€ 1400 aan maaltijdcheques

Beste Langun,

Ik eet zowat hetzelfde. Ik zie niet in wat er mis mee is. Je bent niet raar hoor.
 
Ik weet dat je met een extreem voorbeeld komt om een punt te maken, maar 4 sneden brood met confituur (of gewoon meer voor iemand die meer eet) als volwaardige maaltijd zien vind ik triestig zonder meer. Dat avondmaal heeft als hoofdbestanddeel aardappelen, ook geen culinair feest.

Ik weet het, afkruiding is veel, maar dan nog zou ik zo'n dag eerder koppelen aan het eind van de maand budgettair moeten halen dan een vrijwillige keuze. Dit alles uiteraard is gewoon mijn mening.
Aangezien velen hier verbaasd zijn over wat ik normaal eten vindt, wat is voor jullie dan een normale invulling van jullie maaltijden?

Een oprechte vraag uit interesse, geen passief agressieve reactie 🙂
 
Aangezien velen hier verbaasd zijn over wat ik normaal eten vindt, wat is voor jullie dan een normale invulling van jullie maaltijden?

Een oprechte vraag uit interesse, geen passief agressieve reactie 🙂
Wel doorgaans staat hier op een weekmenu:

- Spagetti ragu (ik kan een heel goede ragu maken)
- puree, worteltjes (of iets anders van groentjes) en vlees à la schnitzel of cordon-bleu
- Dan 's iets met vis
- 1 avond frietjes uit de frituur
- 1 avond sushi
- overige 2 dagen meestal vegetarisch en dan hangt het wat af van het seizoen

'S morgens brood, fruit of yoghurt met granola

Voor de lunch neem ik boterhammen mee als ik ga werken. Zelfgebakken brood met zelfgemaakte krabsla, mortadella, avocado met spek, ... Ben de voorgesmeerde broodjes uit een snackbar wat beu.

Als ik thuis werk is de lunch makkelijk al eens een eitje of de overschot van de dag voordien.

Om de week of zo eten we ook 's iets wat we mega lekker vinden. Dan grillen we een tonijn en maken er een risotto bij met van die kleine asperges. Of een kreeft belle-vue of zo...
 
Aangezien velen hier verbaasd zijn over wat ik normaal eten vindt, wat is voor jullie dan een normale invulling van jullie maaltijden?

Een oprechte vraag uit interesse, geen passief agressieve reactie 🙂
Alvast minder patatten :p

En van ontbijt van zo een doos cruesli (4 euro 20 hier in Colruyt maar Colruyt andere richting uit kost die 7 euro 50 .. denk iets van 900gram?) bv eet ik 4 keer en dat is op :p
 
Op een relatief zware trainingsdag, bvb:

Ontbijt: 250g Oikos Griekse yoghurt, 150g druiven, 1 banaan, anderhalve scoop eiwitpoeder.
Tussendoor: Een potje skyr
Middag: 2-3 sneden bruin brood, vier eieren, vijf reepjes spek. Soms opgedeeld in twee maaltijden zodat ik een uur of twee voor mijn training nog eens kan eten.
Tussendoor: Eventueel een stuk chocolade.
's Avonds: Warme maaltijd, bestaande uit 200-250g vlees, een berg groenten en dan om en bij de 200g aardappelen.

Ik ga voor alle duidelijkheid niet pretenderen dat ik wél de norm ben. Ik denk dat ik wat aan de andere kant van het spectrum zit. :)
 
Aangezien velen hier verbaasd zijn over wat ik normaal eten vindt, wat is voor jullie dan een normale invulling van jullie maaltijden?

Een oprechte vraag uit interesse, geen passief agressieve reactie 🙂
Ik eet 's morgens ook gewoon havermout, snel, gezond, en ik was na al die jaren het wel beu om nog eens brood te eten. Dat is dan ook mijn goedkoopste maaltijd. Havermout met half/half water en melk, hierbij wat zonnebloempitten en cacaopoeder.

Dan is het ofwel 's middags een broodje op het werk en 's avonds warm, ofwel bij thuiswerk 's middags warm en later brood.

Broodmaaltijd thuis dan voorzie ik nu wel wat goede kaas of een of ander smakelijk beleg (St. Morêt is tegenwoordig populair, of hummus, krabsla, ...). Maar ik eet meestal alles door elkaar, en ook gewoon (veel te) veel.

De warme maaltijd verzorgt mijn vrouw, aangezien zij snel en goed kan koken. Dat is gewoon volgens de ingeving van de dag en wat er in de koelkast zit. Gisteren was dat een kalkoenpoot/dij met groenten (tomaat, paprika, wortels, ui, knoflook) en aardappelen in de oven. Vandaag was het linguine met een roomsaus (met groenten) en gerookte zalm + venusschelpen (vrouw werkt in het restaurant en anders gingen ze die weggooien). Daar grana padana op. Op zaterdag haal ik meestal zalm, pladijs, ... Vorige zondag was dat een serieuze entrecôte met taco's (dat is dan met rijkelijke bijgerechten zoals slaatjes, gepekelde kaas, guacamole, enz.), maar meestal eten we niet zoveel rood vlees. Vaak een soep met kippenharten (spotgoedkoop) bijvoorbeeld.

Een prijs kan ik er niet opplakken aangezien ik ook weiger om mij daar druk in te maken. Meestal zit ik ergens tussen € 100-120 per week in de supermarkt. Dat is dan zonder pak 10 euro voor de broodjes op het werk. Ik eet ook gewoon veel (jaren krachtsport). Het feit dat ik aan lopende band kiwi's eet, en meestal ook bosbessen koop helpt niet.
 
Laatst bewerkt:
Hier gezin met twee volwassen kinderen. Wanneer we heel de week ('s avonds) zelf koken spenderen we typisch voor 150-200 EUR aan ons eten. We eten wel niet zo heel veel vlees (3-4 keer per dag), en dan meestal nog kleine porties.
 

Even stoer als "we eten kwalitatief voor 2 euro per dag"

Of "huilie huilie, we krijgen maaltijdcheques niet op"

Een gemiddeld gezin spendeert 4800 euro per jaar aan "voeding en niet alcoholische dranken". Tenzij je in een gezin met 4 maaltijdcheques verdient, zijn die ruimschoots op. Zeker Als je de winkels in rekening brengt waar je nog altijd vanalles kunt kopen (ik koop vb vuilzakken met ecocheques of maaltijdcheques).

Dus ja, ze niet opkrijgen is de uitzondering.

Kunnen we nu deze zinloze discussie hier sluiten.
 
En na het bakken is uw kip gehalveerd en zwemt ze in water?
Om eerlijk te zijn, die bevroren kipfilet van de aldi is de beste die ik al gevonden heb. Volgens een kennis zou die kipfilet aan strengere kwaliteitseisen onderworpen zijn, als zijnde deel van de Aldi keten. Bij mijn verse Delhaize, Colruyt kipfilet komt er alleszins veel meer water uit gelopen.
 
En van ontbijt van zo een doos cruesli (4 euro 20 hier in Colruyt maar Colruyt andere richting uit kost die 7 euro 50 .. denk iets van 900gram?) bv eet ik 4 keer en dat is op :p
Dat is dus rommel, koop dan gewoon de havermout van de colruyt (huismerk) en je betaalt 0.45€ voor 500 gram. Dat is praktisch knal hetzelfde, maar dan in zijn oorspronkelijke vorm.
 
80kg met een uur of 10 uithoudingssport per week.

Ik weet niet hoe je aan 1000kcal komt, dat ontbijt alleen is al 680kcal, middagmaal 560kcal.

Je bericht is dus leuk voor likes maar voegt niet veel effectieve waarde toe.

Edit: totale avondmaal is 1474kcal, daar de helft van is 737kcal, gecombineerd met ontbijt en middagmaal is dat 1977 kcal. Zet daar nog wat snacks (fruit, noten, yoghurt) bij en je hebt zeker voldoende gegeten.
Goh, dat bericht was gewoonweg een wilde schatting op de hoeveelheid ingrediënten die je opnoemde. Niet zozeer om de meeste likes te halen want daar ben ik niet mee bezig. Maar zal er niet ver naast zitten. Natuurlijk als je nog snackt en noten eet kan dat aardig oplopen.
Ik ga 5 dagen per week naar de gym voor max 1.5u wat maakt dat ik 7.5u per week sport, ik heb onlangs een gewichtsverlies periode beëindigd en at ik laatste week 2000 kcal. Dat kon ik niet langer dan een week aanhouden want ik graakte de dag nietmeer door. Dus respect voor jou dat je dat Wel kan en 10u sport per Week.
 
Dat is dus rommel, koop dan gewoon de havermout van de colruyt (huismerk) en je betaalt 0.45€ voor 500 gram. Dat is praktisch knal hetzelfde, maar dan in zijn oorspronkelijke vorm.
Havermout is platte drek dat niet lekker is
Anders gewoon een zak haver kopen dat ze aan paarden geven? Zal wss nog goedkoper zijn!
 
Dus 2 volwassenen alleen die af en toe nog eens een restaurant bezoek doen komen toe met hun maaltijdcheques.

Want uw gemiddeld gezin bestaat waarschijnlijk uit 2 volwassenen en 2 kinderen...

Vreemde berekening.

Een gemiddeld gezin is 2.3 mensen (volgens de statistieken). Laten we rekenen me 2. En dat ze alle 2 8 euro maaltijdcheques krijgen en full time werken (ook al niet echt de realiteit). 210 dagen werken x 2 x 8 euro = 3360 euro maaltijdcheques per jaar.

Je kunt wat schommelen naar links en rechts, maar "MC niet opkrijgen is wel degelijk niet normaal".

Je zou bijna denken dat ze (de vakbonden waarschijnlijk) op voorhand berekend hadden hoeveel ze moeten geven zodat een standaard mens ze zonder problemen opkrijgt. Ook zijn de vakbonden de eerste om over alles te mekkeren op tv als er een chequeskse niet op raakt (E.g. consumptie cheques en allerlei ander papier gedoe); ik heb nog nooit iets op tv gehoord over "MC raken niet op". Zo erg zal dat probleem wel niet zijn.

Restaurant bezoek is overigens een aparte rij in statbel....

Cijfertjes voor 2018 voor Vlaanderen zijn overigens (pre-corona, in 2020 een stuk meer in winkels overigens)
Voeding en niet-alcoholische dranken: 5102/jaar
Restaurant en horeca: 2405/jaar



Have fun: https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/huishoudbudget

Maar onderbouw je kritiek ook eens met getalletjes
 
Kan je eens een overzicht geven wat je allemaal koopt?
Ik geraak daar dus ook niet door.

Ik doe intermittent fasting dus geen ontbijt enkel 2 grote glazen water 's ochtends.
Middageten is havermout met wat melk en eventueel een appel of banaan oid.
Avondeten iets van pasta of stuk vlees met aardappelen en seizoensgroenten.

Ik kom toch met moeite aan 6€ per dag, en wij zitten hier met 320€ maaltijdcheques.
Zouden beter huishoudcheques worden dat we er bijvoorbeeld afwasproducten en keukenpapier enzo mee kunnen kopen maar dat gaan die logge bedrijen als sodexo en edenred niet willen want dan gaan ze er geen meer kunnen laten vervallen.
Bovengenoemde bedrijven zijn imo ook totaal onnuttig en eigenlijk gewoon betaald door de belastingsbetaler.

Goh, dat varieert natuurlijk hé. Ik moet er ook bijzeggen dat wij daar totaal niet gestructureerd/gedisciplineerd in zijn. Meestal gaan we 2-3 keer per week naar de winkel en dat is telkens € 50 - € 60 per keer. Nu, dat is ook niet enkel eten natuurlijk hé, gewoon alles wat je in de supermarkt koopt. Ik heb eens een paar maand met de Spendee app gewerkt, en uitgaven voor boodschappen lagen tussen de € 500 - € 600 per maand. Needless to say dat we vrij kwistig zijn met eten en dat er niet naar prijzen gekeken wordt.

Ik ontbijt ook niet. Mijn vriendin eet ontbijtgranen.
We kopen wel brood en beleg. Dat is voor haar middageten.

Ikzelf ben vaak te tam (of te laat) om mijn bokes te maken 's morgens en moet dus 's middags vaker wel dan niet op zoek naar iets voor te eten. Meestal is dit een smos aan € 4 in de plaatselijke broodjeszaak. Soms rij ik verder naar de Panos/proxy delhaize voor een slaatje en een kaashambroodje (eerder tegen de € 8 dan). Dat zit dus nog niet in die winkeluitgaven van hierboven.

's avonds is het meestal simpel zoals bij u. Patatjes/rijst/pasta met vlees (meestal gehakt/kip/chipolata) en groentjes. Af en toe een steak, varkenshaasje of verse zalm. Gemiddeld 1 à 2 keer peer week frituur of afhaal.

Evengoed is er soms een week waar we bijna niet koken en bijna alles afhaal / kant-en-klare maaltijden is...

Dus ja, mijn respect voor mensen die daar zo bewust en gedisciplineerd mee om gaan. Ik kan het niet.
 
Restaurant bezoek is overigens een aparte rij in statbel....
Probleem met u cijfers is dat ze enkel de gemiddelden weergeven.
Gewoon al de kolom vlees is 530€ gemiddeld per persoon.

Mensen die dus stoer steaks eten van 8€ zitten aan de bovenkant.
En mensen die enkele duurdere categorieën niet kopen zitten makkelijk aan de onderkant.
Als ook hoeveel van je eten haal je ergens waar je met maaltijdcheques kan betalen of betaald?

Dus leuk voor jou dat jij ze opkrijgt. Maar hier in de thread zitten meerdere die ze niet continue opkrijgen dus zo raar is het niet.
 
Probleem met u cijfers is dat ze enkel de gemiddelden weergeven.
Gewoon al de kolom vlees is 530€ gemiddeld per persoon.

Mensen die dus stoer steaks eten van 8€ zitten aan de bovenkant.
En mensen die enkele duurdere categorieën niet kopen zitten makkelijk aan de onderkant.
Als ook hoeveel van je eten haal je ergens waar je met maaltijdcheques kan betalen of betaald?

Dus leuk voor jou dat jij ze opkrijgt. Maar hier in de thread zitten meerdere die ze niet continue opkrijgen dus zo raar is het niet.
Zo kan je altijd neuten he, als ge wilt kan je zelfs zeggen dan dat je al uw maaltijdcheque's niet opkrijgt want ge wil ze niet gebruiken. Zeg dan tegen uw baas dat hem ze mag houden gezien ge voor iedere maaltijdcheque zelf een bijdrage betaald.
 
Het wordt trouwens tijd dat de maximale waarde van de MC naar 9 euro gaat.
Die “indexatie” volgt toch precies niet echt, maximum staat al sinds 1 januari 2016 op 8 eur.
 
Terug
Bovenaan