Bordspelreview: Oak

Net zoals het geval is voor videogameontwikkelaars, kon je het aantal Belgische bordspeluitgevers lang op één à twee handen tellen. Maar ook hier komt langzaamaan verandering in. Naast onze Belgische trotsen Repos Production (7 Wonders, Ca$h'n Guns) en Pearl Games (Troyes, Black Angel), zijn er enkele uitgevers die de laatste jaren aan een sterke opmars zijn, waaronder Geek Attitude Games, Jumping Turtle Games en Game Brewer. Die laatste heeft al enkele interessante bordspellen uitgebracht van grootheden uit de bordspellenwereld, zoals van Andreas Steding (Gùgōng, Stroganov) en Michael Kiesling en Wolfgang Kramer (Paris). Maar meer opvallend: ze geven vaak de kans aan Vlaamse ontwerpers die via Game Brewer hun eerste bordspel kunnen lanceren.

Een van deze opkomende Belgische ontwerpers is Wim Goossens, die dit jaar dankzij een geslaagde crowdfundingcampagne zijn eerste bordspel tot leven zag komen. Met Oak heeft hij alvast een hit te pakken, het is een spel dat er niet enkel fraai uitziet maar ook leuk speelt en je heel wat boeiend denkwerk voorschotelt. Als kers op de taart kreeg Oak net zoals de andere bordspellen van Game Brewer een deluxe uitgave, maar de retailversie van uitgever Pegasus Spiele waarmee ik aan de slag mocht gaan, is ook zeker en vast de moeite.

IMG_20221117_210012.jpg


A Gathering of Druids

In Oak krijgt iedere speler de controle over zijn eigen druïdische orde en het is aan jou om aan te tonen dat jouw orde de wijsheid van de Heilige Eik verdient. Dit doe je door het meeste punten te verdienen en zo de overwinning te behalen. Hiervoor krijg je vijf rondes de tijd en in deze rondes zal je heiligdommen en menhirs bouwen, waardevolle artefacten verzamelen, de gunsten van magische wezens verkrijgen en krachtige drankjes brouwen. Concreet vertaalt zich dit naar een bordspel dat het worker placement-mechanisme combineert met hand management, waarbij je moetkaarten (moet is afgeleid van het Engelse moot = samenkomst) speelt om je actie te kiezen. Deze moetkaarten hebben twee functies en laten je toe om tempelacties uit te voeren of een eikactie te doen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal speciale actievelden waar je geen kaart voor nodig hebt.

Wat het spel zo bijzonder maakt, is dat Oak heel wat ideeën die je niet vaak tegenkomt, combineert tot een bevredigend geheel. Zo heb je bijvoorbeeld actieve en passieve druïdes die elk hun eigen rol vervullen. De actieve druïdes gebruik je voor de tempel- en speciale actievelden, maar als je een tempelplaats wilt bezoeken waar iemand al staat, dan moet je een extra actieve druïde betalen door deze bij de passieve druïdes te zetten. De eikactie, waarbij je een pad bewandelt in de grote eik op het spelbord, vereist dan weer een passieve druïde, net als de actie om ingrediënten te verzamelen in het bos nadat je hebt gepast. Bovendien kan je druïdes ook upgraden en specialiseren naar een van de zes druïde-oudsten die elk hun eigen kracht hebben. Combineer dit met de verschillende drankjes, artefacten en schepselkaarten die elk spel anders kunnen zijn, en je krijgt als speler heel wat variatie en strategische keuzes voorgeschoteld.

Oak combineert heel wat ideeën, die je niet vaak tegenkomt, tot een bevredigend geheel.


Zo zijn er nog tal van opvallende elementen die het spel voor de ervaren bordspeler verrijken. Het idee van een extra druïde te moeten betalen klinkt misschien niet aanlokkelijk, maar doordat je sneller zal passen, zal je als eerste ingrediënten uit het woud kunnen verzamelen en zolang als andere spelers blijven spelen, mag jij blijven verzamelen. Dit verkleint niet enkel het aanbod voor de andere spelers, maar zal jou ook toelaten om sneller en meer drankjes te brouwen. Artefacten verwerven geeft je dan weer onmiddellijk punten, maar als je ze wilt gebruiken voor hun actie, zal je telkens meer punten moeten inleveren. Verder heeft elke druïdische orde zijn eigen kracht, wat zorgt voor een asymmetrische speelervaring, waarbij het aan jou is om de krachten van je orde optimaal te kunnen inzetten. Daarnaast vindt er om de zoveel tijd een zonnewende plaats en krijgen spelers tijdens een zonnewendefestival extra grondstoffen afhankelijk van hun posities op de takken van de eik, maar enkel als ze in punten achter de zonnepion op het zonnespoor staan. Op deze manier voegt het spel een soort van catch-up mechanisme toe, waarbij spelers die teveel uitlopen in punten enkele beloningen aan hun neus voorbij zien gaan.



Iconen ontcijferen

Het klinkt als een amalgaan aan ideeën en mechanismes, en zeker de eerste keer dat je Oak speelt, zal je overdonderd zijn door alle mogelijkheden. Maar naarmate je het spel speelt, zie je hoe de puzzelstukjes mooi in elkaar vallen en dat het als een goed geoliede machine opbouwt. Dit wilt natuurlijk zeggen dat meer ervaren spelers een groot voordeel kunnen hebben ten opzichte van nieuwkomers, maar dit is niet iets dat nieuw is voor dit type spellen. Wat hiertoe bovendien aan bijdraagt, is de grote hoeveelheid iconen in het spel. Het zorgt voor een stijle leercurve, waarbij je vaak in het regelboekje, dat een appendix van maar liefst zes pagina's heeft om alle iconen en krachten te verduidelijken, zal raadplegen. Na een tijdje ben je er natuurlijk mee weg, maar voor nieuwkomers kan dit zeker intimiderend zijn.

Desondanks is Oak eigenlijk relatief eenvoudig eens je alle spelregels onder de knie hebt, zonder in te boeten aan diepgang en spanning. Het speelgenot wordt bovendien versterkt door de prachtige artwork van Maciej Janik, die ook heel wat spellen van Portal Games op zijn palmares heeft staan. Combineer zijn sfeervolle tekeningen met de meeples in de vorm van druïdes en de accessoires om te upgraden en je kan moeilijk ontkennen dat Oak een zekere présence heeft. Ik kan me inbeelden dat de houten tokens van de deluxeversie hier enkel maar aan toevoegen. De retailversie moet het stellen met bordkartonnen tokens en hierbij voelen de ovalen tokens die je gebruikt om je grondstoffen aan te duiden bijvoorbeeld wat fragiel aan. Verder zorgen de combinatie van de kleine symbolen en het drukke en toch wel donkere bord ervoor dat niet altijd even duidelijk leesbaar is op het bord. Maar dit zijn kleine akkefietjes die gelukkig weinig invloed hebben om de spelervaring.

Conclusie

Oak wist mij aangenaam te verrassen door zijn unieke twist op het worker placement-mechanisme, het strakke spelverloop en het samenspel tussen de verschillende spelmechanismes. De grote hoeveelheid aan acties en symbolen zorgt wel voor een kleine leercurve en een intimiderend gevoel bij nieuwkomers, maar eens je het spel onder de knie hebt, schotelt Oak je een boeiende en uitdagende ervaring voor.

Pro

  • Prachtige artwork
  • Boeiend spelverloop
  • Enkele originele mechanismen
  • Niet al te ingewikkeld maar wel voldoende diepgang

Con

  • Hoeveelheid aan iconen
  • Leesbaarheid van het spelbord
  • Sommige onderdelen wel heel klein
8

Over

Uitgever

  1. Game Brewer
  2. Pegasus Spiele

Designer

Wim Goossens

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

60-90 minuten
 
Terug
Bovenaan