Album of the week Emptiness - Nothing but the Whole

Tweede luisterbeurt zit erop en ik hoor nog steeds flarden Rammstein. :unsure:


Anyway, is een straf album, goede sfeerzetting en vrij catchy om black metal(ish) te zijn. Ik ben ook benieuwd wat dit live zou geven, misschien pik ik ze post-corona wel eens ergens mee.

We mogen echt trots zijn op de (zwaardere) muziekscene hier in België. Er zitten enkele bands op wereldniveau tussen en dan nog eens een heel grote poule aan bands die bij de Europese top horen. Fijn dat deze nu ook op mijn radar zit.
 
Ik kende de band ook maar omwille van hun matige black metal beginperiode dus ik had ze geen aandacht meer gegeven.
Ooit eens gezien in het voorprogramma van Necros Christos/Grave Miasma en toen vond ik er niet veel aan.

Zoals altijd bij een minder gekende band heb ik de gewoonte om hun Metal-Archives pagina te bekijken. Wat achtergrondinfo checken, discografie, reviews en ook kijken om te kijken welk label het uitbracht. In Youtubeloze tijden was dat de referentie voor mij om al dan niet een album te kopen.
Wel, ik was aangenaam verrast toen ik zag dat Dark Descent dit uitbracht.
Een gekend label ondertussen in de underground (death metal voornamelijk) met een pak goede bands op hun roster met als uitsteker de technisch begaafde foliehoedmuzikanten van Blood Incantation.

Bon, de plaat zelf was voor mij een aangename ontdekking. De Ross Dolan vergelijking is duidelijk hoorbaar en dus niet misplaatst. Het zit goed in elkaar en ik hou wel van die experimentele atmosferische structuur die er in zit. De productie is van een hoge kwaliteit merk ik ook.
Toppertje! De Sopranos einde nemen we er wel bij.

Moeilijk om zomaar een vergelijkbare band hier neer te zetten maar qua mood doen ze me hier aan denken:
 
'Luister naar het album'.
"Verre van slecht. Had ze graag tijdens mijn metalperiode beter leren kennen. Van welk Scandinavisch land zouden ze komen?"
'Lees in dit topic: "Is een Belgische band."' :oink:
Toch iets deftig dat uit ons land komt.

Het snellere, agressievere nummer 'Tale of a Burning Man' sprak me aan, als ik er eentje moet kiezen tussen de omringende sfeermakers.

Als dit al depressief klinkt voor sommigen, zou je eens dieper moeten ingaan op Silencer (Death Pierce Me) :rofl:. De broodje-aap verhalen daarrond zijn legendarisch, net als de persoon zelf. Wel bangelijke muziek van Nattramn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
'Luister naar het album'.
"Verre van slecht. Had ze graag tijdens mijn metalperiode beter leren kennen. Van welk Scandinavisch land zouden ze komen?"
'Lees in dit topic: "Is een Belgische band."' :oink:
Toch iets deftig dat uit ons land komt.

Het snellere, agressievere nummer 'Tale of a Burning Man' sprak me aan, als ik er eentje moet kiezen tussen de omringende sfeermakers.

Als dit al depressief klinkt voor sommigen, zou je eens dieper moeten ingaan op Silencer (Death Pierce Me) :rofl:. De broodje-aap verhalen daarrond zijn legendarisch, net als de persoon zelf. Wel bangelijke muziek van Nattramn.
Sorry maar in Silencer hoor ik niets depressies. Die zijn muziek heb ik nooit kunnen smaken. Liever oude Shining dan
 
Sorry maar in Silencer hoor ik niets depressies. Die zijn muziek heb ik nooit kunnen smaken. Liever oude Shining dan
Heb Silencer vroeger ervaren als muziek die diepgezonken outcasts doet nadenken over de zet naar zelfmoord / zichzelf snijden, bij het lezen van de teksten.
Om als voorbeeld te nemen:
Needles, Injecting Pain
Flamable Skin
And Deadly Thirst
Beyond Mind
Is Sleep To Be Found
Leap, Leap, Leap, Leap
From Life,
Leave Yourself,
Die With Me
Tot hij zijn gekweel laat horen... In een ruk van diep in de put, naar de grond al rollend niet meer bijkomen :laugh:.
 
  • Haha
Waarderingen: JDB
Vandaag ook maar eens deze plaat opgelegd, ik denk in de best mogelijke setting: Mijn 3,5m hoge haag scheren.
Ok het is niet rondhuppelen in de Noorse bossen, noch iemand vermoorden ... maar het is toch een beetje met natuur bezig zijn, en pluspunten omdat ik de haag dood doe?

Ik heb in elk geval bitter weinig toe te voegen aan de al gegeven comments (sorry @JDB). Ik vond het ook een enorm sfeervolle plaat. Dat vooral had mij verrast. Die mannen zijn enorm goed in het bouwen en cultiveren van die bepaalde "donkere / doom" sfeer. De muziek is daar 100% op gericht, en dit komt heel goed binnen.
De muziek zelf is ook een stuk gevarieerder dan ik had verwacht (bvb in vergelijking met @Avondland zijn AOTW), en stak best strak in elkaar.

Dat gezegd zijnde is en blijft dit niet mijn genre. En het brengt mij tot een rare conclusie: goede plaat, goede muziek, goede AOTW, maar ik zal dit nooit meer opzetten (i.t.t. Shpongle waar ik veel meer commentaar heb, maar het wel nog zal opzetten).
 
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het voorlopig ook bij één luisterbeurt heb gehouden (drukke tijden), maar van zodra het herfst wordt staat deze echt wel bovenaan in de afspeellijst hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
ik denk in de best mogelijke setting: Mijn 3,5m hoge haag scheren.
Ieder zijn ding maar een haag scheren (en dus dat lawaai van een heggenschaar) lijken me nu niet de ideale omstandigheden om gefocust naar een nieuwe plaat te luisteren. :p

Btw, hoe zit het met de nieuwe AotW @UnFinished ?
 
Btw, hoe zit het met de nieuwe AotW @UnFinished ?
tenor.gif
 
Ieder zijn ding maar een haag scheren (en dus dat lawaai van een heggenschaar) lijken me nu niet de ideale omstandigheden om gefocust naar een nieuwe plaat te luisteren. :p

Btw, hoe zit het met de nieuwe AotW @UnFinished ?
Chesterfield wing chair met een goeie koptelefoon. :music: :coolbrows:

Maar meestal beluister ik de albums terwijl ik telewerk. :unsure:
 
Oeh lang geleden dat ik Emptiness nog tegengekomen ben!
Altijd straf gevonden dat dit uit België kwam, is wel echt goed in zijn genre.
Toevallig ook maar aangeraden door een vriend, maar ik was onmiddellijk wel onder de indruk van hen.

toch een ander niveau dan Shpongle :unsure:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Altijd straf gevonden dat dit uit België kwam, is wel echt goed in zijn genre.

Ik vind het vooral straf dat het uit België komt zonder dat ik van iets wist :unsure:

Zéér goeie inzending, helemaal mijn ding. Dat abrupt einde was inderdaad beetje anticlimax maar al de rest was gewoon solid! Gaat hier nog opstaan.
 
Ieder zijn ding maar een haag scheren (en dus dat lawaai van een heggenschaar) lijken me nu niet de ideale omstandigheden om gefocust naar een nieuwe plaat te luisteren. :p

Btw, hoe zit het met de nieuwe AotW @UnFinished ?
Noise cancelling headset en een makita op batterijen, en ge hoort dat ding bijna niet boven uwe muziek. Ik luister dan ook comfortabel podcasts op laag volume, dus dat valt reuze mee :thumb:.
 
Terug
Bovenaan