Éénjarige staatsbon

Is de verlaagde RV op de éénjarige staatsbon eigenlijk al definitief goedgekeurd?
Ik weet dat dit in een wetsontwerp gegoten is maar daarna hoorde ik er niets meer van.
 
Allez de volgende staatsbon is 3% bruto wat grofweg overeen komt met 2.1% netto.

Ben nog aan het twijfelen...
 
Allez de volgende staatsbon is 3% bruto wat grofweg overeen komt met 2.1% netto.

Ben nog aan het twijfelen...
Ik ga deze keer passen
 
Ik ook, het verschil met een spaarrekening is voor mij te klein (of zelfs licht negatief voor nieuwe stortingen)
Ja, en bij een spaarrekening heb je uiteindelijk ook nog de vrijstelling van iets van een 1020€. Dus stel dat je 2% bruto krijgt zolang je onder de 51k€ zit in spaargeld is er niet echt zeer veel incentive om het geld voor 0.1% effectief voor een jaar vast te zetten.

Er vanuit gaande dat je geen spaarrekening hebt die meer opbrengt. Daarnaast zou het budget dat ik, dus voor mijn geval, die richting kan gooien ook beperkt zijn. Waarbij het mij voorlopig ook niet echt interessant lijkt.
 
Ja, en bij een spaarrekening heb je uiteindelijk ook nog de vrijstelling van iets van een 1020€. Dus stel dat je 2% bruto krijgt zolang je onder de 51k€ zit in spaargeld is er niet echt zeer veel incentive om het geld voor 0.1% effectief voor een jaar vast te zetten.

Er vanuit gaande dat je geen spaarrekening hebt die meer opbrengt. Daarnaast zou het budget dat ik, dus voor mijn geval, die richting kan gooien ook beperkt zijn. Waarbij het mij voorlopig ook niet echt interessant lijkt.

Ja, ik ga er in mijn geval van uit dat het grootste deel van mijn interesten onder die vrijstelling valt (komt overeen met ~50 K€ op spaarrekeningen); nu krijg ik op mijn spaarrekening met hoogste rendement 2.25% bruto voor nieuwe stortingen (wel maar 1.50% voor geld dat er al van vorig jaar op stond)
Zelfs met 15% roerende voorheffing voor een potentieel bedrag boven 50 K€ is het verschil <0,2% netto op die bovenste schijf.
 
Wat ik niet snap: doel van lagere OV is om meer nettorendement te hebben
Verhoog dan gewoon brutorendement he :unsure:
Ik geloof dat het Agentschap van Schuld de staatsbon uitgeeft, en de roerende voorheffing ontvangen wordt door de overheid, dus 2 verschillende partijen. Agentschap van Schuld zal niet zomaar meer willen betalen omdat de overheid meer roerende voorheffing wil innen 🤔.
 
Ik geloof dat het Agentschap van Schuld de staatsbon uitgeeft, en de roerende voorheffing ontvangen wordt door de overheid, dus 2 verschillende partijen. Agentschap van Schuld zal niet zomaar meer willen betalen omdat de overheid meer roerende voorheffing wil innen 🤔.
En van wie krijgt agentschap het geld? 🤔
 
Ja, en bij een spaarrekening heb je uiteindelijk ook nog de vrijstelling van iets van een 1020€. Dus stel dat je 2% bruto krijgt zolang je onder de 51k€ zit in spaargeld is er niet echt zeer veel incentive om het geld voor 0.1% effectief voor een jaar vast te zetten.

Er vanuit gaande dat je geen spaarrekening hebt die meer opbrengt. Daarnaast zou het budget dat ik, dus voor mijn geval, die richting kan gooien ook beperkt zijn. Waarbij het mij voorlopig ook niet echt interessant lijkt.

Ik heb redelijk wat in de staatsbon zitten van vorig jaar, nog een dik half jaar zeker.
En mijn cashreserve is ook te beperkt voor zo een klein verschil nog geld vast te zetten, ik zou maar 15k kunnen missen op dit moment om nog voldoende reserve te hebben. Dat gaat over 40 euro ofzo.
 

Deze heb ik nog op dieptepunt gekocht.Misschien nog interessant voor sommigen?
Ik kan het nettorendement niet direct berekenen op basis van deze grafiek.
Wie voldoende cash heeft kan met een termijnrekening ook nog goede zaken doen.
 
2.8% ongeveer netto.

Iemand interessante Duitse, Nederlandse, Franse staatsobligaties die < 1 jaar op termijn komen?

Heb zelf de volgende (netto rendementen van paar dagen geleden)
DE0001141794 5-4-2024 2.17%
AT0000A28KX7 15-7-2024 3.12%
FI4000391529 15-9-2024 3.04%
DE0001141802 18-10-2024 3.26%
DE0001141810 11-4-2025 3.02%

Dan heb je ook nog
DE000A254PM6 18-02-25 2,85%
FR0014007ty9 25-02-25 2,83%
fr0013415627 25-03-25 2,76%
NL0015000QL2 15-01-26 2,79%
DE0001102408 15-08-26 2,58%
 
Is dit dan niet beter (als het minder dan 1 jaar mag en moet zijn) :


Ik heb redelijk wat in de staatsbon zitten van vorig jaar, nog een dik half jaar zeker.
En mijn cashreserve is ook te beperkt voor zo een klein verschil nog geld vast te zetten, ik zou maar 15k kunnen missen op dit moment om nog voldoende reserve te hebben. Dat gaat over 40 euro ofzo.
12k. Heb wat te veel leuke dingen gekocht. Ja in principe nog een half jaar.
 
Ik was ook aan het denken om in te tekenen, maar in mijn optiek zijn er interessantere opties.
Bij de MeDirect essential spaarrekening krijg je 2,8% en kan je elk moment aan je geld in nood. Lijkt me dan interessanter.
 

Deze heb ik nog op dieptepunt gekocht.Misschien nog interessant voor sommigen?
Ik kan het nettorendement niet direct berekenen op basis van deze grafiek.
Wie voldoende cash heeft kan met een termijnrekening ook nog goede zaken doen.
Ik hoor dat argument vaak dat je "met voldoende cash" interessante zaken kan doen met een termijnrekening.

Als ik kijk op Spaargids.be zie ik echter dat termijnrekeningen met een hoge minimuminleg niet meer opbrengen dan rekeningen met een minimum van 500 of zelfs 0 euro.

Mis ik dan iets?

Ik zou verwachten dat je voor hogere bedragen interessantere voorwaarden kan krijgen.
 
Terug
Bovenaan