Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Uiteraard, maar dat maakt het niet minder belachelijk en is voor mij nog steeds geen reden om er niets aan te doen.
 
nee, maar het is ook geen "hedendaags fenomeen".
de gasten die nu dat soort stoten uithalen, hebben dat oa van dat incident geleerd.
 
Om nog maar eens te illustreren hoe diep idiote agressie in het voetbal soms zit:

Vrijdag zaten we in de bar van de sporthal, er was een minivoetbal wedstrijd bezig, wss ergens op niveau 37ste provenciale. Soit, de uitploeg stond achter, er liep daar ene bij die duidelijk de vedette van de ploeg was. En maar truukskes proberen, en maar foeteren op zijn ploegmaats dat ze slecht liepen of geen goede passen gaven. Zo duidelijk ene die van zichzelf vindt dat hij het wel had kunnen maken in het profvoetbal en de beste is van zijn ploeg, mijlenver boven het niveau van de rest.

Na zowat 15 minuten spelen tackelt die een doorgebroken tegenstander los met 2 voeten vooruit langs achter. In het minivoetbal, waar je dus met moeite contact mag hebben. Het was gewoon duidelijk uit frustratie, mss ook een slechte week op het werk of net gedaan met zijn Sabrina, who knows. Hij mocht wel direct gaan douchen, zo gasten lopen dan ook met een tred het veld af alsof ze net 30 man bijeen hebben gemept omdat ze zijn liefje scheef hebben aangekeken.

De poppetjes zijn in die wedstrijd later nog een paar keer aan het dansen geraakt, waarbij er een paar spelers neus aan neus stonden en ei zo na elkaar wat petsen hadden gegeven. En dat voor het vrijdagse vertier, lekker wat voetballen na een drukke werkweek. Ge vraagt u af waarom ze het eigenlijk doen.

En mijn zoontje, die zelf voetbalt en wie ik aanleer altijd sportief te zijn, keek ernaar met hele grote ogen. Schoon voorbeeld die gasten.
 
Om nog maar eens te illustreren hoe diep idiote agressie in het voetbal soms zit:

Vrijdag zaten we in de bar van de sporthal, er was een minivoetbal wedstrijd bezig, wss ergens op niveau 37ste provenciale. Soit, de uitploeg stond achter, er liep daar ene bij die duidelijk de vedette van de ploeg was. En maar truukskes proberen, en maar foeteren op zijn ploegmaats dat ze slecht liepen of geen goede passen gaven. Zo duidelijk ene die van zichzelf vindt dat hij het wel had kunnen maken in het profvoetbal en de beste is van zijn ploeg, mijlenver boven het niveau van de rest.

Na zowat 15 minuten spelen tackelt die een doorgebroken tegenstander los met 2 voeten vooruit langs achter. In het minivoetbal, waar je dus met moeite contact mag hebben. Het was gewoon duidelijk uit frustratie, mss ook een slechte week op het werk of net gedaan met zijn Sabrina, who knows. Hij mocht wel direct gaan douchen, zo gasten lopen dan ook met een tred het veld af alsof ze net 30 man bijeen hebben gemept omdat ze zijn liefje scheef hebben aangekeken.

De poppetjes zijn in die wedstrijd later nog een paar keer aan het dansen geraakt, waarbij er een paar spelers neus aan neus stonden en ei zo na elkaar wat petsen hadden gegeven. En dat voor het vrijdagse vertier, lekker wat voetballen na een drukke werkweek. Ge vraagt u af waarom ze het eigenlijk doen.

En mijn zoontje, die zelf voetbalt en wie ik aanleer altijd sportief te zijn, keek ernaar met hele grote ogen. Schoon voorbeeld die gasten.
Degoutant en zoals je zelf zegt, dat moet dan een sport zijn die je voor je plezier uitoefent.
 
Om nog maar eens te illustreren hoe diep idiote agressie in het voetbal soms zit:

Vrijdag zaten we in de bar van de sporthal, er was een minivoetbal wedstrijd bezig, wss ergens op niveau 37ste provenciale. Soit, de uitploeg stond achter, er liep daar ene bij die duidelijk de vedette van de ploeg was. En maar truukskes proberen, en maar foeteren op zijn ploegmaats dat ze slecht liepen of geen goede passen gaven. Zo duidelijk ene die van zichzelf vindt dat hij het wel had kunnen maken in het profvoetbal en de beste is van zijn ploeg, mijlenver boven het niveau van de rest.

Na zowat 15 minuten spelen tackelt die een doorgebroken tegenstander los met 2 voeten vooruit langs achter. In het minivoetbal, waar je dus met moeite contact mag hebben. Het was gewoon duidelijk uit frustratie, mss ook een slechte week op het werk of net gedaan met zijn Sabrina, who knows. Hij mocht wel direct gaan douchen, zo gasten lopen dan ook met een tred het veld af alsof ze net 30 man bijeen hebben gemept omdat ze zijn liefje scheef hebben aangekeken.

De poppetjes zijn in die wedstrijd later nog een paar keer aan het dansen geraakt, waarbij er een paar spelers neus aan neus stonden en ei zo na elkaar wat petsen hadden gegeven. En dat voor het vrijdagse vertier, lekker wat voetballen na een drukke werkweek. Ge vraagt u af waarom ze het eigenlijk doen.

En mijn zoontje, die zelf voetbalt en wie ik aanleer altijd sportief te zijn, keek ernaar met hele grote ogen. Schoon voorbeeld die gasten.
Ik ben scheidsrechter in het minivoetbal en dit is zo herkenbaar. Gelukkig is het een grote minderheid. Maar je hebt inderdaad van die marginaliesen waar je het vlaggen hebt van bij de 1e discutabele fase, en dat niet kunnen loslaten.
Ik heb onlangs ook zo een wedstrijd gehad waarna ik een officieel rapport had opgemaakt omdat die ploeg werkelijk onhandelbaar was.
Zolang het beperkt is tot één ploeg, kan ik het managen, maar als er bij de andere ploeg ook dergelijke individuen zitten, dan weet je dat het moeilijk is.
En ga er maar eens staan hé, om daar de controle te bewaren, met gele/rode kaarten en strafcorners. Vaak sta je daar helemaal alleen in zo een zaal zonder enige bescherming.
 
Het wijst volgens mij op diepere problemen in de samenleving, ik (jeugd)scheidsrechterde in het Judo. Daar is het zeker beter, maar ik heb het toch zien veranderen. De reactie van de ouders/entourage is vaak ook verbijsterend. Sta je daar 5-6 uren je best te doen voor enkele drankbonnetjes en dan komen ze echt agressief naar je toe. Uiteraard maken we fouten, het zijn split second beslissingen en we zijn mensen. Tegenwoordige heeft iedereen het ook opgenomen. Dan staan ze daar met video "bewijs" te eisen dat de kamp wordt over gedaan. op jeugdniveau hé, niemand gaat daar naar de olympische spelen. Ouders leerden hun kinderen vroeger aan dat je een verkeerde beslissing ook moet kunnen aanvaarden. Meestal is die overigens niet beslissend. Dat is jammer genoeg minder en minder de norm.

Mijn toppunt was dat de ouders van beide kampers; met hun video elk kwamen tonen dat ik expres verkeerd had beslist. Want uiteraard is dat expres, het idee dat ik gewoon per ongeluk een fout zou kunnen hebben gemaakt is vaak al niet mogelijk. Die zijn dan uiteindelijk op elkaar beginnen schelden en beiden uit de zaal gezet.

Ik ben uiteindelijk gestopt owv gezin en werk en zo, maar ik zou het eigenlijk niemand meer durven aanraden, in bijna geen enkele sport.
 
Om nog maar eens te illustreren hoe diep idiote agressie in het voetbal soms zit:

Vrijdag zaten we in de bar van de sporthal, er was een minivoetbal wedstrijd bezig, wss ergens op niveau 37ste provenciale. Soit, de uitploeg stond achter, er liep daar ene bij die duidelijk de vedette van de ploeg was. En maar truukskes proberen, en maar foeteren op zijn ploegmaats dat ze slecht liepen of geen goede passen gaven. Zo duidelijk ene die van zichzelf vindt dat hij het wel had kunnen maken in het profvoetbal en de beste is van zijn ploeg, mijlenver boven het niveau van de rest.

Na zowat 15 minuten spelen tackelt die een doorgebroken tegenstander los met 2 voeten vooruit langs achter. In het minivoetbal, waar je dus met moeite contact mag hebben. Het was gewoon duidelijk uit frustratie, mss ook een slechte week op het werk of net gedaan met zijn Sabrina, who knows. Hij mocht wel direct gaan douchen, zo gasten lopen dan ook met een tred het veld af alsof ze net 30 man bijeen hebben gemept omdat ze zijn liefje scheef hebben aangekeken.

De poppetjes zijn in die wedstrijd later nog een paar keer aan het dansen geraakt, waarbij er een paar spelers neus aan neus stonden en ei zo na elkaar wat petsen hadden gegeven. En dat voor het vrijdagse vertier, lekker wat voetballen na een drukke werkweek. Ge vraagt u af waarom ze het eigenlijk doen.

En mijn zoontje, die zelf voetbalt en wie ik aanleer altijd sportief te zijn, keek ernaar met hele grote ogen. Schoon voorbeeld die gasten.
Je merkt dat ook na één minuut al dat je tegen een speler/ploeg staat die eerder op moord uit is. Bij sommigen kan je het al zien wanneer ze het veld betreden. Dan is de pret er snel af ja. Gelukkig heel zeldzaam op slap veteranenniveau.
 
Dit weekend toch ook weer gezien dat het al van in het jeugdvoetbal kan beginnen he.

Tornooitje, superleuk, veel korte matchkes tegen tegenstanders waar we normaal nooit tegen spelen, iedereen blij, toffe sfeer.
Laatste matchke komen we tegen een ploeg waarvan de trainer al een bepaalde uitstraling had, één van zijn spelertjes maakt een vuile fout en dan nog één die ik zelf niet had gezien. Je zou denken dat hij er iets van zegt maar niks dus.
Dan spelen ze een bal door, onze keeper komt uit, gaat datzelfde spelertje los 2 voeten vooruit naar de keeper. Zowel de (zeer jonge) scheidsrechter als die coach zeggen daar dus niks van. Ik heb zelf dan tegen die coach gezegd dat we daar wel op moeten reageren, dat zoiets niet kan, anders weten die jongens/meisjes ook niet dat ze zoiets niet mogen doen op een voetbalveld (ook niet daarbuiten).

Tot daar mijn betoog, als je een jeugdcoach bent of scheidsrechter, benoem het als zoiets gebeurt, het zorgt er misschien voor dat zulke spelertjes de volgende keer niet dezelfde fout nog eens maken.
 
Bij mij is het simpel, als je tackelt ga je eraf al heb je bal mee. Bij die kleintjes moet je daar gewoon nog niet aan beginnen.
Langs de andere kant, pas een heel interessante podcast gehoord. Daarin geven ze aan dat er in vrouwenrugby vaak dezelfde soort tackles en dezelfde relatieve krachten zwaardere blessures opleveren. En dat wordt daar vooral gerelateerd aan het feit dat vrouwen meestal pas laat beginnen spelen, terwijl jongens al van veel vroeger bezig zijn, waardoor ze met véél lagere impact hun techniek hebben geleerd. Die betere techniek wordt dan op volle kracht toegepast als ze ouder zijn. Door het helemaal te weren bij de kleintjes, ontneem je dat stuk ook wel. De grens is natuurlijk heel vaag over vanaf wanneer het dan wel mag, hè.
 
Bij mij is het simpel, als je tackelt ga je eraf al heb je bal mee. Bij die kleintjes moet je daar gewoon nog niet aan beginnen.
Voor mij moeten we dat niet weren, maar wel correct aanleren, een tackle om de bal van de lijn te halen als er iemand op doel trapt is bijvoorbeeld iets totaal anders dan een tackle voet vooruit naar de speler met de bal.

Nu, en ik snap dat het praktisch niet lukt he, maar voor zoiets is er een scheidsrechter vanaf bepaalde leeftijden, die volgens de regels van voetbal vlaanderen zelfs bij U8/U9 al kaarten mág trekken. Het wordt in de praktijk gewoon nooit gedaan.

Bij mij is het vooral het ding dat die trainer zijn spelertje niet probeert bij te sturen, zeg die jongen dat gewoon en leg hem uit waarom het niet kan/mag. Ik besteed zelf soms delen van mijn trainingen aan uit te leggen waarom we iets niet of wel mogen doen op een voetbalveld. Hell, ik probeer ze zelfs breder dan dat mee te krijgen en ook verder dan voetbal te denken.
 
Terug
Bovenaan