€ 1400 aan maaltijdcheques

In de ochtend eten wij fruit en in de middag een broodje die we niet met MC betalen.
Maar ge gaat toch ook is eten op restaurant? Frieten laten leveren, is gaan eten bij mensen thuis. Allemaal dingen wanneer ge u maaltijdcheques niet bovenhaalt.

Zoals ik al zei, wij eten in verhouding veel groenten en fruit en dat kost weinig. Noten en gedroogd fruit is wat duurder.
Wij snoepen bv ook al niet, al die koeken kosten in verhouding ook veel geld.
@cege tis niet omdat ge u MC niet op krijgt dat ge niet leeft hé...
Wij krijgen onze MC ook niet op hoor, ook 2x 8 euro/werkdag. We hebben 1 van de MC kaarten aan de ouders van m'n vriendin gegeven en zij betalen ons dan gewoon het bedrag dat daar maandelijks op komt. Vroeger kochten wij andere zaken dan eten met onze MC, maar sinds dat niet meer gaat moesten we wel een andere oplossing zoeken.
 
Hier 2x8eur/dag en die maaltijdcheques zijn toch altijd op tegen het eind van de maand (en heel soms nog een laatste inkoop cash tegen het einde van de maand).

Gaan steeds naar de Colruyt/Aldi/Lidl, we moeten toch iets gigantisch verkeerd doen zo te lezen :unsure:
 
Als je ze niet opkrijgt: je geeft af en toe toch wel eens een cadeau aan iemand voor een verjaardag of kerstfeest of...?
Koop er champagne of sterke drank mee. Dan gaat het snel genoeg naar nul, uw kaartje.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hier 2x8eur/dag en die maaltijdcheques zijn toch altijd op tegen het eind van de maand (en heel soms nog een laatste inkoop cash tegen het einde van de maand).

Gaan steeds naar de Colruyt/Aldi/Lidl, we moeten toch iets gigantisch verkeerd doen zo te lezen :unsure:
Prijsbewust zijn he makker, spaghetti die over de vervaldatum is verkopen ze ook veel goedkoper he. Ik zeg altijd, het is maar vanaf er haar op staat dat lekkerder komt :sarcastic: :sarcastic:

gezien men gemiddeld 18 procent van hun budget uitgeeft aan voeding vraag ik mij af hoeveel maaltijdcheque's sommigen hier toch wel krijgen.
 
Prijsbewust zijn he makker, spaghetti die over de vervaldatum is verkopen ze ook veel goedkoper he. Ik zeg altijd, het is maar vanaf er haar op staat dat lekkerder komt :sarcastic: :sarcastic:

gezien men gemiddeld 18 procent van hun budget uitgeeft aan voeding vraag ik mij af hoeveel maaltijdcheque's sommigen hier toch wel krijgen.

Onbegrip langs beide kanten. Ik heb nooit gesnapt dat mensen hun MC niet opkrijgen.
In tegendeel, ik heb op mijn eentje gemakkelijk de maaltijdcheques van 2 personen nodig
Ik krijg er geen, maar wij zitten aan gemiddeld €110 per week voor 2 personen, als het niet meer is, en er wordt dan nog dagelijks vers gekookt. Het is ook niet of onze pasta en passata en dergelijke zijn de dure merken, er zijn zeker een hoop producten waar het huismerk ok is. Ook geen kant-en-klaar rommel en dergelijke, en ook weinig duurder vlees zoals steak. Maar, we eten beiden gewoon graag, dus dit zal echt het laatste zijn waar wij op besparen.

Uiteraard moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik stel mij altijd vragen bij besparen op voeding wanneer het gezinsbudget gewoon in orde is (bij mensen die amper rond komen is dat iets anders).
 
Ga eens winkelen bij Bioplanet en CRU. Bepaalde superieure voedingsproducten mogen wel iets kosten, vind ik.
 
Verschil zit hem m.i. niet in wat je eet maar vooral hoe prijsbewust je gaat shoppen.

Hier de discussie ook al meermaals gehad met de collega's. Wij komen ook met +- 200-250 EUR/maand zeker toe aan boodschappen voor 4 personen (wel nog 2 kleine kinderen) En dat is dan niet alleen supermarkt, maar ook drinken, wasmiddel,bakker, beenhouwer,... maar zonder de frituur/restaurantbezoek.(max 100 EUR/mnd) Wij hebben geen MC, maar als wij er beide zoude krijgen, zouden wij dit ook niet/moeilijk opkrijgen.

Wel zelf/ouders een groententuin, dus dat scheelt, maar wij eten echt wel waar we zin in hebben, maar ga wel prijsbewust shoppen.

Als vb die spaghetti, in de slierten vind ik geen verschil zitten tussen deze van vb het huismerk 365/boni/... t.o.v. de merken zoals soubry/Barilla... maar deze laatste zijn wel 2-3 maal zo duur. Pasatta van de aldi kost 1 EUR/kg, die van Elvea 3-4-5 EUR/Kg. Ik proef (in de gewone) geen verschil, dus wij gebruiken die van de aldi. Gehakt in de saus, deze van de supermarkt vinden wij niet lekker, dus kopen deze (duurdere) bij de beenhouwer, maar meestal wel op woensdag, de dag dat deze 1+1/2kg gratis is... Je kan dus jou spaghetti gemakkelijk 2-3 maal zo duur maken zonder dat je m.i. verschil proeft.

Idem met het stokbrood, als je dit combineert met een potje delio kip-curry ben je inderdaad 4 euro kwijt met de everyday kip-curry nog geen 2 euro... En ja, over het kwaliteits/smaakverschil valt te discussieren, maar smaken verschillen. De kip curry, niet toevallig, ik heb ooit een collega gehad die elke dag opnieuw van de winkel terugkwam met een stokbrood en een potje delio kip-curry. Dat potje gebruikte hij +-50%, gooide de rest weg en ging de dag nadien opnieuw een potje kip-curry halen. Mss opvoeding, maar waanzin vind ik dat. Hij vond die de dag erna niet meer lekker...

En eerlijk, toen ik alleen was en nog MC kreeg, kreeg ik deze ook niet volledig op(140/mnd 7*20 EUR ongeveer). Gaf de kaart paar keer per jaar eens mee aan de ouders die het gebruikte saldo dan cash terugbetaalden. En ik kookte/at toen ook gewoon waar ik zin in had, incl vis, biefstuk,...

Wij kopen nochtans de goedkope pasta, ik had het eerder over de saus.

En ivm dat stokbrood en beleg gaat in mijn geval over prepare van de chef, kga op mijn werk geen sjalotte gaan snijden (4/5 neem ik wel gewoon boterhammen van thuis mee omdat ik het eo vrij duur vind)

In elk geval, als jullie toekomen ben ik daar jaloers op.

Wij kopen echter wel wat chips, ijs, en andere dingen waarvan ik denk “amai zo veel geld”

Al ga mijn vrouw meestal shoppen, en die koopt wel bewust maar ze is er niet zo goed in denk ik.

Ook elke dag word er vers gekookt, en hier ook geen kant en klare maaltijden (want vaak koopt ze dan nog eens hello fresh die niet met MC betaald worden)
 
Ik krijg er geen, maar wij zitten aan gemiddeld €110 per week voor 2 personen, als het niet meer is, en er wordt dan nog dagelijks vers gekookt. Het is ook niet of onze pasta en passata en dergelijke zijn de dure merken, er zijn zeker een hoop producten waar het huismerk ok is. Ook geen kant-en-klaar rommel en dergelijke, en ook weinig duurder vlees zoals steak. Maar, we eten beiden gewoon graag, dus dit zal echt het laatste zijn waar wij op besparen.

Uiteraard moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik stel mij altijd vragen bij besparen op voeding wanneer het gezinsbudget gewoon in orde is (bij mensen die amper rond komen is dat iets anders).
Mij gaat het er om dat hier op BG altijd moet gedaan worden alsof bepaalde zaken de evidentie zelve zijn. Maar 250 euro uitgeven aan voeding? Das gewoon een kwestie van prijsbewust winkelen. Een wedde van 18000 euro per maand? Dat is mogelijk als je het echt wil. Een villa van 1milj? Sparen he makker, sparen. Mits wat financiele optimalisatie is dat voor iedereen mogelijk.

Altijd maar weer die "doe zoals ik en het is een fluitje van een cent" reacties als het over geld gaat.
 
Wij kopen nochtans de goedkope pasta, ik had het eerder over de saus.

En ivm dat stokbrood en beleg gaat in mijn geval over prepare van de chef, kga op mijn werk geen sjalotte gaan snijden (4/5 neem ik wel gewoon boterhammen van thuis mee omdat ik het eo vrij duur vind)

In elk geval, als jullie toekomen ben ik daar jaloers op.

Wij kopen echter wel wat chips, ijs, en andere dingen waarvan ik denk “amai zo veel geld”

Al ga mijn vrouw meestal shoppen, en die koopt wel bewust maar ze is er niet zo goed in denk ik.
De vraag is of dat noodzakelijk is als ge niets tekort komt?
 
Ik snap beide kanten van het verhaal compleet. Je kan perfect je MC niet opkrijgen zelfs als je niet prijsbewust winkelt.
Voor mij is het simpel: ik kook waar ik zin in heb, dan kan dat eens een maaltijd van €15pp zijn of €3 pp zijn.

Als mensen graag gehaktproducten, kip of vegetarisch eten; dan kan je heel goedkoop eten. Als ik een ketel spaghettisaus maak (voor in te vriezen) dan zal mijn saus op iets van een €2 per portie komen gok ik (incl vetstof, vlees, groenten, kruiden, ...). Idem met iets als chili con carne ofzo. Stoemp met ne worst kan mij ook smaken en is totaal niet duur ;)

Maar een goed stuk vis of vlees kan de prijs snel omhoog duwen.

En natuurlijk alle "extra's" niet vergeten. Iemand die veel frisdrank drinkt of veel snoept, zal ook sneller veel uitgeven. En sommige mensen denken bij bepaalde dingen niet dat het onder MC valt, of rekenen het niet mee bij de kostprijs van een maaltijd (denk vetstof/kruiden).
Of, zoals iemand in de thread hier, als je elke werkdag een broodje eet dat je niet met MC betaalt, dan bestaat de kans zeker dat je je MC niet opkrijgt.
 
Mij gaat het er om dat hier op BG altijd moet gedaan worden alsof bepaalde zaken de evidentie zelve zijn. Maar 250 euro uitgeven aan voeding? Das gewoon een kwestie van prijsbewust winkelen. Een wedde van 18000 euro per maand? Dat is mogelijk als je het echt wil. Een villa van 1milj? Sparen he makker, sparen. Mits wat financiele optimalisatie is dat voor iedereen mogelijk.

Altijd maar weer die "doe zoals ik en het is een fluitje van een cent" reacties als het over geld gaat.
Oh ja, maar dat is gewoon eigen aan jezelf als de standaard zien op oogkleppen op. En vaak succes internaliseren (eigen verwezelijking) en tegenslag externaliseren (niet mijn fout). Ik vraag mij hier ook vaak af of men nog een (brede) vriendenkring en familie hebben met wat verschillende achtergrond, of het echt gewoon is van "ik en iedereen die ik ken zijn IT-consultant, is dat niet standaard?", "ik en iedereen die ik ken doen aan FI, is dat niet standaard?" :unsure:
 
Ik zou die van mij ook wel opkrijgen, maar ik verkoop ze al sinds mijn 23ste aan mijn ouders. Indertijd (toen nog 6€ per cheque denk ik) kreeg ik het ook soms niet op en mijn ouders gingen dan 1x naar de Colruyt en het was op. Dat is zo gebleven en zij storten mij dan gewoon de waarde van die MC op mijn bankrekening.
 
En je moet rekenen dat je in het weekend en verlof er ook geen hebt. Dus eerder 6 euro per dag...
Halve dag verlof telt wel niet mee, dan krijg je wel nog je maaltijdcheque :)
Valt op dat er bij ons veel meer halve dagen worden gepakt dan volle dagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Uiteraard moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik stel mij altijd vragen bij besparen op voeding wanneer het gezinsbudget gewoon in orde is (bij mensen die amper rond komen is dat iets anders).

Heeft m.i. niets te maken met "besparen" op voeding. Besparen op voeding doe je (vind ik) pas op een moment dat je niet eet/kan eten wat je zou willen eten, of bewust producten gaat kopen die je minder lekker vind maar goedkoper zijn. Zin hebben in friet met mosselen en in de plaats friet met een curryworst eten bijvoorbeeld.

Als je voor 200 EUR i.p.v. 250 EUR exact hetzelfde kan eten zonder in te boete op smaak/kwaliteit/eten waar je zin in hebt, vind ik het logisch dat je dat doet. Hetzelfde doe je toch ook bij die nieuwe GSM die bij bol 50 eur meer kost dan bij de mediamarkt? Ook al laat het gezinsbudget beide toe, toch geef ik die 50 eur dan liever uit aan iets extra /weekend/...
 
Beetje serieus blijven.

8x5x50 = 2000 EUR maaltijdcheques per jaar (en dan heb ik nog genereus geweest met verlof).
50 weken per jaar dat je eten moet moeten. Dat is 40 euro per week aan maaltijdcheques. Dat is nog geen 6 euro per dag.

Je kunt veel mopperen over budget en weet ik veel. Maar minder dan 200 euro per maand aan eten spenderen is niet 'prijsbewust', dat is gewoon raar. Nooit een BBQ of een kerstfeest of weet ik veel wat om de "overschotten" op te krijgen ?

Bon, iedereen die van zijn maaltijdcheques af wil, ik koop ze op aan 80% face value.
 
De tijd dat je alcohol kon kopen met maaltijdchecques is toch voorbij?
Afgelopen week heb ik nog voor €100 aan sterke drank gekocht. Ik vroeg aan de kassa of ik met MC kon betalen en tot mijn verbazing lukte dat. 😅 Het zal idd mogelijk aan het leeggoed liggen zoals hier eerder geopperd.
 
Terug
Bovenaan