Auto Wagen staat jaar stil, wat ermee doen?

TNTim

Crew Member
Wat is de beste manier om een auto te bewaren waar zeker een jaar niet mee gereden wordt?
Het gaat om een recente kleine 5-deurs.

Best verzekering/platen behouden en er om de 2 maand een uurke mee rijden zodat auto/batterij niet kapot gaat?
Is batterij afkoppelen een mogelijkheid?

Iemand soms een idee waar je goedkoop een plek in een hangar ofzo kan huren?
Zelf al naar gezocht en een plek waar ze mobilhomes stockeren lijkt me voorlopig het best passend. Iemand soms aanraders?

(Lang verhaal: mijn broer is 5 jaar terug aangereden op zijn fiets, omdat een auto geen voorrang verleende waar dit wel moest. -> Zwaargewond en zwaar hersentrauma.
Eén van de zaken die hij er blijvend aan overhield is epilepsie. Dit was een aantal jaar perfect onder controle door medicatie, maar vorige maand heeft hij terug een aanval gehad met bewustzijnsverlies. Gevolg daarvan is een jaar rijbewijs kwijt. Hopelijk blijven de aanvallen weg door verhoogde dosissen of nieuwe medicatie en blijft het ook bij één jaar. Hij had vorige zomer net een nieuwe wagen gekocht en hij zou deze liefst zo goed mogelijk behouden.)
 
Af en toe eens mee rijden is inderdaad best voor de batterij, maar ook voor de banden (constant op dezelfde plaats blijven staan kan ervoor zorgen dat je banden beginnen afvlakken), handrem / remmen,...
Als het een diesel is, kan je denk ik ook best zorgen dat je een stukje aan hogere snelheid rijdt om de roetfilter te laten regenereren - alleen maar stadsverkeer doen is daarvoor niet ideaal.

Batterij afkoppelen lijkt me nogal gedoe als je er toch om de maand of om de 2 maand eens mee gaat rijden? Al kan ik niet uit ervaring spreken, nog nooit een batterij afgekoppeld.
 
Als het een diesel is, kan je denk ik ook best zorgen dat je een stukje aan hogere snelheid rijdt om de roetfilter te laten regenereren - alleen maar stadsverkeer doen is daarvoor niet ideaal.
Het is een benzine.

Batterij afkoppelen lijkt me nogal gedoe als je er toch om de maand of om de 2 maand eens mee gaat rijden? Al kan ik niet uit ervaring spreken, nog nooit een batterij afgekoppeld.
Dat was waar ik aan dacht als hij de wagen een jaar onaangeroerd laat staan ergens.
Mensen die ik erover sprak, zeiden dat de batterij zou aflopen en kapot gaan.
Als batterij afgeschakeld is, kan die ook niet meer leeglopen? Ik zie dit mogelijks te simplistisch. 😅

Desnoods om de 2 maand de auto een 15tal centimeter verrollen dan voor de banden. :thumb:
 
Verre van een expert, maar zou een druppellader niet interessant zijn? Er effectief maandelijks eens een grote rit mee doen zal naar al de componenten toe wel het beste zijn, maar afhankelijk waar die staat is dat voor de batterij misschien wel een lange periode om te overbruggen.

Zelf een jaar in het buitenland gezeten, en dat zo opgelost (wel een eigen garage). Auto aan druppellader en mijn broer die er met enige regelmaat wat kilometers mee deed.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad!
  • Waardeverlies aan de auto zelf
  • Verzekeringskosten
  • Verkeersbelasting
  • Onderhoud & slijtage (batterij, banden, motorolie en remvloeistof die vocht aantrekt)
  • Eventuele stallingskosten
Waarom zou je hiervoor betalen als je al zeker bent dat je die wagen (minstens) een jaar toch niet gaat gebruiken?
Anders op zijn minst toch al een jaar uitschrijven om geen verzekering en verkeersbelasting te moeten betalen.
 
Inderdaad!
  • Waardeverlies aan de auto zelf
  • Verzekeringskosten
  • Verkeersbelasting
  • Onderhoud & slijtage (batterij, banden, motorolie en remvloeistof die vocht aantrekt)
  • Eventuele stallingskosten
Waarom zou je hiervoor betalen als je al zeker bent dat je die wagen (minstens) een jaar toch niet gaat gebruiken?
Anders op zijn minst toch al een jaar uitschrijven om geen verzekering en verkeersbelasting te moeten betalen.
Buiten eventuele emotionele waarde, zijn er ook gewoon mensen die hun wagen zo lang mogelijk houden. Dan zal die waardevermindering niet echt relevant zijn, zaken zoals een BA polis en verkeersbelasting zijn nu ook niet echt signicant vergeleken met de miserie en kost van een andere wagen.
 
Inderdaad!
  • Waardeverlies aan de auto zelf
  • Verzekeringskosten
  • Verkeersbelasting
  • Onderhoud & slijtage (batterij, banden, motorolie en remvloeistof die vocht aantrekt)
  • Eventuele stallingskosten
Waarom zou je hiervoor betalen als je al zeker bent dat je die wagen (minstens) een jaar toch niet gaat gebruiken?
Anders op zijn minst toch al een jaar uitschrijven om geen verzekering en verkeersbelasting te moeten betalen.
@Sylverscythe verwoordt het goed.

Waardeverlies zal volgens mij verwaarloosbaar zijn, want prijs van auto's stijgt heel snel. Auto is ook gekocht om op te rijden en niet om na 4 à 5 jaar te vervangen.
Bij verkoop en nieuwe aankoop is er inschrijvingstaks die volgend jaar zal moeten betaald worden. Meerkost van verzekering + verkeersbelasting zal al niet veel meer zijn dan.

Onderhoud en stallingskosten zullen er inderdaad zijn, maar tegenover de mentale klap van zijn auto te verkopen weegt dit niet op.
Was nu al bijna met tranen in zijn ogen dat hij de autosleutel van zijn sleutelbos haalde...

Optie is er ook om auto buiten te laten staan, kan desnoods op onze oprit voor een jaar.
Dan vallen de stallingskosten weg.
 
Als daar van die 95 E10 inzit, ik geloof dat dat bij te weinig rijden ook algenvorming kan veroorzaken? Dus dat uwe naft eigenlijk slecht wordt. Maar ik weet niet hoe snel dat gaat.
 
Het is een benzine.


Dat was waar ik aan dacht als hij de wagen een jaar onaangeroerd laat staan ergens.
Mensen die ik erover sprak, zeiden dat de batterij zou aflopen en kapot gaan.
Als batterij afgeschakeld is, kan die ook niet meer leeglopen? Ik zie dit mogelijks te simplistisch. 😅

Desnoods om de 2 maand de auto een 15tal centimeter verrollen dan voor de banden. :thumb:

Het klopt wel dat een afgekoppelde batterij niet meer verder leeg loopt. Maar om de 1 of 2 maanden eens een goeie rit mee doen, lost dat ook wel op omdat je batterij tijdens die rit weer oplaadt.

Druppellader zoals @Sylverscythe zegt, is een andere oplossing voor de batterij maar niet voor banden etc.
 
De auto & batterij is al een paar jaar oud, laat die batterij er gewoon in en parkeer de wagen.
Bij terug in gebruik willen nemen, nieuwe batterij erin en rijden. Kleine benzine auto batterijen zijn echt niet duur.
 
Als je kan: druppellader gebruiken.
Indien niet, en je kan er 2-maandelijks geen rit mee doen, zou ik dan batterij afkoppelen.
Ook de banden iets hoger (halve bar hoger dan standaard) in druk zetten om het afvlakken te voorkomen.
 
Een druppellader lijkt me ook een goed idee. En best de auto ergens droog stockeren. Wat nog niet vernoemd is is de airco. Die kan je best ook af en toe eens even laten draaien. een keer of 3 à 4 per jaar voor zo'n 10 minuten is genoeg denk ik.

Als daar van die 95 E10 inzit, ik geloof dat dat bij te weinig rijden ook algenvorming kan veroorzaken? Dus dat uwe naft eigenlijk slecht wordt. Maar ik weet niet hoe snel dat gaat.
Met de brandstof kunt ge de meeste problemen voorkomen door euro 98 te tanken. Daar zit meestal geen ethanol bij.
 
Terug
Bovenaan