Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Ze zouden ook gewoon beter de match/herhalingen tonen op de schermen in het stadion, dan zien de supporters het ook en gaan ze niet zitten klagen om te klagen.
Graag! En als het kan de uitkomst van een VAR check ook.
Je hebt genoeg sporten waar de communicatie met de VAR publiekelijk gebeurd dus waarom niet hier?
 
Daar ben ik ook wel voorstander van, de gesprekken tussen de scheidsrechters onderling en de VAR bij beslissingen mogen gerust publiek zijn. Ik denk niet dat het heel veel zal veranderen, maar dat is alvast iets dat zeker geen kwaad kan.
 
Mijn welgemeende excuses mocht je fluiten in 1e provinciale Oost-Vlaanderen, de kans dat ik afgelopen seizoen kwaad was op u is dan groot 😅
Maar je wil niet weten hoe vaak ik naar een van onze eigen spelers al heb geroepen dat ze moeten zwijgen voor ze geel krijgen en hoe kwaad ik mij kan maken als die randdebielen blijven verder doen en die kaart dan ook pakken.


Ik ben ook vrijwilliger in de kantine tijdens de matchen van onze reserven en het aantal keer dat ik daar hoor dat er geen scheids is gevonden is niet meer bij te houden. Het is uniek als zowel reserven A, B als de dames in hetzelfde weekend een scheidsrechter hebben, en dan spreek ik nog niet over de jeugd. Het ziet er dus inderdaad niet goed uit in de lagere regionen van het voetbal qua scheidsrechters.

Ik ben assistent-scheidsrechter in 1e provinciale (8 jaar) en 3D. Ik woon niet zo dicht tegen de Oost-Vlaamse grens waardoor ik niet zoveel in Oost-Vlaanderen kom. En als ik sommige collega's hoor is dat precies geen groot gemis haha. Dit seizoen enkel in Drongen en Voorde Appelterre geweest. En jullie hebben het laten afweten in de eindronde net zoals Sottegem en Vlaamse Ardennen. Dat wordt nog een jaartje 1P dus. En net zoals in West-Vlaanderen is jullie kampioen een promovendus die geen licentie heeft aangevraagd voor Nationaal voetbal. Dat zegt zowat alles ook hoe zwak het niveau is geworden de laatste jaren.
Soit, ik sta dus tegen de zijlijn. Als er supporters in mijn rug staan aan de middenlijn kan ik niet weg en hoor ik alles dus perfect wat ze zeggen.
In 7 op de 10 matchen valt dat nog mee maar ik moet toch redelijk wat bagger aanhoren soms.
Jullie scheidsrechterprobleem geldt voor heel wat clubs ieder weekend en het zal er inderdaad niet op beteren.
Maar ook in het bestuur en de vrijwilligers zie je tekorten en vergrijzing. Wie droomt er nu om ooit secretaris, penningmeester of afgevaardigde te worden van een lokale club? Niemand. Dat zijn de mensen die het puur uit liefde doen. Meestal venten tussen de 50 en 70 jaar.
Het aantal vacatures voor jeugdtrainers bij de kleintjes die ik zie passeren op sociale media is ook niet meer bij te houden, daar zitten veel clubs ook met een tekort.
Ik weet niet of jij bij de jeugd zit of niet, maar ook daar zie je dat. Tot een bepaalde leeftijd worden die enorm kort gehouden (ook door trainers enzovoorts) en wordt respect voor de scheidsrechter hoog in het vaandel gedragen, maar op een gegeven moment stopt dat schijnbaar plotseling. Dan zie je die handgebaren maar gaan, wordt er na een vermeende fout een sprintje richting scheidsrechter ingezet, en staan ze er (zoals 'de echten') met zijn allen rond. Dat veel ouders langs de zijlijn staan roepen en tieren op 'de Patrick' helpt natuurlijk ook helemaal niks: qua voorbeeld is dat ook rommel natuurlijk.

Wat mij ook opvalt is dat ook tijdens wedstrijden met helemaal niks inzet (tussen twee middenmoters in vierde provinciale, bijvoorbeeld) er wordt geroepen en getierd alsof ze staan te spelen voor een premie van 50000 euro. Je ziet dat soms zelfs op minivoetbaltornooitjes. Onlangs nog gehoord van een scheidsrechter in een liefhebbersverbond die niet uit de kleedkamer wilde komen omdat de 'benadeelde' ploeg letterlijk vlak aan de deur stond te wachten 'om eens goed te praten'.

Dat is wat mij betreft allemaal echt een teken dat het voetbal op dat vlak rot is van in de kern, en dat kan je enkel veranderen door een heel duidelijk standpunt in te nemen dat vanuit alle bonden komt. Geef scheidsrechters de opdracht om (ook op het hoogste niveau) met kaarten te zwaaien als daar weer eens zo'n schuimbekkende gek van de andere kant van het veld komt gelopen om neus tegen neus te gaan staan. Geef dan ook lange schorsingen voor spelers die op die manier tegen een rode kaart aanlopen. Veelplegers worden langer geschorst. Dat zal wel snel doodbloeden denk ik dan.

Dan moet je dat natuurlijk wel vrijwel wereldwijd gaan doordrukken en er ook mee doorzetten, en dan nog zal het misschien een generatie duren eer dat rotgedrag er volledig uit is (want opnieuw: de scheidsrechter behandelen als een stuk stront zit gewoon ingebakken in het voetbal) maar er zijn toch echt wel een aantal stappen die je kan nemen om hier wat meer de goeie richting uit te gaan.
Iedere officiële scheidsrechter begint bij de jeugd. Ik dus ook, dat is ondertussen al 11 jaar geleden. De miniemen (ofja U13) op een groot veld, het allerlaatste jaar dat dit nog van toepassing was vooraleer ze overschakelden naar een half veld. Als de evolutie zich verder zet zullen beginnende refs al starten bij de U17 en zullen clubs zelf moeten kijken voor refs bij U15, zeker het gewestelijk niveau. Zo dramatisch zal het komen binnenkort.

Kleintjes fluiten is zeker geen cadeau. Hoe hoger het niveau, hoe slechter. Ooit eens een internationaal toernooi van U10 geloof ik met ploegen zoals Chelsea, Manchester City, Club Brugge, PSG, ... mogen fluiten in Ieper waar iedere ouder denkt dat hij/zij de volgende Messi of Ronaldo op de wereld heeft gezet. Nooit meer! Als clubs bellen voor toernooien weiger ik altijd. Daar heb je nog minder bescherming als het fout loopt.
Wat de sport ook kapot maakt is geld. Deerlijk (West-Vlaanderen) die uitkomt in 1e provinciale zal stoppen omdat ze zich willen houden aan de nieuwe RSZ regeling en dus een salaris plafond inschakelen voor de spelers. Gevolg: iedereen loopt weg! Volgend jaar herstarten ze dus met eigen jeugd in 4P. Dat is dan uw beloning als je het financieel eerlijk wil spelen. Geen zwart geld? Au revoir.
Spelers bepalen hoe of wat, niet het bestuur. Dat zie je ook nu in de eindrondes, sommige ploegen zijn echt oprecht tevreden dat ze niet promoveren. Op mijn niveau spreken we toch over winstpremies die kunnen schommelen tussen €300 en €800 per A-kern speler. Dan kan je al eens vloeken en tekeer gaan als uw winning goal wordt afgekeurd.
Het is vooral een mentaliteitsprobleem bij veel mensen die al jarenlang ingebakken is, slechte gewoontes zijn moeilijk af te leren vrees ik.
Nog een extreme rotte factor die enkel extra schade brengt aan het spelletje is toch ook wel social media. Wat je soms niet allemaal leest op een Sporza artikel van commentaren over refs. Misschien moet Eric Goens ook eens bij die mensen langs gaan en ze confronteren. Nuja, dat zie ik niet zo vlug gebeuren aangezien hij zelf ook niet vies is van een foute uitspraak:
 
Ik ben wekelijks actief op provinciaal niveau en daar is het gezaag en geklaag even erg. Die nemen ook al het lelijke over van wat ze op tv zien. Ofja, het mooie rauwe zoals jij het omschrijft.

Ik denk er ook steeds meer aan om er de brui aan te geven. Waarom moet ik het nog doen? Een hele zondagnamiddag/avond opofferen voor een hoop gezaag te moeten aanhoren voor €25?

Nee, dan kan ik mijn tijd beter nuttig spenderen. Het is door dergelijke houdingen en anti-scheidsrechter minded personen zoals die van jou dat er ieder jaar zoveel stoppen op provinciaal niveau (en in de jeugd). Ik zie het toekomstgewijs er ook niet op verbeteren qua aantallen.
Leg het maar op mij. :biglaugh:

Ik heb amper gezaagd tegen scheidsrechters in mijn carrière. Ik had het te druk met voetballen. Daarna ging ik pinten drinken van de eventuele winstpremie. Desnoods langs de scheids. Alleen die arrogante kloten negeerde ik.
 
Ik weet niet of jij bij de jeugd zit of niet, maar ook daar zie je dat. Tot een bepaalde leeftijd worden die enorm kort gehouden (ook door trainers enzovoorts) en wordt respect voor de scheidsrechter hoog in het vaandel gedragen, maar op een gegeven moment stopt dat schijnbaar plotseling. Dan zie je die handgebaren maar gaan, wordt er na een vermeende fout een sprintje richting scheidsrechter ingezet, en staan ze er (zoals 'de echten') met zijn allen rond. Dat veel ouders langs de zijlijn staan roepen en tieren op 'de Patrick' helpt natuurlijk ook helemaal niks: qua voorbeeld is dat ook rommel natuurlijk.
Was vroeger denk ik nog veel erger (toen ik voetbalde) dan nu (als ik met mijn zoon naar zijn matchen ga). Hij zit nu nog bij de U7, maar vanaf er een scheids is en ik zie 'm het 1 keer doen, haal ik 'm er persoonlijk af. De occasionele "allez scheids" op een beschaafde manier reken ik niet mee hé, zoals hier al gezegd, is er nog altijd emotie in voetbal, maar wel emotie met respect.

Hetzelfde geldt voor vuile fouten. Ik heb de indruk dat er tegenwoordig veel minder trainers bij de jeugd zijn die dat actief aanmoedigen. Voorlaatste wedstrijd van de zoon was er bij de tegenpartij eentje die al 3 keer een best vuile fout maakte. De trainer maakte hem telkens iets meer duidelijk dat dat niet kan en bij de 3de keer zei hij dat hij eraf moest als hij het nog eens deed. 2 minuten later haalde de trainer hem er ook effectief af.

TL;DR ik wil maar zeggen dat ik positieve evolutie zie, maar we hebben nog een lange weg te gaan.
 
En jullie hebben het laten afweten in de eindronde net zoals Sottegem en Vlaamse Ardennen. Dat wordt nog een jaartje 1P dus.
We hebben het laten afweten in de matchen ervoor. Eindronde was nog met 8 fitte spelers dus was het al mooi dat we met opgeheven hoofd van het veld konden. We waren zelfs de best voetballende ploeg dus als de bal wat beter rolt voor ons gaan we nog door. Maar die bal die niet goed meer rolde is een probleem dat we al een paar matchen hadden. Of het merendeel vd spelers stress had om te stijgen of gewoon niet wou stijgen ga ik in het midden laten. Voor de rest hebben ook wel serieus te kampen gehad met blessures dit seizoen.
Ik vind het zeker niet erg om nog een jaar in 1P te spelen. Laat ons nog maar wat groeien eer we de volgende stap zetten.
En net zoals in West-Vlaanderen is jullie kampioen een promovendus die geen licentie heeft aangevraagd voor Nationaal voetbal. Dat zegt zowat alles ook hoe zwak het niveau is geworden de laatste jaren.
Dat heeft ook wel wat te maken met de licentievoorwaarden voor Nationaal voetbal hoor. En met het financiële uiteraard. Hoe hoger je gaat zoveel groter moet het budget worden en gelukkig zijn er genoeg clubs die beseffen dat ze het niet kunnen betalen om hogerop te gaan.
Vanaf het 2e jaar moet je daar een aantal jeugdploegen hebben dat quasi onhaalbaar is voor een kleinere, lokale club omdat er idd geen trainers genoeg zijn (wij hebben er ook de accomodatie niet voor)
Maar ik ga zeker niet ontkennen dat er genoeg ploegen in de provinciale reeksen zijn waarvan de spelers niet willen stijgen dus vanaf Maart wordt die rangschikking vaak nog door elkaar geschud.
Soit, ik sta dus tegen de zijlijn. Als er supporters in mijn rug staan aan de middenlijn kan ik niet weg en hoor ik alles dus perfect wat ze zeggen.
In 7 op de 10 matchen valt dat nog mee maar ik moet toch redelijk wat bagger aanhoren soms.
Oh ja... Ik geef toe dat ik het ook niet altijd zo proper houdt al probeer ik me wel te beperken tot "allez jong, herpakt u" en zulke zaken. Ik merk wel dat het in provinciale vaak "properder" is omdat het persoonlijker is. Scheidsrechters en tegenstanders horen perfect wie wat zegt dus je kan quasi iemand in de ogen kijken terwijl je hem verwijt. Dat is toch een veel grotere stap dan met 5000 man tegelijk de man zijn moeder beledigen. Al heb je natuurlijk overal marginalen (ik hou me vaak bezig met die van ons in te tomen zelfs)
Nog een extreme rotte factor die enkel extra schade brengt aan het spelletje is toch ook wel social media. Wat je soms niet allemaal leest op een Sporza artikel van commentaren over refs. Misschien moet Eric Goens ook eens bij die mensen langs gaan en ze confronteren. Nuja, dat zie ik niet zo vlug gebeuren aangezien hij zelf ook niet vies is van een foute uitspraak:
Klopt! Media in het algemeen zelfs imo.
Sociale media geeft een platform aan elke marginaal met een smartphone om zijn gal te spuwen over scheidsrechters etc maar de gewone media geeft ook een platform aan trainers en bestuursleden om quasi elke beslissing van een scheidsrechter in twijfel te trekken. En ik ben eerlijk gezegd toch ook niet overtuigd dat dit een goeie evolutie is, maar ja... het brengt clicks op he.
 
De persoon die Toby Alderweireld die haatberichten heeft gestuurd, blijkt een 15-jarige Genksupporter te zijn.

 
Lang gisteren ook haatberichtje ontvangen, ik snap echt wat er door zo'n jongens hun hoofd gaat.

 
De jongeman betuigde tegenover de magistraat zijn oprechte spijt. Hij verklaarde dat hij zich had laten leiden door emoties na de nederlaag van Racing Genk en de berichten in een opwelling had verstuurd.

:laugh:

Ik heb ondertussen denk ik al honderden wedstrijden achter de rug waarin mijn emoties naar boven kwamen, maar ik vind dergelijke berichten toch niet terug op mijn profiel. Straf wel.

9/10 dat die jong er ook nog eens vanaf komt met een simpele: "niet meer doen hè!!!"
 
De persoon die Toby Alderweireld die haatberichten heeft gestuurd, blijkt een 15-jarige Genksupporter te zijn.

Met zijn taaltje kon het geen Genkie zijn!
 
Lang gisteren ook haatberichtje ontvangen, ik snap echt wat er door zo'n jongens hun hoofd gaat.

simpsons-monkey.gif
 
Onze "vriend" zit dan meer dan een maand (voor mij terecht, huilartikels ten spijt) vast in Aarhus. Bakstenen gooien zouden ze voor mij jaren mogen opsluiten.

Eigenlijk zouden ze beter een voetbalgevangenis maken en al die idioten samensteken.

Ps: jullie zongen ook wel alle boeren zijn homo's :unsure:
 
Anderlecht en Brugge fans weer mooi uit de bocht dit weekend.

Bussen bekogeld met bakstenen.

Tijdens eerbetoon "liever dood dan sportingjood" gezangen.

En blijkbaar ook weer "Islamieten, parasieten" gezangen.

Zulke mensen willen we toch echt niet meer in of rond een voetbalstadion.
Toch wel een groot verschil met Engeland waar ze wel respect hebben voor de doden.
 
"Wat de politie zegt, klopt niet", beweert Franky Baert, de advocaat van de Bruggesupporter. "Een groep fans raakte na de match in een discussie met een Deense jongen.

Wat ga je nu als volwassenen in discussie met een 14-jarige? Als groep dan nog! En als er geen vechtpartij was of andere strafbare feiten, hoezo heb je dan zijn t-shirt bij je? En je hebt daarbovenop nog eens een bivakmuts en gebitsbeschermer op zak?
Ja jongens, die advocaat denkt dat hij tegen naieve apen bezig is ofzo? :laugh:
 

Carrasco toont ook op het veld wat er allemaal fout is aan het hedendaagse voetbal.
Je zou eigenlijk een kanaal moeten hebben met genoeg bereik waar dag in dag uit dat soort rotte kantjes van 't voetbal worden aangeklaagd, name and shame. Als het ten koste gaat van hun imago is er misschien een sprankeltje hoop dat er iets verandert. Want op gepaste straffen binnen de voetbalwereld voor dergelijk pubergedrag moeten we duidelijk niet rekenen.
 
Terug
Bovenaan