Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Ja, we mogen ook niet verwachten dat ze kunnen lezen. Net het moment dat er een anti-racisme actie, kunnen ze toevallig niet lezen, niet zien en gaan ze mee in de massa om een Kühnen-groet te doen. Zoveel toeval, kan je me terwijl ook eens de nummers geven van de euro-millions?
Ok laat maar, de 2de die het al in het belachelijke trekt ipv normaal te discussiëren.

I'm out.

Je kan het natuurlijk ook in het belachelijke gaan trekken.

Het is niet onlogisch om te denken dat niet iedereen daar 100% weet wat hij aan het doen is, dus het is zeker geen verkeerde bedenking van @stungunner om te maken hoor. Los daarvan moet je natuurlijk wel bezinnen eer je begint, dus degene die daar aangeklaagd kunnen worden moeten maar op de blaren zitten. Echter weiger ik te geloven dat het ganse uitvak daar bestond uit rasecte nazi's.

Iets met kuddegedrag. :wink:
Ok, de kans bestaat dat er één of twee enkelingen die die Kühnen-groet deden niet wisten wat ze deden. Maar dat is echt het maximale wat je gezien die omstandigheden kan verwachten. Er zijn gewoon te veel factoren die erop wijzen, in het achterhoofd houdende dat er onlangs ook nog een nazi-groet werd gedaan. Waarvoor sprake was van deze uiting te bestraffen. Dus dan lijkt het mij verdomd 'slim' om een 'onbekendere' variant te gebruiken.

Ik ga ook niet zeggen dat het volledige uitvak bestond uit rasechte nazi's, maar er zijn er daar wel enkelen die toch tot inkeer mogen komen.

Mijn moeder vroeg mij als klein kind altijd: "Als anderen van't dak springen, ga jij er dan achteraan springen?"

Met andere woorden, "ich habe es nicht gewusst" en "zij doen het ook" zijn geen verklarende of verzachtende omstandigheden. Dat zijn hetzelfde soort mensen dat opgehitst wordt om dat ze horen zeggen hebben dat het een Moslim was die kleine kindjes aangevallen heeft en op basis daarvan rellend door een stad trekken op zoek naar moskeeen om die te vernielen.

Zwaar straffen, misschien dat ze in de toekomst WEL eens gaan nadenken voor ze iets doen.

Ik lees hier nochtans niemand die beweert dat dit ongestraft moet blijven, gewoon dat niet iedereen wist wat hij precies deed... En dat zal zo wel geweest zijn waarschijnlijk. Beetje groepsdruk en kuddegedrag zal ook wel meegespeeld hebben he.

Misschien een vergelijking op het niveau van mensen met het IQ van de gemiddelde ultra maar het is niet omdat je het bordje van zone 30 niet gezien hebt dat je niet beboet moet worden als je daar 48 rijdt maar het is wel perfect mogelijk dat jij zelf dacht dat je u aan de snelheid hield.
En de volgende keer dat je daar passeert weet je wel dat je daar maar 30 mag. Net zoals er nu hopelijk veel van die gasten beseffen dat hun armbeweging weldegelijk een nazi groet is en dus niet door de beugel kan. De eigenlijke aanstokers, die perfect wisten waar ze mee bezig waren, mogen ze van mijn part gewoon in een vergeetput gooien maar de naïeve idioten die gewoon mee stoer deden zijn misschien nog wel vatbaar voor rehabilitatie :)

Mijn moeder vroeg mij als klein kind altijd: "Als anderen van't dak springen, ga jij er dan achteraan springen?"

Met andere woorden, "ich habe es nicht gewusst" en "zij doen het ook" zijn geen verklarende of verzachtende omstandigheden. Dat zijn hetzelfde soort mensen dat opgehitst wordt om dat ze horen zeggen hebben dat het een Moslim was die kleine kindjes aangevallen heeft en op basis daarvan rellend door een stad trekken op zoek naar moskeeen om die te vernielen.

Zwaar straffen, misschien dat ze in de toekomst WEL eens gaan nadenken voor ze iets doen.

Dat ze moeten gestraft worden, absoluut. Dat het idioten zijn, idem. Dat er regelrechte nazi's tussen zitten, zeker en vast.

Maar iemand die onwetend (want ik heb het wel voor de goede orde daarover) zijn 3 vingers in de lucht steekt in een voetbalstadion omdat er naast hem 50 anderen dat ook doen, op dezelfde lijn plaatsen als relschoppers die moskeeën gaan vernielen en mensen fysiek aanvallen op straat vind ik toch een brug te ver.

Dat ze moeten gestraft worden, absoluut. Dat het idioten zijn, idem. Dat er regelrechte nazi's tussen zitten, absoluut.

Maar iemand die onwetend (want ik heb het wel voor de goede orde daarover) zijn 3 vingers in de lucht steekt in een voetbalstadion omdat er naast hem 50 anderen dat ook doen, op dezelfde lijn plaatsen als relschoppers die moskeeën gaan vernielen en mensen fysiek aanvallen op straat vind ik toch een brug te ver.
Natuurlijk, dat is ook zo. Alleen denk ik ook niet dat je een nazi moet zijn om een stadionverbod te krijgen. Ik vind het wel heel coulant om te denken dat daar meer dan één persoon zogezegd niet zou weten dat hij een protestactie aan het doen is tegen de antiracisme-actie op het veld. En de aard van de actie maakt dat je een stadionverbod krijgt. In dit geval misschien voor een of twee mensen ook omdat ze beter hadden moeten nadenken. En het resultaat is hetzelfde.

Ik lees hier nochtans niemand die beweert dat dit ongestraft moet blijven, gewoon dat niet iedereen wist wat hij precies deed... En dat zal zo wel geweest zijn waarschijnlijk. Beetje groepsdruk en kuddegedrag zal ook wel meegespeeld hebben he.

Misschien een vergelijking op het niveau van mensen met het IQ van de gemiddelde ultra maar het is niet omdat je het bordje van zone 30 niet gezien hebt dat je niet beboet moet worden als je daar 48 rijdt maar het is wel perfect mogelijk dat jij zelf dacht dat je u aan de snelheid hield.
En de volgende keer dat je daar passeert weet je wel dat je daar maar 30 mag. Net zoals er nu hopelijk veel van die gasten beseffen dat hun armbeweging weldegelijk een nazi groet is en dus niet door de beugel kan. De eigenlijke aanstokers, die perfect wisten waar ze mee bezig waren, mogen ze van mijn part gewoon in een vergeetput gooien maar de naïeve idioten die gewoon mee stoer deden zijn misschien nog wel vatbaar voor rehabilitatie :)

Hoe ben je van plan uit te vissen wie het opzettelijk deed en wie het niet wist en gewoon meeliep met den hoop? Want letterlijk iedereen van die groep gaat claimen dat ze het niet wisten he.

Ik snap je eerste zin niet zo goed, ik zeg enkel dat ikzelf wil dat iedereen gestraft wordt. Dat was niet als reactie op iemand die ze niet gestraft zou willen.

Natuurlijk, dat is ook zo. Alleen denk ik ook niet dat je een nazi moet zijn om een stadionverbod te krijgen. Ik vind het wel heel coulant om te denken dat daar meer dan één persoon zogezegd niet zou weten dat hij een protestactie aan het doen is tegen de antiracisme-actie op het veld. En de aard van de actie maakt dat je een stadionverbod krijgt. In dit geval misschien voor een of twee mensen ook omdat ze beter hadden moeten nadenken. En het resultaat is hetzelfde.

Dat ze allemaal wisten dat het een protestactie was tegen de actie op het veld zal uiteraard zeker zo zijn. En het is de ernst en zwaarte van hun uitbeelding die nu voor de controverse zorgt. Hadden ze gewoon gefloten tegen die actie vond iedereen hen nog steeds eikels en idioten, maar mss geen nazi's.

Maar het symbool dat ze brachten zorgt daar nu uiteraard wel voor. En gezien ik ze zelf niet eens kende ben ik er niet van overtuigd dat elk individu die meedeed het wel helemaal wist, of althans de ernst ervan kende.

Hoe ben je van plan uit te vissen wie het opzettelijk deed en wie het niet wist en gewoon meeliep met den hoop? Want letterlijk iedereen van die groep gaat claimen dat ze het niet wisten he.

Dat hoeft niet, ze mogen allemaal op dezelfde manier gestraft worden voor deze actie. Maar naar de toekomst toe lijkt het me wel nodig en belangrijk de echte aanstokers ervan en dus de echte nazi's, die een gevaar kunnen vormen voor de maatschappij, eruit te kunnen halen en strikter te kunnen opvolgen.

Dus we gaan een selectie maken wie het opzettelijk deed en wie aan kuddevorming deed ?
Mannekes , stop toch gewoon de discussie dan he
Alles eruit + puntenaftrek

Ik weet niet of ze happig zijn om met puntenaftrek te beginnen, want gelijk welke club het eerste 'slachtoffer' is daarvan gaat sowieso procederen. Niet dat dat een goeie reden is om het niet te doen maar goed, het is vrees ik wel de realiteit.

Hoeft niet. Zoals ik al zei, of je nu onwetend of bewust 48 rijdt in een zone 30, u boete ligt even hoog. Dat moet hier uiteraard ook.

Ik snap je eerste zin niet zo goed, ik zeg enkel dat ikzelf wil dat iedereen gestraft wordt. Dat was niet als reactie op iemand die ze niet gestraft zou willen.
Het was ook niet op u hoor. Ik vond gewoon dat er hier een paar iets te hard ingingen tegen de stelling dat het hoogstwaarschijnlijk geen 50 nazi's waren die daar wat idioot stonden te doen. Nochtans beweerde ook @stungunner nergens dat de naïeve volgers niet gestraft dienden te worden.

Dus we gaan een selectie maken wie het opzettelijk deed en wie aan kuddevorming deed ?
Begrijpend lezen lijkt ook in seizoen 24/25 niet te lukken bij u he?

Hoeft niet. Zoals ik al zei, of je nu onwetend of bewust 48 rijdt in een zone 30, u boete ligt even hoog. Dat moet hier uiteraard ook.

Het was ook niet op u hoor. Ik vond gewoon dat er hier een paar iets te hard ingingen tegen de stelling dat het hoogstwaarschijnlijk geen 50 nazi's waren die daar wat idioot stonden te doen. Nochtans beweerde ook @stungunner nergens dat de naïeve volgers niet gestraft dienden te worden.

Neen, maar het minimaliserende van Stungunner stoort mij wel, "ze wisten niet wat ze deden". Waarom doe je dan in eerste plaats zoiets? Wij in België mogen in onze handjes klappen dat we geen fascisten of dictators aan de macht hebben, de (on)bewuste Kühnen-groeters mogen van mijn part gerust enkeltje naar Rusland.

Maar enfin zeg, de dingen juist lezen zoals ze geschreven worden is hier dus echt moeilijk voor sommigen.
Kan je me dan vertellen, hoe ik volgende zaken wel moet interpreteren?

De feiten:
  • Hitler-groet na de match tegen Union
    • Hiervoor werd gewag gemaakt van bestraffing
  • Fuck Antifa vlag
  • Kühnen-groet
  • Na/Op het moment anti-racisme actie van Standard

Ik wil toch even een bedenking maken bij die actie van die Club supporters.

Ikzelf kende de kühnen-groet en de betekenis ervan niet. En ik vermoed dat ik niet de enige ben.

Uiteraard zijn racisme en nazisme en elke uiting daarvan idioot, lomp en not done. Maar nu elk van die supporters als rasechte nazi gaan verslijten lijkt me toch wat overdreven. Het merendeel zijn volgens mij toch gewoon meelopers die wellicht de zware lading en betekenis van dat gebaar niet eens kenden. Of ben ik te naïef?

Dat is gewoon voor mij het zonlicht ontkennen, ik kan geloven dat er één of twee meelopers zijn. Maar doen alsof dit niet bewust een politieke wansmakelijke uiting is, gedragen door de gehele groep. Daar kan ik niet mee overweg.

De reactie van de North Fanatics nadien op hun Instagram, doet mijn bloed nog meer koken.

Laatst bewerkt:
Geen verrassing natuurlijk dat ze deze groet kiezen en niet gewoon de rechterarm in de lucht. Hier kunnen ze wat verdeeldheid zaaien over hun intentie ('het gaat over het stamnummer', 'het is een nationalistische groet' etc).

Maar in deze context, tijdens een anti-racisme moment, is het wel duidelijk wat de aanstokers wouden zeggen. Ongetwijfeld zijn er genoeg die de groet hebben gedaan die geen idee hadden waar ze mee bezig waren, maar die moeten de consequenties dan maar zien als een les in het niet blindelings meelopen met anderen.

Do stupid shit win stupid prizes.

"Puntenaftrek". 't Is ook weer geheel toevallig van u tegen Club dat zoiets komt zeker? :D

Nu, uit goodwill wil ik u nog de punten van de betreffende match geven.

Rond de pot draaien seizoen 24/25 he

Geen verrassing natuurlijk dat ze deze groet kiezen en niet gewoon de rechterarm in de lucht. Hier kunnen ze wat verdeeldheid zaaien over hun intentie ('het gaat over het stamnummer', 'het is een nationalistische groet' etc).

Maar in deze context, tijdens een anti-racisme moment, is het wel duidelijk wat de aanstokers wouden zeggen. Ongetwijfeld zijn er genoeg die de groet hebben gedaan die geen idee hadden waar ze mee bezig waren, maar die moeten de consequenties dan maar zien als een les in het niet blindelings meelopen met anderen.

Do stupid shit win stupid prizes.
Ik ben hier 100% akkoord mee.

En @regenweer , hier wordt gewoon exact hetzelfde gezegd zoals ik het zei. Enfin, ik wil nog dat "merendeel" van mij veranderen naar een deel. Zoals hier wordt gezegd dat er "genoeg" zijn. Dus dit gaan liken maar op mijn posts ongenuanceerd naast de kwestie gaan antwoorden vind ik nogal vreemd eerlijk gezegd.

Ik ben hier 100% akkoord mee.

En @regenweer , hier wordt gewoon exact hetzelfde gezegd zoals ik het zei. Enfin, ik wil nog dat "merendeel" van mij veranderen naar een deel. Zoals hier wordt gezegd dat er "genoeg" zijn. Dus dit gaan liken maar op mijn posts ongenuanceerd naast de kwestie gaan antwoorden vind ik nogal vreemd eerlijk gezegd.
Ik was vooral akkoord met het eerste, dat het een bewuste keuze was om een 'interpreteerbare' groet te gebruiken. En met de do stupid shit, win stupid prizes.

@stungunner
Ik wil niet op je persoonlijk spelen, maar ik wil vooral niet dat zo'n zaken geminimaliseerd worden onder het mom 'we wisten het niet' of 'we hadden een andere intentie'. Bij jouw eerste post had ik het gevoel dat je de meerderheid van deze 'fans' onder de naïeve noemer neemt, terwijl ik nu na deze posts toch het gevoel heb dat het eerder 1/10 à 1/20 zal zijn. De interpretatie van de groet in zijn geheel, ongeacht het al dan niet bewust doen, zie je volgens mij toch ook als 100% racistisch?

Terug
Bovenaan