Éénjarige staatsbon

Investeren in adverse selection, toch steeds een vreemd gebeuren als particulier.

Links staan we te juichen als er een 2.8% dingetje is van de overheid. Want ons spaargeld is al jaren risico schulden en daar doen we dan maar niks mee.

Maar de eerste de beste die met achtergestelde prut adverse selected leningen aanbiedt, daar gaan we dan ons geld in smijten. Pak dan eens een saai aandeel met 3 4 5 % divi rendement. Daar is je outcome tenminste niet binair...
En je moet ook zien dat je legaal investeert en dat je bewijzen hebt want anders ga je dus ook de pineut zijn.

Zo heb ik 20+ jaar geleden 200€ geinvesteerd in dit bedrijf maar dus via "E-gold" toen de eigenaar op droog zaad zat en smeekte om investeerders

Op dat moment was dat bedrijf nog in opstart en ik dacht: Waarom niet?

Ik heb daar dus geen enkele eurocent van terug gezien. E-gold was al dubieus is dan ook nog eens failliet gegaan en ik heb dus geen bewijs meer van mijn investering. :frown: Ik heb het laten varen, dit is niet het einde van de wereld. :tongue:

Sindsdien heb ik wel mijn lesje geleerd dat zelfs al investeer je in iets 'goed' en realistisch, doe het dan op de juiste manier.
 
Ik kan overigens de collega's niet op 1 hand tellen die "speelgeld" verloren zijn aan winwinner en andere crowdfunding toestanden (of crypto).

Dat steekt dan 10k in een restaurant met een questionable business plan. 5% als bullet op 5 jaar. Pwapwapwa. 30% terug na 3 jaar en gedaan.

Of een of ander risky vastgoed ding waar je 4% krijgt op 8 jaar met een call optie als ontlener. En na 3 y, toevallig als de rente kelder, wordt dat spel gecalled. "Oef, ik heb toch mijn geld terug".

Wat is er mis met gewoon in plain vanilla obligaties of aandelen te investeren ipv semi-structured stuff die tussen alle mazen van het net glipt qua regelgeving en waar je zeer sub-par voor vergoed wordt.

Case in point. Kennis van mij wil een app blok bouwen als aannemer. Komt wat centen te kort. Doet een financing rondje via bolero crowdfunding. Volledig achtergesteld en zo. 3.5%.... 200k op paar weken tijd. Met die centen naar KBC. Die "lening" telt dus als equity. Go figure hoe achter gesteld je bent. En dat voor 3.5%... leent daarop meer dan 1M zonder noemenswaardig onderpand in een standaard krediet en betaalt 6%. Dus de volledig achtergesteld lening krijgt zowat de helft van de senior lening. :laugh:

Daarna het trucje nog eens herhaald met een winwinner van 500k om dat spel vol te ploffen met zonnepanelen in een aparte vennootschap. 2% lening. 2% !!

Je kunt evengoed je geld in een enveloppe steken en wegschenken.

Uiteindelijk is alles goed afgelopen. Maar de financiers hebben wel heel weinig vergoeding gekregen voor hun risico. Den aannemer had 30k of zo eigen equity en 3y later na de verkoop en terugbetaling van alle leningen en die bolero crowdfunding >100k winst. Die winwinner voor de pv loopt nu nog 4 of 5y en betaalt hij dus 2% op. Dat spel genereert IRR van 15-20%. Zo goed als gratis financiering en binnen een paar jaar is dat spel afbetaald en daarna gewoon 10 duizenden euros free money per jaar. Dat is een blok van een appartement of 10 [2 verdiepen hoog] met een vergaderzaal die je kunt huren. Dus een serieus dakoppervlak. Een groot deel van die appartementen hebben dan nog eens een afname contract met die aparte vennootschap voor zowel elektriciteit als verwarming/warm water, want er zit een Watervat van paar 10l waar excess zon via warmtepomp verwarmt. Enfin, long story short. Technisch complex, had evengoed fout kunnen gaan bij implementation en dan stond je daar met je 2%. Nu het goed gaat, infinite return want zo goed als niks eigen kapitaal.
 
Laatst bewerkt:
En je moet ook zien dat je legaal investeert en dat je bewijzen hebt want anders ga je dus ook de pineut zijn.

Zo heb ik 20+ jaar geleden 200€ geinvesteerd in dit bedrijf maar dus via "E-gold" toen de eigenaar op droog zaad zat en smeekte om investeerders

Op dat moment was dat bedrijf nog in opstart en ik dacht: Waarom niet?

Ik heb daar dus geen enkele eurocent van terug gezien. E-gold was al dubieus is dan ook nog eens failliet gegaan en ik heb dus geen bewijs meer van mijn investering. :frown: Ik heb het laten varen, dit is niet het einde van de wereld. :tongue:

Case in point "het was maar speelgeld". Waarom je kleine bedragen zou weggeven is mij een raadsel. Plof dan 10200 in IWDA of de staatsbon ipv 10000 en 200 weggooien...
 
Case in point "het was maar speelgeld". Waarom je kleine bedragen zou weggeven is mij een raadsel. Plof dan 10200 in IWDA of de staatsbon ipv 10000 en 200 weggooien...
Ik heb de eigenaar (George) 20+ jaar regelmatig / dikwijls lastig gevallen maar ergens stopt het he. Ik ben nog steeds boos op de eigenaar en ik zal daar uit principe dan ook nooit gaan kamperen. Maar als hij mij niet tenminste terug wil betalen (dan spreken we nog niet over de jaarlijkse interesten voor de aandeelhouders / investeerders), wat kan ik dan nog doen? Ik heb geen enkel bewijs (meer) he en dit is in Canada.

Ik was jong en naïef en ja dat gebeurt zoiets.

Is dat erg? Ja en neen. Als je er van leert is het niet zo heel erg he. Meer valt er niet over te zeggen denk ik.
 
Ik kan overigens de collega's niet op 1 hand tellen die "speelgeld" verloren zijn aan winwinner en andere crowdfunding toestanden (of crypto).

Dat steekt dan 10k in een restaurant met een questionable business plan. 5% als bullet op 5 jaar. Pwapwapwa. 30% terug na 3 jaar en gedaan.

...

Inderdaad, we gaan hier wat off-topic maar absoluut gelijk van te waarschuwen voor zo'n constructies met veel risico voor in verhouding zeer weinig opbrengst. En mensen die daar echt grote bedragen in 1 bedrijf steken (zelfs geweten van 2 mensen met een inzet van 10 K€ en 20 K€, waar ze uiteindelijk de helft van kwijt waren), zonder dat ze echt inzicht hebben in hoe dat bedrijf gerund wordt, de sector,...

Vaak nog erger zijn aandelen via crowd funding, de meeste van die waarderingen zijn compleet absurd (miljoenen voor een verlieslatende start-up met beperkte omzet) en eens die trend gezet was, vergelijken alle nieuwe campagnes zich met die voorgaande waarderingen om het idee te geven dat je in vergelijking toch waar voor je geld krijgt. Inclusief bedrijven die na een paar jaar terugkeren voor een extra ronde geld ophalen, en de waardering is intussen maal zoveel gegaan, terwijl ze in die jaren eigenlijk gewoon verlieslatend bleven.

Ik zeg altijd dat je zo'n crowd fundings eigenlijk moet doen omdat je 1 of ander initiatief of bedrijf wil steunen, niet omdat het financiële rendement interessant is of de risk/reward balans goed zit. Voor die reden heb ik dat wel vaker gedaan - zolang ik beter dan break-even blijf, vind ik dat ok :p
 
Of hij heeft de opmerking gemaakt voor de 12de september ;). Alhoewel ik mij kan inbeelden dat als men de opdracht geeft bij de overheid op 12 september, dat het geld niet noodzakelijk direct op de andere zijn rekening staat.

De overheid gaat geen geld betalen om een instant betaling te voorzien. Aangezien die mogelijkheid er is.
Hij had dus blijkbaar het bedrag nogmaals gestort met de juiste mededeling omdat hij twijfelde of ze het nadien nog wel konden corrigeren. :rofl:
Dus dat hij 2x staatsbons had aangekocht klopt ergens wel. Namelijk 2x dezelfde staatsbon (wat niet kan / mag). Ik had hem dus eerst misbegrepen.

Hij heeft het geld nog steeds niet terug (beweert hij). Maar goed dat is dan zijn eigen schuld he.

Ik heb hem gezegd dat hij pas mag gaan klagen als de teller op 0 staat en hij een weekje later nog steeds zijn geld niet terug heeft tegen dan. :tongue:
x betalingen nog niet zichtbaar

Update: Blijkbaar zijn ze nu wel aan zijn dossier bezig (hij kreeg een mailtje). Hij zit dus bij de laatste 0.20% te behandelen dossiers.
Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen maar het komt dus wel in orde voor hem.

Nieuwe update: Het geld stond vandaag terug op zijn rekening.
 
Laatst bewerkt:
Er komt een nieuwe uitgave van de staatsbon in december, exacte details komen volgende week:
 
Er komt een nieuwe uitgave van de staatsbon in december, exacte details komen volgende week:
Logisch gezien het onderzoek over het gebrek aan concurrentie tussen de banken gisteren in de kranten.

Dikke plus weer voor Van Peteghem. Sterk bezig.

 
Goed bezig? Dat hangt van de rente en de duurtijd af straks.

Het is al even geweten dat de 4 grootbanken onder 1 hoedje spelen, de rente kunstmatig laag houden en hun winsten enorm zien stijgen (ondanks dat af en toe een CIO of CEO in de kranten ligt te dreigen - fuck off vent).
 
Logisch gezien het onderzoek over het gebrek aan concurrentie tussen de banken gisteren in de kranten.

Dikke plus weer voor Van Peteghem. Sterk bezig.

Zijn hoofdjob was om fiscale hervorming te bewerkstelligen
Is er nog niet eens in geslaagd om de tijdelijke belasting BBSZ genaamd af te schaffen

Staatsbon is pure afleiding want afschaffen BBSZ zou al meer opbrengen voor de werkmens dan de staatsbon
En de verlaging van de OV van 15% op de vorige staatsbon is zelfs nog niet eens goedgekeurd als ik het goed heb
Nee zeer zwak bezig
 
Ook wel heel goedkoop stemmen kopen, dat moet je hem geven.

15% korting op 3% op 8 mrd. Dat is 30 mln of zo dat het kost en hij is de held.

Daar moet de croo al 2mrd oekraine energie steun voor uitdelen.
 
Goed bezig? Dat hangt van de rente en de duurtijd af straks.

Het is al even geweten dat de 4 grootbanken onder 1 hoedje spelen, de rente kunstmatig laag houden en hun winsten enorm zien stijgen (ondanks dat af en toe een CIO of CEO in de kranten ligt te dreigen - fuck off vent).

Wellicht 1,8 en 2%.

Er zijn spaarboekjes die evenveel of meer geven.
 
Terug
Bovenaan