Éénjarige staatsbon

Dus ofwel zitten ze bij een compleet idiote bank die de naam bank niet waard is, ofwel bij een bank die "daar nog nooit van gehoord heeft mijnheer" omdat ze andere producten willen aansmeren waar ze zelf meer winst op maken. :confused2:

Denk je, zouden ze dat echt doen? :laugh:
 
Welke piste? Er zijn bij de ECB nog totaal geen aanwijzingen dat ze terug de weg van quantitative easing gaan opgaan. En het grote doel van de overheid met deze staatsobligatie was om de banken nog wat meer onder druk te zetten hun rentes te verhogen. Wat gaan ze verlagen, want de rentes staan nog niet eens deftig hoog.
Het is nochthans wat financiële markten verwachten en wat zorgt voor de inverse rentecurve. België leent een stuk goedkoper op 3 jaar (2,94%) dan op 1 jaar (3,55%).
In dat opzicht is een termijnrekening op 3 jaar aan 3,60% ook relatief interessanter omdat je 0,66% extra krijgt tov Belgisch staatspapier terwijl dat voor die termijnrekening op 1 jaar aan 4,01% slechts 0,46% extra is (gesteld dat de markten juist waren natuurlijk).
 
Omdat het niet gaat om hoeveel risico je bereid bent te nemen wanneer het gaat om zaken als spaargeld of leningen.

Voor dagdagelijkse verrichtingen moet je al bijna verplicht klant zijn van een bank.

De meeste mensen die niet van rijke afkomst zijn kunnen geen woning handje contantje kopen, dus je bent bijna verplicht klant van een bank voor een hypotheek. Dus je moet al praktisch bij een bank aankloppen, en nu dreigt een bank gered met overheidsgeld dat ze hun tarieven daar gaan optrekken puur en alleen om nog meer winst te boeken? Nog meer geld wegzuigen bij jongeren op een dure woningmarkt om (algemeen oudere) aandeelhouders rijker te maken?

En risico's op spaargeld? Welk risico nemen de banken wanneer ze geld bij de ECB kunnen parkeren aan 4% en zelf slechts 1,50% rente doorgeven aan hun klanten? Een minimumrente die het nulrisico weerspiegelt dat banken nemen lijkt mij niet meer dan terecht.



Dit dus, banken zijn géén normale bedrijven.
Als het dan toch zo gemakkelijk is om massaal winst te boeken om de aandeelhouders rijker te maken, waarom koop je dan geen aandelen van banken? In jouw ogen een totaal risicoloze investering en je wordt er slapend rijk van.
Ik vind die wijzende vinger naar de aandeelhouders die met al het geld gaan lopen toch wel een beetje lachwekkend, zeker omdat vaak dezelfde mensen dan vermelden dat ze al hun geld op hun spaarrekening laten staan omdat aandelen veel te risicovol zijn en niks voor hen is.
 
Maar hoe doen die banken dat dan?

Bijvoorbeeld Argenta heeft nu op de termijnrekening op één jaar 4,01% gegeven. In het idee dat dan nog Argenta en de kantoorhouder daar ook nog een marge moeten op hebben, waar zit dat winstmodel dan? Of is dat puur om het geld niet te zien verdwijnen naar die staatsbon?

Argenta is wellicht van alle banken de bank die het meest gefocust is op sparen (afgezien van wat irrelevante bankjes zoals Medirect). De gemiddelde spaarder bij hen is de wat oudere, risicoaverse Vlaming die mooi braafjes z'n geld op de spaarrekening liet staan (procentueel meer dan andere banken). Met dat geld kan ze vooral enorm veel (hypotheek)leningen verstrekken, iets wat voor hen de afgelopen maanden/jaar echt een goudmijn was (gezien de spread tussen de depositorente en de rente die ze vroegen voor leningen). Dus dat Argenta altijd in de voorhoede staat bij pogingen om spaarders bij hen te houden (hetzij door hogere depositorente, hetzij hogere termijnrekeningen) is allesbehalve toeval.
De grootbanken hangen daar minder van af, want zij halen procentueel veel meer uit hun beleggingsfondsen en zo.

Het is nochthans wat financiële markten verwachten en wat zorgt voor de inverse rentecurve. België leent een stuk goedkoper op 3 jaar (2,94%) dan op 1 jaar (3,55%).
In dat opzicht is een termijnrekening op 3 jaar aan 3,60% ook relatief interessanter omdat je 0,66% extra krijgt tov Belgisch staatspapier terwijl dat voor die termijnrekening op 1 jaar aan 4,01% slechts 0,46% extra is (gesteld dat de markten juist waren natuurlijk).

Die verwachting is er doordat de inflatie blijft dalen (en verwacht wordt dat die blijft dalen). Hoe lager de inflatie, hoe minder rente je moet geven om dezelfde reële intrest te hebben. Maar alles zal afhangen wat de ECB zal doen. Verwachtingen kunnen heel snel bijgesteld worden.
 
Als je dan zegt om pakweg 40% van hun spaargeld in een ETF te stoppen is het hek helemaal van de dam want bij de bank hebben ze daar nog nooit van gehoord. Ik snap het niet - mijn vader is nochtans een zeer intelligente man maar gewoon te conservatief in deze zaken.
Ziehier uw gemiddelde "Horizon Horizon KBC Defensive Balanced Classic" klant.

Met een rendement van -12.59% vorig jaar, uitstapkosten van 5%, instapkosten van 2.5% en een beheerskost van 1.51% de ideale voedingsbodem om de begunstigde van artikel twee van mijn post te spijzen.

Het gros van die defensieve financiële producten zijn wanproducten eerste klas, die enkel geld opbrengen voor de bank. En die verplichtte invuloefening door de overheid waarbij uw beleggingsprofiel moet vastgesteld worden is feitelijk het gros van de 60+ers bangmaken en duwen naar defensief of matig defensieve fondsen die meestal geen bal meer opbrengen dan de meest laagste spaarboek op de markt. Au contraire, als ge niet oppast kunt ge met die producten nog harder uw broek mee scheuren dan sommige louche beleggingen.

Aandelen in hun bank en ze zijn er waarschijnlijk gewoon beter mee. Als het vertrouwen in de bank dan toch zo groot is.
 
Laatst bewerkt:
Denk je, zouden ze dat echt doen? :laugh:

Nooit :p
Kijk, dat ze dat doen, verbaast me natuurlijk niet. Maar als een klant blijkbaar komt vragen naar ETF's, dan beweren dat je daar als bankier / beleggingsadviseur nog nooit van gehoord hebt, dat vind ik een brug te ver...
 
Het is angstwekkend hoe populair overheidsinmenging /nanny state toestanden hier is/zijn. Zolang het onze eigen portefeuille ten goede komt, kan de overheid geen kwaad doen nietwaar…

Wie in België een bedrijf start is goed zot gezien deze mindset in overheidskringen en blijkbaar ook bij de bredere bevolking.

Laten we anders het concept van de vrije markt gewoon verbieden nu we toch bezig zijn?
Kan je stoppen met het aanbidden van de banken. Het is angstwekkend hoe jij banken ophemelt.
 
Een vraag: Ik heb staatsbons aangekocht en ik zie die nu inderdaad staan
Ik heb echter ook staatsbons aangekocht voor mijn moeder (met haar als titularis), maar deze zie ik niet staan

Ik vermoed dat ik als aanvrager deze niet kan zien, maar dat deze onder mijn moeder haar dossier gaan staan?
Ergens is dit ook logisch, al krijg ik dus wél alle email traffic van die staatsbons, omdat je het emailaddres van de aanvragen moest ingeven en niet het email van de titularis. :)

Ze heeft echter nog nooit online aangelogd, ik zal alvast zo'n ID kaart kaske meenemen als ik naar ons moeder ga en dan met haar ID kaart eens controleren of de staatsbons er inderdaad staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat ik als aanvrager deze niet kan zien, maar dat deze onder mijn moeder haar dossier gaan staan?

Correct. Het contract is afgesloten tussen uw moeder en de staat. En om er toegang toe te hebben moet je via het ID kaske of ITSME van de titularis werken.

Uiteindelijk faciliteerde jij enkel het contract tussen uw moeder en de overheid. Voor de rest heb je er niets mee te maken.
 
Ze kunnen zich wegsteken achter de uitspraak van een 'onafhankelijke' rechter?
Tinfoilhat uitspraak, maar sinds de beloftes van bepaalde politici (cfr: terugdraaiende teller garanties etc) , aanpassing gegarandeerde intrest op groepsverzekeringen etc, .... Ik zou er allesinds niet van verschieten :)
 
Er waren enkele artikels over de verlaagde RV en daar stond in dat potentiële negatieve scenario's als volgt waren: vernietigd maar geen financiële gevolgen (voorkomt enkel dat in de toekomst nog zoiets wordt geprobeerd) of de vernietiging is zo laat dat de uitbetaling al is gebeurd en de overheid gewoon nalaat om terug te vorderen.

Het kwam erop neer dat de overheid iets zou vinden om het geld niet terug te vorderen zelfs bij negatieve uitspraken. Daarbij komt nog dat een vernietiging enkel mogelijk is als iemand een rechtszaak aanspant bij het Grondwettelijk Hof, kans is klein dat iemand zich daar geroepen voor voelt.

Kans op weigering van de Raad van State (als eerste hinderpaal) achtten de experts weinig waarschijnlijk. Ze kunnen ons nog verrassen uiteraard.
 
Dat is toch geen contractbreuk of geschonden vertrouwen 'in de politiek'?

Het verplichte minimum rendement werd enkel verlaagd voor nieuwe contracten en stortingen.
(Nogal logisch dat die verzekeringsmaatschappijen geen 3,25% konden garanderen in de toekomst als de rente toen negatief stond...)

Voor de reeds gedane stortingen blijft het oude rendement gelden.

Ik zie dus geen enkele verbroken belofte of contractbreuk.
 
Een maat van mij had staatsbons gekocht maar met de foute mededeling. (Hij heeft 2x een staatsbon aangekocht en hij heeft natuurlijk die mededeling copy/paste gedaan - ik vermoed doordat hij de rekening eerst bewaard heeft onder zijn begunstigden en deze herbruikt heeft ???).

Hij vroeg zich af wat er nu gaat gebeuren?
Ik heb gezegd: "Ja man dat is een GRATIS SCHENKING HE!" :rofl:

Hij ziet dus ook maar 1 staatsbon staan als hij inlogt en géén 2 staatsbons.

Ik vermoed 2 mogelijke opties. De medewerker die zijn dossier bekijkt gaat de staatsbon alsnog manueel linken
of ze, doen de moeite niet en storten zijn geld terug. De overheid kennende duurt dat véle jaren !!!
Dat laatste is een grapje :D
 
Laatst bewerkt:
Een maat van mij had staatsbons gekocht maar met de foute mededeling. (Hij heeft 2x een staatsbon aangekocht en hij heeft natuurlijk die mededeling copy/paste gedaan - ik vermoed doordat hij de rekening eerst bewaard heeft onder zijn begunstigden en deze herbruikt heeft ???).

Hij vroeg zich af wat er nu gaat gebeuren?
Ik heb gezegd: "Ja man dat is een GRATIS SCHENKING HE!" :rofl:

Hij ziet dus ook maar 1 staatsbon staan als hij inlogt en géén 2 staatsbons.

Ik vermoed 2 mogelijke opties. De medewerker die zijn dossier bekijkt gaat de staatsbon alsnog manueel linken
of ze, doen de moeite niet en storten zijn geld terug. De overheid kennende duurt dat véle jaren !!!
Dat laatste is een grapje :D

Staat letterlijk online:


Ik ben mijn gestructureerde mededeling vergeten. Hoe kan ik dit oplossen?
De betalingen die we niet kunnen linken, storten we na 04/09/2023 terug. Deze terugbetaling kan enkele tijd duren
We proberen om alle betalingen zonder mededeling, of met een foutieve mededeling, manueel te linken aan de inschrijving.
Voor de betalingen die we kunnen linken, kunt u vanaf 04/09/2023 de Staatsbon raadplegen in de online toepassing onder het tabblad ‘portefeuille’.
 
Terug
Bovenaan