Auto Elektrische wagens

En in Scandinavie waar er toch wel wat adoptie was, zijn ze weer aan het afbouwen: https://www.hydrogeninsight.com/tra...ial-refuelling-stations-shuttered/2-1-1519914

Om 1 auto op waterstof 1000km te laden rijden, kan je 3 EV's 1000km laten rijden. De efficiëntie moet echt omhoog of het wordt niks met waterstof.
De wetenschap lijkt er niet echt hoopvol in dat de efficiëntie nog veel beter kan. Waterstof voor transport gaat vooral voor situaties zijn waar EV geen viabele optie is.

Maar er is jammer genoeg nog een factor die er voor kan zorgen dat waterstof van de grond raakt. En dat is de ijzersterke lobby van de fossiele brandstof industrie. Want aan waterstof kunnen ze nog gigantisch veel geld verdienen, elektriciteit daarentegen…

Ik hoop alleszins dat we nooit personenvervoer op waterstof gaan normaliseren. Dat zou gewoon een milieuramp worden.
(Voor wie het nog niet wist, waterstof veel schadelijker dan co2 voor broeikasgas)
 
Want aan waterstof kunnen ze nog gigantisch veel geld verdienen, elektriciteit daarentegen…
Total heeft zich toch al omgebouwd naar Total energies.

De rest zit op een berg cash, die passen zich wel aan. Momenteel blijven die gewoon de citroen uitpersen zolang er sap uit komt.
Voor wie het nog niet wist, waterstof veel schadelijker dan co2 voor broeikasgas)
Heb je daar mee info over?
Is dit een kwestie van totaal inefficiënt of gewoon puur chemisch van verbindingen in de atmosfeer?
 
Total heeft zich toch al omgebouwd naar Total energies.

De rest zit op een berg cash, die passen zich wel aan. Momenteel blijven die gewoon de citroen uitpersen zolang er sap uit komt.
Er zijn ook andere bedrijven die die markt kunnen inpalmen.

Heb je daar mee info over?
Is dit een kwestie van totaal inefficiënt of gewoon puur chemisch van verbindingen in de atmosfeer?
Vooral chemisch. Google maar eens op waterstof en broeikasgas.
 
Er zijn ook andere bedrijven die die markt kunnen inpalmen.
Kunnen wel, er gaat een hoop concurrentie zijn. Maar ze zitten op een hoop cash. Die gaat ergens naartoe gaan en mijn gok is dat ze allemaal richting energie (in de brede zin van het woord, dus ook installatie) gaan gaan.

Niet vergeten dat we jaarlijks meer elektrische energie verbruiken. Weliswaar minder totale energie.
 
En ik Frankrijk bouwen ze er meer bij en zien ze ook een stijging in registraties. Dat jojo zie je overal in Europa op dit moment. Wil niet zeggen dat het dood is. BMW gaat ook verder met FCEV en EVs. Waterstof zal op vlak van efficiëntie niet in de buurt komen van EVs en daar geef ik jou volledig gelijk in maar een mix zal in Europa nodig zijn, zeker in gebieden waar veel druk zal komen op het elektriciteitsnet (ook voor personenauto's) en zeker als we in de toekomst voor een groot deel willen afstappen van ICEs. Waterstof zal wel een belangrijke rol spelen in energieopslag. Een elektrificatie van de volledige wagenpark is gewoon onhaalbaar en onrealistisch. Zullen er heel veel waterstof voertuigen rondrijden? Neen, dat is denk ik ondertussen vrijwel zeker maar ik betwijfel dat ze ook volledig zullen verdwijnen. En indien het lukt om op grote schaal waterstof te produceren zonder elektrolyse, dan is dat enkel beter.
FCEV's gaan nooit wat worden. Batterij- en laadtechnologie worden zo snel beter, goedkoper en alomtegenwoordiger dat de vraag naar een alternatief voor EV's zal wegdeemsteren. Zonder vraag naar FCEV's zullen er ook geen waterstof-tankstations gebouwd worden, en zonder waterstof-tankstations ben je niks met een FCEV.

February-2024-Norway-Passenger-Auto-Registrations-WD-800x445.png


Als onverhoopt toch zou blijken dat een complete uitrol naar EV's, zoals in Noorwegen, in bepaalde delen van Europa tijdelijk onmogelijk is voor het elektriciteitsnet, zal het eerder 80% EV en 20% benzine worden, in afwachting van netuitbreidingen en (buffer- en wijk-) batterijen die jaar na jaar goedkoper worden.


Als EV's by default zouden laden buiten de piekuren, zou er trouwens geen sprake zijn van netcongestie. Dat ontstaat pas als die extra pieken van EV-laden samenvallen met de huidige pieken van bv. elektrisch koken. Hoe moeilijk kan het toch zijn om EV-fabrikanten te verplichten om hun auto's standaard netontlastend te laten laden? (Algoritme: "auto, als je denkt dat je hier lang ingeplugd gaat staan, probeer dan de rode uren te vermijden en te laden tijdens de groene uren. thanks.")

Scherm%C2%ADafbeelding-2024-02-25-om-10.19.47-1024x847.png
 
De wetenschap lijkt er niet echt hoopvol in dat de efficiëntie nog veel beter kan. Waterstof voor transport gaat vooral voor situaties zijn waar EV geen viabele optie is.

Maar er is jammer genoeg nog een factor die er voor kan zorgen dat waterstof van de grond raakt. En dat is de ijzersterke lobby van de fossiele brandstof industrie. Want aan waterstof kunnen ze nog gigantisch veel geld verdienen, elektriciteit daarentegen…

Ik hoop alleszins dat we nooit personenvervoer op waterstof gaan normaliseren. Dat zou gewoon een milieuramp worden.
(Voor wie het nog niet wist, waterstof veel schadelijker dan co2 voor broeikasgas)
De onderzoeken zijn toch duidelijk. Als men focust op green hydrogen i.p.v. blue, gray, brown enz hydrogen (hetgeen het gros uitmaakt van de productie op dit moment) en meer inzet op leakage management dan is impact in vergelijking met de impact van CO2 miniem en is waterstof een veel beter alternatief dan fossiele brandstoffen.
Based on their calculations, a clear climate benefit arises from a transition to a “green” hydrogen economy. For a leakage rate in the range of 1-3%, the use of hydrogen makes it possible to avoid 90% to 99% of CO2 emissions. However if “blue” hydrogen is used, a leakage rate of over 3% would offset the climate benefits.


FCEV's gaan nooit wat worden. Batterij- en laadtechnologie worden zo snel beter, goedkoper en alomtegenwoordiger dat de vraag naar een alternatief voor EV's zal wegdeemsteren. Zonder vraag naar FCEV's zullen er ook geen waterstof-tankstations gebouwd worden, en zonder waterstof-tankstations ben je niks met een FCEV.

Als onverhoopt toch zou blijken dat een complete uitrol naar EV's, zoals in Noorwegen, in bepaalde delen van Europa tijdelijk onmogelijk is voor het elektriciteitsnet, zal het eerder 80% EV en 20% benzine worden, in afwachting van netuitbreidingen en (buffer- en wijk-) batterijen die jaar na jaar goedkoper worden.

Als EV's by default zouden laden buiten de piekuren, zou er trouwens geen sprake zijn van netcongestie. Dat ontstaat pas als die extra pieken van EV-laden samenvallen met de huidige pieken van bv. elektrisch koken. Hoe moeilijk kan het toch zijn om EV-fabrikanten te verplichten om hun auto's standaard netontlastend te laten laden? (Algoritme: "auto, als je denkt dat je hier lang ingeplugd gaat staan, probeer dan de rode uren te vermijden en te laden tijdens de groene uren. thanks.")
Tegen 2030 komen er nog minstens 700 waterstof tankstations erbij in de EU dus verdwijnen zullen ze niet. Batterijopslag, ongeacht de prijs, is interessant voor korte- en middenlange opslag. Voor lange termijn opslag is waterstof nog steeds een beter alternatief, zeker voor de zware industrie. Smart charging is problematisch omwille van meerdere factoren en dat zijn aspecten die niet snel (en gemakkelijk) opgelost kunnen worden dus mogelijke nestcongestie ten gevolge van een volledige elektrificatie van de wagenpark blijft voor DNBs een uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
De onderzoeken zijn toch duidelijk. Als men focust op green hydrogen i.p.v. blue, gray, brown enz hydrogen (hetgeen het gros uitmaakt van de productie op dit moment) en meer inzet op leakage management dan is impact in vergelijking met de impact van CO2 miniem en is waterstof een veel beter alternatief dan fossiele brandstoffen.
Green hydrogen is nog steeds energie die inefficiënt gebruikt wordt. Als je die direct als elektriciteit kan gebruiken of opslaan is en blijft dat vele malen beter.

Voor lange termijn opslag is waterstof nog steeds een beter alternatief, zeker voor de zware industrie.
Daar heb je wel volledig gelijk in. Voor zware industrie is het een heel goede oplossing.
 
Green hydrogen is nog steeds energie die inefficiënt gebruikt wordt. Als je die direct als elektriciteit kan gebruiken of opslaan is en blijft dat vele malen beter.

Akkoord elektriciteit moet je direct gebruiken maar dat is net het probleem. De batterijopslag staat nog niet zo ver dat dit een impact heeft op netevenwicht. E.g. Op winderige zonnige dagen zie je de windmolens stil staan. Waterstof kan een oplossing bieden om net op die dagen de energie, zij het inefficiënt, op te slaan. Maar die inefficiëntie is nog altijd beter dan de nulopbrengst die de windmolens dan hebben.

Je geraakt niet aan zero emission zonder waterstof in de vergelijking te betrekken. En net zoals bij batterij technologie kan waterstof wel nog stappen maken naar groene efficiente productie en opslag.
Ik meen me te herinneren dat dit over batterijen anno jaren 90-2000 ook gezegd werd dat deze op hun limieten zaten. (al dan niet gesponsord door de olie industrie :unsure: )

Evolution-of-the-battery-capacity-since-the-mid-80s-until-now.png


Ook niet vergeten dat batterijen niet oneindig hun capaciteit blijven behouden en dat er hier ook een verlies is over de jaren (en dus blijvende investeringskost). Iets wat met waterstof minder is, gegeven dat je het kleinste en lichtste atoom kan opslaan. Die fuckers gaan door alles door :p
 
Laatst bewerkt:
Green hydrogen is nog steeds energie die inefficiënt gebruikt wordt. Als je die direct als elektriciteit kan gebruiken of opslaan is en blijft dat vele malen beter.


Daar heb je wel volledig gelijk in. Voor zware industrie is het een heel goede oplossing.
Vandaar dat waterstofproductie zonder elektrolyse een goede oplossing is hiervoor. De batterij technologie is al beter dan het was maar nog steeds ontoereikend. Voor de zero emission doestellingen hebben we een mix nodig. Geen enkele technologie kan zoiets op dit moment aanbieden.
 
Akkoord elektriciteit moet je direct gebruiken maar dat is net het probleem. De batterijopslag staat nog niet zo ver dat dit een impact heeft op netevenwicht. E.g. Op winderige zonnige dagen zie je de windmolens stil staan. Waterstof kan een oplossing bieden om net op die dagen de energie, zij het inefficiënt, op te slaan. Maar die inefficiëntie is nog altijd beter dan de nulopbrengst die de windmolens dan hebben.
Idd. Maar daarom kunnen we net beter focussen op die elektriciteit dan waterstof te gaan maken voor FCEV’s

Je geraakt niet aan zero emission zonder waterstof in de vergelijking te betrekken. En net zoals bij batterij technologie kan waterstof wel nog stappen maken naar productie en opslag.
Ik meen me te herinneren dat dit over batterijen anno jaren 90-2000 ook gezegd werd dat deze op hun limieten zaten. (al dan niet gesponsord door de olie industrie :unsure: )

Evolution-of-the-battery-capacity-since-the-mid-80s-until-now.png
Ik meen me te herinneren dat er wel een wetenschappelijke formule bestaat dat de ideale efficiëntie moet voorstellen van de aanmaak van waterstof. En we zitten daar al redelijk dicht bij.
Waterstof op zijn efficiënts, zal nog altijd voor grote verliezen zorgen.
Op tweakers zijn er daar wel wat artikels over te vinden.

Ik ben niet tegen waterstof, integendeel. Maar ik hoop gewoon dat de lobby’s er niet in gaan slagen om FCEV’s een groot marktaandeel te laten halen.
 
Vandaar dat waterstofproductie zonder elektrolyse een goede oplossing is hiervoor. De batterij technologie is al beter dan het was maar nog steeds ontoereikend. Voor de zero emission doestellingen hebben we een mix nodig. Geen enkele technologie kan zoiets op dit moment aanbieden.
Ik ben daar nog niet zo zeker van. Elektrolyse maakt ook nog stappen en ik denk dat we gewoon de marktwerking en de innovativiteit van de mens er moeten op loslaten.
https://www.cefc.com.au/case-studies/hysata-innovation-leads-green-hydrogen/
 
Idd. Maar daarom kunnen we net beter focussen op die elektriciteit dan waterstof te gaan maken voor FCEV’s


Ik meen me te herinneren dat er wel een wetenschappelijke formule bestaat dat de ideale efficiëntie moet voorstellen van de aanmaak van waterstof. En we zitten daar al redelijk dicht bij.
Waterstof op zijn efficiënts, zal nog altijd voor grote verliezen zorgen.
Op tweakers zijn er daar wel wat artikels over te vinden.

Ik ben niet tegen waterstof, integendeel. Maar ik hoop gewoon dat de lobby’s er niet in gaan slagen om FCEV’s een groot marktaandeel te laten halen.
ik ben ook tegen FCEV's. Te hoge investeringskost voor waterstof aan 800 bar in je wagen te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBK
...

Als EV's by default zouden laden buiten de piekuren, zou er trouwens geen sprake zijn van netcongestie. Dat ontstaat pas als die extra pieken van EV-laden samenvallen met de huidige pieken van bv. elektrisch koken. Hoe moeilijk kan het toch zijn om EV-fabrikanten te verplichten om hun auto's standaard netontlastend te laten laden? (Algoritme: "auto, als je denkt dat je hier lang ingeplugd gaat staan, probeer dan de rode uren te vermijden en te laden tijdens de groene uren. thanks.")

Die auto kan dat nooit voorspellen. En teveel complexiteit om dat naar de auto's te pushen: zeer afhankelijk van land tot land, dan nog eens van maand tot maand (of zelfs dag tot dag, afhankelijk van zon/wind). Als er zo'n mechanismes zouden zijn, zouden die logischer geïmplementeerd worden in laadpalen.
Veel zelfs van die dure laadpalen die via leasingmaatschappijen gepusht worden, daar is niets slims aan, kan je als gebruiker niets aan regelen, niets laten afhangen van opbrengst van zonnepanelen lokaal, etc.

Nog los van het praktische dat een auto nooit kan inschatten voor de gebruiker of hij lang zal blijven staan, de volgende dag(en) veel kilometers zal doen of juist kan thuisladen, etc.
Met het capaciteitstarief pushen ze mensen minstens in de richting van niet tegelijk volle snelheid laden en elektrisch koken, wat toch een deel van het laden zou moeten weghalen uit de rode zones.

Onderschat ook niet welke pieken EV's veroorzaken tegenover wat elektrisch koken, toch als je niet met een granny charger of iets dergelijks laadt maar met een laadpaal: 7-11 kW is echt wel een veelvoud van wat je met koken krijgt en het is dan nog eens voor een langere periode.
Om nog maar te zwijgen van snelladers waar auto's al vlot 150-200 kW kunnen trekken voor beperkte tijd, of 100 kW over langere tijd. M.a.w. niet laden tijdens de rode zones maakt het probleem minder erg, maar het blijft nog altijd een probleem denk ik?
 
Ik zie waterstof voor kleine FCEVs (personenwagens) eerder als een bijproduct van de grote keten. Met FCEVs kan je mensen overhalen die niet naar EVs willen gaan maar die je van ICEs wilt halen. Hoe hard je ook gaat pushen, de penetratie van EVs zal voorlopig gewoon op een muur botsen.
While the existing electricity generation and transmission infrastructure can handle the
charging needs of current and near-term numbers of plug-in electric vehicles, large-scale deployment
of electric vehicles in the LDV fleet would require significant investments to upgrade and reinforce the
power distribution system. Our analysis does not account for these costs nor does it tackle the
question of who will pay for them.

Hydrogen is another important candidate for decarbonizing transportation. The potential use of
hydrogen for LDVs is closely coupled with other sectors of the economy. Hydrogen can be a major
contributor in overcoming many of the challenges of reaching net-zero emissions by providing
(1) large-scale energy storage required to support electric power systems with high penetration of
renewables, (2) low-carbon fuels for long-haul freight, (3) decarbonization of major industrial
processes including steelmaking and fertilizer production, and (4) decarbonization of building
heating systems. Given hydrogen’s potential role in decarbonizing multiple economic sectors, there
is an opportunity to develop a massive hydrogen production, storage, distribution, and utilization
ecosystem. And this future ecosystem could benefit hydrogen fuel cell LDVs by lowering costs
and increasing availability of hydrogen. While hydrogen fuel cell LDVs are often the most
discussed application for a nascent hydrogen ecosystem, passenger vehicle travel is also the
application that requires the largest distribution network, and the vehicle market itself is more
sensitive to capital costs than fuel costs. The more economic and pragmatic strategy for building
out a hydrogen ecosystem might be to start with applications that have large fuel demands
that could be met with a smaller number of fueling stations, e.g., vehicle fleets and heavy-
duty trucking. However, the time for deploying alternative fuel vehicles is already upon us. In
the world as it exists today, even in California with its strong pro-hydrogen policies, fuel cell
LDVs are at a disadvantage relative to electric vehicles because public charging stations are
more abundant than hydrogen fueling stations and early adopters of electric vehicles can charge at
home while adopters of fuel cell vehicles cannot. In California there are currently more than 17 times
as many public Level 3 charging stations as there are hydrogen fueling stations. Nevertheless, fuel
cell electric vehicles have a clear advantage over battery electric vehicles in terms of fueling time
and vehicle range for their owners.

Both battery electric and fuel cell electric vehicles have a potential role to play in large-scale
transportation decarbonization and in efforts to reduce air pollution. Both need continuing
support to overcome cost and convenience barriers, but of the two, battery electric vehicles
face the path of lower resistance during the transition away from internal combustion engines
within the LDV fleet. The evolution toward zero-carbon ground transportation solutions
may well include hydrogen for long-haul and high-mileage applications (both heavy- and light-
duty) that require fast fueling, while short-haul and low-mileage applications will more likely be
captured by battery electric vehicles.

 
ik ben ook tegen FCEV's. Te hoge investeringskost voor waterstof aan 800 bar in je wagen te krijgen.
Daarvoor was (is?) die powerpaste ideaal, waterstof in een pasta vorm die op kamertemperatuur en standaarddruk kon worden bewaard. Maar jammerlijk genoeg is het daar nu al 3 jaar verbazingwekkend stil rond. Waarschijnlijk een verhaaltje 'too good to be true'. :headshake:
 
Ik zie waterstof voor kleine FCEVs (personenwagens) eerder als een bijproduct van de grote keten. Met FCEVs kan je mensen overhalen die niet naar EVs willen gaan maar die je van ICEs wilt halen. Hoe hard je ook gaat pushen, de penetratie van EVs zal voorlopig gewoon op een muur botsen.


Volgens mij gaan de belastingen gewoon zodanig hoog worden voor ICE in 2035 dat die koppigaards ofwel EV gaan doen ofwel OV (openbaar vervoer :p ).
En eenmaal de grote massa overgestapt is, maken die enkele ICE voertuigen eigenlijk niet echt meer uit.
 
Volgens mij gaan de belastingen gewoon zodanig hoog worden voor ICE in 2035 dat die koppigaards ofwel EV gaan doen ofwel OV (openbaar vervoer :p ).
En eenmaal de grote massa overgestapt is, maken die enkele ICE voertuigen eigenlijk niet echt meer uit.
Car ownership in het algemeen is gewoon duur aan het worden of het nu EV of ICEs zijn (niet voor BG leden waar iedereen de laatste Porsche in de garage heeft staan). In grootsteden is het hebben van een auto al niet gemakkelijk (zie bv ban in Parijs). We rijden met onze wagen ook zo weinig mogelijk naar steden. Enkel als het echt moet. Zelfs parkeren in een garage zie ik niet meer zitten. Ik vermoed dat er tegen 2035 allerlei loopholes in het leven zullen worden geroepen om bepaalde ICEs toch toe te staan (nu al met <1000 autos productie/jaar en e-fuels). EU politici zijn zoals altijd zeer dogmatisch in hun besluitvorming. ICEs gaan na 2035 vermoedelijk een luxeproduct zijn. Als een groot deel van de Belgen van ons OV moet afhangen dan is ons land failliet.
 
Veel gemeenten hebben een handvol paaltjes gezet met subsidies enkele jaren terug. Daarna is er bijna nergens nog naar omgekeken en ondertussen stijgt het aantal elektrische wagens gestaag.
De laatste maanden zie ik het aantal nieuwe laadpalen toch wel weer serieus toenemen.
 
Terug
Bovenaan