Bordspelreview: Wolven

Wolven komen in het grootste deel van de wereld voor. Ze leven in roedels, worden geleid door een alfamannetje en -vrouwtje en worden doorgaans gespot in bossen, steppegebieden, gebergten of toendra’s. Ondanks dat ze zich in heel veel leefgebieden thuis voelen, wordt hun verspreidingsgebied alsmaar kleiner. Het was dan ook goed nieuws om te horen dat er opnieuw wolven werden gespot in Vlaanderen. Dat het daarenboven boeiende dieren zijn staat vast. Dat vonden ook ontwikkelaars Ashwin Kamath en Clarence Simpson en uitgever 999 Games, die er een bordspel over uitbrachten. In ‘Wolven’ gaan we de natuur simuleren en zelf als territoriale wolven aan de slag. Of dat beviel, krijg je te lezen in onderstaande review!

Als leider van de wolvenroedel ga je over het verloop van één maancyclus op jacht, voeg je eenzame wolven toe aan je roedel en vecht je met rivaliserende roedels over de controle van territoriums. Wie in Wolven de grootste dominantie toont en daarbij het meeste punten verzamelt, wordt winnaar van het spel.

W 1.jpg

Word jij de alfa van het speelveld?

Wolven is een thematisch area control-spel, waarbij alles zich afspeelt op een hexagonaal speelveld. Je speelt het met twee tot vijf spelers en afhankelijk van het spelersaantal wordt het veld uitgebreid. Hierbij is enkel het centrale vlak steeds hetzelfde, waarop een ravijn staat afgebeeld dat tevens de startposities bepaalt. De overige vlakken worden willekeurig gekozen en volgens een vooraf vastgelegde structuur in het speelvlak geplaatst. Vervolgens worden op de daartoe voorziene plaatsen eenzame wolven, prooien en maantokens geplaatst.

Tenslotte resten enkel nog de persoonlijke spelersbordjes. Elke speler kiest een kleur of type wolf uit, plaatst de bijhorende actietegels bovenaan het spelersbord en zet de holen, schuilplaatsen, roedel- en alfawolven op de daarvoor voorziene locaties. De startspeler wordt bepaald. Die mag als eerste een alfawolf en roedelwolf op één vakje plaatsen grenzend aan het ravijn. De overige spelers volgen in wijzerzin tot wanneer iedereen twee alfa- en roedelwolven heeft geplaatst. Let op, afhankelijk van de plaatsing van de tegels, kan de startpositie interessant zijn! Het spel kan nu beginnen. Laat de alfa in jezelf maar naar boven komen!

W 2.jpg

Hou de maan in de gaten!​

Territoriums controleren doe je door acties uit te voeren. Elke speler heeft in zijn beurt steeds twee acties, bestaande uit het verplaatsen van wolven, jagen op een prooi, holen of schuilplaatsen bouwen, roedelwolven van een andere speler domineren of huilen naar eenzame wolven op het bord. Bij deze laatste is het uitslaan van de aw aw awoeeeeee-kreet trouwens verplicht! Daarbij hang je steeds af van drie eigenschappen van je wolven: de roedelspreiding die bepaalt hoeveel wolven je per actie mag verplaatsen, de wolvensnelheid die bepaalt hoeveel velden je maximaal mag afleggen en het huilbereik dat bepaalt hoeveel velden een alfawolf kan overbruggen om te huilen en domineren. Enkel door het bouwen van schuilplaatsen kan je één van deze drie eigenschappen upgraden. Afhankelijk van je keuzes zal je ook andere bonussen vergaren, zoals bonusactiefiches die toelaten om in een beurt een extra actie uit te voeren of bonusterreinfiches, welke als joker tellen voor een terrein naar keuze. Deze laatste is nodig voor het verplaatsen van je wolven, want het is door terreintegels te gebruiken dat je je wolven kan verplaatsen.

Het leukste aan Wolven, is de spelersinteractie.


Hoe kan je nu exact punten verdienen? Dat doe je door het meeste invloed te hebben in gebieden die op dat moment punten opleveren. Het is namelijk zo dat wanneer een eenzame wolf wordt vrijgespeeld, een schuilplaats wordt omgevormd tot een hol of een roedelwolf van een andere speler wordt gedomineerd, dat de respectievelijke tokens op het maanlichtbord worden geplaatst. Op dit bord staan drie soorten manen afgebeeld die ook op het centrale spelersbord staan: een wassende maan, een halfvolle maan en een volle maan. Op het moment dat een maan wordt bereikt, wordt gekeken wie het meeste invloed heeft in het gebied met datzelfde maantoken. Alfa-, roedelwolven en schuilplaatsen tellen elk mee voor één invloedpunt, holen voor drie invloedpunten. De speler met de meeste invloed, krijgt het aantal punten op het maantoken-fiche. Het slim verplaatsen van je roedel is de boodschap, want zet je volledig in op één gebied, dan is de kans klein dat je in het volgende gebied met de punten zal gaan lopen.

Van zodra de volle maan bereikt wordt, is het spel gedaan en vindt enkel nog de eindtelling plaats, bestaande uit de maantoken-punten en alle hoogste scores op je individuele bordjes die je vrijspeelde door je wolveneigenschappen te upgraden of prooien en/of wolven te vangen. Wie het meeste punten scoort, wint het spel. Is er echter een gelijkspel, dan wint degene met de hoogste gebiedsscore. Mocht dat nog niet beslissend zijn, dan wordt gekeken wie het meeste wolven op het bord heeft. Dat betekent dat er in Wolven geen vast aantal ronden zijn, maar dat jullie zelf in handen hebben hoe snel het spel verloopt.

W 4.jpg

Je zal je tactiek voortdurend moeten bijstellen​

Wolven is een erg mooi spel, niet enkel grafisch, maar ook inhoudelijk. Ondanks dat het thema misschien niet iedereen zal aanspreken, vormt het de perfecte basis voor het area control-mechanisme. Dit weten de makers ook met de nodige aandacht voor de realiteit om te zetten in een erg fijn strategisch bordspel. Een duidelijke handleiding en een verzorgde insert maken het pakket volledig. Enkel de groenschakeringen op het spelersbord kunnen in het begin wat verwarrend zijn, maar van zodra je een paar rondjes gespeeld hebt, zal je merken dat ook dat geen heikel punt meer is.

Wat ik zelf het leukst vond aan Wolven is de spelersinteractie. Roedelwolven van je tegenstander domineren, elkaar uit een gebied duwen door wolven te verplaatsen of als eerste jacht maken op de verschillende prooien op het bord. Eén ding is zeker, je zal slim moeten omspringen met je beschikbare acties, want iedereen wil punten scoren. In dat opzicht kan het slim zijn om hier en daar punten te laten liggen om je wolveneigenschappen uit te bouwen en later voor de hogere punten te gaan. Afhankelijk van het spelverloop zal je regelmatig je tactiek moeten bijsturen wil je finaal ook met de winst gaan lopen. Zo zal je misschien minder acties gebruiken om je te verplaatsen, maar al beginnen in te zetten op het bouwen van schuilplaatsen of holen voor de volgende puntentelling, of zal je meer inzetten op prooien of het asap laten groeien van je roedel. Verlies hierbij zeker je roedelwolven niet uit het oog, want deze worden snel van je afgepakt. Vrienden zal je in dit spel alvast niet maken! Aw aw awoeeeeee!

Geen enkel spel is in Wolven hetzelfde. Niet enkel doordat het speelveld willekeurig is, maar ook doordat mensen steeds andere keuzes maken. Op basis van onze spelervaring leek de keuze van je startpositie wel vrij belangrijk. Afhankelijk van de plaatsing van de tegels, laat deze namelijk toe dat je snel een extra roedelwolf kan hebben, waardoor je andere spelers sneller kan beïnvloeden om hun tactiek bij te sturen. Daarenboven bleek dat het in de laatste maanfase wel erg snel kan gedaan zijn, waardoor je soms met een wrang gevoel achterblijft.

Wolven speel je vermoedelijk het best met drie tot vier spelers. Hoewel ik het niet getest heb met vijf, vermoed ik dat de ronden in dat geval toch iets te lang duren en dat je ook je eigen tactiek minder kan uitvoeren. Ook voor wie graag met twee speelt is er goed nieuws, Wolven heeft namelijk aangepaste spelregels voor twee spelers, waarbij een derde AI-speler deel uitmaakt van het spelverloop.

Conclusie

Wolven is een thematisch area control-spel, waarbij je als leider van een wolvenroedel gebieden zal moeten domineren, je roedel zal moeten versterken en andere spelers zal moeten weren. Toon je hierbij de grootste dominantie, dan is de kans groot dat je met de overwinning gaat lopen. Hierbij zal het nodig zijn je tactiek steeds bij te sturen. Let wel op, want hoewel de spelersinteractie het leukste aspect is, is er een risico dat vriendschappen zullen sneuvelen!

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Grafisch aantrekkelijk
  • Thema past perfect bij het area control-mechanisme
  • Spelersinteractie zit leuk in elkaar

Con

  • Endgame kan opeens heel snel gaan
  • Startpositie lijkt vrij belangrijk
  • Groentinten zijn in het begin niet altijd uit elkaar te houden
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Ashwin Kamath, Clarence Simpson

Aantal spelers

2 - 5

Tijdsduur

60 - 90 minuten
 
Grafisch aantrekkelijk vind ik in deze wel een dubbele: de inhoud van het spel zonder twijfel, prachtige foto's ook van de Engelstalige versie van het spel, maar dan de trailer van 999 Games, wééral een doos met een prachtig artwork dat volledig ontsierd wordt door de nood van deze Nederlandse uitgever om naast het eigen logo - waarbij je nog kan discussiëren over de smaak ervan - ook de schreeuwlelijke rode streep over heel de doos te trekken. Blah...

Inhoudelijk een mooie review, kijk er zeker naar uit deze ooit te spelen.
 
Terug
Bovenaan