Auto Elektrische wagens

Ik ben met alles akkoord, maar dit vind ik toch het zwakste argument pro-EV. Opladen is echt niet gemakkelijker dan tanken. Misschien net nog in het best-case scenario van een privé laadpaal met een inpandige garage. Maar in alle andere gevallen is het toch meer gedoe om een paal te vinden, hopen dat die vrij is, die (vuile) kabel uit te halen, een dozijn verschillende laadpaalaanbieders met elk hun eigen prijsstructuur, en dat op de paar dagen opnieuw.
Ik spreek inderdaad voor mensen die een privé-oprit hebben. Elders laden is wat moeizamer, maar in mijn geval is dat zo goed als per definitie een supercharger. Dat is nog makkelijker dan thuis laden, want de laadpoort gaat dan ook nog eens automatisch open, nu moet ik op een knopje drukken.
Dan is 1000 km tanken op 150 sec (ik heb er eens opgelet), toch veel gemakkelijker. Overal zijn er tankstations, werkt met gewone bankkaart, snel klaar. Het enige praktische argument tegen tanken is dat je handen een beetje stinken, maar als je een laadkabel op een regenachtige dag moet van de grond oprapen zijn je handen ook vuil.
Die hangt bij mij wel gewoon in een haspel
Goed, mocht de prijs beter zijn zou ik ook een EV kopen omdat die voor mij aan alles voldoet, maar enkel omdat ik niet afhankelijk ben van publieke laadinfrastructuur. Anders zou ik er (momenteel) toch ook voor bedanken.
 
Er zijn nog andere mogelijkheden.
Als ge de auto weg neemt blijven er vrees ik enkel nog de trein en de fiets over, veel plezier om daarmee een vakantie met uw gezin te plannen. Paard & kar zou ook nog net kunnen, zitten we helemaal terug in de middeleeuwen.
 
Als ge de auto weg neemt blijven er vrees ik enkel nog de trein en de fiets over, veel plezier om daarmee een vakantie met uw gezin te plannen. Paard & kar zou ook nog net kunnen, zitten we helemaal terug in de middeleeuwen.
Ik ben in mij 33 jaar letterlijk nog nooit met mijn eigen wagen op reis geweest. Dus ik denk dat er wel alternatieven zijn...
 
Bus, vliegtuig, huurwagen
Vliegtuig mag niet, dat is het punt net. Willen ze er volledig uit tenzij long-distance.
Als het over ecologie gaat: een 747 stoot ongeveer 106gr CO2 per km per passagier uit op voorwaarde dat hij 100% bezet is. Tis mij een raadsel waarom ik dan beter zou vliegen tov met een moderne wagen te gaan, want qua milieu-impact is dat dus gelijk.

Dat ge een auto huurt wanneer ge ver van huis zijt is maar logisch, met uw eigen auto naar Mexico of Madagascar gaan is niet bijster praktisch. Maar naar Zuid-Frankrijk of de Costa Del Sol? Dat is een half dagske rijden. Zelfs naar Valencia reden wij maar een goeie 16u. Als ik dan het tijdverlies moet rekenen van
- 2u op voorhand naar de luchthaven gaan, daar parkeren op long-term parking aan woekerprijzen
- inchecken, bagage afgeven, naar de gate gaan
- wachten tot boarden, wachten tot taxiën
- idioot korte vlucht
- uitstappen, naar de bagage claim gaan
- wachten tot ge uw bagage hebt
- naar de rental desk van de autos gaan
- wachten tot het uwen toer is
- papieren regelen voor de huurwagen
- naar de ophaallocatie voor de wagen gaan
- wachten tot het uwen toer is
- auto ophalen
- naar uw bestemming rijden

en dat x2
Ja dan rij ik voor zo een afstanden liever zelf. Ik kan naar ginder vertrekken wanneer ik wil, ik kan ginder vertrekken wanneer ik wil. Ik kan ter plaatse mij vrij voortbewegen zonder randvoorwaarden. Niks dan voordelen.
 
Ik ben in mij 33 jaar letterlijk nog nooit met mijn eigen wagen op reis geweest. Dus ik denk dat er wel alternatieven zijn...
Maar als iedereen met de trein wilt gaat dat ook niet :p

Ken zo een die getrouwd is met ne groene en die dus geen wagen hebben wegens ecologische reden. Maar gaan wel min. 1* per jaar op verlof met auto van haar ouders, min 1* per maand naar supermarkt met auto van haar ouders en voor de rest rijden ze ook altijd wel met iemand zijn auto mee.
 
Laatst bewerkt:
Maar als iedereen met de trein wilt gaat dat ook niet :p

Ken zo een die getrouwd is met ne groene en die dus geen wagen hebben wegens ecologische reden. Maar gaan wel min. 1* per jaar op verlof met auto van haar ouders, min 1* per maand naar supermarkt met auto van haar ouders en voor de rest rijden ze ook altijd wel met iemand zijn auto mee.
Ken ook zo ene, heeft zelfs geen rijbewijs willen halen uit principe. Als ze ergens naartoe willen, nemen ze dan maar de auto van de schoonouders en zijn vriendin moet rijden. :ROFLMAO:
 
Ik ben in mij 33 jaar letterlijk nog nooit met mijn eigen wagen op reis geweest. Dus ik denk dat er wel alternatieven zijn...
Voor velen zal dat wel zo zijn, maar wij gaan zowat elk jaar 1 a 2x op reis, telkens met de auto, want we vinden rondreizen leuk, plus de honden gaan mee. In 2020 zijn we uitzonderlijk nu eens nergens geweest, en waarschijnlijk 2021 ook niet, maar bon. Zonder eigen (grote) auto zijn we in het dagelijkse leven al niets, laat staan op vakantie.

Nu, mijn ouders die hoogstens naar Zaventem/Charleroi rijden voor de vlieger te pakken, anders mss eens 20km ver om te wandelen, willen ook elektrisch gaan als hun auto op is (en dat gaat geen 2 jaar meer duren). Nu niet om te lachen, maar die Dacia die in april uitkomt is toch een goeie aankoop voor zo'n mensen? Eens zitten opzoeken, uiterlijk is hij niet lelijk, ook niet superknap, maar bon. Rijbereik is goed genoeg en kost tegenover de rest echt 2x niets.
 
Laatst bewerkt:
Dat ge een auto huurt wanneer ge ver van huis zijt is maar logisch, met uw eigen auto naar Mexico of Madagascar gaan is niet bijster praktisch. Maar naar Zuid-Frankrijk of de Costa Del Sol? Dat is een half dagske rijden. Zelfs naar Valencia reden wij maar een goeie 16u.
Maar, ik heb voor de iX3 die vergelijking gemaakt. Een identiek uitgeruste X3 30e kost 6000€ meer. Daar kan je echt al belachelijk lang een wagen voor huren voor de lokale reizen. En daarvoor hoef je dan helemaal niet naar een luchthaven ofzo, gewoon bellen naar de lokale BMW dealer en die zetten eentje klaar. Ja, dat is iets meer gedoe, maar niks onoverkomelijks.
 
Maar naar Zuid-Frankrijk of de Costa Del Sol? Dat is een half dagske rijden.

Costa del sol is 2100km ( best case scenario) in 12 uur, right. Dit soort discussies werkt veel beter als iedereen stopt met af te komen met totaal idiote voorbeelden of use cases.

Realiteit is dat voor 'gewone mensen' reizen gewoon iets is dat terug gaat weg gaan. Men gaat dat gewoon zo duur maken dat het niet meer mogelijk wordt.
 
Mijn fout, ik bedoelde de Costa Brava :')
Costa Del Sol is idd veel verder.
 
Vliegtuig mag niet, dat is het punt net. Willen ze er volledig uit tenzij long-distance.
Als het over ecologie gaat: een 747 stoot ongeveer 106gr CO2 per km per passagier uit op voorwaarde dat hij 100% bezet is. Tis mij een raadsel waarom ik dan beter zou vliegen tov met een moderne wagen te gaan, want qua milieu-impact is dat dus gelijk.

Dat ge een auto huurt wanneer ge ver van huis zijt is maar logisch, met uw eigen auto naar Mexico of Madagascar gaan is niet bijster praktisch. Maar naar Zuid-Frankrijk of de Costa Del Sol? Dat is een half dagske rijden. Zelfs naar Valencia reden wij maar een goeie 16u. Als ik dan het tijdverlies moet rekenen van
- 2u op voorhand naar de luchthaven gaan, daar parkeren op long-term parking aan woekerprijzen
- inchecken, bagage afgeven, naar de gate gaan
- wachten tot boarden, wachten tot taxiën
- idioot korte vlucht
- uitstappen, naar de bagage claim gaan
- wachten tot ge uw bagage hebt
- naar de rental desk van de autos gaan
- wachten tot het uwen toer is
- papieren regelen voor de huurwagen
- naar de ophaallocatie voor de wagen gaan
- wachten tot het uwen toer is
- auto ophalen
- naar uw bestemming rijden

en dat x2
Ja dan rij ik voor zo een afstanden liever zelf. Ik kan naar ginder vertrekken wanneer ik wil, ik kan ginder vertrekken wanneer ik wil. Ik kan ter plaatse mij vrij voortbewegen zonder randvoorwaarden. Niks dan voordelen.
Een deel kunt ge wat vlotter doen door te treinen naar zones waar den TGV naar toe spoort.
Al geen verlies met 2 uur op voorhand inchecken en een half uur staan te gapen naar een lege bagage carrousel.

Maaar, dan zitten we met de prijs!

In 2018 ben ik voor men werk verschillende keren in Nîmes moeten zijn, en dat was verdorie telkens over de 350€ retour (en dan nog geen eens een flex tarief of zo, die zijn nog een snee duurder).
Als ge met drie bent, dan is dat over de 1000€ aan trein, voor een 2000 km retour tripje, vliegen kost een héél pak minder (en even lange totaalreistijd).
Met de wagen (als ge voor twee weken op vakantie gaat, natuurlijk geen optie voor een 3-daags zakenbezoek) is dat nog geen 200€ aan brandstof en een 160€ aan payage... Dus als ge op uw eentje in de wagen zit kost dat evenveel als met de trein rijden, als we even onderhoud en afschrijving wegdenken.

Milieuvriendelijk maar wel voor een stevige prijs!
 
Zijn er hier mensen die met interesse naar de Q4 e-tron kijken en daar misschien al wat concrete info over hebben?
 
Terug
Bovenaan