Éénjarige staatsbon

F5fuku_W8AAPekf


ondertussen zijn er al die verkopen :laugh:
 
Naam van de SpaarrekeningVorige renteAangepaste rente vanaf 13/09/2023
BasisrenteGetrouwheidspremieBasisrenteGetrouwheidspremie
MeDirect Fidelity Sparen0,60%1,70%0,75%1,80%
MeDirect Dynamic Sparen1,20%0,30%1,40%0,40%
 
Even een vraag: stel dat je via de markt de staatsbon van 04/09/2023 in bv. april koopt voor 99%. Wil dat dan zeggen 99€ per staatsbon? En krijg je dan op het einde van de rit 3,3% intrest, ook al heb je de staatsbon maar 5 maanden gehad? Of is de intrest voor de oorspronkelijke houder voor periode van 04/09/2023 tot april 2023, en de intrest die erna nog komt voor de nieuwe koper (dus 5 maanden aan 3,3%/jaar)?
 
Hoe moeten we dat interpreteren? Waarom stijgt/daalt dat continu? Verkopen en aankopen? Je kan toch niet meer aankopen? Of is dat de staat die het dan "aankoopt" ?
Wordt verhandeld op de beurs volgens de wet van vraag en aanbod. Je kan er niet meer op inschrijven, maar het is wel verhandelbaar en die prijs fluctueert voortdurend.
 
De eerste vragen van kopers duiken op.
Hoe komt het dat er minder op mijn rekening staat dan wat ik heb in gelegd.Ben ik dat geld kwijt.
Ze moeten aan mensen verbieden dingen te verkopen dat ze niet kennen.
 
De minister van financiën stelde, op terzake van 4 september, dat ze op dit moment op 1 jaar hun schuld herfinancieren aan 3.6% waarop dan ook nog eens bankenkosten voorzien zijn.

Dus naast het feit dat ze die kosten niet gaan hebben bij de banken (was besparing van 20 miljoen€), gaan ze dan ook nog eens inkomsten puren uit die roerende voorheffing op hetgeen wat ze opgehaald hebben en betalen ze minder dan wat ze op de markt betalen (3.3% bruto ipv 3.6%).

Daarnaast, maar of dat klopt dat weet ik niet, wordt die winst uitgekeerd aan de bevolking ipv aan buitenlandse investeerders bij wie ze anders dat geld ophalen.

En is de spread tussen ons land en de ons omringende landen beperkt met 5 punten. Door het succes van het ophalen van die +/- 22 miljard bij de eigen bevolking tgv het vertrouwen dat dit zogezegd uitstraalt van de burger in zijn eigen overheid. En de perceptie dat dit geeft over ons land. Hoe, wie , wat geen idee.

In ieder geval heeft men de intenties die er waren om aan die percentages te financieren ondertussen al geschrapt.
 
De eerste vragen van kopers duiken op.
Hoe komt het dat er minder op mijn rekening staat dan wat ik heb in gelegd.Ben ik dat geld kwijt.
Ze moeten aan mensen verbieden dingen te verkopen dat ze niet kennen.
Die collega waarvan ik sprak heeft ook zijn foutief gestort bedrag nog niet terug. Logisch ook. Mensen moeten wat geduld hebben, het is nog maar 1,5 weken. Vanaf +-30 dagen mag je al eens gaan horen. (De redelijke termijn naar mijn mening).

En zo'n retarded vragen zoals jij hier meldt, helpen daar ook al niet bij. Dan wordt de mailbox gespamd voor niets.
 
Die collega waarvan ik sprak heeft ook zijn foutief gestort bedrag nog niet terug. Logisch ook.

Mensen moeten wat geduld hebben, het is nog maar 1,5 weken. Vanaf +-30 dagen mag je al eens gaan horen. (De redelijke termijn naar mijn mening).
Is niet logisch volgens hun uitleg.

Alle overschrijvingen die laattijdig werden ontvangen, zijn teruggestort op 12 september.
Op dit ogenblik zijn 3 281 betalingen nog niet zichtbaar in de portefeuilles van de intekenaars. Dit komt overeen met 1,23% van het totale aantal betalingen. Het gaat hier hoofdzakelijk om overschrijvingen met een onjuiste of ontbrekende gestructureerde mededeling en overschrijvingen waarvan het betaalde bedrag afwijkt van de oorspronkelijke aanvraag.
Staatsbons op naam van minderjarigen zijn enkel zichtbaar in hun eigen portefeuille. Vanaf 12 jaar kunnen zij de portefeuille zelf raadplegen met hun eID. Het Agentschap zal zo snel mogelijk alle minderjarigen per mail een bewijs van aankoop bezorgen.

Mogelijks dat ze het bedrag nog aanpassen van de inschrijving aan hetgeen er effectief gestort is. En dat die persoon 1 van die van de 3281 betalingen is.
bron: https://www.debtagency.be/nl/productsbeinfo
 
Ok maar dan valt zijn bedrag waarschijnlijk onder die 3281 dossiers. Dan gaat dit wel in orde komen tegen worst case eind september.
Of hij heeft de opmerking gemaakt voor de 12de september ;). Alhoewel ik mij kan inbeelden dat als men de opdracht geeft bij de overheid op 12 september, dat het geld niet noodzakelijk direct op de andere zijn rekening staat.

De overheid gaat geen geld betalen om een instant betaling te voorzien. Aangezien die mogelijkheid er is.
 
Zijn hier nog mensen met een account op Mozzeno?
Ik heb daar toen het opstartte in 2019 een klein bedrag op gestort. Is op 4 jaar tijd met 10% gestegen, niks speciaals dus maar iets meer dan een spaarboekje.

Maar nu de rentevoeten bij de banken ook hoger liggen, liggen ze daar ook hoger.
Ik heb altijd geïnvesteerd in leningen met een "protect"-beschermingsmechanisme, waarbij het risico zeer laag is dat je je geld niet terugkrijgt.
De hoogste bruto rentevoet is momenteel 5,86% voor een lening met hoogste beschermingsmechanisme en dus wel opmerkelijk hoger dan de interest van de staatsbon.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn hier nog mensen met een account op Mozzeno?
Ik heb daar toen het opstartte in 2019 een klein bedrag op gestort. Is op 4 jaar tijd met 10% gestegen, niks speciaals dus maar iets meer dan een spaarboekje.
Dit is een classic :)

Zodanig classic dat de toekomst van Mozzeno al vaststaat:

- Klassiek business model om risicovolle achtergestelde leningen te verstrekken aan sub-market rentevoeten, waarbij mozzeno het risico niet neemt, maar wel de particuliere eindbelegger.

- Mozzeno schaaft zijn percentje van iedere lening, zonder zelf risico te nemen.

- de eindbelegger is tevreden, want heeft jaarlijks zijn bovengemiddeld rendement.
Hij voelt zich zelfs goed, want het geld gaat in 'de lokale economie', hij doet dus zelfs een goede daad!
Dit is echter gewoon marketing quatsch.

- wat de eindbelegger niet beseft, is dat dit uiteraard een zeer adverse selectie is van leningnemers, namelijk zij die niet aan normale leningen geraken (rara waarom zou dat zijn...)

De eindbelegger is dus picking up pennies in front of the steamroller.

Bij de eerstkomende recessie gaan een groot deel van die leningen in default, particuliere eindbelegger is zijn geld kwijt.
(De spreiding is waardeloos want het is allemaal dezelfde subprime. Een beetje zoals cryptobeleggers denken gespreid te zijn omdat ze gediversifieerd zijn in kutcoin, piscoin, en kakcoin.)

Mozzeno verdwijnt uiteraard want niemand die daar nog geld aan zal geven gezien de krantenberichten over de verliezen.
Zij zijn wel hun commissies van de afgelopen jaren niet kwijt; goed gezien van Mozzeno!

Dit is een verhaaltje dat zich om de 10 jaar herhaalt, al 100 jaar aan een stuk.
Heads, we win together. Tails, you lose alone.

TLDR; haal uw geld daar weg.
 
Laatst bewerkt:
Zijn hier nog mensen met een account op Mozzeno?
Ik heb daar toen het opstartte in 2019 een klein bedrag op gestort. Is op 4 jaar tijd met 10% gestegen, niks speciaals dus maar iets meer dan een spaarboekje.

Maar nu de rentevoeten bij de banken ook hoger liggen, liggen ze daar ook hoger.
Ik heb altijd geïnvesteerd in leningen met een "protect"-beschermingsmechanisme, waarbij het risico zeer laag is dat je je geld niet terugkrijgt.
De hoogste bruto rentevoet is momenteel 5,86% voor een lening met hoogste beschermingsmechanisme en dus wel opmerkelijk hoger dan de interest van de staatsbon.
Iets meer rente (als ik het zo mag benoemen) voor toch wel wat meer risico. Het is uw beslissing maar ik zou zeggen: Zorg ervoor dat je winst maakt nadat of zelfs vooraleer de trein stopt aan de eindhalte.

Ik zou de raad volgen, van het moment dat (inclusief de kosten van je geld af te halen) je er redelijk wat winst uit haalt zou ik het elders beleggen. MAAR het is uw geld en uw risico en uw beslissing he :)
 
Investeren in adverse selection, toch steeds een vreemd gebeuren als particulier.

Links staan we te juichen als er een 2.8% dingetje is van de overheid. Want ons spaargeld is al jaren risico schulden en daar doen we dan maar niks mee.

Maar de eerste de beste die met achtergestelde prut adverse selected leningen aanbiedt, daar gaan we dan ons geld in smijten. Pak dan eens een saai aandeel met 3 4 5 % divi rendement. Daar is je outcome tenminste niet binair...
 
Terug
Bovenaan