Dat van die verminderde aandachtsspanne is nu niet enkel een gevolg van sociale media (al spelen die daar natuurlijk ook wel een enorm grote rol in) maar eerder van smartphones en al die notificaties in het algemeen. Ik heb onlangs een nieuwe smartphone in gebruik genomen (ik doe dat echt enkel als het moet, dus er zat al wel enige tijd tussen) en het verbaasde mij echt wat een enorme stroom aan notificaties je daar tegenwoordig op krijgt als je geen aanpassingen maakt.
Je kan dat uiteraard allemaal af zetten (en dat doe ik ook vrijwel onmiddellijk; ik heb maar voor een heel beperkt aantal zaken mijn notificaties op staan, en dan nog op stil ook) maar ik heb echt de indruk dat letterlijk elke app tegenwoordig op gezette tijden een notificatie wilt sturen. Dat was enkele jaren geleden toch nog wat minder het geval, heb ik de indruk. Die constante stroom aan 'geef mij aandacht, geef mij aandacht!' lijkt maar erger en erger te worden.
Smartwatches vind ik ook zo'n moeilijke. Ik heb het zelf een tijdje gehad, en de gemakkelijkheid waarmee je op je pols kan kijken of een notificatie je aandacht waard is was eerst nog wel fijn, maar dan besefte ik dat, zelfs als je maar even naar je pols kijkt, je aandacht toch al sowieso weg is. Tijdens het werken krijg ik ofwel telefoon, ofwel krijg ik berichten binnen via een werkapp die tijdens mijn werkuren toch gewoon open staat, dus daarvoor moet ik het niet doen. En tijdens mijn persoonlijke tijd zullen ze mij wel bellen als het echt dringend is.
Ik spreek natuurlijk voor mezelf, maar ik heb zo een aantal jaren heel 'connected' geleefd (smartwatch, tablet, ...) en nadat ik dat op een gegeven moment grotendeels heb laten vallen (smartwatch weg, tablet weg, enkel noodzakelijke apps op mijn telefoon, gestopt met posten op Instagram en Snapchat verwijderd, ...) merkte ik toch dat ik wat rustiger werd en dat mijn focus toch een beetje sterker is. Ieder het zijne/hare natuurlijk, maar ik kan het enkel maar aanraden.
Al blijft het natuurlijk een gevecht van een mens tegen een heel leger aan psychologen, designers, experts, en marketeers die hun apps en producten zo verslavend mogelijk maken (gesteund door miljardenbudgetten) in hun strijd voor je aandacht, dus makkelijk is het zeker niet. Ook ik betrap me er nog vaker dan me lief is op dat ik toch weer dat kut toestel in mijn handen heb en hersenloos aan het browsen ben.