Is sociale media de ondergang van onze maatschappij?

Ondertussen is het enkele maanden geleden dat ik mijn facebook account verwijderd heb.
Deze had ik al sinds ik 9 jaar oud was.
Rond 2017 bijna volledig afgebouwd dmv News Feed blockers op mijn pc maar terug meer en meer beginnen gebruiken in mijn jaren aan de unief voor het bespreken & delen van samenvattingen ed. of het op de hoogte zijn van evenementen.
Nu, het probleem werd me vooral duidelijk gezien ik geen facebook app had.
Op mijn gsm sluit ik niet vaak mijn tabbladen en na enkele dagen had ik terug meer dan 100 openstaande tabbladen waarvan 90% bestond uit facebook.
Nu bon, uiteindelijk verwijderd en toch wel wat afkick gehad denk ik.
Ik kreeg plots het gevoel dat ik niet meer op de hoogte was van wat er zich afspeelde in de wereld, zeer afgesloten gevoel.
Het doet toch wel iets met een mens en zeker met een kind.
Die dopamine hit van een melding of meerdere.

Ondertussen heb ik ook instagram opzij laten liggen gezien het eindeloze scrollen zich naar ginder verplaatste na facebook.
Ik vind het toch wel een verademing, er komt echt enorm veel tijd vrij die je zoveel nuttiger kan besteden.
Mijn broer zie ik nog steeds elke avond in de zetel als een soort bezetene scrollen door TikTok/Insta en ik vind het best schrijnend.
Hij heeft een zeer onrealistisch beeld van de wereld en staart zich blind op dure auto’s, chique huizen, finfluencers etc die hij elke avond via het algoritme voorgeschoteld krijgt.
Moest hij nu die tijd nemen om zich in te lezen over manieren om dit te bereiken zou hij al serieus ver kunnen staan.
Nu, hij lijkt ondertussen wel gelukkig te zijn maar dat was zeker niet altijd zo!

Dit is dan ook mijn grootste probleem met social media, voor mij was het echt een vorm van escapisme.
Wist ik niet wat gedaan? Eens kijken wat er te zien valt op social media.
Geen zin om nuttig werk te verrichten? Eens kijken wat er te zien valt op social media.
Het raakt zeer snel verwikkeld in je dagelijkse leven en je krijgt het heel moeilijk weg.

Ik heb ook het gevoel dat sommigen er zeer zwaar aan tillen, mijn ex begon echt te twijfelen aan zichzelf omdat ze minder likes kreeg dan vroeger ed.
Kan me echt niet inbeelden wat dat moet geven voor tieners die nu aan de pubertijd beginnen.
In de lagere school in het dorp valt het ook op dat het leesniveau & aandachtsspanne van kinderen er op achteruitgaat.

Er moet toch wel echt iets aan veranderen hoor, sterkere regularisatie?, fact-checking in het algoritme?, limieten/beperkingen op content?
Ik ken weinig mensen rond mij die hierbij stil staan en dat baart me wel zorgen.
Hopelijk met wat verjonging in de toppolitiek geven we hier nog meer aandacht aan.
Over de gehele lijn, letterlijk ieder woord relatable dit.

Ik heb fases dat ik m'n FB en Insta verwijder, dan lukt het voor enkele weken maar ik wist eigenlijk slecht meer wat er rondging. Er wordt in zeker mate van u verwacht dat ge dit ook hebt, want iemand die het niet heeft, dat is verdacht zeg.

Altijd maar beter, indrukwekkender, meer de ogen uitsteken, altijd een schepke meer.
Ik was op reis bv en wilde tot treurens toe foto's opnieuw nemen WANT ik moet ook kunnen opvallen.

Anno dato merk ik dat ik onbewust daar ook veel opscroll, en voor wat eigenlijk?
 
@Roamer interessante post. Wat vervelend is, is dat dit forum nu voor mij een soort escapisme is :p Ik zit hier ook veel te vaak uit verveling :unsure:

Wel een plusplunt is dat het hier meestal toch wat diepgaandere discussies zijn (met dank aan de mods, ook al ben ik het niet altijd akkoord met hen)
Volledig akkoord. Maar als je erover nadenkt is de wat recentere (van destijds in 9lives) ontwikkeling om posts te liken en dan boven zo'n knopje "alerts" te hebben met de reacties die je krijgt volgens mij wel iets dat op dezelfde processen in de hersenen inwerkt als bij fb en consoorten.

Wat ik wel denk is dat "onze" generatie, ik denk dan aan mensen midden 30, die nog een tijd zonder hebben gekend, hier misschien bewuster mee omgaan dan wie "na" ons kwam. Anderzijds, de gemiddelde 50'er op facebook lijkt dan weer het tegendeel te bewijzen :unsure:
 
Maar je ziet toch zeer veel dat de pakweg 15-20 jarigen de hele tijd op die smartphones zitten te kijken, zelfs als ze in een groep van 10 op café zitten. Ik zeg niet dat wat oudere mensen zich daar nooit eens schuldig aan maken maar bij 'de jeugd van tegenwoordig' is het zeker een pak erger. Net hetzelfde op fuiven, da's tegenwoordig meer wat stilstaan in groep en om de 2 minuten eens de smartphone checken.
Er is inderdaad veel meer online sociaal contact dan vroeger (en dat kan zeker ook waardevol sociaal contact zijn), maar de kwaliteit van het real life sociaal contact is enorm achteruit gegaan.
Ik merk eigenlijk geen verschil tussen jongeren en ouderen daarin. Rij voorbij een random terras, en dat zit vol met "ouderen" die op hun gsm bezig zijn.
En ik ben al 15 jaar niet meer op een fuif geweest (en ik vermoed jij ook niet?), ik heb geen idee hoe het er daar nu aan toe gaat. Maar in onze tijd stond de muziek daar ook zo luid dat het eigenlijk af en toe wat roepen was, en dan dansen. Het is nu niet dat daar ooit gesprekken gevoerd werden.

Ik denk dat een deel van deze thread puur het "de jeugd van tegenwoordig"-syndroom is. Er wordt hier gezegd dat er niks nuttig uit social media kan komen.
Youtube en LinkedIn zullen we dan maar vergeten?
 
Wat ik wel denk is dat "onze" generatie, ik denk dan aan mensen midden 30, die nog een tijd zonder hebben gekend, hier misschien bewuster mee omgaan dan wie "na" ons kwam. Anderzijds, de gemiddelde 50'er op facebook lijkt dan weer het tegendeel te bewijzen :unsure:
Ik denk dat de meesten hier niet beseffen wat de opstartdatums van de meeste social media zijn:
youtube 2005
linkedin 2003
facebook 2004
twitter 2006

De meeste mensen hier zijn te oud om zelfs de opmars van de grote sociale netwerken nog te hebben meegemaakt...
 
Ik denk dat de meesten hier niet beseffen wat de opstartdatums van de meeste social media zijn:
youtube 2005
linkedin 2003
facebook 2004
twitter 2006

De meeste mensen hier zijn te oud om zelfs de opmars van de grote sociale netwerken nog te hebben meegemaakt...
Toch net niet?

Meesten hier zijn halverwege de dertig(?), waren dus net hun middelbare studies aan het afronden of waren nog maar net begonnen met verder te studeren.
Hebben het ontstaan en de opmars van youtube/facebook/twitter dus van op de eerste rij meegemaakt.
 
Toch net niet?

Meesten hier zijn halverwege de dertig(?), waren dus net hun middelbare studies aan het afronden of waren nog maar net begonnen met verder te studeren.
Hebben het ontstaan en de opmars van youtube/facebook/twitter dus van op de eerste rij meegemaakt.
Nee, want die opmars is pas een aantal jaren na de opstart begonnen he
 
  • Unsure
Waarderingen: asmo
Ik denk dat de meesten hier niet beseffen wat de opstartdatums van de meeste social media zijn:
youtube 2005
linkedin 2003
facebook 2004
twitter 2006

De meeste mensen hier zijn te oud om zelfs de opmars van de grote sociale netwerken nog te hebben meegemaakt...

Ik begrijp het ook niet. Als we oud zijn, hebben we toch net wel de opmars meegemaakt?
Het zijn de jongeren die geboren zijn na de opmars, en dus opgegroeid zijn in een wereld mét social media.

Ik weet nog bewust dat ik in mijn studententijd pas een facebook profiel gemaakt heb. Pak dat ik 19-20 jaar was.
Daarvoor had je MySpace, maar dat draaide bij mij meer rond muziek precies. :unsure:

Ik ben bijzonder blij dat ik opgegroeid ben zonder social media (vooral de periode op de middelbare school, pakweg 12-16, lijkt me dat een serieus verschil te zijn).
 
Ik weet nog bewust dat ik in mijn studententijd pas een facebook profiel gemaakt heb. Pak dat ik 19-20 jaar was.
Daarvoor had je MySpace, maar dat draaide bij mij meer rond muziek precies. :unsure:
Welja, dan heb je dus de opmars in uw tienerjaren niet meegemaakt :p en dat is de moment waarop ze het meeste impact hebben.
 
Dankzij het hele concept van de echo chambers (https://en.wikipedia.org/wiki/Echo_chamber_(media) ) is het wel zo dat de gemiddelde social media gebruiker en meer uitgesproken mening heeft dan iemand die geen social media gebruikt.

Vroeger vonden gelijkgezinden elkaar ook hoor. Ik heb een kennis met extreem linkse sympathiën en waar die vroeger gelijkgezinden op bepaalde fysieke lokaties kon vinden en daar nog verder radicaliseerde gebeurt dat nu online. En voor ik hier kritiek krijg: dat is een voorbeeld uit mijn omgeving, natuurlijk gebeurt dat door extreem rechts ook.

Behalve dat de meningen ietsje meer uitgesproken zijn, zijn ze vaak ook totaal niet onderbouwd en nog veel erger: denken ze dat anderen geïnteresseerd zijn in hun mening.

Ik heb heel bewust nooit Facebook, Instagram, Whatsapp, TikTok, Snapchat, Reddit, Twitter/X, een Google account enz gehad. Maar hoe vaak ik met kameraden of collega's op restaurant zit die dan persé een foto van hun eten willen delen is schrikbarend hoog. Ik vraag mij dan af: ik zou 20 jaar geleden niet iemand gebeld hebben om te zeggen "ik zit nu op restaurant!" dus waarom zou ik het online nu wel zetten?

Of het echt de ondergrang van de maatschappij verklaart lijkt mij wel sterk, maar het gemiddelde IQ van de mensheid is er zeker ook niet door gestegen.

Niet iedereen met mentale problemen gebruikt social media intensief, maar sociale media intensief gebruiken vergroot wel de kans op mentale problemen. Er zijn meer dan genoeg studies die dat bewijzen. Ik ben alvast heel blij dat ik nooit in die onzin getrapt ben en zal er ook niet in trappen.
 
De titel is nogal tendentieus. Sociale media brengt zeker zijn uitdagingen met zich mee, maar is zeker geen oorzaak van al wat er misloopt met de samenleving. Het is, net als internet, zodanig gegroeid dat de spelregels niet konden volgen en dat het nu nog moeilijk is om het allemaal te beteugelen. De uitdagingen zullen nog blijven groeien in mijn ogen, maar het heeft geen zin om er eenzijdig negatief over te zijn. Ik vind dat het ook zijn voordelen met zich meebrengt. Contact met mensen over gans de wereld is nog nooit zo gemakkelijk geweest.

Er is ook wel een paradox: we hebben nooit zoveel mogelijkheden tot contact gehad met elkaar en er zijn nog nooit zoveel manieren geweest om onze meningen te boekstaven, maar de desinformatie is enorm en iedereen lijkt, wanneer de tijden gepolariseerd zijn, in zijn echokamer te vluchten en vanuit daar zijn Groot Gelijk te etaleren.
 
Of het de ondergang is, dat zou ik niet zo durven zeggen, maar een echt positieve impact zie ik het ook niet hebben op mens een maatschappij.

Ik ben als early veertiger opgegroeid in de 80's & 90's, zonder al die rimram, en als ik zie hoe de kids van onze beste vrienden bij momenten alleen op hun gsm lijken te leven of als ik zie hoe contactgestoord young hires kunnen zijn voor alles wat f2f contact/communicatie is (genre "ik stuur wel een mailtje" - "nee, ga er heen of neem je telefoon, praat met die mensen" - "euh, ik zal een chatje sturen, of een tekstbericht" - "..."), dan lijkt me dat alleen maar een zegen.
Buiten een forum als dit, een fb die vooral dient om "contact" te houden met voormalige klasgenoten, of Linkedin voor het professionele netwerk te "onderhouden", helemaal geen socials hier, en zelfs fb/Linkedin gebruik ik letterlijk als weinig meer dan een soort contact-repository, waar ik als ik moeite doe misschien één keer per week naar kijk. Living in the moment, echt contact hebben met mensen, I'll take that any day boven het leven op een scherm. Notificaties krijg ik dus amper, en diegene die ik krijg, bekijk ik dus niet :-D.

De ambitie is hier in elk geval om de kids ook zo op te voeden. Kinderen van 8, 9 jaar met iphones en what not, ik krijg er de kriebels van dus als het ook maar even kan worden ze hier 18 met hoogstens een 3310 en geen enkel profiel op welke social dan ook.
 
Welja, dan heb je dus de opmars in uw tienerjaren niet meegemaakt :p en dat is de moment waarop ze het meeste impact hebben.

Mja eigenlijk wel he, als jouw post hierboven klopt was ik 15 toen Facebook opgericht is.
Uiteraard al ff geleden, maar volgens mij is dat in Vlaanderen pas 2-3 jaar later echt populair geworden.

Ik ben zo min of meer de laatste generatie die zonder smartphone is opgegroeid ook.
Eerste iPhone kwam uit in 2007. Dus 3 jaar ná Facebook. (de jaren daarvoor had je ook al wat blackberry-achtige toestanden natuurlijk)

Maar bon, maakt niet uit. Het enige risico is de klassieke fout van "in mijn jonge tijd was alles beter" te zeggen. Dat is ook niet zo, bepaalde technologie zoals smartphones zijn geniaal. Maar bij social media zie ik gewoon bijzonder veel nadelen, en niet alleen bij de jongere generatie.
 
Is het ook niet zo dat de Chinese jongeren via TikTok vooral educatieve filmpjes voorgeschoteld krijgen en andere/Westerse jongeren vooral brol? Heb dat eens een paar keer gelezen maar geen idee of dat ooit bewezen/bevestigd is. Indien dat klopt is het toch iets dat aan banden gelegd moet worden.

Klopt, de Chinese versie van TikTok is Douyin. Douyin is eigenlijk de originele versie en is enkel in China te downloaden.
De interface is grotendeels hetzelfde, maar de inhoud is inderdaad meer gericht op educatie, zelfontwikkeling, ... Op Douyin staat ook geen enkele content die afkomstig is van buiten China. Op TikTok vind je dan weer geen content terug afkomstig uit China.
Ook advertenties zijn helemaal anders. Vanuit Douyin kan je bijvoorbeeld in enkele klikken gesponsorde artikelen kopen tijdens livestreams.

Uiteraard is er ook veel censuur op Douyin. Wanneer je hier zoekt op 'Tiananmen' ga je bijvoorbeeld geen enkel resultaat vinden, terwijl er op TikTok een heleboel video's staan. Kinderen onder de 14 kunnen slechts beperkte content zien en de app maar enkele minuten per dag gebruiken.

Het zijn eigenlijk echt twee verschillende versies.
 
Kan je eens zo een onderzoek geven
Hier bijvoorbeeld: https://www.nbcnews.com/health/heal...ty-depression-teens-surgeon-general-rcna85575

Of hier: https://rdcu.be/dmvSz

Maar zoals ik zei; er zijn er echt genoeg ondertussen. Sociale media heeft zeker zijn voordelen ook hoor, maar die algoritme component en al die filters, dat is toch echt nefast voor de mentale gezondheid. Ik zit nu niet thuis dus ik heb maar snel wat links gezocht, maar het is ondertussen toch wel vrij geweten dat IG, FB, Twitter, en consoorten meer kwaad dan goed doen op dat vlak.

[EDIT] https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181108164316.htm


 
Laatst bewerkt:
Hier bijvoorbeeld: https://www.nbcnews.com/health/heal...ty-depression-teens-surgeon-general-rcna85575

Of hier: https://rdcu.be/dmvSz

Maar zoals ik zei; er zijn er echt genoeg ondertussen. Sociale media heeft zeker zijn voordelen ook hoor, maar die algoritme component en al die filters, dat is toch echt nefast voor de mentale gezondheid. Ik zit nu niet thuis dus ik heb maar snel wat links gezocht, maar het is ondertussen toch wel vrij geweten dat IG, FB, Twitter, en consoorten meer kwaad dan goed doen op dat vlak.
Het eerste is geen onderzoek en het 2e zegt letterlijk dat er geen consensus is over positieve of negatieve impact?
Dat is net een bewijs dat uw claim niet juist was...
 
Het eerste is geen onderzoek en het 2e zegt letterlijk dat er geen consensus is over positieve of negatieve impact?
Dat is net een bewijs dat uw claim niet juist was...
https://scholarcommons.scu.edu/engl_176/2/

It is the objective of this article to present evidence from several researches that were done by many scholars in different environment that distinctly demonstrates the negative impact of social media in three main categories. First, social media fosters a false sense of online "connections" and superficial friendships leading to emotional and psychological problems. The Second harm of social media is that it can become easily addictive taking away family and personal time as well as diminish interpersonal skills, leading to antisocial behavior. Lastly, social media has become a tool for criminals, predators and terrorists enabling them to commit illegal acts. And the third analysis will consist of showing the link between the psychological problems caused by social media and criminal activities committed.


Voor- en nadelen in deze. Ook interessant dat er zelfs een term bedacht is: "Facebook Depression". Een depressie omwille van teveel tijd te spenderen op social media.

Best veel studies te vinden via Google Scholar, zeer breed:
 
Facebook al lang account verwijderd. Nu wel nog nodig om site te bezoeken om nieuws van supportersclub te volgen ...

Is het ivm jongeren niet zo dat scholen hen te weinig informeren/leren over sociale media en internet? En ivm al dat fake news, eigenlijk vind ik dat je dit onder logisch redeneren en informatie verwerken kan plaatsen. Je kan zeggen dat ouders hun kinderen dat ook kunnen aanleren maar die zijn soms nog slechter opgeleid.
Ik zeg niet dat het zo effectief is maar om "mijn generatie" (3x jr nu) wat te bejubelen: Hebben wij niet net het geluk gehad op school, voor onze tijd was het opleiden met de harde hand, als meester of een volwassene iets zegt was dat zo, punt. Dan hebben we ook leren werken met PC's en internet op juiste moment, dat toen ook nog geen gigantische beerput was.

3) Het tempo van het leven ligt gewoon veel te hoog.
Dat is toch iets wat mensen zichzelf aandoen? Alle vrije tijd volproppen. En in hun hobby's dan nog zeer competitief zijn, om ter meest kilometers, meeste punten, ... voor een activiteit die voor ontspanning zou moeten zorgen. En zelfs op het werk zijn er die competitief zijn ... als gewone werknemer.
 
Het eerste is geen onderzoek en het 2e zegt letterlijk dat er geen consensus is over positieve of negatieve impact?
Dat is net een bewijs dat uw claim niet juist was...
Ik zeg toch zelf dat er goede en slechte kanten aan zijn? De effecten op mentale gezondheid en zelfbeeld zijn echter goed gedocumenteerd ondertussen, en die zijn niet positief. Dat er meer connectie is tussen mensen etc. is bijvoorbeeld een voordeel, maar dat kan je ook bekomen zonder al die algoritmes en suggested content, en net dat is datgene waar ik zo tegen ben.

[Edit] Ondertussen heb ik wat andere links in mijn post geplaatst. Het negatieve effect van likes-gedreven 'algoritme social media' (Facebook, Instagram, ...) op de mentale gezondheid is toch echt nog heel moeilijk te ontkennen vind ik.
 
Laatst bewerkt:

Bekend persoon krijgt haatbericht (bodyshaming) van een onbekende volger.
Bekend persoon plaatst het bericht online en krijgt een massa steunbetuigingen en voelt zich daardoor terug beter (tranen van ontroering).

Mooi voorbeeld hoe die sociale media verweven zijn in het leven van de jongeren.
Echter, een bekend persoon kan voor zichzelf de schouderklopjes afdwingen, want weet op voorhand dat hij/zij deze zal krijgen gezien de massa volgers.

Maar wat indien een onbekend persoon bodyshaming berichten krijgt?
Die hebben geen draagvlak en dan is diezelfde sociale media meer een vloek dan een zegen.
 
Terug
Bovenaan