Uitdaging Foto Uitdaging | April | POLL | Tegenlicht

Op welke foto stem je?


  • Totaal aantal stemmers
    71
  • Opiniepeiling gesloten .
Elke maand dagen de fotografen (of eerder creatievelingen) van BeyondGaming zichzelf uit met een fotochallenge! De bedoeling hierbij is vooral om beter te worden en elkaar wat constructieve feedback te geven. Maar uiteraard is het extra leuk als je wint want dan mag je het onderwerp van de volgende ronde kiezen. Stem nu op jouw favoriete foto en beslis mee de winnaar van deze maand!

We hebben nu officieel de eerste 12 challenges (1 jaar) erop zitten. Omdat jullie allemaal elke maand enthousiast meedoen en er ook al vele leuke foto's, challenges en feedback gepasseerd zijn zal deze challenge ietsje anders zijn. Er zijn namelijk 2 prijzen te winnen. Wie zal er de jury prijs winnen en de felbegeerde prijs in de wacht slepen? En uiteraard is er ook nog de publieksprijs! Stemmen maar!

Thema van deze maand:
Tegenlicht

DE POLL

Stemmen kan tot 5 mei en nakeuvelen (feedback geven, raden welke foto van wie is, etc) kan ook in deze thread.
Op 6 mei start de nieuwe challenge met een onderwerp gekozen door de winnaar van deze maand (de winnaar van de publieksprijs in dit geval).

Eigenlijk is iedereen die meegedaan heeft weeral een winnaar :coolbrows:

Foto's staan in volgorde in de slider.

REGELS
Stemmen tot 5 mei
Niet op jezelf stemmen
Gelieve je foto niet bekend te maken zodat we kunnen raden achteraf
Feedback mag maar hou het leuk en contructief

PRIJZEN
"BeyondGaming Audience Photo Award April 2022"
"BeyondGaming Jury Photo Award April 2022"

En je mag het thema van de volgende challenge kiezen!
(en een verplicht interview :unsure: )

Jury prijs
Cadeaubon ter waarde van 50 euro voor Art & Craft - Elektronica en Fotografiewinkel
(35 euro gesponsord door hun)
images.jpg


Publieksprijs
Goodie bag met enkele gadgets
IMG_20220319_205928.jpg


Jury prijs
Er zullen 3 externe juryleden elk hun top 3 kiezen. Zij weten ook niet van wie welke foto is en hebben geen link met het forum. Wie het meeste stemmen krijgt wint de jury prijs. Achteraf zullen deze stemmen ook bekend gemaakt worden. Eventueel komt er nadien ook nog feedback van deze mensen.

Publieksprijs
Uiteraard kan er ook nog gewoon door jullie gestemd worden tijdens deze challenge! Wie hierbij het meeste stemmen haalt wint de goodie bag.

Extra
Crewies mogen meedoen maar kunnen uiteraard geen prijs winnen. Indien iemand van ons de challenge wint gaat de prijs gewoon naar de volgende in rij. Je kan ook enkel de jury of publieksprijs winnen. Indien je op beide op de eerste plaats staat gaat de goodie bag naar de 2e in rij. Het algemene wedstrijdreglement van BeyondGaming is uiteraard ook van kracht.

Hall Of Fame
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heel hard zitten twijfelen tussen foto's 3 en 4. Uiteindelijk is het 4 geworden, maar heel nipt. Proficiat aan iedereen en vooral aan het podium! En dan nog wat ongevraagde commentaar op de foto's:

1. Mooi landschap, maar de uitsnede was zo bijna-vierkant, en dan met bijna 50-50 strand-lucht vond ik het een compositie die me niet heel erg veel deed. Ik snap zeker de bedoeling, maar het is net niet op een paar punten, waardoor hij voor mij afviel.

2. Hier vind ik de compositie wel heel tof, met die boom die de huizen splijt. Door de zon in de bloesem lijkt het wel alsof die boom erg verscherpt is? Is dat alleen het licht, of ook de HDR-achtige nabewerking?

3. Heel mooi, vond ik deze. De zon met een zachte gloed eromheen, geen diafragmasterretje. Die diepe sporen vanuit de hoek, het pad naar de zon en dan die zwarte figuur. Ik vond 'm heel tof. En ook een fijne sfeer, ik was mee op vakantie.

4. Net genoeg mens te zien opdoemend uit de rook, scherp genoeg, tegenlicht, bakken sfeer en een Jaguar. Meer kun je niet vragen! De toetsenist opzij mocht net wegvallen, maar hier heb ik dus voor gestemd.

5. Deze vond ik heel mooi. De zon weerspiegeld in die wolken. Net niet genoeg om me over de streep te trekken, maar ik vond zowel de compositie goed als het beeld, als de uitvoering. Alleen niet superpakkend van wat er gebeurt uiteraard.

6. Heel mooi portret. Ik heb daar altijd moeite mee en zou het niet zo mooi en scherp kunnen. Ik zou alleen nog zeggen dat ik het oog misschien iets meer eruit zou laten springen, en die reflectie van het licht daar zou proberen te milderen. Maar voor de rest erg goed gelukt en scherp op de juiste plaatsen. Niet eenvoudig!

7. Op zich mooi, maar de bewerking is mijn ding niet. Die HDR/verscherping brengt me ervan af, sorry :S. Maar wel mooie onscherpte op de achtergrond, en die roze kleur achteraan maakt er een schilderij van. Ik zou het donkergroene stuk erboven nog hebben weggeknipt daarvoor.

8. Het tegenlicht vind ik hier prachtig, de zon speelt mooi door die takken. De lens flares vind ik niet erg, nooit eigenlijk. I'm a sucker for lense flares. Het enige nadeel voor mij is dat de foto te ver blijft doorlopen beneden. Dat hele stuk met het gras en de struiken (en de regenboogflare) onderaan had er niet in goehoeven, en dan had hij meegedaan voor de winst voor mij! Lijkt haast regenwoudachtig :D

9. Datzelfde heb ik hier ook! De onderkant of de bovenkant is net te lang. Maar wel een mooi en kleurrijk beeld! De scherpte ligt ook goed, hoewel ze vaak zeggen dat het onscherpe stuk voor de scherpte niet te groot mag zijn. Past hier!

10. Ook een heel goeie uitwerking van het idee! Alleen jammer dat de focus niet achteraan ligt, misschien was hyperfocus een oplossing geweest. Want nu is die dichtste boom scherp, maar de kim niet, net daar waar de aandacht zit.

11. Een heel terechte winnaar. Niet omdat het een kat is, maar midden in de pas, perfecte controle van het tegenlicht en superscherp. Dat is technisch echt veel te moeilijk voor mij. Ze loopt dan nog op een gouden straat en krijgt een aureool mee bijna. Echt knap.

12. Ook een hele goeie, een beetje in de sfeer van nummer vier. Alleen is hier geen rook, wat het dus extra druk maakt. Automatisch kijk ik naar de gitarist, maar die is net het minst belicht. Wel een heel goeie sfeerfoto en een knappe bandfoto, maar voor het thema vind ik deze ietsjes minder passen.
 
2. Hier vind ik de compositie wel heel tof, met die boom die de huizen splijt. Door de zon in de bloesem lijkt het wel alsof die boom erg verscherpt is? Is dat alleen het licht, of ook de HDR-achtige nabewerking?
Geen HDR aan te pas gekomen :) Gewoon uit mijn S7 edge naar B&W gezet.
 
Proficiat met je BAP Award, @Avondland!

Het is een toffe foto dus zeker een terechte winnaar. Zeer spannende poll deze keer. Zo hebben we het graag :D

Hierbij alvast de top 3 want ik sta er zelf in :unsure:

1. @Avondland - 20 stemmen
2. @Margu - 19 stemmen
3. @Strijkijzer - 9 stemmen

Meer info over de Jury Award komt later nog maar ik kan alvast zeggen dat de winnaar live bekend gemaakt wordt volgende dinsdag om 20u in ware Eurovision song stijl (12 points to foto 3 enal :unsure: ) via Twitch.

Alvast bedankt allemaal om mee te doen en om te stemmen!
Wat is BAP? Dit is het eerste wat ik tegenkom op Google:

A woman's breasts

(vulgar slang) A woman's breasts. noun.
Het onderwerp "tieten" is alleszins niet het thema van mei. :unsure:

Worden we verwacht in een of andere sjieke champagnebar met onze entourage om de resultaten van de jury af te wachten?
 
Foto 12 kwam van mij, mijn eerste inzending 😉
Paar keer met de moto erop uit getrokken samen de Fujifilm X30 maar nooit iets gevonden dat me aan stond.
Mijn UV filter heb ik jammerlijk ook niet meer terug gevonden. Meestal neem ik ook maar foto's op reis 😊

Deze is genomen met de smartphone op een heel goed optreden van 'the 925' in mijn stamcafe. Dikke aanrader om eens te gaan bekijken en te beluisteren
 
Update:
Wegens persoonlijke omstandigheden en drukte op het werk zal de nieuwe challenge + Twitch stream met de juryprijs uitreiking pas voor dinsdag 17 mei zijn.
Alle begrip daarvoor. Schuift de deadline dan ook op? Normaal einde mei, nu halverwege juni? Enfin, ik weet het thema al dus ik kan mijn plan al wel trekken. :unsure:
 
Alle begrip daarvoor. Schuift de deadline dan ook op? Normaal einde mei, nu halverwege juni? Enfin, ik weet het thema al dus ik kan mijn plan al wel trekken. :unsure:
Ik ga het eens bekijken maar dacht het te laten lopen tot 5 juni ofzo om de maand erna dan weer de standaard data te hebben.

De meeste beginnen toch pas de laatste week aan hun opdracht :unsure:
 
2) Als je zelf geen “topfoto” hebt toegevoegd, dan vind ik het nogal gemakkelijk om kritiek te geven. Dat bepaalde foto’s jou minder liggen dat kan, elk zijn smaak. Maar om die teleurstellingen te noemen is wat laag.
Het enige teleurstellende aan deze thread is zijn manier van reageren.
"Feedback mag maar hou het leuk en constructief."
Tuurlijk mag hij z'n mening geven, maar op zo'n manier zijn we er ook niets mee hé. Zeg dan tenminste specifiek wat er zo slecht en cliché aan is en geef eventueel tips en voorbeelden van wat ge wel graag had gezien ipv gewoon komen wenen dat ge geen knop hebt maar toch niet wilt stemmen omdat de beelden (gemaakt voor een for fun foto-challenge op een gaming website) teleurstellend vindt zonder meer.
Zo flauw weer, typisch 9lives als ge niet meegaat in de hoerastemming. Wat zijt ge met posts als "doe zo verder" dan? Toch net hetzelfde, gewoon andere kant van het spectrum. Ik kom hier amper nog tot posten dus ik geraak helemaal niet aan het insturen van een foto sinds januari, sorry daarvoor. Ik heb daarvoor toch wel schier elke maand meegedaan en uitgebreid commentaar gepost? Net zoals bij AOTW tot voor kort. Ge doet nog erger alsof ik uit het niets anoniem iedereen hier wat persoonlijk kom dissen, ongelooflijk toch weer. Ik check de foto's trouwens nog elke maand (als amateur dan nog, ik ken er geen fluit van dus wat maakt mijn post in hemelsnaam uit) en elke maand hebben er foto's tussen gezeten die ik echt mooi vond, en die heb ik ook altijd gecomplimenteerd voor zover ik me herinner. Deze maand gewoon niet, er springt niets uit en het stelde me teleur, zeker op twaalf inzendingen. Zelfde voor de winnende foto, sorry @Avondland, ik vind er niets aan en ge kunt sowieso beter dan dat als ik uw Instagram bekijk. Ik heb niemand nodig die gaat zeggen dat mijn verwachtingen/teleurstellingen "laag" zijn, dan houdt ge uw foto maar privé.

Allez hier dan, met achter elke zin een grote IMO. Ik zal het er sowieso nog eens achter zetten dat niemand het laag of gefrustreerd kan noemen.
  1. Saaie foto voor mij. Kleurloos, standaardlandschap dat ge u automatisch voor de geest haalt als iemand het zou beschrijven dus geen vervoering, weinig tegenlicht, rare kadrering/ratio IMO.
  2. De boom in het midden van de stad/huizenrijen is wel cool maar het onderste deel van de foto past niet niet in die compositie. Te weinig kleur, de zon die willekeurig door die boom schijnt komt ook maar wat lukraak over IMO.
  3. Vind ik wel OK, had ik voor gestemd. De sneeuw die naar een punt loopt parallel met de voetstappen, de zon, het mannetje dat staat te poseren met de wolken aan één kant van het mannetje. Camera had iets meer naar links gemogen, en spijtig dat de omgeving wat donker overkomt IMO.
  4. Zo heb ik er al duizenden gezien, het zal best wel in orde zijn maar het doet me gewoon niets, en had ik echt het gedacht "cliché" bij. Ook die rook vind ik wat valsspelen voor het onderwerp, goedkoop klinkt wat streng maar ik ga het toch zo zeggen. IMO.
  5. Ja, weet ik veel, GSM in die lucht gegooid en dat was het resultaat? Ik zit op mijn terras en als ik nu naar boven kijk, zie ik hetzelfde. Ook geen tegenlicht maar zijlicht eerder. Ik verwacht hier dan toch een leukere wolkenvorm of tegenlicht/kleuren die in het oog springen, dat is hier echt niet het geval IMO.
  6. Vrij cool, had ik op de tweede plaats. Tegenlicht, scherp, leuke details IMO.
  7. Ik denk niet dat dit tegenlicht is? Verder overbelicht en een waas van kleuren. Misschien de foto waarbij ik dacht "allez jong, wa is me da deze maand?" toen ik de slides aan het afgaan was. IMO natuurlijk.
  8. Zie 9
  9. Zie 10
  10. Ik neem die drie samen want dat zijn er ook zo die ik onder cliché plaats en eender waar zie als ik ga wandelen of zelf zou maken met ingame fotomode van een jungle bijvoorbeeld. Het type foto zoals velen dachten dat ze wasmachinegaten en raspen zouden krijgen bij de close-up van huishoudtoestellen. 8 is de mooiste maar het doet me gewoon niets, te alledaags en niets dat eruitspringt IMO.
  11. De winnaar maar voelde nogal snapachtig aan. Een kat die wandelt met de zon op de achtergrond en hup. Dan was @shiftyke zijn kat met tegenlicht toch een pak interessanter. Te veel achtergrondlicht naast de kat, de kat had iets leuker mogen doen want het is een kat, en de omgeving wat te flets IMO.
  12. Beetje hetzelfde als 4, maar dan zonder rook. Ik mis de actie bij de artiesten ook al zijn ze duidelijk aan het spelen, ik weet niet hoe hard ze aan het spelen zijn maar een ander moment was mogelijk beter geweest IMO.

Goed, terug vriendjes?

Waarschijnlijk gefrustreerd dat hij al maanden geen stemknop heeft.
Ik heb het zonet zowaar gevonden toen multiquotes ook al niet meer werkten!!! Blijkbaar zijn er een pak trackers en dergelijke (vraag me niet wat of welke, het is geen verwijt voordat ook dat weer een probleem is bij de kumbayagemeenschap, ik zie de tellertjes gewoon oplopen in de extensies) bijgekomen op dit forum en de stemknop en multiquote werden gewoon meegeblockt door onder andere uBlock in de browser.


De zon weerspiegeld in die wolken.
Nice.
 
Zo flauw weer, typisch 9lives als ge niet meegaat in de hoerastemming.


Nice.
Heeft niks te maken met hoerastemming, op deze post was waarschijnlijk geen commentaar gekomen.
Ik vind het ook altijd wel fijn als er commentaar komt op mijn foto, en dat hoeft zeker niet alleen positieve te zijn. Maar zo heb je er nog wat aan.

(en 'weerspiegeld' is hier passief)
 
(...)
De winnaar maar voelde nogal snapachtig aan. Een kat die wandelt met de zon op de achtergrond en hup. Dan was @shiftyke zijn kat met tegenlicht toch een pak interessanter. Te veel achtergrondlicht naast de kat, de kat had iets leuker mogen doen want het is een kat, en de omgeving wat te flets IMO.(...)
Even een lap tekst gewist. Geen probleem dat je niet mee wil doen met de Kumbayasfeer, maar zoals aangehaald: dit is geen professionele challenge al zijn de stakes nu wel wat hoger nu er effectief een prijs te winnen valt. Je gaf een sneer dat het op niet veel trok en dan was het *drop mic*, dus je had die backlash wel mogen verwachten. Nu wel bedankt voor je constructieve kritiek. Daar leren we van bij. Of niet. :tongue:

Wat mijn foto betrof: ik had de kat kunnen optillen en verderop in de wei kunnen zwieren. Op straat was het iets minder "mooi" dan in een natuurlijke omgeving. Dat had mogelijk een betere foto opgeleverd, ook als die iets "leuks" had gedaan. Maar het is een kat, die doet zijn eigen goesting en deze paradeerde gewoon als een praalhans. Nog altijd tevreden met mijn inzending, al had ik diezelfde avond ook een aantal andere mooie foto's genomen die ik evenzeer kon inzenden.
 
Maar alé, sinds wanneer is 'als je kritiek hebt maak het dan constructief' = ' je moet alles goed en mooi en tof en cool vinden'

Iedereen verwelkomt commentaar op z'n beelden (neem ik aan), ik ben ook altijd curieus wat mensen denken, zowel positief als negatief, en lees graag de comments. 't Ging hem niet om het feit dat ge het allemaal maar flauw vond, wat uw volste recht is, 't ging hem om het feit dat ge kwam zeggen doe beter zonder ook maar enige toevoeging, wat op zijn beurt flauw was.

IMO :p
 
D
Niet dat ik niet kan genieten van een bende lichtgeraakte zieltjes die collectief in het defensief gaan, maar neem dat toch eens niet zo persoonlijk op. :tongue:
Een compliment is veel meer waard als het van iemand komt die het ook gewoon rechtuit en zonder compliment sandwich durft te zeggen als iets niet goed is.

Van de technische kant van fotografie weet ik geen bal af, maar puur resultaatgericht had ik alleszins exact hetzelfde gevoel: het ene cliché na het andere. Wat mij betreft is dat constructief genoeg om aan te geven waarom het deze maand wat minder is, los van eventuele verdere slordigheden of aandachtspunten waar ik zoals gezegd niets nuttig over kan bijdragen. Ik was te laat om te stemmen deze maand, volgende keer zal ik - net als jullie :unsure: - beter proberen doen.

Tuurlijk mag hij z'n mening geven, maar op zo'n manier zijn we er ook niets mee hé. Zeg dan tenminste specifiek wat er zo slecht en cliché aan is
Zeven van de twaalf (!) foto's zijn letterlijk gewoon de zon die ergens op of doorheen schijnt. :unsure:
Dat zijn - met alle respect - veredelde postkaarten hé. Het is gemakkelijke kritiek om te geven, absoluut, maar de foto's zien er ook gewoon gemakkelijk uit (los van hoeveel tijd en moeite ge daar hebt ingestoken, dat kan ik niet weten). Die met de kat springt er dan uit omdat het eens geen boom of horizon is, hoera, maar voor de rest doet het mij allemaal weinig.

Voor mij - nogmaals: als estheet, niet als technicus - is een foto geslaagd wanneer die de werkelijkheid weergeeft op een manier die ik met mijn eigen ogen niet kan waarnemen. Dat kan een momentopname zijn: een foto die de tijd doet stilstaan en op die manier een prachtig effect creëert, of dat kan een foto zijn die een contrast schept waar je het niet verwacht, of een foto die naar de ziel grijpt in plaats van naar de ogen, een foto die eerder abstracte vragen oproept, etc... In deze reeks zit er zo geen enkele tussen, IMO.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is natuurlijk ook niet altijd even makkelijk om elke maand een (subjectieve) topfoto te nemen (spreek dan voor mezelf, na elke challenge meegedaan te hebben tot nu toe). Ik wil hier nu geen punt maken maar gewoon wat nuance scheppen. Ik doe dan ook liever mee met een "mindere" foto dan niets. Want dan ben ik toch weer met fotografie bezig geweest.

En iedereen gewoon blijven meedoen aub, je kan er enkel maar beter van worden :coolbrows:

Ik heb hier al mensen zien groeien in hun fotografie en dat maakt me wel blij overigens.
 
Terug
Bovenaan