Auto Elektrische wagens

Inclusief recyclage premie en zo? En dan nog waarschijnlijk zonder een radio of airco of zo ingebouwd. Spotgoedkoop die dacia's, maar eens je wat "noodzakelijke" opties aanvinkt, scheelt het opeens bijna niets meer. Afgaande op de foto's hier, zal ik er niet ver naast zitten.
Jammerlijk genoeg nog weinig over te vinden. Onlangs eens een test gezien op YT over de e-twingo en daar zeiden ze toch dat de Spring goedkoper en ruimer zou worden dan de twingo.

Ik ga die sowieso eens gaan test rijden, maar laden is en blijft een probleem voor mij. Ik woon in een rijhuis en er mag enkel geparkeerd worden aan de overkant van de straat. Publieke laadpaal is 10 min wandelen ver terwijl ik op 20m van de markt woon :doh:
Of ze zouden laadpunten moeten plaatsen op mijn werk (when hell freezes over probably)

Die Sono is dan interessanter door die zonnepanelen, enkel in de winter zou ik dan niet genoeg kunnen opladen voor mijn woon-werk verkeer.
Dat weet ik niet. Zal nog even afwachten worden. Qua opties zal je idd niet teveel moeten verwachten.
Airco heeft hij misschien wel. Door het feit dat de batterij gekoeld moet worden. Dit is bij peugeot een apart circuit in uw airco die een verdamper in koelvloeistof heeft waar op zijn beurt de batterij en regelaar mee gekoeld wordt. Vermoed een soortgelijke werking.

Hier net hetzelfde probleem, rijhuis met beurtelings parkeren en laadpalen op een kwartier wandelen en staan allemaal altijd volzet als ik naar huis kom van het werk.
Wij hebben onlangs laadpalen op het werk gezet. Maar nu komt de klucht, doordat ze al aan maximum capaciteit zitten met inkomende elektriciteitslijn, kunnen ze niet aangesloten worden. Tenzij via de huisnummer van mijn baas zijn woning, wat er tegenaan grenst. Dan gaat het wel. Te zot voor woorden.
 
Goh ja wij doen 30k km/jaar met onze ioniq, dus rond de kerktoren zou ik dat nu niet noemen.

als ik zo beelden van Noorse kerken opzoek staan die meestal in the middle of nowhere :p

Maar meestal is bereik van een EV voor de meeste (neen niet hier) chauffeurs meer dan genoeg.
 
als ik zo beelden van Noorse kerken opzoek staan die meestal in the middle of nowhere :p

Maar meestal is bereik van een EV voor de meeste (neen niet hier) chauffeurs meer dan genoeg.
Hehe, de kerk hier staat relatief in het centrum :p

Maar nee vriendin doet 150km/dag in woon/werk en we gebruiken die ook voor alle lokale verplaatsingen. Ware het niet dat ik +/- vast hang aan 1-2 keer per jaar naar België rijden dan was mijn volgende ook EV geweest.
 
Vreemd dat zoiets niet gechecked werd alvorens de palen te installeren?
Ge zou er versteld van staan hoor :)
Quasi altijd komt dat neer op het moeten installeren van een transformatorcabine + het aansluiten op middenspanning of hoogspanning. De kostprijs daarvan is zeer pittig, dus dan laten ze het al rap vallen.
 
Ge zou er versteld van staan hoor :)
Quasi altijd komt dat neer op het moeten installeren van een transformatorcabine + het aansluiten op middenspanning of hoogspanning. De kostprijs daarvan is zeer pittig, dus dan laten ze het al rap vallen.
Dan doe je net als hier, elke nieuwbouw en 'complete renovatie' moet verplicht EV lading voorzien voor elke wooneenheid.
 
Dat is nog altijd geen oplossing voor laden op het werk natuurlijk.
Daarnaast vind ik dat ook de gekte een beetje voorbij. Hebben we allemaal thuis een citerne moeten steken om bij ons thuis te kunnen tanken? Nee, daarvoor is openbare infrastructuur voorzien.
Ik snap dat met elektrisch rijden het concept wat verandert, maar mensen verplichten om een paar duizend euro uit te geven aan een laadpaal die ze acuut niet gebruiken is toch absurd. Zeker omdat die technologie constant evoluteert, de laadpalen van nu zijn zeker niet die van 5j geleden.

Het zou hier ook al gewoon niet gaan. Ik kan het voorzien (en de zekering zit al in de kast) omdat hier 3x 400V is. Mijn zus haar nieuwbouw hangt op monofase, daar lag geen drijfkracht. Als ze het wou moest ze de aansluiting zelf betalen want Fluvius voorzag in de komende 5j geen uitbreiding. Hoe gaat ge die mensen dan verplichten om EV charging te voorzien?
 
Om het met mac-bc te zeggen: mss moeten mensen niet bouwen waar geen infrastructuur is ? :p

En de meeste mensen, zeker in belgië moeten niet op het werk laden. Realistisch hoeveel mensen doen meer dan 75km enkele richting naar hun werk met de wagen? <5% ?
 
Het zou hier ook al gewoon niet gaan. Ik kan het voorzien (en de zekering zit al in de kast) omdat hier 3x 400V is. Mijn zus haar nieuwbouw hangt op monofase, daar lag geen drijfkracht. Als ze het wou moest ze de aansluiting zelf betalen want Fluvius voorzag in de komende 5j geen uitbreiding. Hoe gaat ge die mensen dan verplichten om EV charging te voorzien?

Laden met monofase? Zeker nu binnenkort uw pieken belangrijk zijn. Waarom zou je dan zo snel mogelijk willen laden?
 
Laden op monofase is doenbaar als ge een plug-in hebt, als ge full electric hebt is dat quasi ondoenbaar. Dat komt bij een standard Model 3 bv uit op 30u laadtijd.

@zarathustra: er is daar effectief drijfkracht in de buurt, de aanpalende straat is het aanwezig maar Fluvius wilt het net niet uitbreiden. Het op eigen kosten aanleggen kwam op een klein fortuin.
 
Om het met mac-bc te zeggen: mss moeten mensen niet bouwen waar geen infrastructuur is ? :p

En de meeste mensen, zeker in belgië moeten niet op het werk laden. Realistisch hoeveel mensen doen meer dan 75km enkele richting naar hun werk met de wagen? <5% ?

Ja, maar ze zijn er. Ik moet elke paar weken ergens anders heen als het opstarten van projecten zijn, en soms elke dag als het om interventies gaat. Soms ook thuiswerk, zeker nu.
Maar meestal onmogelijk met OV te doen, ik heb ook om de zoveel weken een week 24u wachtdienst voor klanten met dure contracten.
Nu zit ik aan 30K km's met een XC40. Ik verwacht niet dat ze mij in 2024 of 2025 daarvan zomaar de full electric versie gaan geven. En ik verwacht niet dat ik het zomaar ga pikken om plots af te zakken naar een full electric golfke, maar ze zullen het wel proberen vrees ik. We zullen zien :)
 
Laden op monofase is doenbaar als ge een plug-in hebt, als ge full electric hebt is dat quasi ondoenbaar. Dat komt bij een standard Model 3 bv uit op 30u laadtijd.

@zarathustra: er is daar effectief drijfkracht in de buurt, de aanpalende straat is het aanwezig maar Fluvius wilt het net niet uitbreiden. Het op eigen kosten aanleggen kwam op een klein fortuin.
Als uw batterij helemaal leeg is. Wat bij de meeste mensen niet is. Ik laad mijn auto zelfs nog altijd op met een mobiele lader. 1f32A is ook mogelijk dus dan duurt het ook nog altijd geen 30u als uw batterij echt helemaal leeg is.
 
Ja, maar ze zijn er. Ik moet elke paar weken ergens anders heen als het opstarten van projecten zijn, en soms elke dag als het om interventies gaat. Soms ook thuiswerk, zeker nu.
Maar meestal onmogelijk met OV te doen, ik heb ook om de zoveel weken een week 24u wachtdienst voor klanten met dure contracten.
Nu zit ik aan 30K km's met een XC40. Ik verwacht niet dat ze mij in 2024 of 2025 daarvan zomaar de full electric versie gaan geven. En ik verwacht niet dat ik het zomaar ga pikken om plots af te zakken naar een full electric golfke, maar ze zullen het wel proberen vrees ik. We zullen zien :)

goh ja bedrijfswagens gaan er op termijn uit gaan, dat zie je nu al aankomen. Toch het belgische type bedrijfswagen. Ik zou zelf een fan zijn moest ik in Belgie wonen, maar van buitenaf gezien is het een beetje waanzinnig.

En ja inderdaad er is die kleine minderheid van mensen, maar als je al 90% kan aanpakken dan kan je uitzonderingen voorzien voor de rest. Maar je kan niet die 90% niet doen omdat er een paar zijn die een probleem gaan hebben
 
Als uw batterij helemaal leeg is. Wat bij de meeste mensen niet is. Ik laad mijn auto zelfs nog altijd op met een mobiele lader. 1f32A is ook mogelijk dus dan duurt het ook nog altijd geen 30u als uw batterij echt helemaal leeg is.

Reactie op desolation zijn uitspraak van 30 uur laden op monofase.

En als de batterij 5 keer zo groot zou zijn, zou het 150u duren om op te laden als die echt helemaal leeg is. Als mijn regenput helemaal leeg is duurt het ook weken of maanden vooraleer die terug helemaal vol is

Maar doet er dus niet toe, wel hoeveel km je op 1 nacht kan bijladen en hoeveel je op 1 dag verbruikt en dat is voor méér dan de meerderheid van de mensen voldoende (200-400 km). Enkel als je op dag 1 je hele batterij leegrijdt (uitzonderlijk) en op dag 2 ook weer de hele range van je batterij nodig hebt (nog uitzonderlijker), dan kom je in de problemen met een monofase thuislader.

Stel 12 uur per nacht laden: thuiskomen om 19h, vertrekken om 7h: 12 uur x 3.2 kW = 38.4 kWh op een nacht. Met een verbruik van 190 Wh/1km heb je dus 200 km voor een nacht laden. Laden bij 3.2 kW is zeer minimaal gerekend aan 14A via een gewoon stopcontact, als je naar een thuislaadpaal met 16 of 32A gaat, verhogen de cijfers nog. Vertrek je eens een paar uur later, heb je meteen meer km's beschikbaar.

Kortom: het is perfect mogelijk om een volledig elektrische wagen te hebben bij een monofase oplader (16A, of 32A bij slimme sturing)

(Alvast anticiperen: er gaan weer 9lives helden zijn die elke dag pas om 23h thuiskomen en elke dag om 5h terug moeten vertrekken om op de Autobahn 200km/h te rijden naar Frankfurt airport, en dat elke dag opnieuw, maar jullie zijn de uitzondering)
 
Laatst bewerkt:
goh ja bedrijfswagens gaan er op termijn uit gaan, dat zie je nu al aankomen. Toch het belgische type bedrijfswagen. Ik zou zelf een fan zijn moest ik in Belgie wonen, maar van buitenaf gezien is het een beetje waanzinnig.

En ja inderdaad er is die kleine minderheid van mensen, maar als je al 90% kan aanpakken dan kan je uitzonderingen voorzien voor de rest. Maar je kan niet die 90% niet doen omdat er een paar zijn die een probleem gaan hebben

Als ze mij de 80 cent per km die ze de klant aanrekenen integraal doorstorten voorzie ik zelf wel een wagen, geen probleem hoor :)

Maar je kent de mentaliteit van zowel overheid als bedrijven tegenwoordig: elke hervorming, hoe nobel ook het doel, wordt aangewend om lasten te verhogen of kosten te drukken. Wantrouwen op dat vlak in ons land is een gevolg van het beleid van afgelopen decennia, niet uit klimaatontkenning enz... Dus ik snap de mensen die voor elke hervorming op de rem staan heel goed. Dat wantrouwen hebben onze overheid en aandeelhouders zelf veroorzaakt door bij werkende en werkgevende minions tot op de rand van fatsoen te gaan.

En ook niet vergeten dat salariswagens een reactie waren van werkgevers om de (te hoge) hoogste belastingsschijven te ontwijken, om toch wat netto bij de werknemer te krijgen eens men iets hoger zit in loon. Dat men daar iets aan doet, en het probleem van salariswagens en ingewikkelde salarispakketten lost zichzelf op.
 
Laatst bewerkt:
Laden op monofase is doenbaar als ge een plug-in hebt, als ge full electric hebt is dat quasi ondoenbaar. Dat komt bij een standard Model 3 bv uit op 30u laadtijd.
Weeral niet correct. Je kan een Model 3 opladen met 32 A bij een monofasige aansluiting (7.6 kW). De laadpaal maakt er dan 2 x 16 A van.
En 32A laden werkt perfect met een 1 x 40 A aansluiting wanneer je een slimme laadpaal met load-balancing aanschaft, 's nachts gebruik je toch maar enkele A.
Ik heb hier drijfkracht in huis, en toch ook gekozen voor een 7.6 kW paal. Laden (tesla Model 3) duurt me maximaal 10 uur.
Dat is nog altijd geen oplossing voor laden op het werk natuurlijk.
Daarnaast vind ik dat ook de gekte een beetje voorbij. Hebben we allemaal thuis een citerne moeten steken om bij ons thuis te kunnen tanken? Nee, daarvoor is openbare infrastructuur voorzien.
Ik snap dat met elektrisch rijden het concept wat verandert, maar mensen verplichten om een paar duizend euro uit te geven aan een laadpaal die ze acuut niet gebruiken is toch absurd. Zeker omdat die technologie constant evoluteert, de laadpalen van nu zijn zeker niet die van 5j geleden.
Een paar duizend EUR? Een laadpaal koop je voor 500-600 EUR. Indien je dat zelf installeert kost dat nog geen 1000 EUR. En een warmtepomp gaat misschien ook wel zorgen voor de nood aan een 3-f aansluiting
Het zou hier ook al gewoon niet gaan. Ik kan het voorzien (en de zekering zit al in de kast) omdat hier 3x 400V is. Mijn zus haar nieuwbouw hangt op monofase, daar lag geen drijfkracht. Als ze het wou moest ze de aansluiting zelf betalen want Fluvius voorzag in de komende 5j geen uitbreiding. Hoe gaat ge die mensen dan verplichten om EV charging te voorzien?
Omdat dat dus niet nodig is, zoals ik hier boven aangeef. Monofase gaat ook.
 
Monofase = een gewoon stopcontact he jongens.
Ja ge kunt 32A monofasig laden, leuk, het gemiddeld huis is op 40A monofase aangesloten. Gaat plezant worden als er nog andere toestellen moeten draaien. In theorie kan dat idd perfect, in de realiteit gaat ge toch goed moeten zien wat ge samen laat werken.

Een laadpaal op zich kost idd de kop niet, maar ervan uitgaande dat niet iedereen een electricien is én dat er verplicht nog een keuring moet gebeuren kost u dat effectief een paar duizend euro. Want ze moeten nog naar buiten met de kabel, de oprit open doen, de paal plaatsen, de oprit terug herstellen, aansluiten op de kast, etc...
Gij kunt dat, ik kan dat (hoewel ik ook bv geen eurodals kan opheffen als die in mijn oprit liggen), jan modaal kan dat niet.
 
Monofase = een gewoon stopcontact he jongens.
Ja ge kunt 32A monofasig laden, leuk, het gemiddeld huis is op 40A monofase aangesloten. Gaat plezant worden als er nog andere toestellen moeten draaien. In theorie kan dat idd perfect, in de realiteit gaat ge toch goed moeten zien wat ge samen laat werken.

Een laadpaal op zich kost idd de kop niet, maar ervan uitgaande dat niet iedereen een electricien is én dat er verplicht nog een keuring moet gebeuren kost u dat effectief een paar duizend euro. Want ze moeten nog naar buiten met de kabel, de oprit open doen, de paal plaatsen, de oprit terug herstellen, aansluiten op de kast, etc...
Gij kunt dat, ik kan dat (hoewel ik ook bv geen eurodals kan opheffen als die in mijn oprit liggen), jan modaal kan dat niet.
Monofase 32A is een speciaal stopcontact en kabel naar de zekeringskast maar er past idd wel de gewone stopcontact stekker op.
 
Ik ben mee met wat monofasig 32A is hoor, mijn punt is eerder dat een gemiddeld huis zijn teller is afgezekerd op 40A. Op aanvraag kunt ge 50A krijgen.
Maar 32A laden, dan schiet er nog 8A over voor de rest van het huis. Das echt quasi niks he, dat komt neer op 1.7kW.
 
Terug
Bovenaan