Is sociale media de ondergang van onze maatschappij?

Toen de drukpers uitgevonden werd was er ook de kritiek dat nu elke onnozelaar een boek of pamflet kon schrijven en dat verspreiden aan een naïeve massa, en ergens was dat ook wel zo, de boekdrukkunst heeft het verspreiden van fake news, indoctrinatie en gekke meningen veel makkelijker gemaakt en dat heeft ook echt een enorme impact gehad op onze maatschappij, maar ik denk niet dat iemand de boeken drukken nu nog als iets negatiefs ziet.
Ik snap je punt dat alle nieuwe dingen op een gegeven moment worden afgeschoten, maar ten eerste zijn Facebook, Instagram, enzovoorts niet echt zo ongelofelijk nieuw meer (er zijn zelfs al enorm veel onderzoeken gevoerd naar hun impact op mensen) en ten tweede is de drempel om iets te drukken en verspreiden wel vele malen groter dan iets te posten op sociale media.

Om iets 'wereldwijd' te verspreiden via het gedrukte woord moet je:
  • Geld of connecties hebben om genoeg van je boodschap te kunnen drukken
  • Dat ook effectief (laten) drukken
  • Ofwel zelf verspreiden (kost heel veel tijd; 99% van de mensen gaan het ook direct weggooien) ofwel laten verspreiden ofwel enkel in selecte groepjes gelijkgezinden verspreiden, maar dan moet je die nog eerst gaan vinden ook
    • Dit kost allemaal tijd, geld, of alletwee
  • Iemand die je boodschap verder wil verspreiden moet dan hetzelfde doen
Om iets wereldwijd te verspreiden via sociale media moet je:
  • Typen en op 'post' duwen
  • Iemand die je boodschap verder wil verspreiden moet op 'share' duwen

Da's toch echt niet te vergelijken qua gemak en bereik. Verder gaat de kritiek op sociale media bij veel mensen ook wel een stuk verder dan enkel die component fake news.
 
Snap ik. Ik heb het dan vooral over facebook / twitter / ... waar amper moderatie is.
Op zich werken die andere social media vooral op basis van een algoritme dat werkt op basis van uw interesses. Hierdoor kom je snel in een soort feedbackloop van uw eigen gedachten, en dat kan problematisch zijn.
Maar, ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de jeugd vooral hun eigen vrienden en kennissen volgt op facebook en twitter, en ik zie daar geen enkel probleem in eigenlijk.
 
Maar, ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de jeugd vooral hun eigen vrienden en kennissen volgt op facebook en twitter, en ik zie daar geen enkel probleem in eigenlijk.
De jeugd op facebook? Dat is tegenwoordig voor de oude garde hoor. Zelfs instagram is niet meer in. Tegenwoordig is het al snapchat en tiktok dat de klok slaat.
(en was het niet van de Chiro die al zijn berichten post op Facebook, ik zat er ook niet meer op)
 
De jeugd op facebook? Dat is tegenwoordig voor de oude garde hoor. Zelfs instagram is niet meer in. Tegenwoordig is het al snapchat en tiktok dat de klok slaat.
(en was het niet van de Chiro die al zijn berichten post op Facebook, ik zat er ook niet meer op)
Inderdaad, ik heb de indruk dat onze generatie zelfs vrij afwezig is op fb en het daar vol zit met 50-plussers die evengoed bakken fake news verspreiden en elkaar virtueel afmaken.
 
Maar, ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de jeugd vooral hun eigen vrienden en kennissen volgt op facebook en twitter, en ik zie daar geen enkel probleem in eigenlijk.
De jeugd zit niet meer op Facebook en Twitter, maar zelfs als je enkel je vrienden en kennissen volgt dan komt daar nog algoritme content bij. De standaard feed van Facebook staat ten eerste al goed vol met 'Suggested for you' posts, en ten tweede laat Facebook ook enkel content zien van accounts waarvan het denkt dat je ze wil zien, dus dat is ook niet per definitie volledig onschuldig. Twitter laat sinds de overname door Musk ook meer en meer algoritme content zien, al moet daar wel bij gezegd worden dat daar tenminste een vrij makkelijk te vinden 'Following' feed is.

TikTok, Snapchat, en Instagram zijn veruit de meest populaire social media apps bij jongeren op dit moment, en daar spelen algoritmes en 'suggested content' een nog veel grotere rol dan op Facebook en Twitter.

Facebook en Twitter zijn, van de 'klassieke sociale media' zelfs de minst populaire bij de jeugd op dit moment.
 
Je kan het ook anders verwoorden en zeggen "mensen hebben doorheen de dag ook contact met elkaar"... wat dus socialer is dan enkel 's avonds?
Echter lijkt het contact doorheen de dag ten koste te gaan van het contact met mensen rondom je doorheen de dag. Bij elke lunch etc, iedereen zit op zijn gsm, nonstop.

we zien dat als de grootste onrechtvaardigheden die wereldwijd het nieuws haalden, vroeger waren dat eerder grote hongersnoden.
Dat is in het ideaal beeld correct. Echter komen deze verhalen meestal met 10% context.
 
De sociale media is een geweldige katalysator tot maatschappelijke vooruitgang. Het spreekt voor zich dat mensen doorgaans wel nog moeten leren hoe er mee om te gaan. Alles komt met een prijs.
 
De sociale media is een geweldige katalysator tot maatschappelijke vooruitgang. Het spreekt voor zich dat mensen doorgaans wel nog moeten leren hoe er mee om te gaan. Alles komt met een prijs.

Of achteruitgang, het is maar hoe je het bekijkt.

Ik zie vooral tools waarmee mensen gemanipuleerd kunnen worden, door anderen die er persoonlijk voordeel uithalen.
 
De sociale media is een geweldige katalysator tot maatschappelijke vooruitgang. Het spreekt voor zich dat mensen doorgaans wel nog moeten leren hoe er mee om te gaan. Alles komt met een prijs.
Tot hiertoe lijkt het effect toch eerder negatief, en ik heb nu ook niet de indruk dat de huidige generatie jongeren, die daarmee geboren werd, daar meteen verandering in gaat brengen. Maar goed, laat ons hopen.
 
Voor mij is het vooral de rem die sociale media weg neemt die ons steeds harder inde problemen duwt.

Joden zijn dit of dat, vaccins geven je kind autisme, er zit een pedokelder onder de wetstraat 16.

Vroeger moest je een gezelschap in de ogen kijken als je zo'n dingen wilde verkondigen. Dat was al meteen een ferme rem op de randzigheid.

Nu typ je het vanop je gsm terwijl je Blind Getrouwd ligt te kijken in de zetel.

Menselijke communicatie is niet gemaakt om zo te functioneren
 
De sociale media is een geweldige katalysator tot maatschappelijke vooruitgang.
Zoals al eerder gezegd: alle onderzoeken die daar tot nu toe over gedaan zijn wijzen toch eerder het tegenovergestelde aan.

Dat het internet op zich een wondermiddel is, dat is zeker zo. En websites als Reddit (maar dit vind ik eerder een forum) en functionaliteiten zoals WhatsApp (wat gewoon een berichtendienst is, al moet je ook daar mee opletten; toen WhatsApp twee jaar geleden uit lag waren er heelder overheidsdiensten die niet meer functioneerden) kunnen inderdaad ook geweldige dingen voortbrengen, maar onder sociale media versta ik toch vooral websites als Facebook, Instagram, Twitter, ...

Die zijn tot nader order echt nog geen catalysator gebleken voor enige maatschappelijke vooruitgang van betekenis.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Jongeren zijn net veel socialer dan vroeger, alleen is het op een manier die de volwassenen niet begrijpen. Om 1 of andere reden denken volwassenen dat sociale media enkel om influencers etc gaat, maar het grootste deel van sociale media wordt gewoon gebruikt om met vrienden te communiceren hoor. Ik hing vroeger ook heel de avond gewoon voor MSN Messenger...
Maar je ziet toch zeer veel dat de pakweg 15-20 jarigen de hele tijd op die smartphones zitten te kijken, zelfs als ze in een groep van 10 op café zitten. Ik zeg niet dat wat oudere mensen zich daar nooit eens schuldig aan maken maar bij 'de jeugd van tegenwoordig' is het zeker een pak erger. Net hetzelfde op fuiven, da's tegenwoordig meer wat stilstaan in groep en om de 2 minuten eens de smartphone checken.
Er is inderdaad veel meer online sociaal contact dan vroeger (en dat kan zeker ook waardevol sociaal contact zijn), maar de kwaliteit van het real life sociaal contact is enorm achteruit gegaan.
 
In 2022 lag het gebruik van antidepressiva bij 12- tot 18-jarigen ruim 60 procent hoger dan in 2018, schrijft De Morgen. De krant citeert cijfers uit een analyse van het geneesmiddelengebruik bij de meer dan 2 miljoen leden van de Onafhankelijke Ziekenfondsen. Bij 19- tot 24-jarigen nam het gebruik met bijna 40 procent toe. Voor antipsychotica gaat het om een stijging met respectievelijk ruim 30 en 25 procent.

Eerlijk gezegd snap ik wel waarom. Social Media gebruikt tegenwoordig heel veel het algoritme om veel views te krijgen. Ik ben nog 29 jaar oud en zie soms op Tiktok veel content van mensen tussen de 18-24 jaar en er zijn er toch wel veel die Tiktoks maken over hoe ze amper nog iets kunnen betalen, praten over de huizencrisis, oorlog of klimaatcrisis.

Vroeger hoorde je wel over dit soort dingen in het nieuws of las je erover in de krant maar tenzij je familie niet veel had kon je dat nog proberen van je af te schuiven maar als je op social media zit word dit veel moeilijker.

Alle dat denk ik toch.
 
Ik vind het best wel een moeilijke vraag om op te antwoorden want langs de ene kant komt er ongelofelijk veel stront op social media. Langs de andere kant haal ik 80 procent van mijn opdrachten (in bijberoep) binnen via Facebook (voornamelijk groepen wel) en Instagram binnen, wat echt superhandig en makkelijk is. En dat zijn ook allemaal normale mensen eigenlijk. :unsure:

De luidste roepers zie je natuurlijk het duidelijkst op de socials, maar das in het echte leven niet anders heb in de indruk.
 
Eerlijk gezegd snap ik wel waarom. Social Media gebruikt tegenwoordig heel veel het algoritme om veel views te krijgen. Ik ben nog 29 jaar oud en zie soms op Tiktok veel content van mensen tussen de 18-24 jaar en er zijn er toch wel veel die Tiktoks maken over hoe ze amper nog iets kunnen betalen, praten over de huizencrisis, oorlog of klimaatcrisis.

Vroeger hoorde je wel over dit soort dingen in het nieuws of las je erover in de krant maar tenzij je familie niet veel had kon je dat nog proberen van je af te schuiven maar als je op social media zit word dit veel moeilijker.

Alle dat denk ik toch.
Heb dan geen groot verschil dat wij ouderen vaker toch nieuws ontvingen uit geverifieerde bronnen en er onze mening bij hadden, terwijl zeer veel jeugd vaak enkel meningen van anderen en meningen op die meningen etc etc als waarheid gaan beschouwen en misschien zelfs als enigste bron van nieuws?

Mijn mening over social media is vaak dubbel. Langs de ene kant zijn het leuke manieren om vanalles te weten te komen. Langs de andere kant verafschuw ik die algoritmes die van een medium waar je zo wijd in kan gaan van info, je zo in bepaalde gedachten gedwongen en gehouden wordt.
Verder heb ik toch ook de indruk dat het gemak en de snelheid waarmee alles verspreid wordt geen positief effect geeft op alles en iedereen.
 
Bij de traditionele media (krant, tv) is er nog enige controle, traagheid en diepgang. (ook niet altijd natuurlijk)
Maar met social media geef je als maatschappij die controle weg aan een handvol buitenlandse bedrijven, gaat alles zo snel, en is alles zo oppervlakkig...

Ik zie de kinderen in mijn familie van jongs af aan volledig verslaafd raken aan dingen als TikTok. Urenlang het ene filmpje na het andere, gebaseerd op een algoritme dat gecontroleerd wordt door China. Dat is een soort brainwash waarbij je ook nog eens concentratiestoornissen kweekt. Meningen over stevige thema's die op Twitter (X) herleid worden tot een zinnetje. Op Instagram zie je anderen zogezegd succesvol en blij zijn, waardoor je je slecht voelt. Gepersonaliseerde advertenties zetten je aan om te consumeren. Misschien gevolgd door wat filmpjes over de klimaatverandering o.w.v. overconsumptie, dus je voelt je schuldig. Echokamers met fake news en complottheorieën, met gevolgen in het echte leven. FOMO...

Er zijn ongelofelijk veel nadelen aan social media.

Ik ben wel benieuwd wat jullie zien als voordelen... Het enige dat ik kan bedenken is enige vorm van globalisering - dat we inzien dat mensen aan de andere kant van de wereld niet veel anders zijn dan ons. (interessant genoeg is globalisering in bepaalde echokamers iets des duivels)

"Snel mee zijn" met nieuwsfeiten vind ik trouwens geen voordeel.
 
Is het ook niet zo dat de Chinese jongeren via TikTok vooral educatieve filmpjes voorgeschoteld krijgen en andere/Westerse jongeren vooral brol? Heb dat eens een paar keer gelezen maar geen idee of dat ooit bewezen/bevestigd is. Indien dat klopt is het toch iets dat aan banden gelegd moet worden.
 
Ondertussen is het enkele maanden geleden dat ik mijn facebook account verwijderd heb.
Deze had ik al sinds ik 9 jaar oud was.
Rond 2017 bijna volledig afgebouwd dmv News Feed blockers op mijn pc maar terug meer en meer beginnen gebruiken in mijn jaren aan de unief voor het bespreken & delen van samenvattingen ed. of het op de hoogte zijn van evenementen.
Nu, het probleem werd me vooral duidelijk gezien ik geen facebook app had.
Op mijn gsm sluit ik niet vaak mijn tabbladen en na enkele dagen had ik terug meer dan 100 openstaande tabbladen waarvan 90% bestond uit facebook.
Nu bon, uiteindelijk verwijderd en toch wel wat afkick gehad denk ik.
Ik kreeg plots het gevoel dat ik niet meer op de hoogte was van wat er zich afspeelde in de wereld, zeer afgesloten gevoel.
Het doet toch wel iets met een mens en zeker met een kind.
Die dopamine hit van een melding of meerdere.

Ondertussen heb ik ook instagram opzij laten liggen gezien het eindeloze scrollen zich naar ginder verplaatste na facebook.
Ik vind het toch wel een verademing, er komt echt enorm veel tijd vrij die je zoveel nuttiger kan besteden.
Mijn broer zie ik nog steeds elke avond in de zetel als een soort bezetene scrollen door TikTok/Insta en ik vind het best schrijnend.
Hij heeft een zeer onrealistisch beeld van de wereld en staart zich blind op dure auto’s, chique huizen, finfluencers etc die hij elke avond via het algoritme voorgeschoteld krijgt.
Moest hij nu die tijd nemen om zich in te lezen over manieren om dit te bereiken zou hij al serieus ver kunnen staan.
Nu, hij lijkt ondertussen wel gelukkig te zijn maar dat was zeker niet altijd zo!

Dit is dan ook mijn grootste probleem met social media, voor mij was het echt een vorm van escapisme.
Wist ik niet wat gedaan? Eens kijken wat er te zien valt op social media.
Geen zin om nuttig werk te verrichten? Eens kijken wat er te zien valt op social media.
Het raakt zeer snel verwikkeld in je dagelijkse leven en je krijgt het heel moeilijk weg.

Ik heb ook het gevoel dat sommigen er zeer zwaar aan tillen, mijn ex begon echt te twijfelen aan zichzelf omdat ze minder likes kreeg dan vroeger ed.
Kan me echt niet inbeelden wat dat moet geven voor tieners die nu aan de pubertijd beginnen.
In de lagere school in het dorp valt het ook op dat het leesniveau & aandachtsspanne van kinderen er op achteruitgaat.

Er moet toch wel echt iets aan veranderen hoor, sterkere regularisatie?, fact-checking in het algoritme?, limieten/beperkingen op content?
Ik ken weinig mensen rond mij die hierbij stil staan en dat baart me wel zorgen.
Hopelijk met wat verjonging in de toppolitiek geven we hier nog meer aandacht aan.
 
Laatst bewerkt:
@Roamer interessante post. Wat vervelend is, is dat dit forum nu voor mij een soort escapisme is :p Ik zit hier ook veel te vaak uit verveling :unsure:

Wel een plusplunt is dat het hier meestal toch wat diepgaandere discussies zijn (met dank aan de mods, ook al ben ik het niet altijd akkoord met hen)
 
Terug
Bovenaan