D
Deleted member 95
Guest
Beluister het nog eens met die insteek.
Ik denk dat je het bij voorbaat voor mij verpest hebt nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Beluister het nog eens met die insteek.
Ik denk dat je het bij voorbaat voor mij verpest hebt nu.
Ik zou niet graag iemands keuze beïnvloeden of zelfs posten, ik PM je wel@JDB Uit nieuwsgierigheid: welke albums stonden er nog op de shortlist?
Luisteren mensen hier echt constant naar?
Dat einde is opzettelijk, maar vond ik de eerste keer ook wel wat vreemd ja.Het enige minpunt is het heel abrupte einde. Precies of er een onvolledige versie van dat nummer op Spotify staat.
Ik moet @Obi-Jan bijtreden en ja antwoorden op uw eerste vraag.Luisteren mensen hier echt constant naar? Er werd me gevraagd of ik niet depressief was door een weekje te focussen op Nick Cave, maar wat moet ik dan vragen aan iemand die niets anders dan dit luistert?
Er zit best heel wat variatie in het genre hoor. Je hebt ook zeer symfonische black metal, zoals een Dimmu Borgir dat met een live symfonie-orkest en koor optreedt. Heel veel lagen en tierlantijntjes, voor mij iets te frivool en operette-achtig, maar dat is een héél ander subgenre dan Armagedda of Emptiness. Sommige bands evolueren heel sterk (Ulver - dat vandaag synthpop maakt in plaats van black metal), anderen maar matig (Marduk). Je hebt zelfs christelijke black metal. Ik begrijp wel dat je er een beetje om moet lachen. Er zijn heel veel knullige filmpjes en foto's te vinden van BM-dudes in een bos, begraafplaats of kerk. Kerels die zichzelf véél te serieus nemen en een vrij hard wereldbeeld kunnen hebben on stage maar dan 's zondags wel pistoleekes gaan eten bij de bomma. Je hebt er dan ook die de lijn helemaal doortrekken en zichzelf kan kant maken of een kerk in brand steken. Maar goed, dat zijn uitzonderingen. Je kan een muziekgenre moeilijk verantwoordelijk stellen voor bepaalde criminele feiten.Gij lepe das, @JDB! Hier werd ik een beetje in het ootje genomen. Eerst dacht ik gelijk @Nahrtent dat het @JBM zijn beurt was, dus ik verwachtte een ander type muziek. Toen zag ik de cover met een gezicht met dubbele ogen en een titel beginnend met 'Nothing' dus dacht ik dat ik weer geSphongled zou kunnen worden. Niets van dat alles na het lezen van de tekst dus. Black metal, cool, gewoon mijn postje over Avondland zijn album kopiëren en ik kan naar Kate Bush.
Niks kopiëren uiteindelijk, toch een heel ander beestje! Trager, veel voller geluid, beter opgenomen ook allicht, en veel meer afwisseling dan wat ik me nog herinner van die plaat van Avondland. Pas op, voor mij als noob is dat hetzelfde genre dus ik gooi dat allemaal op een hoop hé, ook al staat er in de openingspost eigenlijk al een opdeling. All Is Known is mijn favoriet, dat donkere past het best bij dat soort tragere slepers voor mij, dikke dikke sfeer. Zelfde voor die dreigende bas in het midden van Behind The Curtain, top! Ook de intro van dat nummer heeft een leuk riffje. Meestal blijft het voor mij wel bij stukken van nummers die ik goed vind, The Past is Dead is zo een track bijvoorbeeld, Nothing But The Whole ook. En dan kom ik altijd bij de tragere delen uit: vanaf dat het tempo de hoogte in gaat, iets wat hier eigenlijk al niet echt het geval is IMO maar ge begrijpt de relativeit daarvan, wil ik toch passen. Het ligt me gewoon minder, zoals Tale Of A Burning Man.
Die teksten en dat gebrom blijven toch een beetje lachen, ik kan er niet aan doen. Ik zit gewoon te slurpen aan mijn koude chocomelk terwijl daar iemand in mijn oor, haast onverstaanbaar soms, zit te knorren over vlees of de dood. Ik heb de lyrics gegoogled om mee te zijn, en in combinatie met de Belgische oorsprong van de band zoals in deze thread gepost werd: is dat allemaal niet wat Engels met haar op? Ik versta er weinig van dus kan het niet controleren, misschien ben ik mis. Een andere vraag over dat Belgische: merkt ge dit aan de kwaliteit van de productie tegenover grote bands in dit genre? Als er op de radio een week is met enkel Belgische muziek, merkt ge dat vrij rap bijvoorbeeld. Hier heb ik niet de indruk na dit album twee keer op te zetten, maar het kan nog steeds zo zijn natuurlijk.
Ik kom bijgevolg tot een rare conclusie eigenlijk: ik vond dit muzikaal echt goed gemaakt, maar toch zie ik me er niet meer naar luisteren. De zang is me te veel, en ik mis wat treble om het aangenamer te maken want op alle vlakken te donker. Er zijn wel duidelijk cymbalen en af en toe een hoger gitaargeluid te horen, maar het blijft slechts een zijeffect bij de focus op het donkere voor mij. Luisteren mensen hier echt constant naar? Er werd me gevraagd of ik niet depressief was door een weekje te focussen op Nick Cave, maar wat moet ik dan vragen aan iemand die niets anders dan dit luistert?
Het is geen wedstrijd en niet om te dissen, maar ik klasseer dit wel boven @Avondland zijn insteek 'in dit genre': naar zijn Armagedda kon ik luisteren maar vond er weinig oprecht goed (of slecht) aan ... bij deze plaat is dat toch anders. Als ik de reacties hier of op Youtube bekijk, lijkt het dat dit sterk werk is voor mensen die van deze muziek houden en de fijnzinnigheden van dit genre kennen. Daar kan ik mij dan in vinden.
En op het tweede: dat lijkt misschien wat vreemd maar ik vind dat alles bahalve deprimerend. Dat consquent trage in sommige muziek is euh, opbeurend op één of andere manier. Ik kan daar oprecht van genieten met ne glimlach op mijn gezicht.
@de Waaslandwolf raakt daar wel een goed punt aan. Het is een kunst om voorbij de geluidsbrij subtiele lagen te ontdekken ("etherische fuzz" of "rituele drumpartijen" om het zo schoon te verwoorden) die iets losmaken bij jou. Soms is dat minder subtiel aanwezig, maar bij de meer hypnotiserende werken ontdek je in die monotonie een contemplatieve meerwaarde die best verslavend werkt.
Het was mij zelfs niet opgevallen, maar dit begint inderdaad eerder een zeer eclectische muzikale ketting te worden dan een album van de week-concept.Toen zag ik de cover met een gezicht met dubbele ogen en een titel beginnend met 'Nothing' dus dacht ik dat ik weer geSphongled zou kunnen worden.
Zoals de grote Quintus Aurelius Symmachus zo fraai zei: "Wij staren naar dezelfde sterren; de hemel omvat ons allen; hetzelfde universum omvat ons. Maakt het uit welk praktisch systeem we aannemen in onze zoektocht naar de waarheid? Het hart van zo'n groot mysterie kan niet worden bereikt door slechts één weg te volgen."Mja, maar er zijn meerdere manieren om "monotonie en contemplatieve meerwaarde", zoals je het zo mooi omschrijft, artistiek te uiten. Sleep en OM doen dat ook, sommige ambient-artiesten ook, en dat ligt toch allemaal heel ver weg van de black metal. Mijn probleem met "de" black metal, althans op muzikaal vlak en als ik dat genre mag reduceren tot datgene wat iedereen die er niets van kent zich er bij voorstelt, is dat de leegte niet leeg genoeg is om contemplatief te zijn, en het volle niet interessant genoeg om zijn aanwezigheid te rechtvaardigen (meestal kunt ge beide gebreken afschuiven op de drummer en de gitaristen die blijkbaar vinden dat snelheid van uitvoering het allerhoogste goed is in de muziek en niets er verder toe doet). Dan kom ik, helaas en ondanks verschillende pogingen, veel te vaak uit bij "geluidsbrij", terwijl mijn gehoor op zich echt wel getraind is om de dingen te horen die ge omschrijft. Die contemplatieve meerwaarde wordt zo wel erg snel doodgewurgd, vind ik.
Meestal dan toch, want in muziek die zich laat beïnvloeden door black metal, maar het in wezen niet is (blackened death, blackgaze, of zelfs black & roll zoals uw eigen keuze!) stoort mij dat veel minder, net omdat die pretentie van contemplatief te willen zijn er niet is. De emotie die er dan nog steeds is, komt daardoor des te oprechter over.
Wat er ritueel is aan schier eindeloze blastbeats en tremelo-picking (zeg ik dat goed? Ik ken niets van gitaarjargon) moet ge mij ook eens uitleggen, ik hoor het niet. Bij mij overheerst het door u prachtig geschetste beeld van een poser die graag poset, maar als het er echt toe doet toch liever pistoletkes bij de bakker haalt op de dag des Heren ipv diens kerk af te branden.
Maar bon, genoeg over black metal, denk ik, want aan de introductie en zowat alle reacties weet ik al lang genoeg om 100% zeker te zijn dat dit geen traditionele black metal plaat zal zijn, maar veel meer dan dat. En maar goed ook, anders zou ik er lang niet zo oprecht naar uitkijken als ik nu doe.
Goed nieuws, het is een voltreffer geworden!Als ik op de beschrijving alleen afga kan dit zowel een voltreffer als een misser van jewelste worden. Ik ben benieuwd!
Wat verwoord je het toch steeds mooi!Zoals de grote Quintus Aurelius Symmachus zo fraai zei: "Wij staren naar dezelfde sterren; de hemel omvat ons allen; hetzelfde universum omvat ons. Maakt het uit welk praktisch systeem we aannemen in onze zoektocht naar de waarheid? Het hart van zo'n groot mysterie kan niet worden bereikt door slechts één weg te volgen."
Black metal is, zoals je zelf al aangeeft, slechts één weg naar die meerwaarde. Voor mij werkt dat goed, voor jou minder. Het zij zo.
Tja, ik zeg het zelf hé: "als ik dat genre mag reduceren tot..." en dan bedoel ik datgene wat wel eens lacherig als trve kvlt omschreven wordt. Ik denk dat je het met mij eens bent dat deze plaat daar niet onder valt (noch die van jou, eigenlijk), maar dat is dus iets dat ik écht niet kan horen, veelvuldige pogingen ten spijt. De algemene depressieve sfeer en die typische akkoorden en progressies die black metal kenmerken kan ik zeer goed hebben hoor, dit zijn dan vaak de elementen die worden overgenomen door bv. Behemoth, Alcest, of deze mannen. Geen van allen zou ik black metal durven noemen, maar als jij dat wel doet dan mag je mij gerust wel degelijk als een black metal fan beschouwen natuurlijk!Maar het stukje "laten beïnvloeden door black metal maar niet is" is ook maar relatief. Er is uiteindelijk ook geen officiële definitie van wat het genre nu juist omvat. Voor mij is dat een gevoel. Emptiness valt daar mee onder, terwijl het bij jou zich eerder onttrekt aan black metal door het te beschouwen als muziek dat erdoor beïnvloed is, maar in wezen niet is. Maar bij mij is die definitie wellicht wat breder dan bij jou.
Bij mij net veel meer Lucifer en minder "die rare uit de klas met zijn zwarte t-shirt en zijn puisten".mijn eerste impressie bij dit album is minder 'Lucifer die in uw nek hijgt', dan bij een eerder album.