Is sociale media de ondergang van onze maatschappij?

Ongeloofelijk vermoeiend voor mij als oude zak alleszins. Ik was er half van overtuigd dat de factor "niet al te snugger" ook wel meespeelde, maar ik ben niet zeker.

Seconded (al valt er zeker iets te zeggen voor dat "niet al te snugger"-gehalte).

Meest storende hier vind ik de impact die dat alles heeft gehad op alles wat uitgangsleven is. Concerten/events waar van bij de eerste noten duizenden GSM's de lucht in gaan, dance-events die vervallen zijn tot allemaal één richting uit kijken (met GSM uiteraard) naar de show en hoogstens wat op en neer springen. Those things sure used to be so much more fun...
 
Als ze niet meezijn in die smartphonewereld zijn ze de weirdo's en tellen ze niet mee maar tegelijkertijd wil je ze tegen zichzelf beschermen.

Belangrijkste les die je kids kan meegeven lijkt me net te zijn dat anderen hun mening/oordeel er absoluut niet toe doet. It's good to be the weirdo als dat betekent dat je zelfbeeld niet afhangt van de oppervlakkige & vluchtige externe validatie.
 
Belangrijkste les die je kids kan meegeven lijkt me net te zijn dat anderen hun mening/oordeel er absoluut niet toe doet. It's good to be the weirdo als dat betekent dat je zelfbeeld niet afhangt van de oppervlakkige & vluchtige externe validatie.
Daar heeft die puber veel aan als die een hele schoolcarriëre alleen mag zitten tijdens de pauzes omdat hij niet meetelt. "Hé, ik ben cool hoor, ik ben een weirdo".
 
Belangrijkste les die je kids kan meegeven lijkt me net te zijn dat anderen hun mening/oordeel er absoluut niet toe doet. It's good to be the weirdo als dat betekent dat je zelfbeeld niet afhangt van de oppervlakkige & vluchtige externe validatie.
Daar heeft die puber veel aan als die een hele schoolcarriëre alleen mag zitten tijdens de pauzes omdat hij niet meetelt. "Hé, ik ben cool hoor, ik ben een weirdo".
Dat lijkt me nogal onrealistisch voor een puber, inderdaad. Leuk voor een of andere Amerikaanse film waar de onconventionele tiener uiteindelijk een of andere succesvolle held wordt, maar ik denk dat de doorsnee Belgische puber zich eerder zal afvragen wat voor een wereldvreemde kutouders hij/zij heeft.
 
Dat lijkt me nogal onrealistisch voor een puber, inderdaad. Leuk voor een of andere Amerikaanse film waar de onconventionele tiener uiteindelijk een of andere succesvolle held wordt, maar ik denk dat de doorsnee Belgische puber zich eerder zal afvragen wat voor een wereldvreemde kutouders hij/zij heeft.
Plus dat "ik mag geen smartphone hebben van mijn ouders" absoluut niks te maken heeft met het zelfbeeld van de gemiddelde puber. Een puber die uit zichzelf zegt "ik moet die smartphone niet hebben" en daarvoor sterk genoeg in zijn schoenen staat is een heel ander verhaal, maar opgelegd door de ouders...?

En pubers haten het woord kids. (en ik ook)
 
Bij de 13-jarige hier in huis zit er ook een globale timer op qua smartphonegebruik en voor bepaalde apps nog een specifieke beperking of die zou idd een hele avond door tiktok zitten scrollen. Ik vind dat als ouder een heel dubbele: Als ze niet meezijn in die smartphonewereld zijn ze de weirdo's en tellen ze niet mee maar tegelijkertijd wil je ze tegen zichzelf beschermen.

Hier is het voorlopig nog de Ketnet Junior app op mijn iPad waar ik me zorgen over moet maken maar desondanks ik zeer geinformeerd ben over al die zake, blijf het inderdaad een zeer moeilijke evenwichtsoefening. Ik kan alleen maar hopen dat TikTok niet meer bestaat tegen dat het aan mijn kinderen is.

Als ik zie hoe mijn schoonzuster daar mee omgaat keert mijn maag, kinderen van 3 tem 9 die ongelimiteerd en ongesuperviseerd oeverloos scrollen naar de eerste klas bagger op TikTok. Het eindeloos gescroll dan nog achterwege gelaten, kan ik me ook niet van de indruk ontdoen dat de content op TikTok nooit kwalitatief is, op IG en zeker Youtube kan je nog enigzins degelijk cureren maar bij TikTok laat je dat volledig aan een algoritme over met alle gevolgen van dien.
 
Of het de ondergang is, dat zou ik niet zo durven zeggen, maar een echt positieve impact zie ik het ook niet hebben op mens een maatschappij.

Ik ben als early veertiger opgegroeid in de 80's & 90's, zonder al die rimram, en als ik zie hoe de kids van onze beste vrienden bij momenten alleen op hun gsm lijken te leven of als ik zie hoe contactgestoord young hires kunnen zijn voor alles wat f2f contact/communicatie is (genre "ik stuur wel een mailtje" - "nee, ga er heen of neem je telefoon, praat met die mensen" - "euh, ik zal een chatje sturen, of een tekstbericht" - "..."), dan lijkt me dat alleen maar een zegen.
Buiten een forum als dit, een fb die vooral dient om "contact" te houden met voormalige klasgenoten, of Linkedin voor het professionele netwerk te "onderhouden", helemaal geen socials hier, en zelfs fb/Linkedin gebruik ik letterlijk als weinig meer dan een soort contact-repository, waar ik als ik moeite doe misschien één keer per week naar kijk. Living in the moment, echt contact hebben met mensen, I'll take that any day boven het leven op een scherm. Notificaties krijg ik dus amper, en diegene die ik krijg, bekijk ik dus niet :-D.

De ambitie is hier in elk geval om de kids ook zo op te voeden. Kinderen van 8, 9 jaar met iphones en what not, ik krijg er de kriebels van dus als het ook maar even kan worden ze hier 18 met hoogstens een 3310 en geen enkel profiel op welke social dan ook.

Succes met die ambitie, maar dat gaat niet gebeuren. Vanaf het eerste middelbaar had de onze al 1 nodig voor in de les zelf.
Ze kunnen je natuurlijk niet verplichten om 1 te kopen, maar ja.
En je kind zal gewoon ook uitgesloten worden.
Volgens mij hebben het merendeel van de nieuwe ouders die ambitie maar zie je toch dat ze vanaf 6 jaar al met een smartphone van de ouders bezig zijn. En hoe kan het ook anders want ze leren het al vanaf de 3de kleuterklas in school.

Tijdens de speeltijden zitten ze ook gewoon op hun smartphone. Daar heb ik dus wel een heel groot probleem mee. In onze schooltijd mocht je zelfs geen muziek luisteren met oortjes. En kon je niet anders dan praten, sporten, kaarten,...
 
Tijdens de speeltijden zitten ze ook gewoon op hun smartphone. Daar heb ik dus wel een heel groot probleem mee. In onze schooltijd mocht je zelfs geen muziek luisteren met oortjes. En kon je niet anders dan praten, sporten, kaarten,...
En laat ons eerlijk zijn: tijdens de les is het dan ook makkelijk om dat te bekijken en je aandacht te verliezen. Gewoon de smartphone niet in de lessen toelaten zou IMHO standaard moeten zijn.
 
En laat ons eerlijk zijn: tijdens de les is het dan ook makkelijk om dat te bekijken en je aandacht te verliezen. Gewoon de smartphone niet in de lessen toelaten zou IMHO standaard moeten zijn.
Ik weet niet wat de gangbare praktijk is. Is het toegelaten om bij aanvang van de lessen alle smartphones in een mand te verzamelen en die pas weer uit te delen als de les afgelopen is? In hoger en volwassen onderwijs is het aan de studenten om te beseffen dat ze niet moeten liggen scrollen en shitposten als er les gegeven wordt, maar ik heb toch ook al gehoord van sommige departementen in ons bedrijf waar ze GSM-gebruik stevig inperken tijdens de werktijden. Genre: allemaal uw gsm wegleggen voor ge begint te werken.
 
Oudste gaat nu naar 1ste middelbaar en alles, ja bijna alles, van communicatie gaat via smartschool.
Zowel naar ouders als leerling.
Nu is er op de school wel een streng gsm beleid wat wel goed is. Enkel bij aankomst op school en eerste speeltijd mag smartphone bovengehaald worden. En dan vooral om eventuele updates via smartschool te kunnen checken. Foto’s en videos maken, muziek luisteren, mag niet. Ook tijdens de middagpauze geen gsm. Dus dat is wel ok.

Maar 3310 tot 18j, not gonna happen.

Als ouder van 2 kinderen van 10 & 12 jaar is de gsm opvoeding (en alles waar dit topic over gaat) toch wel de hardste noot om te kraken.
Weinig voorbeelden uit je eigen jeugd om je aan vast te houden.

Maar jonge kinderen gewoon een smartphone geven en laat ze maar doen, no way.
Al een geluk bestaat er de google family link app waar je heel veel controle mee hebt om je jonge kinderen langzaam te leren omgaan met de afleiding van smartphones en sociale media.
En dat gaat met vallen en opstaan en met open communicatie bij ons.
En buiten whatsapp hebben ze bij ons voorlopig geen sociale media.
Youtube shorts is wel de nieuwe hype nu die we moeten inperken.
 
Tijdens de speeltijden zitten ze ook gewoon op hun smartphone. Daar heb ik dus wel een heel groot probleem mee. In onze schooltijd mocht je zelfs geen muziek luisteren met oortjes. En kon je niet anders dan praten, sporten, kaarten,...
Hier mag die niet bovengehaald worden op school. Toch bovenhalen is afgeven en na school gaan halen in het secretariaat. Drie keer bovenhalen is strafstudie.
communicatie gaat via smartschool
Aaargh, de beruchte smartschool-informatiediarree 🙈
 
Ik weet niet wat de gangbare praktijk is. Is het toegelaten om bij aanvang van de lessen alle smartphones in een mand te verzamelen en die pas weer uit te delen als de les afgelopen is? In hoger en volwassen onderwijs is het aan de studenten om te beseffen dat ze niet moeten liggen scrollen en shitposten als er les gegeven wordt, maar ik heb toch ook al gehoord van sommige departementen in ons bedrijf waar ze GSM-gebruik stevig inperken tijdens de werktijden. Genre: allemaal uw gsm wegleggen voor ge begint te werken.
Onlangs dit artikel over smartphones in de klas gelezen. Het hang een beetje af van school tot school.
 
Daar heeft die puber veel aan als die een hele schoolcarriëre alleen mag zitten tijdens de pauzes omdat hij niet meetelt. "Hé, ik ben cool hoor, ik ben een weirdo".

Ah, de doorsnee grijze, meelopende "hoofd niet boven het maaiveld uitsteken"-attitude van de Belg, gotta love it! :biglaugh:

Seriously, maak ze sterk en weerbaar genoeg om boven dat "cool zijn", "weirdo zijn" of whatever te staan, maak dat ze sterk in hun schoenen staan, en ze zullen je alleen maar dankbaar zijn. Weinig kans dan dat ze constant alleen moeten zitten, of hun zelfwaarde uit onzinnige likes op al even onzinnige foto's of filmpjes moeten halen.
 
Succes met die ambitie, maar dat gaat niet gebeuren. Vanaf het eerste middelbaar had de onze al 1 nodig voor in de les zelf.
Ze kunnen je natuurlijk niet verplichten om 1 te kopen, maar ja.
En je kind zal gewoon ook uitgesloten worden.
Volgens mij hebben het merendeel van de nieuwe ouders die ambitie maar zie je toch dat ze vanaf 6 jaar al met een smartphone van de ouders bezig zijn. En hoe kan het ook anders want ze leren het al vanaf de 3de kleuterklas in school.

Tijdens de speeltijden zitten ze ook gewoon op hun smartphone. Daar heb ik dus wel een heel groot probleem mee. In onze schooltijd mocht je zelfs geen muziek luisteren met oortjes. En kon je niet anders dan praten, sporten, kaarten,...

Hangt mogelijk van de school af, maar in de 3de kleuterklas heeft de onze alvast geen één keer een smartphone vast gehad, en nu hij in het eerste zit mogen smartphones van kids (als ze die al hebben) zelfs gewoon het lager niet binnen.

Enfin, ambities mogen moeilijk zijn, gives a bit of a challenge :)
 
Ah, de doorsnee grijze, meelopende "hoofd niet boven het maaiveld uitsteken"-attitude van de Belg, gotta love it! :biglaugh:

Seriously, maak ze sterk en weerbaar genoeg om boven dat "cool zijn", "weirdo zijn" of whatever te staan, maak dat ze sterk in hun schoenen staan, en ze zullen je alleen maar dankbaar zijn. Weinig kans dan dat ze constant alleen moeten zitten, of hun zelfwaarde uit onzinnige likes op al even onzinnige foto's of filmpjes moeten halen.
Je maakt er een valse keuze van, lijkt me dat het beter is om om te leren gaan met iets waar heel de maatschappij mee in contact komt i.p.v. van bovenaf te beslissen dat je kind er niets mee te maken mag hebben om dat te hopen dat je een soort witte raaf gaat maken. Sterk in de schoenen staan door afgeschermd te worden lijkt me ook nogal een contradictie.

Allezja, ik weet dat het stoer en cool is enzo om niet doorsnee te zijn maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat je daar misschien iets te hard mee bezig bent en net zoals de meeste ouders uiteindelijk je puber niet zo hard gaat kunnen sturen als je hoopt.
 
Je maakt er een valse keuze van, lijkt me dat het beter is om om te leren gaan met iets waar heel de maatschappij mee in contact komt i.p.v. van bovenaf te beslissen dat je kind er niets mee te maken mag hebben om dat te hopen dat je een soort witte raaf gaat maken. Sterk in de schoenen staan door afgeschermd te worden lijkt me ook nogal een contradictie.

Allezja, ik weet dat het stoer en cool is enzo om niet doorsnee te zijn maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat je daar misschien iets te hard mee bezig bent en net zoals de meeste ouders uiteindelijk je puber niet zo hard gaat kunnen sturen als je hoopt.

Ze zijn 3 en 6; 't is dat het er in dit topic over gaat, anders zou ik geeneens met smartphones voor hen bezig zijn ;)

Maar waar mogelijk leer ik ze nu al dat meningen en oordelen van anderen er inderdaad zelden tot niet toe doen.
 
Gewoon het feit dat je nu overal duizenden foto's kan nemen is niet echt gelinkt aan social media. Dat is technologische vooruitgang, waarbij ik dan een soort kwaliteit vs kwantiteit indruk krijg: die paar foto's op dat rolletje vroeger zullen "specialer" geweest zijn gewoon omdat het aantal beperkt was.
Ik denk inderdaad ook dat dit een aparte discussie is. Mensen hebben nu constant een relatief goed fototoestel in hun broekzak steken, waardoor het nemen van foto's bijzonder laagdrempelig is geworden. DSLR ligt hier al jaren in de kast stof te vergaren omdat het gewoon zo'n gedoe is om dat mee te pakken.

Ik neem ook meer foto's dan vroeger, maar zeker niet overdreven. Deze posten op social media doe ik nooit. Hoogstens komen er eens een aantal in privé whatsapp groepjes terecht.
 
Terug
Bovenaan