€ 1400 aan maaltijdcheques

Ik ben gewoon heel benieuwd hoe iemand drie volwaardige maaltijden per dag regelt voor minder dan zes euro in totaal.
Een voorbeeld van één van mijn goedkopere dagen, prijzen zijn degelijke guesstimates:

Ontbijt:
havermout (50g): €0,05
Suiker: €0,01 (?)
Kaneel: €0,02 (?)
Melk (200ml): €0,25
Pindakaas (50 gram): €0,20
Havermoutpap met pindakaas: €0,53

Middagmaal:

Brood (4 sneden): €0,44
Confituur: €0,10
Brood met confituur: €0,54

Avondmaal:

Aardappelen (500 gram): €0,50
Broccoli (1 stuk): €1,20
Wortels (3 stuks): €0,40
Vegetarisch gehakt (150 gram): €1,35
Boter/melk/peper/zout/nootmuskaat: €1 (overschatting)
Broccolipuree met wortels en gehakt: €4,45

Totaal: €5,52
, waarbij ik in realiteit dat avondmaal in 2 avonden opeet, waardoor de kost voor deze dag eigenlijk terugvalt naar €3,30.

Drinken reken ik niet mee, dat is kraantjeswater, ook niet uit prijsoverweging, maar gezondheid.

Ik moet toegeven dat het lager uitvalt dan ik zelf had gedacht 😅
 
Ik ging er al van uit dat we over vegetarisch spraken. Probeer dat nu eens voor een vleeseter? Zelfs als je het enkel bij de goedkopere producten a la kipfilet houdt, en maar 200g per dag aan jouw budget toevoegt, zit je al aan zowat 7 EUR per dag. En dat is, zoals je zelf zegt, op goedkopere dag.
 
Ik ging er al van uit dat we over vegetarisch spraken. Probeer dat nu eens voor een vleeseter? Zelfs als je het enkel bij de goedkopere producten a la kipfilet houdt, en maar 200g per dag aan jouw budget toevoegt, zit je al aan zowat 7 EUR per dag. En dat is, zoals je zelf zegt, op goedkopere dag.
Ik koop mijn kipfilets in de Aldi (diepgevroren) voor 3.6€ / 600 gram. Dat geeft dan 1.2€ / 200 gram en dan zit je al een stuk boven de aanbevolen dosis van 100 a 120 gr vlees per dag. Als ik zou zakken tot 100 gram, dan heb ik 0.6€ / dag nodig voor vlees.
 
@puni

Avondmaal:
Pasta (farfalle, 400 gram): €0,70
Pesto (Barilla, degelijk merk, 1 potje): €3,55
Gekookte hamblokjes (200 gram): €1,86
Snoeptomaatjes: €0,60

Pasta pesto: €6,71, inclusief vlees, opnieuw voor 2 dagen; dus €3,36 per dag . Indien je overdreven veel vlees wilt voor dit gerecht kan je er 400 gram van maken en dan is het €4,29 per dag, met ontbijt en middageten is dit opnieuw onder de €6.

Voor de grote vleeseters zal dit niet lukken, maar dat was ook de vraag niet, de vraag was oorspronkelijk 3 volwaardige maaltijden voor minder dan €6. Hoe je volwaardig invult bepaal je zelf ;)
 
En nogmaals, dat werkt inderdaad als je frugaal leeft. Dat was dan ook mijn punt. Ik durf die eerste twee maaltijden trouwens niet volwaardig noemen, maar dat zal misschien aan mijn perceptie liggen.

Soit, het bevestigt gewoon mijn punt dat op die manier eten eigenlijk een outlyer/extreem is en dat dat daarom wel kan, maar m.i. niet alleen ver van de norm afwijkt maar ook gewoon ongezond is.. :)
 
Ik koop mijn kipfilets in de Aldi (diepgevroren) voor 3.6€ / 600 gram. Dat geeft dan 1.2€ / 200 gram en dan zit je al een stuk boven de aanbevolen dosis van 100 a 120 gr vlees per dag. Als ik zou zakken tot 100 gram, dan heb ik 0.6€ / dag nodig voor vlees.
Zelfs als je 0,6 euro bijtelt op zijn budgettering, kom je nog niet onder je MC uit.
 
Een voorbeeld van één van mijn goedkopere dagen, prijzen zijn degelijke guesstimates:

Ontbijt:
havermout (50g): €0,05
Suiker: €0,01 (?)
Kaneel: €0,02 (?)
Melk (200ml): €0,25
Pindakaas (50 gram): €0,20
Havermoutpap met pindakaas: €0,53

Middagmaal:

Brood (4 sneden): €0,44
Confituur: €0,10
Brood met confituur: €0,54

Avondmaal:

Aardappelen (500 gram): €0,50
Broccoli (1 stuk): €1,20
Wortels (3 stuks): €0,40
Vegetarisch gehakt (150 gram): €1,35
Boter/melk/peper/zout/nootmuskaat: €1 (overschatting)
Broccolipuree met wortels en gehakt: €4,45

Totaal: €5,52
, waarbij ik in realiteit dat avondmaal in 2 avonden opeet, waardoor de kost voor deze dag eigenlijk terugvalt naar €3,30.

Drinken reken ik niet mee, dat is kraantjeswater, ook niet uit prijsoverweging, maar gezondheid.

Ik moet toegeven dat het lager uitvalt dan ik zelf had gedacht 😅
Dat is dan 1000kcal per dag dat je eet. Ik weet natuurlijk je stats niet maar dat lijkt me toch zeer weinig..
 
Dat is dan 1000kcal per dag dat je eet. Ik weet natuurlijk je stats niet maar dat lijkt me toch zeer weinig..
80kg met een uur of 10 uithoudingssport per week.

Ik weet niet hoe je aan 1000kcal komt, dat ontbijt alleen is al 680kcal, middagmaal 560kcal.

Je bericht is dus leuk voor likes maar voegt niet veel effectieve waarde toe.

Edit: totale avondmaal is 1474kcal, daar de helft van is 737kcal, gecombineerd met ontbijt en middagmaal is dat 1977 kcal. Zet daar nog wat snacks (fruit, noten, yoghurt) bij en je hebt zeker voldoende gegeten.
 
Laatst bewerkt:
We zitten nu aan de helft van de maand en wij staan op €85 totale voedingskost voor twee personen inclusief een frituur bezoek van €15 (dus gemiddeld €20 à 25 per persoon per week). Er is hier een lokale Delhaize die gooit met 1+1 en 50% kortingen. Dus ik ga vaak naar daar en koop dan zo'n promo's aan in bulk. Wat opportunisme en flexibiliteit daarin is noodzakelijk. Ik weet altijd vaag wat ik nodig heb qua maaltijden en huishoudgerief maar ik maak weinig specifieke lijstjes. Een aparte diepvries is een aanrader, het geraakt wel op. Heel veel van die zaken kan je dan combineren met basisingrediënten als rijst, aardappelen (gekookt, gebakken, puree...) of pasta. En zo geraak je al een heel eind. €3 per persoon per avondmaal is een gemiddelde kost. Bij het ontbijt wat brood en 's middags ofwel wat restjes, of ook brood of iets dat ik in bulk heb meegenomen en enkel nog moet verwarmen. Dan geraak je snel aan €4 aan eten per dag per persoon. Naar de Colruyt ga ik als ik echt iets specifieks nodig heb of zaken in bulk wil aankopen die niet in promo staan (maar waar je dan wel rode prijzen en/of andere hoeveelheidskorting op hebt). Het is bv al jaren geleden dat ik nog eens gehakt heb gekocht in porties kleiner dan 2 kilogram.
 
80kg met een uur of 10 uithoudingssport per week.

Ik weet niet hoe je aan 1000kcal komt, dat ontbijt alleen is al 680kcal, middagmaal 560kcal.

Je bericht is dus leuk voor likes maar voegt niet veel effectieve waarde toe.

Edit: totale avondmaal is 1474kcal, daar de helft van is 737kcal, gecombineerd met ontbijt en middagmaal is dat 1977 kcal. Zet daar nog wat snacks (fruit, noten, yoghurt) bij en je hebt zeker voldoende gegeten.
Het zijn er inderdaad meer, met wat goeie wil kom je rond de 1500 uit. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe je dat combineert met tien uur uithoudingssport maar nogmaals, het lijkt mij gewoon een ongezond, nodeloos gelimiteerd eetpatroon te zijn. Dat is trouwens je goed recht, maar kunnen we daar aub niet de standaard van maken?

Ik sport zelf ook vijf keer per week en als ik zou eten wat jij eet, ben ik na twee dagen doodziek omdat ik volledig op ben.

En je berekeningen kloppen hoegenaamd niet. Een boterham zit rond de 75-85 kcal per snee, dus tenzij je confituur met boterhammen eet ipv omgekeerd zie ik echt niet hoe je aan 560 kcal komt. Idem trouwens met je ontbijt, zal in de praktijk eerder tussen de 500 en 600 kcal zijn tenzij je er bakken suiker in kapt. En dat avondmaal is géén 1500kcal. 500g aardappelen is ongeveer 400 kcal, groenten zijn twee keer niks en vegetarisch gehakt zit ergens tussen de 200 en 250 kcal.
 
Edit: totale avondmaal is 1474kcal, daar de helft van is 737kcal, gecombineerd met ontbijt en middagmaal is dat 1977 kcal. Zet daar nog wat snacks (fruit, noten, yoghurt) bij en je hebt zeker voldoende gegeten.
Dus de dagelijkse kost voor een goedkope eetdag zonder vlees is een dikke 3 euro waarbij je dan bewust de dure snacks achterwege laat in je berekening?

Mijn dagelijkse kost ligt ook zo laag als ik zonder vlees, alcohol en vers fruit reken hoor. :unsure:
 
Soit, als je daarbuiten nog een hoop snackt, kan ik mij wel voorstellen dat je daar mee misschien gegeten hebt. Maar wil je die dan ook bij je totaalbudget van de dag tellen? Een paar stukken fruit, 50g noten en een hoop yoghurt en je zit weer een stukje hoger in je budget.

EDIT: Bloembak was me voor.
 
Vers fruit dat kost toch niet veel. Wij eten hier 2 a 3 stukken per persoon per dag.
Banaan, appel, peer, appelsien zijn het hele jaar goedkoop. Daarna moet je een beetje kijken naar het seizoen natuurlijk.
 
Ik sta vol bewondering te kijken naar het maandbudget voor voedsel van sommigen.

Hier zijn de maaltijdcheques er na de eerste week meestal al door :unsure:

Kan je eens een overzicht geven wat je allemaal koopt?
Ik geraak daar dus ook niet door.

Ik doe intermittent fasting dus geen ontbijt enkel 2 grote glazen water 's ochtends.
Middageten is havermout met wat melk en eventueel een appel of banaan oid.
Avondeten iets van pasta of stuk vlees met aardappelen en seizoensgroenten.

Ik kom toch met moeite aan 6€ per dag, en wij zitten hier met 320€ maaltijdcheques.
Zouden beter huishoudcheques worden dat we er bijvoorbeeld afwasproducten en keukenpapier enzo mee kunnen kopen maar dat gaan die logge bedrijen als sodexo en edenred niet willen want dan gaan ze er geen meer kunnen laten vervallen.
Bovengenoemde bedrijven zijn imo ook totaal onnuttig en eigenlijk gewoon betaald door de belastingsbetaler.
 
Een voorbeeld van één van mijn goedkopere dagen, prijzen zijn degelijke guesstimates:

Ontbijt:
havermout (50g): €0,05
Suiker: €0,01 (?)
Kaneel: €0,02 (?)
Melk (200ml): €0,25
Pindakaas (50 gram): €0,20
Havermoutpap met pindakaas: €0,53

Middagmaal:

Brood (4 sneden): €0,44
Confituur: €0,10
Brood met confituur: €0,54

Avondmaal:

Aardappelen (500 gram): €0,50
Broccoli (1 stuk): €1,20
Wortels (3 stuks): €0,40
Vegetarisch gehakt (150 gram): €1,35
Boter/melk/peper/zout/nootmuskaat: €1 (overschatting)
Broccolipuree met wortels en gehakt: €4,45

Totaal: €5,52
, waarbij ik in realiteit dat avondmaal in 2 avonden opeet, waardoor de kost voor deze dag eigenlijk terugvalt naar €3,30.

Drinken reken ik niet mee, dat is kraantjeswater, ook niet uit prijsoverweging, maar gezondheid.

Ik moet toegeven dat het lager uitvalt dan ik zelf had gedacht 😅
Als ik je ontbijt en middagmaal zou eten, zou ik in de helft van de namiddag omver vallen van de honger en door te weinig energie.
4 bokes met confituur als middagmaal, dat is ook niet vet.

Gelukkig is iedereen anders qua energiebehoefte.
 
Het zijn er inderdaad meer, met wat goeie wil kom je rond de 1500 uit. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe je dat combineert met tien uur uithoudingssport maar nogmaals, het lijkt mij gewoon een ongezond, nodeloos gelimiteerd eetpatroon te zijn. Dat is trouwens je goed recht, maar kunnen we daar aub niet de standaard van maken?

Ik sport zelf ook vijf keer per week en als ik zou eten wat jij eet, ben ik na twee dagen doodziek omdat ik volledig op ben.

En je berekeningen kloppen hoegenaamd niet. Een boterham zit rond de 75-85 kcal per snee, dus tenzij je confituur met boterhammen eet ipv omgekeerd zie ik echt niet hoe je aan 560 kcal komt. Idem trouwens met je ontbijt, zal in de praktijk eerder tussen de 500 en 600 kcal zijn tenzij je er bakken suiker in kapt. En dat avondmaal is géén 1500kcal. 500g aardappelen is ongeveer 400 kcal, groenten zijn twee keer niks en vegetarisch gehakt zit ergens tussen de 200 en 250 kcal.
Ontbijt:
50 gram havermout: 160 kcal (https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/cogo/3327296)
Suiker: echt geen flauw idee, 5-10 gram: 20-40kcal (https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=878)
200ml halfvolle melk: 92 kcal (https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/cogo/2995704)
50 gram pindakaas (1 kilo gaat 3 weken mee, moet dus ongeveer 50 gram zijn): 282kcal (https://www.bodyandfit.com/nl-nl/Pr...QwbbVnWxC1NtoFWbYL0aAhccEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)
Totaal: 554 kcal, hier heb je gelijk, geen idee hoe ik daarnet aan 680 kwam.

Middageten:
Ik weeg mijn brood (en eten in het algemeen) niet af, maar ik koop een groot brood was normaal 800 gram is, ik doe daar 5 dagen mee, dus dan neem ik aan dat mijn 4 sneden +- 160 gram zijn.
160 gram bruin brood zou 410kcal bevatten (https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=215).
Doe daar 60 gram confituur bij (150kcal) en je komt aan 560kcal.

Avondmaal moet er iets mislopen zijn met het gehakt, tenzij je het echt in detail wilt ga ik de berekening daar niet volledig opnieuw maken, laten we akkoord gaan dat de volledige dag rond 1500-1600kcal zal zitten.

Momenteel heb je blijkbaar een beeld dat ik dit dagelijks eet, wat niet het geval is, ik heb enkel geantwoord op de vraag om een voorbeeld te geven van 3 volwaardige maaltijden voor minder dan €6. Dat veel mensen dit weinig eten zullen vinden kan ik aannemen, veel mensen eten dan ook consequent te veel.

Ik fiets relatief veel, bij voorkeur lange tochten in de bergen à la Marmotte. Hiervoor heb ik eens enkele weken mijn energieopname gemonitored en dus effectief alles gewogen, ik kwam consequent rond de 2200-2400kcal uit voor dagelijkse routine (excl sport), aangezien dit ook de hoeveelheid eten was die ik zou moeten aanhouden was ik daar tevreden mee en ben ik dus ook gestopt met afwegen. Mijn gewicht is stabiel, zelfs wat gestegen de laatste 2 maanden, mijn bloedwaarden zijn ideaal volgens de dokter en mijn energiepeil is goed. Ik zie dus niet onmiddellijk in wat hier ongezond aan zou zijn.


Dus de dagelijkse kost voor een goedkope eetdag zonder vlees is een dikke 3 euro waarbij je dan bewust de dure snacks achterwege laat in je berekening?

Mijn dagelijkse kost ligt ook zo laag als ik zonder vlees, alcohol en vers fruit reken hoor. :unsure:

Soit, als je daarbuiten nog een hoop snackt, kan ik mij wel voorstellen dat je daar mee misschien gegeten hebt. Maar wil je die dan ook bij je totaalbudget van de dag tellen? Een paar stukken fruit, 50g noten en een hoop yoghurt en je zit weer een stukje hoger in je budget.

EDIT: Bloembak was me voor.
In vergelijking met wat ik veel anderen zie binnensteken snack ik relatief weinig, opnieuw, de vraag waar ik op heb geantwoord was om 3 volwaardige maaltijden te geven voor minder dan €6, dat heb ik gedaan, met 2 variaties qua avondeten zelfs. Ik heb nooit aangegeven dat je consequent onder €6 per dag uit te komen puur voor die maaltijden.

Die €6 klopt ook niet helemaal, want dan ga je nooit iets gaan eten, ga je bij niemand gaan eten, ..

Ik kom veelal wel toe met mijn maaltijdcheques, maar ik koop bvb mijn brood of mijn pindakaas niet met MC.
Als ik je ontbijt en middagmaal zou eten, zou ik in de helft van de namiddag omver vallen van de honger en door te weinig energie.
4 bokes met confituur als middagmaal, dat is ook niet vet.

Gelukkig is iedereen anders qua energiebehoefte.
Vermoedelijk één van de redenen waarom ik vrij goed ben in lange afstand fietsen.

Mijn doel was niet om aan te tonen dat iedereen makkelijk constant onder €6 per dag kan uitkomen voor 3 maaltijden, wel dat het mogelijk is op een naar mijn gevoel normale manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Een voorbeeld van één van mijn goedkopere dagen, prijzen zijn degelijke guesstimates:

Ontbijt:
havermout (50g): €0,05
Suiker: €0,01 (?)
Kaneel: €0,02 (?)
Melk (200ml): €0,25
Pindakaas (50 gram): €0,20
Havermoutpap met pindakaas: €0,53

Middagmaal:

Brood (4 sneden): €0,44
Confituur: €0,10
Brood met confituur: €0,54

Avondmaal:

Aardappelen (500 gram): €0,50
Broccoli (1 stuk): €1,20
Wortels (3 stuks): €0,40
Vegetarisch gehakt (150 gram): €1,35
Boter/melk/peper/zout/nootmuskaat: €1 (overschatting)
Broccolipuree met wortels en gehakt: €4,45

Totaal: €5,52
, waarbij ik in realiteit dat avondmaal in 2 avonden opeet, waardoor de kost voor deze dag eigenlijk terugvalt naar €3,30.

Drinken reken ik niet mee, dat is kraantjeswater, ook niet uit prijsoverweging, maar gezondheid.

Ik moet toegeven dat het lager uitvalt dan ik zelf had gedacht 😅
Ik weet dat je met een extreem voorbeeld komt om een punt te maken, maar 4 sneden brood met confituur (of gewoon meer voor iemand die meer eet) als volwaardige maaltijd zien vind ik triestig zonder meer. Dat avondmaal heeft als hoofdbestanddeel aardappelen, ook geen culinair feest.

Ik weet het, afkruiding is veel, maar dan nog zou ik zo'n dag eerder koppelen aan het eind van de maand budgettair moeten halen dan een vrijwillige keuze. Dit alles uiteraard is gewoon mijn mening.
 
Terug
Bovenaan