Ik schreef dat ik zelfs niet de moeite doe om hem volledig op te laden (100%). Ik laad de accu standaard tot 80% of 90% op.
Daar kan niemand uit afleiden hoeveel accu je exact nodig hebt om die 250km te rijden. 70% vind ik dan nog redelijk veel, dat wil zeggen dat ik geen 2 dagen na elkaar 250km kan rijden zonder hem terug tot minimum 80% te laden.
Waarom koop jij nu een wagen (BMW) waar de producent maar 2 jaar garantie op geeft?
En oude EV's dalen niet per definitie snel in waarde, omdat je accudegradatie perfect kan meten. Dus oude wagens waarvan de eigenaars de accu hebben verwaarloosd zullen in waarde dalen, de andere niet, want die kunnen nog een tijd verder. En oude wagens op brandstofmotoren gaan op een bepaald ogenblik ook sneller in waarde dalen, omdat je er op steeds minder plekken mee terecht zal kunnen.
Bwa ge ziet dat nu toch al aan de Model S. Die waar nog accugarantie op is zweven rond de 50-60k, van zodra ze dat kantelpunt bereikt hebben zakken ze al eerder naar 30-35k. Ook de modellen zonder lifetime supercharging zijn opmerkelijk minder waard, wat logisch is want onderweg laden is peperduur.
Zet je zelf, schrijf ik duidelijk. Maar natuurlijk begin jij dat dan weer te vergelijken met laten installeren. Ik heb de elektriciteit hier ook helemaal alleen gelegd, een laadpaal is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om aan te sluiten.
Een wallbox kan trouwens ook gewoon buiten , hoeft niet per definitie in een inpandige garage.
De paal waar mijn laadpaal op geplaatst is kostte 135 EUR. Mijn laadpaal is een duurder model dan ik eigenlijk wou (want de leasemaatschappij wou automatische facturatie). Verder twee zakken snelbeton. Enkele meters kabel. En een automaat toegevoegd in de kast. De installateur vertelde me dat hij die dag 4 laadpalen / wallboxen moest installeren. Op zijn eentje.
En jij schreef trouwens dat 'een laadpaal die duizenden euro's kost'. Wat een schromelijke overdrijving is. Vandaar mijn argument dat het véél goedkoper kan.``
Uiteraard vergelijk ik dat met laten installeren. Dat is wat het grootste deel van de mensen ook zal doen. Ik weet even goed dat het niet moeilijk is, maar het gros van de belgen laat een elektricien komen omdat de aardingspen van een stopcontact versleten is. Dus die laten ook gewoon een vakman komen om hun laadpaal te installeren. Hell de meeste mensen hebben zelfs niet het materiaal om dat werk te doen.
Als dat een laadpaal in een oprit is dan kost dat inderdaad duizenden euros ja. Boring door de gevel, oprit open leggen, sleuf van minimum 50cm diep trekken (wat ze met een minigraver doen, kost al 350 EUR + kraanuren), beschermbuis leggen, kabel trekken, paal zetten, sleuf terug dicht doen, oprit herstellen, aansluiten op de kast + herkeuren. Daarvoor komt ge niet toe met 2000 EUR en mijn gat dat ze er zo 4 op een dag kunnen doen. Kotteke boren en ene tegen de buitengevel hangen als de plonkast aan de andere kant hangt dat wel misschien. Maar 4 op een dag, verondersteld dat ge een half uur tussen klanten rijdt, dat wil zeggen dat ge 1,5u per installatie moogt bezig zijn.
Dat is hetzelfde vergelijk als dat ik hier zeg "1500 a 2000 EUR voor een inbouwkast? Mijn vriendin heeft er zelf een gemaakt voor 350 EUR dus dat is dikke zever". Terwijl meerdere offertes van schrijnwerkers tussen de 1350 en 2250 EUR zaten.
"Ik heb dat zelf gedaan voor prijs X" = leuke info, maar niet representatief.
Nogmaals, niet juist. Ik kan mijn wagen op minder dan 10 uur volladen aan 7.4 kW op een mono-fasige aansluiting. De meeste mensen zijn meer dan tien uur thuis.
Ik citeer de website van Stroohm
"Uiteraard heb je verschillende opties die al dan niet extra kosten. Denk hierbij aan het laadvermogen van een laadpaal. Met een 1-fase aansluiting kan je auto’s opladen tot 7,4 kW. Met een 3-fase aansluiting tot 22 kW. "
Het is niet omdat je 10h thuis bent, dat je 10h aan vol vermogen kan laden, zeker als je maar een monofasige installatie hebt. Komt dan nog is bij dat vanaf 2022 uw laadvermogen al niet meer uitmaakt, zodra je boven de 3.5kW piekvermogen gaat wordt je staalhard afgestraft dus een full charge zal op eender welk systeem richting de 20h duren.