€ 1400 aan maaltijdcheques

Heeft m.i. niets te maken met "besparen" op voeding. Besparen op voeding doe je (vind ik) pas op een moment dat je niet eet/kan eten wat je zou willen eten, of bewust producten gaat kopen die je minder lekker vind maar goedkoper zijn. Zin hebben in friet met mosselen en in de plaats friet met een curryworst eten bijvoorbeeld.

Als je voor 200 EUR i.p.v. 250 EUR exact hetzelfde kan eten zonder in te boete op smaak/kwaliteit/eten waar je zin in hebt, vind ik het logisch dat je dat doet. Hetzelfde doe je toch ook bij die nieuwe GSM die bij bol 50 eur meer kost dan bij de mediamarkt? Ook al laat het gezinsbudget beide toe, toch geef ik die 50 eur dan liever uit aan iets extra /weekend/...
Wat je zegt klopt, maar als je je MC's niet opkrijgt spreken we volgens mij ook niet over €200 of €250 aan voeding uitgeven? Waar iedereen hier op reageert lijkt me toch dat om die niet op te krijgen je echt wel minder uitgeeft aan voeding dan want ons standaard lijkt.
 
Ik heb mijn maandelijkse kosten aan voeding ook eens berekend. Gemiddeld 300€ per maand aan alleen voeding en maaltijdcheques van 160€ de maand zijn er ook al meestal door int half van de maand. Komt dus totaal op bijna 500€ aan voeding en ik ben alleen.

Btw ik ben totaal niet dik ofzo 🥶
 
Wij geven ook redelijk wat uit in de winkel, maar dat is niet alleen eten natuurlijk. Mijn probleem is dat ik een impulsaankoper ben en me zelden aan een lijstje hou.
 
Is ook appelen met peren vergelijken he.
Als ik deze maand enkel in den Aldi ga winkelen dan kan ik hier wel zeggen dat het me 300euro/maand kost, maar doe ik dat de maand erop in den delhaize zal het veel meer zijn.
 
Ok, wij geven rond de 400/maand voor twee dus maaltijdcheques over gebeurt hier ook niet, maar om dit te bewijzen hier zijn mijn laatste colruyt-uitgaven van de app. Tegenwoordig kopen we meer diepvriesgroenten en diepvriesmixen met onze pasgeboren dochter. Ik heb Lidl vergeleken en ze zijn voor de basis dingen niet goedkoper.

Nu, ik kan wel geloven dat het mogelijk is om je voedseluitgaven te beperken tot €200, maar echt exotisch maak je het dan niet. Mijn vrouw is Zuid-Amerikaans dus maakt ze graag eens een gerecht van thuis. Sommige van de ingredienten vind je niet in den Aldi of de Lidl. Wel in Delhaize of Colruyt en tjah, dan betaal je dus voor zoete en zoute soy sauce, en balsamico.

Wij hebben dus geen tijd om vers te koken. Tegen dat we beiden gedaan hebben met werken rond 18 u, begint mijn vrouw haar lessen NL en ik schrijf voor mijn blog of hou me met onze dochter bezig, het is dan 20 u tegen dat we ze in bed proberen te krijgen. Dan schiet er niet veel van onze dag over.

P.S.: Dit doet me denken aan maat van me. Zegt dat hij niet snapt waarom hij niet bijkomt (zit op rand van anorexia) ook al eet hij veel. Vraag ik hem hoeveel hij eet: 'nou twee sneden brood met ham en kaas 's morgens, en 's middags, en een groenten met pattaten 's avonds'. En voor de rest? "Ahja, water, en af en toe eens yoghurt"...:wtf:
 
Laatst bewerkt:
P.S.: Dit doet me denken aan maat van me. Zegt dat hij niet snapt waarom hij niet bijkomt (zit op rand van anorexia) ook al eet hij veel. Vraag ik hem hoeveel hij eet: 'nou twee sneden brood met ham en kaas 's morgens, en 's middags, en een groenten met pattaten 's avonds'. En voor de rest? "Ahja, water, en af en toe eens yoghurt"...:wtf:
Das bij mij ook zo iets :) Uwen maat leeft gezond als hij dat zo aanpakt imo.
(dus zal wel meer achter zitten dan enkel zijn eetgewoonte die je nu beschrijft)

Maar zelfde scenario als bij mij hoor, smorgens een boterhammeke, warme maaltijd en in de avond eet ik ook enkel yochurt en nog een boterhammeke.

Maar ik zit wel op mijn juiste gewicht voor mijn lengte en leeftijd :)
 
Das bij mij ook zo iets :) Uwen maat leeft gezond als hij dat zo aanpakt imo.
(dus zal wel meer achter zitten dan enkel zijn eetgewoonte die je nu beschrijft)

Maar zelfde scenario als bij mij hoor, smorgens een boterhammeke, warme maaltijd en in de avond eet ik ook enkel yochurt en nog een boterhammeke.

Maar ik zit wel op mijn juiste gewicht voor mijn lengte en leeftijd :)
Is toch bijzonder weinig hoor. Ik eet smiddags al 12 sneetjes brood met kipfilet, en tegen 15-16 uur heb ik weer razende honger. Doe ook wel een zeer actieve job dus zal daar ook mee te maken hebben
 
Is toch bijzonder weinig hoor. Ik eet smiddags al 12 sneetjes brood met kipfilet, en tegen 15-16 uur heb ik weer razende honger. Doe ook wel een zeer actieve job dus zal daar ook mee te maken hebben
12 sneetjes brood? Dat is imo toch al aan de hoge kant.
 
Is toch bijzonder weinig hoor. Ik eet smiddags al 12 sneetjes brood met kipfilet, en tegen 15-16 uur heb ik weer razende honger. Doe ook wel een zeer actieve job dus zal daar ook mee te maken hebben
12 sneden brood???? What the hell.
Ik doe met een groot brood 3 dagen :)

Ok ik heb nu geen lichamelijk intensieve job, en mijn kameraad die handenarbeid doet en heel de dag met zware machines sleurt eet nu ook wel meer maar toch.

47 jaar , 1m89 en 84kg btw.

Mij moede nu ook niet vragen om een dag met zware zaken te sleuren , want dat voel ik 3 dagen erna nog :D
Maar das eerder vanwege te weinig lichaamsbeweging.
 
Is toch bijzonder weinig hoor. Ik eet smiddags al 12 sneetjes brood met kipfilet, en tegen 15-16 uur heb ik weer razende honger. Doe ook wel een zeer actieve job dus zal daar ook mee te maken hebben
Natuurlijk. (voor corona) Sportte ik dagelijks en 2x/week erg intensief. Dan kom je er niet met een schelleken brood. Goed, die maat van me is een pink breed en kan niet 1 maal pompen. Zijn keus natuurlijk, maar veel kracht en energie zit er niet in. Toffe kerel wel, daar niet van natuurlijk.
Ieder zijn ding.
Om terug ontopic te gaan. €1400 op doen is echt niet moeilijk. Koop eens iets specialers, wat je anders nooit doet? Ga op restaurant, deze nemen nu ook meer en meer MC aan, en natuurlijk BG of McD.
 
Ik wil ze wel van je overkopen voor 800 pond, dan heb je toch 100 pond winst gemaakt :p

Ook geen probleem met 1400 euro op een jaar op te doen.
Wij zitten aan gemiddeld 600 per maand aan inkopen voor een gezin van 2+1.
Nochtans winkel ik in de colruyt en let toch een beetje op de prijs.
Vermoed dat we wat te veel verspillen (onze kleine eet bv amper maar als je weggesmeten eten mee telt, telt hij toch voor een volwassene) & een kleine 100-150 gaat naar alcohol (deels voor bezoek, en deels naar dat sterk biertje/bodempje whisky/glas wijn bij het eten in de avond)
 
gezien men gemiddeld 18 procent van hun budget uitgeeft aan voeding vraag ik mij af hoeveel maaltijdcheque's sommigen hier toch wel krijgen.
Zoals gezegd 2 x 8€ en het is maar 15,9%. Alcohol en tabak zijn 2.2%
Gewoon deftige vis kopen bij uw knolselder (zo van die vis die je in de pan legt en er geen water a volonte in uw pan ligt na 1min) en je bent al meer dan 1 MC kwijt per persoon
Ofwel ga ik naar de viswinkel (waar ik niet met MC betaal) ofwel koop ik nochtans de bio zalm van 45€/kg
Wij eten wel (maar) 250g voor ons 2.
Bij de frituur kan wel met MC betalen.
Neen sinds corona online bestellen en afrekenen met paypal of payconiq. En voor met MC te betalen ga ik geen uur in de file staan.
gij stopt daar geen vlees in? Gij eet da zonder kaas? En gij perst daar zelf 50 tomaten in? Dus geen pasatta en van die toestanden?
Gehakt kost weinig en wij eten bewust weinig vlees dus er zat vlees in, maar niet half vlees half saus.
Pasata, tomate concentré & tomatenblokjes kosten nu ook maar weinig. Zie quote van thefox. Denk als je een iets grotere pot maakt dit voor 2 a 2.5€ per portie kunt maken.
De kaas was spaghetti mix van de colruyt, en voor volgende keer is het provolone piccanté :unsure:
Dus gij eet droge knolselderfrietjes zonder iets bij?
Neen natuurlijk niet. Maar wat kost een aardappel voor daar bij?
En een pens, spek, balletje, ... kosten ook allemaal geen stukken van mensen
Verschil zit hem m.i. niet in wat je eet maar vooral hoe prijsbewust je gaat shoppen.
Zit wel verschil in wat je eet, sommige categorieën zijn nu eenmaal duurder.
Wij kopen echt wat we lekker vinden. Enige wat ik doe is beetje kijken op de rode prijzen en soms in bulk aankopen voor dingen die lang goed blijven.
Wij kopen echter wel wat chips, ijs, en andere dingen waarvan ik denk “amai zo veel geld”
Dingen die wij in huis hebben voor als er volk komt maar zo goed als niet zelf consumeren.
Met het EK M&M en frisdrank gekocht voor die truitjes. Ligt er bijna nog allemaal onaangeroerd.
In het begin van de zomer leonidas manon ijsjes gekocht. Heb deze week de laatste terug gevonden toen ik de pompoensoep aan het invriezen was.
Ik snap beide kanten van het verhaal compleet. Je kan perfect je MC niet opkrijgen zelfs als je niet prijsbewust winkelt.
Voor mij is het simpel: ik kook waar ik zin in heb, dan kan dat eens een maaltijd van €15pp zijn of €3 pp zijn.
We zijn het eens eens over een onderwerp :thumb:
Maar een goed stuk vis of vlees kan de prijs snel omhoog duwen.
Zie boven, inderdaad kan de prijs snel omhoog duwen.
Maar algemeen gezien is vegetarische alternatieven duurder.
Steak & bepaalde vissen zullen er boven zitten.
Maar spek, varkensvlees, kip, pensen, ... Zijn allemaal goedkoper als kaas & vervangproducten
En natuurlijk alle "extra's" niet vergeten. Iemand die veel frisdrank drinkt of veel snoept, zal ook sneller veel uitgeven. En sommige mensen denken bij bepaalde dingen niet dat het onder MC valt, of rekenen het niet mee bij de kostprijs van een maaltijd (denk vetstof/kruiden).
Of, zoals iemand in de thread hier, als je elke werkdag een broodje eet dat je niet met MC betaalt, dan bestaat de kans zeker dat je je MC niet opkrijgt.
Denk dat dit er inderdaad veel toe doet. Frisdrank, koeken, ...

Wij hebben dit jaar 6 maanden bij de schoonouders gewoond. Die geven dus gewoon x2 uit in de winkel en die aten hetzelfde als wij. Dit bedrag waren allemaal zo een dingen.
Kaasje als aperitief, tezamen met een alcoholisch drankje. Na het eten een dessertje. Soms nog beetje knabbelen in de zetel.



Wij eten en drinken gewoon waar we zin in hebben en kopen wat we het lekkerste vinden zonder echt naar de prijs te kijken. Enkel hebben wij op het einde van de maand meestal nog een klein bedrag aan maaltijdcheques over.
Het zal een combo van kleine dingen zijn zoals geen frisdrank drinken, geen snoep, ...

Ook eten wij zeker niet elke dag thuis en dus geven we geld uit aan eten via de bankkaart.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd 2 x 18€ en het is maar 15,9%. Alcohol en tabak zijn 2.2%
Zou je dan toch eens niet gaan horen bij uw werkgever of dat toch niet anders kan? Als ge dagelijks 18 euro krijgt in mc's is dat volgens mij toch wel van het goeie teveel. Leuk dat je dat krijgt natuurlijk maar langs de andere kant als ge dan moet consumeren om te consumeren is het imo toch een manier van verlonen waar je niks mee bent.
 
Tip voor de mensen die de MC's niet op krijgen, eens kijken naar de maaltijden van Foodbag, zij aanvaarden inmiddels Sodexo maaltijdcheques, bestel je voor 4 personen voor 4 maaltijden dan zit je aan ca. 105 EUR oftewel voor 2 personen die 8 EUR MC's krijgen toch al 6 dagen aan maaltijdcheques. Wij bestellen er dan ook nog eens wat sapjes ofzo bij, zitten we aan 120 EUR en moeten we niet teveel nadenken over wat we gaan eten de komende week, drinken we al eens wat vitamientjes (af en toe een ontbijtbox of een fruitbox, moeten we daar ook al niet meer aan denken).

Surplus kan je idd opdoen als je eens bezoek hebt, feestdagen, BBQ, ... en al eens wat speciaals eet of meer inkopen moet doen.
 
Zou je dan toch eens niet gaan horen bij uw werkgever of dat toch niet anders kan? Als ge dagelijks 18 euro krijgt in mc's is dat volgens mij toch wel van het goeie teveel. Leuk dat je dat krijgt natuurlijk maar langs de andere kant als ge dan moet consumeren om te consumeren is het imo toch een manier van verlonen waar je niks mee bent.
Zal wel typo zijn want max aan MC is 8 euro (nou je tenzij ze eigen bijdrage belachelijk hoog hebben gezet maar dat zal wel niet)
 
Ik heb mijn maandelijkse kosten aan voeding ook eens berekend. Gemiddeld 300€ per maand aan alleen voeding en maaltijdcheques van 160€ de maand zijn er ook al meestal door int half van de maand. Komt dus totaal op bijna 500€ aan voeding en ik ben alleen.

Btw ik ben totaal niet dik ofzo 🥶
Wij geven 500 euro per maand uit en zijn met 2 én een kleine van 2 jaar die nog 's morgens en 's avonds nutrilon zuipt.

We doen wel niet al te gek met andere merkproducten. Meestal is dat boni huismerk ofzo.
 
Terug
Bovenaan