Album of the week Emptiness - Nothing but the Whole

JDB

Well-known member
Crowdfunder FE
De keuze voor dit album is zeker niet gemakkelijk geweest. Hier wou ik iets brengen waar iedereen iets in kan vinden maar waar ik zelf ook achter kan staan.
Met een voorliefde voor slepende en atmosferische albums, die vaak van een vrij ruwe productie worden voorzien was het toch even een zoektocht door mijn collectie naar iets geschikts. En toen vond ik iets waarvan ik eigenlijk al lang wist dat het de winnaar was. Grijs gedraaid op het moment van de ontdekking en nog steeds vaak de revue passerend.
Graag stel ik jullie dit album voor:

Emptiness - Nothing but the Whole

409479.jpg


Emptiness is band die al geruime tijd meedraait in het metal-circuit en zich sterk kan maken door leden die gediend hebben en nog steeds dienen bij Enthroned en Pro Pain. Qua ervaring zit het hier dus zeker snor.
Verwacht je echter niet aan black metal of hardcore/thrash metal. Emptiness speelt op dit album een mix van black, death en doom met een heel eigenzinnige twist.
Dit album markeert wat mij betreft het moment dat ze de meer klassieke stijlen loslaten en gaan voor het experimentele.
De latere albums gaan nog meer de experimentele toer op en het laatste is een claustrofobische plaat die gewijd lijkt aan de lockdown. Mocht je zin hebben in meer, zoek ze zeker eens op.

Zoals ik reeds bij Armaggeda gelezen heb, zijn sommige mensen toch geen fan van de vocals bij dit soort muziek. Toch vraag ik om het op dit album als een instrument te zien in plaats van als een stem. De raspende en rauwe stem van Phorgath draagt enorm bij aan de sfeer die dit album uitstraalt.
Broeierige gitaarriffs nemen je mee op een pessimistische trip naar waar je fantasie het toelaat. De drums zorgen voor interessante patronen die noodzakelijk zijn om dit album te dragen en te laten slagen.
Zelf meen ik hier een sterke urban vibe in terug te vinden, waan je gerust op een nachtelijke tocht door achterbuurten in Brussel.
Verwacht je dus niet aan een vrolijk muziekje.

Toch hebben de meeste tracks wel een fijne kalme groove, waarmee ik hoop dat zij die niet thuis zijn in het genre er toch iets in kunnen ontdekken.
Wat mij betreft kun je je perfect in je zetel installeren met een drankje en onder begeleiding van deze plaat mijmerend naar buiten staren.
Vergeet zeker niet je beste koptelefoon te gebruiken of deze op de stereo te draaien met iets meer bass.
Op simpele headphone speakers, een simpel radiootje of godbetert smartphone speakers zal dit album nooit of te nimmer tot zijn recht komen. Je moet er je echt in onderdompelen.

Persoonlijk had ik dit album het liefst in het najaar gepresenteerd want vanaf oktober is dit album op zijn best. Muziek is bij mij nogal weers -en seizoensafhankelijk.
Maar er is slecht weer op komst dus ik hoop dat ie toch nog tot zijn recht komt.


Ik zou zeggen, laat je meeslepen en geniet van de duistere tonen van dit album.

 
Dit ligt weeral meer in mijn comfortzone. Misschien kunnen we de weersgevoelige mensen aanraden om dit in een volledig donkere kamer te beluisteren, wanneer de zonne zonk, het duister klom. Hoewel de naam van de band al vaak is gepasseerd heb ik er nog nooit naar geluisterd, dus ik ben benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Effe snel gecheckt, op het album hierna is de grunt veel minder en het meest recente album is in 't Frans gezongen met normale vocalen. Als fan zie je dit als verraad ? Logische evolutie ? Meerdere bands in dit genre slaan die weg in ?
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Net het eerste nummer opgezet, maar ik kom van een avond met veel wijntjes, en een paar inzichten van het leven. Dus effe ni de muziek die ik nu wil verteren.

Morgen kom ik erop terug 🤘
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Effe snel gecheckt, op het album hierna is de grunt veel minder en het meest recente album is in 't Frans gezongen met normale vocalen. Als fan zie je dit als verraad ? Logische evolutie ? Meerdere bands in dit genre slaan die weg in ?
Zeker niet als verraad. Qua wat de muziek brengt vind ik dat ze zichzelf gebleven zijn.
De muziek is geevolueerd maar wat mij betreft ik de artiest daar volledig vrij in.
Ik kan het maar jammer vinden als ik het niet graag meer zou horen.

Dat laaste album heeft toch enkele luisterbeurten gevraagd tegen ik volledig mee was. Het heeft niets meer met metal te maken.

Voor zover ik weet kan ik niet onmiddellijk op een band komen die dit pad volgt.
Veel bands maken al eens een ommezwaai, maar eentje in deze richting had ik nog niet gehoord.
 
Behind The Curtain en The Past Is Dead voorlopig beste nummers voor mij. Maar ik stap moeilijk op commando in de sfeer van 'Sauron tuurt over een mistige vlakte'. Voor buitenstaanders is de verleiding groot om te zeggen: twee keer death metal in twee maand, da's relatief vaak over dezelfde grens van een eclectische smaak...
 
  • Unsure
Waarderingen: JDB
Verwacht je echter niet aan black metal of hardcore/thrash metal. Emptiness speelt op dit album een mix van black, death en doom met een heel eigenzinnige twist.
Voor een leek, kan je dit eens uitleggen? Op welke manieren verschillen die genres van elkaar, zonder te diep er op in te gaan?
Broeierige gitaarriffs nemen je mee op een pessimistische trip naar waar je fantasie het toelaat. De drums zorgen voor interessante patronen die noodzakelijk zijn om dit album te dragen en te laten slagen.
De drums vallen hier inderdaad extra op, had ik niet verwacht en biedt boeiende passages.
Toch hebben de meeste tracks wel een fijne kalme groove, waarmee ik hoop dat zij die niet thuis zijn in het genre er toch iets in kunnen ontdekken.
All is known is zo traag tegenovee het eerste deel van het album. Heerlijk intermezzo. Meteen mijn favoriete track.
Wat mij betreft kun je je perfect in je zetel installeren met een drankje en onder begeleiding van deze plaat mijmerend naar buiten staren.
akkoord, blij dat ik het deze nacht heb opgezet en niet bij de maandagochtend koffie.
Vergeet zeker niet je beste koptelefoon te gebruiken of deze op de stereo te draaien met iets meer bass.
Op simpele headphone speakers, een simpel radiootje of godbetert smartphone speakers zal dit album nooit of te nimmer tot zijn recht komen. Je moet er je echt in onderdompelen.
Heb zelfs de bass wat moeten intomen, nog nooit zo opmerkelijk aanwezig geweest in 'dit soort' muziek. En dat vind ik wel goed. De instrumenten zijn ook veel beter te onderscheiden van elkaar dan @Avondland zijn album of the week. Ik hoor duidelijk een verschil tussen die twee albums, wat ik eerlijk niet had verwacht.
Muziek is bij mij nogal weers -en seizoensafhankelijk.
Herkenbaar, dit heeft mij en wellicht @Nahrtent zijn keuze wat beïnvloed.

mijn eerste impressie bij dit album is minder 'Lucifer die in uw nek hijgt', dan bij een eerder album. Wel ga ik nog vlug biechten voordat ik bij ons moeke op bezoek ga dit weekend, anders wordt ik wellicht naar de exorcist doorverwezen.
 
Yeah dit gaat er goed in. Moest het niet zo laat zijn zou "Behind the Curtain" al vollenbak staan. Als iemand dat teert op percussie voor het overgrote deel van zijn muziek hoor ik duidelijk veel respect voor de drums en bass. Veel Metal klinkt mij nogal te wazig met ietwat teveel respect voor de gitaren :unsure:
 
Als ik op de beschrijving alleen afga kan dit zowel een voltreffer als een misser van jewelste worden. Ik ben benieuwd!

Misschien kunnen we de weersgevoelige mensen aanraden om dit in een volledig donkere kamer te beluisteren, wanneer de zonne zonk, het duister klom.

Vandaag is wel een ideale dag voor druilerige muziek. Ik hoop tijd te vinden want ik wil dit album inderdaad geen oneer aandoen door het onder een stralende zomerzon te moeten beluisteren met een Ricard erbij. :unsure:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Zeker niet als verraad. Qua wat de muziek brengt vind ik dat ze zichzelf gebleven zijn.
De muziek is geevolueerd maar wat mij betreft ik de artiest daar volledig vrij in.
Ik kan het maar jammer vinden als ik het niet graag meer zou horen.

Dat laaste album heeft toch enkele luisterbeurten gevraagd tegen ik volledig mee was. Het heeft niets meer met metal te maken.

Voor zover ik weet kan ik niet onmiddellijk op een band komen die dit pad volgt.
Veel bands maken al eens een ommezwaai, maar eentje in deze richting had ik nog niet gehoord.
De ommezwaai van Ulver is toch een van de markantste: van rauwe primitief geproduceerde blackmetal naar bekoorlijke, fijnbesnaarde synthpop.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Niet slecht. :unsure:

Voor mij wel buiten mijn comfortzone en na een eerste, vrij oppervlakkige luisterbeurt is ook vooral Behind The Curtain blijven hangen. Ik doe straks of morgen een nieuwe poging. Ook benieuwd naar het album hierna, als ik de reacties zo lees.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Dit lijkt me meer my cup of tea, heb enkel maar de previews eens geskipped en da leek mij al te bekoren.
Doet me wat denken aan Wolves In The Throne Room.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Ah tis zelfs een Belgische band blijkbaar!

Even mijn ander deprimerend muziekje voor deze druilerige dag uitluisteren en dan begin ik er met volle moed aan :-D
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Hehe leuk album, ik ben al redelijk grote fan van zowel dit album als hun volgende 'Not for Music'. Beiden zeer sterke albums.
Van hun meest recente album ben ik minder een fan, voor mij zijn ze daar iets te ver de experimentele richting gegaan en het is mijn ding niet echt, maar ik zal het nog wel eens een kans geven.

Mooie album of the week alleszins!
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Dit album ken ik al en vind ik echt een top album, helaas kunnen de meer recentere mij dan weer minder bekoren, ga er wel in ene weg gebruik van maken om ook die albums nog eens te beluisteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Vandaag af en toe naar dit album geluisterd. Tale of a burning man is wel een stevig nummer, geweldig om de werkweek mee open te breken! En het al eerder vernoemde All is known is een aardige slowburner, behoorlijk slopend. Enige wat me een beetje tegensteekt is de eentonigheid van de vocals. Ze passen er wel bij, maar ik vind het een beetje ... eentonig? Daar wat, voor mij persoonlijk, wat meer dynamiek in gemogen.

Het meest recente album ook al even opgezet en dat is inderdaad wel andere koek, maar op vlak van sfeer wel gelijkaardig.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Voor een leek, kan je dit eens uitleggen? Op welke manieren verschillen die genres van elkaar, zonder te diep er op in te gaan?
Grofweg is black metal meestal redelijk vlug tremolo picking met blastbeats, redelijk rechtdoor gespeeld en vaak de meer raspende/krijsende stem.
Death metal is lager getuned, drums met meer variatie en grunt
Maar da's allemaal zo kort door de bocht, er bestaan zoveel variaties en overlappingen

Specifiek voor dit album:
ik zou het eerder blackened death metal gaan heten. Veel doom invloeden ook. Die vind je in de tragere passages.
De ommezwaai van Ulver is toch een van de markantste: van rauwe primitief geproduceerde blackmetal naar bekoorlijke, fijnbesnaarde synthpop.
Ik ben op de hoogte van die ommezwaai maar heb eigenlijk nog nooit Ulver echt beluisterd.
Dat eerste album heb ik en passant eens gehoord maar het sprak me niet aan. Ik ga deze week nog eens een poging wagen.
Dat rauw en primitief zou me eigenlijk moeten liggen.
 
Terug
Bovenaan