook gewoon een gigantische katalysator voor een hele hoop maatschappelijke polarisatie, hand in hand met de verspreiding van fake news. Zo ook recent in de media: hoe jongeren alsmaar meer foute informatie rond seksualiteit binnenkrijgen vanop TikTok en consoorten.

Dus ja, ik ben er zeker van overtuigd dat het een sterke negatieve invloed heeft op de maatschappij en ons individueel geluk.
 
Persoonlijk vind ik je post een groot "de jeugd van tegenwoordig"-gehalte hebben.

Ik ben met m'n 35 jaar samen met de meesten hier dan ook een oude zak in de ogen van die jeugd natuurlijk :biglaugh:.

Mijn kinderen zijn 4,5 en 7,5 jaar.
Binnen 4 jaar zit de oudste in het middelbaar.
Dat gaat toch een heel andere ervaring zijn dan toen ik, en de meesten hier, het middelbaar startten.

Wij proberen onze kinderen af te schermen van youtube en dergelijke.
Maar ze hebben ook vrienden en nu de oudste kan lezen, vindt hij wel omwegen om op een tablet toch de weg te vinden.

Dergelijke blootstelling hadden wij niet, en zeker niet op dergelijk jonge leeftijd.
 
Ik denk dat een groot deel van de druk die jongeren voelt ook wel 'in hun hoofd zit'. Natuurlijk komt dat wel door de omgeving en social media zal daar ook wel een rol inspelen, maar ook gewoon algemene berichtgeving en opvattingen die er zonder social media ook wel zouden zijn.

Als je is door praat met jongeren zit daar soms zo een negatieve visie over de toekomst in (genre 'de wereld gaat eraan en bestaat over 50 jaar niet meer', 'we gaan nooit iets kunnen opbouwen en in armoede leven', ...).

Met zo een kijk op het leven is het niet verbazend dat ze dat veel stress geeft.

Er was een onderzoek onlangs dat een van de grootste worry van 16-17 jarige (de doelgroep van de studie) de stijgende levensduurte was. Terwijl voor 95% van hun ze daar volledig voor geshield worden :p. Je maakt je al zorgen voor je huur te betalen nog voordat je zelfs huurt.
 
Ik ben met m'n 35 jaar samen met de meesten hier dan ook een oude zak in de ogen van die jeugd natuurlijk :biglaugh:.

Mijn kinderen zijn 4,5 en 7,5 jaar.
Binnen 4 jaar zit de oudste in het middelbaar.
Dat gaat toch een heel andere ervaring zijn dan toen ik, en de meesten hier, het middelbaar startten.

Wij proberen onze kinderen af te schermen van youtube en dergelijke.
Maar ze hebben ook vrienden en nu de oudste kan lezen, vindt hij wel omwegen om op een tablet toch de weg te vinden.

Dergelijke blootstelling hadden wij niet, en zeker niet op dergelijk jonge leeftijd.
Klopt, maar onze ouders hadden over ons waarschijnlijk een gelijkaardige mening. Ik was nogal een achterkomertje, mijn ouders waren van 1947 en 1950, ik van 1986. Vanaf we onze eerste 486 PC hadden zat ik daar uren achter en was het praktisch gedaan met buiten spelen, en enkele jaren later was het hele "sociaal zijn" na school gewoon op Windows/MSN Messenger zitten tot we in bed kropen. Zeker mijn vader kon daar niet bij. Net zoals die niet kon begrijpen dat we op vrijdag een hele avond op café zaten en dan nog niet konden zeggen hoe laat we de volgende dag (laat staan de week erop) gingen afspreken om naar een fuif te gaan, want "in zijnen tijd werd dat afgesproken", terwijl wij al allemaal een 3310 of gelijkaardige baksteen hadden. Ander niet te begrijpen punt: hoe laat een fuif begon, want zij begonnen hun thé dansants toch wel vroeger ze.

Om maar te zeggen, ik denk wel dat de technologie en maatschappij altijd verandert en voor een gevoel van bevreemding zorgt. Mijn dochter is 1 jaar, dus ik verwacht dat ik ook nog ogen ga trekken.

Maar sociale media is een vergif IMO omdat het werkt op een manier die we zelf niet onder controle hebben: achterliggende algoritmes, die geoptimaliseerd zijn om onze aandacht vast te houden, schotelen ons content voor. En "engagement" is vaak nog groter als die content ons slecht of verontwaardigd laat voelen, dus wordt dat meer gepusht.

Ik denk dat een groot deel van de druk die jongeren voelt ook wel 'in hun hoofd zit'. Natuurlijk komt dat wel door de omgeving en social media zal daar ook wel een rol inspelen, maar ook gewoon algemene berichtgeving en opvattingen die er zonder social media ook wel zouden zijn.

Als je is door praat met jongeren zit daar soms zo een negatieve visie over de toekomst in (genre 'de wereld gaat eraan en bestaat over 50 jaar niet meer', 'we gaan nooit iets kunnen opbouwen en in armoede leven', ...).

Met zo een kijk op het leven is het niet verbazend dat ze dat veel stress geeft.

Er was een onderzoek onlangs dat een van de grootste worry van 16-17 jarige (de doelgroep van de studie) de stijgende levensduurte was. Terwijl voor 95% van hun ze daar volledig voor geshield worden :p. Je maakt je al zorgen voor je huur te betalen nog voordat je zelfs huurt.
Dat is toch gewoon normaal? Tieners hebben hun emoties niet echt onder controle en pikken ook al het slechte nieuws op. Er is een reden dat je onder de jongeren de grootste idealisten vindt hoor. Toen ik in het 5de of 6de zat was het binnenvallen van de VS in Irak ook een grote schande waar iedereen een mening over had en waar verregaande gevolgen aan werden verbonden.

Net zoals voor volwassenen is er gewoon geen "uit stand" meer. Lang geleden moest je de krant kopen, daarna op vaste uren voor de radio of tv zitten. Nu stroomt allerhande nieuws en "nieuws" 24/7 via de smartphone binnen, en zie mijn laatste paragraaf voor je citaat: hoe meer engagement hoe beter. Of dat over kattenvideo's gaat of over de apocalyps, maakt het algoritme niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon normaal? Tieners hebben hun emoties niet echt onder controle en pikken ook al het slechte nieuws op. Er is een reden dat je onder de jongeren de grootste idealisten vindt hoor. Toen ik in het 5de of 6de zat was het binnenvallen van de VS in Irak ook een grote schande waar iedereen een mening over had en waar verregaande gevolgen aan werden verbonden.

Net zoals voor volwassenen is er gewoon geen "uit stand" meer. Lang geleden moest je de krant kopen, daarna op vaste uren voor de radio of tv zitten. Nu stroomt allerhande nieuws en "nieuws" 24/7 via de smartphone binnen, en zie mijn laatste paragraaf voor je citaat: hoe meer engagement hoe beter. Of dat over kattenvideo's gaat of over de apocalyps, maakt het algoritme niet uit.

Ik denk dat het toch een stukje zwartgalliger is dan vroeger. Of toch zeker dan hoe ik me toen voelde. Ik herriner me niet bezit te zijn met de ondergang van de wereld.

Hopelijk groeien de meeste er gewoon uit of leren het te plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Als eind 90's kind is sociale media in mijn ogen de ondergang van de maatschappij.

Mijn redenen (onder andere)
- Mensen trekken zich de problematiek van heel de wereld aan, terwijl we de problematiek in onze eigen omgeving niet eens aan kunnen. Denk aan zaken zoals George Floyd (over de zaak zelf heb ik het nu niet), maar zelfs in Europa had je rellen.

- Mensen zijn (in mijn ervaring) niet socialer dan vroeger zoals @anders. zegt. In de msn tijd ging je savonds op msn, en doorheen de dag had je vaak nog geen gsm of enkel eentje om te sms'en. Nu zitten mensen non-stop in een meditatie te scrollen door tiktok, insta, ...

- Je krijgt als tiener/jongvolwassenen veel te veel te zien, zonder dat je de skills hebt om dit te relativeren. Als je op je 20ste nog geen Lambo en 5 miljoen op de rekening hebt, voel je je een afschuwelijke faling.

- De exposegroepen etc. Vroeger kon je nog eens een fout maken als tiener en dat was iedereen wel vergeten binnen een week of 2. Nu sta je op elke instagram, snapchat, telegram pagina en volgt dit je de rest van je school-bestaan.
 
- Mensen zijn (in mijn ervaring) niet socialer dan vroeger zoals @anders. zegt. In de msn tijd ging je savonds op msn, en doorheen de dag had je vaak nog geen gsm of enkel eentje om te sms'en. Nu zitten mensen non-stop in een meditatie te scrollen door tiktok, insta, ...
Je kan het ook anders verwoorden en zeggen "mensen hebben doorheen de dag ook contact met elkaar"... wat dus socialer is dan enkel 's avonds?
 
Ik denk dat velen het te beperkt bekijken.

De maatschappij verandert inderdaad, dit door invloed en wijdverspreidheid van het internet, maar door menselijk gedrag. Dit is niet beperkt tot jongeren en social media. En kapot gaan is een mening, elke maatschappij evolueert over de tijd heen. Of dit op een positieve of negatieve wijze is, is natuurlijk de vraag.

Maar het enige dat het internet uiteindelijk gefaciliteerd heeft is een breder bereik en versterking van menselijk gedrag.
Bij jongeren: vroeger werden die beinvloed door bekend mensen uit de boekskes (dat bij opkomst van weekbladen voor jongeren ook als de ondergang van de jeugd aanzien werd trouwens :p ), de radio, tv, ... Nu is dit allemaal wereldweid beschikbaar via internet.
Maar het geld ook voor oudere mensen. Vroeger kon de dorpszot enkel maar onder de kerktoren met een bord staan en bekeek iedereen die vreemd. Nu gaat die online (en ja, een groot deel hiervan is op social media) en vindt nog een paar dorpszotten van over heel de wereld. En opeens is er een groepering, en bereikt dit ook veel beïnvloedbare mensen. Top voorbeeld van de afgelopen jaren, is al het protest tegen de corona-vaccins. Ik ben ervan overtuigde dat dit allemaal niet zou gebeurd zijn als er geen gelijkgezinden online samengekomen waren, een groepje startten en zo beïnvloedbare mensen meesleurden.
En dan natuurlijk ook de smartphone. Het feit dat veel mensen 24/7 een apparaat binnen handbereik hebben, heeft er ook voor gezorgd dat men daar bepaalde content voor beginnen maken/pushen is.
 
- De exposegroepen etc. Vroeger kon je nog eens een fout maken als tiener en dat was iedereen wel vergeten binnen een week of 2. Nu sta je op elke instagram, snapchat, telegram pagina en volgt dit je de rest van je school-bestaan.
Dit moet denk ik wel een extra druk opleveren. Ik heb hier ooit de discussie gezien over het al dan niet conservatiever worden van de maatschappij, bijvoorbeeld: jongere vrouwen zonnen amper nog in monokini, terwijl dat vroeger veel vaker voorkwam. Wat daar meteen terecht werd aangehaald is dat iedereen nu meteen een foto of video kan maken en dit rondsturen. Je zal als jong meisje maar eens iets sexy aanhebben (of erger: een of andere "wardrobe malfunction" hebben) om dat nog maanden te zien rondgaan bij al je klas- en schoolgenoten.

Ook het pesten is nu iets dat eigenlijk geen grenzen meer kent, want zonder social media ben je helemaal een paria, en met social media kunnen ze je altijd bereiken.
 
Vroeger kon de dorpszot enkel maar onder de kerktoren met een bord staan en bekeek iedereen die vreemd. Nu gaat die online (en ja, een groot deel hiervan is op social media) en vindt nog een paar dorpszotten van over heel de wereld. En opeens is er een groepering, en bereikt dit ook veel beïnvloedbare mensen.
En dan komen de algoritmes om de hoek kijken. Combineer dat met het simpele principe "als je iets vaak genoeg herhaalt gaan de mensen het geloven" en plots zijn allerlei complottheorieën mainstream.
 
Ik volg alle meningen rond de gevaren en negatieve kanten van sociale media, maar daarnaast mag ook gerust gewezen worden op alle mooie zaken.

Zeker voor jongeren die het 'buitenbeentje' zijn, kan sociale media bruggen bouwen naar gelijkgestemden. Ik denk bijvoorbeeld aan de grote community rond neurodiversiteit. Het kan jongeren juist het gevoel geven van ergens bij te horen en er niet alleen voor te staan. Op die manier kan het dan weer juist een versterking van de mentale gezondheid zijn.
 
Zeg je op een forum. De meest primitieve vorm van social media :D
En zelfs hier zie je mensen die de pedalen verliezen voor iets wat een of andere anonieme account gezegd heeft, die in alles samenzweringen zien van een elitair groepje posters en mods, die hun account laten verwijderen op basis van commentaren die ze krijgen, enz. En de gemiddelde leeftijd is hier toch 30+

Als je dat nu doortrekt naar jongeren (en ook volwassenen) die in eigen naam met eigen foto's op social media zitten, is het niet verwonderlijk dat daar drama's van komen.
 
Ik ben er echt van overtuigd dat sociale media (toch zeker de delen met algoritmes) als Instagram, TikTok, Twitter, Facebook, ... een echte kanker zijn voor de maatschappij. Men heeft het vaak over de jeugd en zelfbeeld en al van dat, en dat moeten we zeker serieus nemen, maar ook volwassenen ondervinden daar en masse problemen van. Dan heb ik het nog niet eens over de grootschalige, vrij directe gevaren (zoals het bespelen van verkiezingen) maar over die echokamers waarin je daar kan belanden, bijvoorbeeld.

Als je kijkt naar zo'n willekeurige wappie betoging zoals daar vorig weekend over dat decreet dan zie je daar volwassen mensen die helemaal verdronken zijn in een fantasiewereld. Die waren er vroeger natuurlijk ook, maar het gemak waarmee zulke gevaarlijke onzin wordt verspreid en versterkt op sociale media dankzij die algoritmes is werkelijk angstaanjagend. Ik ken ook zo iemand die enkele jaren geleden perfect 'normaal' (wat is dat, 'normaal'?) was en die nu echt niet kan zwijgen over de nazi's in de overheid met hun vaccins (zelfs nu nog) en hoe men ons binnen dit en X jaar en masse gaat uitmoorden want in die vaccins zit een virus dat kan getriggerd worden en ...

Maar het hoeft niet enkel over wappies te gaan; iemand die ik ken is op relatief korte tijd van vrij links naar echt extreem rechts gegaan, en toen ik die eens door zijn Facebook feed zag scrollen (wat dus tegenwoordig vooral algoritme is en 'posts we think you'd like') was dat het ene na het andere Peterson, Van Grieken, en Van Langenhove filmpje. Die ziet ook enkel nog posts van vrienden die ongeveer hetzelfde denken; mensen op zijn vriendenlijst die linkser zijn verschijnen daar simpelweg niet op omdat het algoritme denkt dat die dat niet wilt zien. Hoe vaak die al van die fake news filmpjes (en dan bedoel ik echt aantoonbaar fake news, waarbij men beelden uit pakweg Bagdad gebruikt om dan te claimen dat dat ergens in Brussel is of weet ik veel) heeft getoond, bijvoorbeeld.

En bovenstaande is niet om rechts te verketteren, trouwens. Ik heb geen probleem met rechts; wel met extremen. En eens je op zo'n social media netwerk in een hoekje bent geduwd door het algoritme is het verdomd moeilijk om daar uit te raken, en dat heeft echt verregaande gevolgen.

Enfin, er is nog een hele waslijst aan problemen met sociale media:
  • Het feit dat dat het zelfbeeld van mensen (ook volwassenen) compleet naar de ruk helpt
  • Het feit dat dat zorgt voor dalende aandachtsspannes bij mensen, waardoor nieuwskanalen hun berichten ook 'bite sized' beginnen maken, waardoor er alsmaar minder en minder nuance en informatie de mensen bereikt
  • Het feit dat dat sociale vaardigheden (dan vooral bij de jeugd, want ouderen kenden nog een tijd pre-sociale media) doet dalen
  • Het feit dat onze privacy volledig te grabbel wordt gegooid
  • ...
Ik kan er uren over doorgaan, maar sociale media in hun huidige vorm zijn wat mij betreft een gigantische vergissing.
 
Je hebt sociale media en je hebt sociale media. TikTok is amper een sociaal medium: het gaat vooral over passief filmpjes kijken. Terwijl ik denk dat de dopaminemachine die zo'n app is kinderhersenen echt serieus kan verstoren.
Een forum als dit is veel meer een sociaal medium dan TikTok, maar ik denk niet echt dat er veel negatieve gevolgen (behalve uitstelgedrag op het werk) verbonden zijn aan hier te posten.

In het algemeen denk ik gewoon dat er voor kinderen vandaag veel meer en veel makkelijker entertainment te vinden is dan voor kinderen vroeger, terwijl al je verantwoordelijkheden en plichten nog altijd even saai zijn. Het contrast tussen je vrijetijdsbesteding en de dagelijkse sleur is zo groot dat als je er volledig tussen bent opgegroeid de kans vrij groot is dat je steeds meer mentale klachten krijgt naarmate je verantwoordelijkheden zich opstapelen.

Sowieso is het wel een goeie tendens dat de 'politieke' sociale media achteruitboeren ten voordele van de 'luchtige' media als Instagram en tiktok. Facebook en Twitter zijn niet meer wat ze ooit waren, dus hun effect op de verzuring van het maatschappelijk debat gaat ook achteruit.
 
Als eind 90's kind is sociale media in mijn ogen de ondergang van de maatschappij.

Mijn redenen (onder andere)
- Mensen trekken zich de problematiek van heel de wereld aan, terwijl we de problematiek in onze eigen omgeving niet eens aan kunnen. Denk aan zaken zoals George Floyd (over de zaak zelf heb ik het nu niet), maar zelfs in Europa had je rellen.
Ik heb net de indruk dat het net het omgekeerde is, vroeger was er veel meer aandacht voor de extreme problemen in bvb Afrika en Azië, terwijl we nu als maatschappij veel meer naar onszelf gekeerd zijn. En zaken als George Floyd bewijzen dat eerder, we zien dat als de grootste onrechtvaardigheden die wereldwijd het nieuws haalden, vroeger waren dat eerder grote hongersnoden. Je ziet dat ook in liefdadigheid, die nu veel vaker gericht is op geld voor de eigen gemeenschap dan voor andere gemeenschappen.

Wat sociale media betreft, ik denk dat het nog wat vroeg is om te zeggen hoe positief of negatief dat s, het heeft duidelijk een impact maar ik denk dat veel van de kritiek er ook is omdat het nieuw is. Toen de drukpers uitgevonden werd was er ook de kritiek dat nu elke onnozelaar een boek of pamflet kon schrijven en dat verspreiden aan een naïeve massa, en ergens was dat ook wel zo, de boekdrukkunst heeft het verspreiden van fake news, indoctrinatie en gekke meningen veel makkelijker gemaakt en dat heeft ook echt een enorme impact gehad op onze maatschappij, maar ik denk niet dat iemand de boeken drukken nu nog als iets negatiefs ziet.
 
Terug
Bovenaan