Dodentocht voor het eerst in 53 jaar ingekort

Maar als iedereen nu op eigen houtje na de officiële 65km er nog 35km gaat bijdoen , dan gaan er ook problemen ontstaan bij de hulpdiensten. Misschien zelfs nog veel grotere problemen dan wanneer dit officieel tijdens de Dodentocht gebeurt. Dus dan had een volledige afgelasting van het evenement een betere oplossing geweest.
 
De lont aan de discussie is eigenlijk dat er zonder bredere context een beslissing genomen is waar de vorige jaren nog niet eens aan gedacht werd, ondanks soms zelfs extremere temperaturen.

In dat opzicht snap ik de gang van zaken niet.
Moet er misschien meer gesensibiliseerd worden om te vermijden dat "amateurs" op de middag ineens van hun stokje vallen omdat ze zich onvoldoende hebben voorbereid of een slechte inschatting maakten? Misschien wel, maar de vorige jaren stopten die meestal gewoon ergens onderweg, om door ondersteunende familie/vrienden dan opgepikt te worden.
Ik zie persoonlijk niet in wat er nu dit jaar zo speciaal is dat deze drastische maatregel ineens nodig is.

Voor zover de organisatie betrokken was: wat ik begrijp is dat de overheid een eis oplegde voor extra zorgposten etc die onmogelijk te voldoen was op zo'n korte tijd. Dat is natuurlijk een beetje Absurdistan als dat waar is. Enerzijds om wat ik hiervoor net zei (het is heus al warmer geweest tijdens de Dodentocht) en anderzijds omdat je dan een vreemde indirecte, tja, bemoeienis krijgt op de slechtste manier (last minute) vanuit de natuurlijk wel en terecht betrokken overheid.
Die hittegolf werd al twee weken geleden voorspeld, ze konden dan evengoed maatregelen uitvaardigen.
Dit komt voor mij toch een beetje als sabotage over om de organisatie een pootje te lappen en ze in een hoek te drijven.
De reden waarom is voor mij alsnog onduidelijk.

TL;DR: historisch gezien is deze maatregel erg vreemd en heel atypisch te noemen, en de timing ervan is gewoon barslecht en verontwaardigend (naar de organisatie toe die nu heel veel moeite extra moet doen om dingen last minute te regelen) wat maakt dat dit mij toch wel stoort (hoewel ik nooit heb deelgenomen en dat waarschijnlijk niet direct ga doen).
 
Volgens mij is dat onzin, alsof er vroeger nooit iets werd afgeschaft. Alsook:

Je kan het natuurlijk wel van 2 kanten bekijken. Wanneer de dodentocht voor het eerst in 50+ edities wordt ingekort, kan je het mensen niet kwalijk nemen dat ze dit tekenend vinden voor de tijdgeest aangezien er geen precedent is. Vorige edities mochten bij extreme weersomstandigheden wel doorgaan. Uiteraard zijn de omstandigheden steeds anders, maar ik begrijp de redenering wel.

Het klopt wel dat het eveneens tekenend is voor onze tijdsgeest om over alles en iedereen onze mening te uiten. Daarnet de fout gemaakt om Twitter te bekijken aangaan dit topic, de bagger die je daar ziet verschijnen is echt wel straf.

@Sneeuwstorm Als ze het helemaal hadden afgelast was het kot helemaal te klein geweest. Bovendien had de organisatie na 2 geannuleerde edities echt geen zin om het een derde keer te doen. Die mensen hebben daar ontzettend veel tijd in gestoken en willen er dus wel het beste van maken, kudos voor hen daarvoor.
 
Uit de hoogte reageren, ik krijg gewoon de kriebels van iedereen die op eender welk moment begin te spreken en te klagen over 'inkrimping van de vrijheden'. De achterliggende reden van deze beslissing is onder meer de mogelijk onvoldoende beschikbaarheid van spoeddiensten (ambulances) indien er veel mensen over hun limiet gaan. Dat er dan dodentocht mensen minder goed geholpen worden, is niet mijn probleem. Maar dat mensen in de wijde omgeving daar hinder van kunnen ondervinden wel.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat sinds Corona vele organisaties sneller geneigd zijn om ergens de stekker uit te trekken.
Ze hebben gezien dat het perfect kan om daags voor een evenement om af te lassen, waardoor de drempel om dit te doen nu kleiner geworden is.

Inperking vrijheden kan ik deels in volgen...
Enkele jaren geleden kon je perfect op eender welk moment in een recreatiedomein in open water gaan zwemmen en werd dit vaak gedoogd hoewel het in se niet toegelaten was. Sinds Corona zijn daar allemaal regels rond uitgevaardigd en kan je hoge boetes verwachten indien je je daar niet aan houdt. "Wildzwemmen" is quasi overal in Vlaanderen verboden geworden sinds Corona.
Idem met vele zwembaden, sinds Corona verplicht te reserveren en betalen vooraf, ondenkbaar vroeger.
 
Ik kan mij ook niet van de indruk ontdoen dat het eigen is aan deze tijdsgeest om mensen meer en meer te beschermen tegen zichzelf.
Nu willen sommigen in heel de bebouwde kom ook al zone 30 invoeren. Of een complete nultolerantie invoeren m.b.t. alcohol in het verkeer, dat zal er ook ooit nog wel komen, denk ik.
Dus alles wordt veiliger gemaakt, door een hoop beperkingen in te voeren.
Ook figuurlijk mogen we niet meer op iemand's tenen trappen, afleveringen van FC de Kampioenen worden geschrapt omdat ze in deze tijdsgeest niet meer zouden passen.
 
Maar als iedereen nu op eigen houtje na de officiële 65km er nog 35km gaat bijdoen , dan gaan er ook problemen ontstaan bij de hulpdiensten. Misschien zelfs nog veel grotere problemen dan wanneer dit officieel tijdens de Dodentocht gebeurt. Dus dan had een volledige afgelasting van het evenement een betere oplossing geweest.
Maar eerlijk, over hoeveel mensen zou het gaan die dat nog eens gaan doen? Volgens mij maar een kleine subset van wie nu klaagt (hoeveel van die groep zou zelfs meestappen).

Mag ik het ook ironisch vinden dat vrijheid wordt gelijkgesteld aan een strak omkaderd event dat 100 km wandelen mogelijk maakt, terwijl je dat infeite altijd en overal op eigen houtje kan doen, en een inkorting dan plots "betutteling" is.
 
Wordt er hier ook niet vergeten dat de dodentocht dit jaar een tekort aan vrijwilligers had. Het is misschien daardoor dat de doorslag er ook kwam hé.

Minder vrijwilligers + extreme temp = not safe.
Dit lijkt me een van de belangrijkste redenen. Verschillende belangrijke marathons en triatlons in Nederland hebben ook al moeten hun parcours aanpassen of gewoon de wedstrijd moeten schrappen omdat er niet genoeg seingevers en vrijwilligers zijn om dingen opgezet te krijgen.
 
Wordt er hier ook niet vergeten dat de dodentocht dit jaar een tekort aan vrijwilligers had. Het is misschien daardoor dat de doorslag er ook kwam hé.

Minder vrijwilligers + extreme temp = not safe.

Dat zal zeker meespelen, op 8 augustus hadden ze ook al aangekondigd dat ze
De voorziene bagageservice/dropbag moesten annuleren omdat ze daarvoor 45 vrijwiligers nodig hebben die er niet zijn.
 
Maar eerlijk, over hoeveel mensen zou het gaan die dat nog eens gaan doen? Volgens mij maar een kleine subset van wie nu klaagt (hoeveel van die groep zou zelfs meestappen).

Mag ik het ook ironisch vinden dat vrijheid wordt gelijkgesteld aan een strak omkaderd event dat 100 km wandelen mogelijk maakt, terwijl je dat infeite altijd en overal op eigen houtje kan doen, en een inkorting dan plots "betutteling" is.
Wat is daar ironisch aan?
Het gaat er niet om dan je dat individueel niet meer zou mogen. Wel dat er druk op een event komt om dat af te lassen bij amper 32°C.

Veel fans zullen hier ook een precedent in vrezen. Gaan ze vanaf nu iedere jaar de dodenmars consequent inkorten vanaf 32°C?

Voor mij is dit persoonlijk geen kwestie van 'vrijheid'. De organisatie heeft namelijk de keuze om ondanks de druk het advies naast zich neer te leggen en iedere vrijwilliger een juridisch sluitend document laten tekenen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor medische problemen.

Iedereen snapt wel dat de beslissing kadert in bescherming van zichzelf en de deelnemers. Maar je hebt ook zoiets als overbezorgdheid en vanuit de organisatie een gebrek aan moed om door te duwen tegen het advies van overgevoeligheid, zelfs al komt dat van een FOD inspecteur.
 
Wat is daar ironisch aan?
Het gaat er niet om dan je dat individueel niet meer zou mogen. Wel dat er druk op een event komt om dat af te lassen bij amper 32°C.

Veel fans zullen hier ook een precedent in vrezen. Gaan ze vanaf nu iedere jaar de dodenmars consequent inkorten vanaf 32°C?

Voor mij is dit persoonlijk geen kwestie van 'vrijheid'. De organisatie heeft namelijk de keuze om ondanks de druk het advies naast zich neer te leggen en iedere vrijwilliger een juridisch sluitend document laten tekenen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor medische problemen.

Iedereen snapt wel dat de beslissing kadert in bescherming van zichzelf en de deelnemers. Maar je hebt ook zoiets als overbezorgdheid en vanuit de organisatie een gebrek aan moed om door te duwen tegen het advies van overgevoeligheid, zelfs al komt dat van een FOD inspecteur.
In hoeverre de organisatie dat advies naast zich kan neerleggen weet ik niet, maar ik vraag me vooral af hoeveel van de huidige klagers zelf de moed zouden hebben om 100 km af te leggen als ze eerst een document tekenen waarin staat dat de organisatie zijn handen wast. En in hoeverre dat juridisch zelfs mogelijk is hier (het is de VS niet) vraag ik me ook af.
 
In hoeverre de organisatie dat advies naast zich kan neerleggen weet ik niet, maar ik vraag me vooral af hoeveel van de huidige klagers zelf de moed zouden hebben om 100 km af te leggen als ze eerst een document tekenen waarin staat dat de organisatie zijn handen wast. En in hoeverre dat juridisch zelfs mogelijk is hier (het is de VS niet) vraag ik me ook af.
Ik heb geen idee hoe dat standaard verloopt. Is al een tijd geleden dat ik een strongmanrun gelopen heb maar ik veronderstel dat je daar bij inschrijving al een digitaal document aanvinkt. Een deel van de inschrijvingsprijs die je betaalt zal waarschijnlijk ook voor een beperkte sportverzekering zijn.
 
Ik denk wel dat 99% van de deelnemers weten wat ze doen, en het wel aankunnen om 100 km in de hitte te lopen, maar je hebt mensen die zich overschatten of niet kunnen toegeven dat bijvoorbeeld de omstandigheden te zwaar zijn en dan niet willen opgeven of de omstandigheden niet goed de baas te kunnen. Het is nog altijd (zeker voor bepaalden) zwaar om 100 km te lopen of te stappen zeker in dat weer.

Als er morgen 2 doden zouden gevallen zijn op alle deelnemers dan zal dat weinig zijn, en zal het goed verlopen zijn voor 99,9%. Maar die twee doden zijn dan wel het item en topic van de dag en de komende dagen/weken en de toekomst van het evenement staat dan op het spel. Ik denk dat dit de meest verstandige en juiste keuze is. En er is nog altijd een dodentocht, maar ze is wat ingekort. Het is nu eenmaal zo.

Omdat het te warm zal worden ? Zoals dewelke dan ?

Dat ze negatieve adviezen geven zal niemand een probleem van maken, daar doet de organisatie alsnog mee wat ze denken dat goed is
Maar als overheid zelf gaan ingrijpen "vanaf 15u is het te warm en MOET het gedaan zijn"
Er zijn wel wielerwedstrijden die ook ingekort worden soms door het weer. Er zijn voetbalmatchen die vooral bijvoorbeeld tijdens de winter worden uitgesteld of tijdelijk worden stilgelegd. Ik denk dat veiligheidsnormen in de meeste sportzaken primeren, en eigenlijk zou dat ook zo moeten zijn.
 
Ik heb geen idee hoe dat standaard verloopt. Is al een tijd geleden dat ik een strongmanrun gelopen heb maar ik veronderstel dat je daar bij inschrijving al een digitaal document aanvinkt. Een deel van de inschrijvingsprijs die je betaalt zal waarschijnlijk ook voor een beperkte sportverzekering zijn.
Maar bij dergelijke sportwedstrijden heb je dan ook wel te maken met getrainde athleten die (in geval van competitie) wel doktersopvolging krijgen and whatnot....

Maar bon. Blijkbaar is het gewoon het advies van de FOD en is de lokale gemeente in een kramp geschoten...
 
Maar bij dergelijke sportwedstrijden heb je dan ook wel te maken met getrainde athleten die (in geval van competitie) wel doktersopvolging krijgen and whatnot....

Maar bon. Blijkbaar is het gewoon het advies van de FOD en is de lokale gemeente in een kramp geschoten...
Iedere zattevrienden / carnavalsvereniging kan daaraan deelnemen. :p

Strongmenruns promoten zich voor zowel topsporters als amateurs. Die laatste hebben geen doktersattest nodig als controle en bewijs dat de deelnemer fysiek in staat is om die uit te kunnen lopen.

Waarschijnlijk staat in kleine lettertjes in die voorwaarden die iedereen aanvinkt voor akkoord (maar niemand leest) wel vermeld dat ze bij hun huisarts eerst medisch advies/toestemming moeten vragen.
 
Iedere zattevrienden / carnavalsvereniging kan daaraan deelnemen. :p

Strongmenruns promoten zich voor zowel topsporters als amateurs. Die laatste hebben geen doktersattest nodig als controle en bewijs dat de deelnemer fysiek in staat is om die uit te kunnen lopen.

Waarschijnlijk staat in kleine lettertjes in die voorwaarden die iedereen aanvinkt voor akkoord (maar niemand leest) wel vermeld dat ze bij hun huisarts eerst medisch advies/toestemming moeten vragen.
Het zou me bijzonder sterk lijken dat je gewoon kunt zeggen "wij wijzen alle verantwoordelijkheden af" en dan nooit nog aansprakelijk zijn en dus geen verzekering nodig hebben voor tijdelijke evenementen of zo. Laat staan als je aan bepaalde basisvereisten niet of amper kunt voldoen (voldoende seingevers en andere vrijwilligers).
Ik ken daar heel weinig van, maar bij Golazo-wedstrijden moet je aangeven dat je goed getraind bent en dat je het mag van je huisdokter, maar ik geloof nooit dat ze daardoor plots vrijgesteld zijn van alle aansprakelijkheid.
 
Reactie VB'er:
Door corona mocht er in 2020 en 2021 telkens geen editie plaatsvinden. Daarna zou het ‘rijk der vrijheid’ aanbreken.
Maar ook de editie van 2022 wordt door de overheid vakkundig de nek omgedraaid. Omdat het warm is moet het parcours met 35km inkrimpen. Want er mocht maar eens iemand de eindmeet niet halen… Bedankt FOD Volksgezondheid.
Onze maatschappij gaat ten onder aan regelneverij en bemoeizucht. Zwakheid wordt gevierd. Fysieke kracht en doorzettingsvermogen zijn des duivels. Risico ten allen tijden vermeden. Vrije wil ondergeschikt aan de grillen van een kneuterig groepje sojakoeken. Verantwoordelijkheid voor eigen daden overgeheveld aan de staat. Een beleid op maat van kleuters.
De nagel op de kop, echt triestig dat ze het na 2 coronajaren zomaar inkorten. Als er mensen zijn die een kleinere afstand willen afleggen owv. de hitte dan kan dat altijd, maar verbied nu toch niet het gehele parcours voor alle deelnemers? Dit is gewoon nodeloze bemoeizucht, iedereen die meedoet aan de Dodentocht doet het net voor die enorme afstand van 100km.
 
Het zou me bijzonder sterk lijken dat je gewoon kunt zeggen "wij wijzen alle verantwoordelijkheden af" en dan nooit nog aansprakelijk zijn en dus geen verzekering nodig hebben voor tijdelijke evenementen of zo. Laat staan als je aan bepaalde basisvereisten niet of amper kunt voldoen (voldoende seingevers en andere vrijwilligers).
Ik ken daar heel weinig van, maar bij Golazo-wedstrijden moet je aangeven dat je goed getraind bent en dat je het mag van je huisdokter, maar ik geloof nooit dat ze daardoor plots vrijgesteld zijn van alle aansprakelijkheid.
Er is een sportongevallenverzekering inbegrepen, op naam van de ingeschreven persoon.

Maar die verzekeraar zal gevallen kunnen weigeren als blijkt dat een 60-jarige hartpatient perse wou deelnemen zonder daarvoor eerst medisch advies bij zijn huisarts in te winnen. Die verantwoordelijkheid voor het inwinnen van medisch advies kan een organisatie wel verschuiven naar de deelnemer.

Voor bepaalde hoogrisico competitiesporten heb je wel een doktersattest nodig. Voor de dodentocht is geen medisch attest nodig:
Het overlijden van een deelnemer vorig jaar heeft niet geleid tot extra maatregelen bij de Dodentocht van Bornem, die vrijdagavond aan zijn 42ste editie toe is. Een rondvraag bij cardiologen en sportartsen heeft tot de conclusie geleid dat het drama onmogelijk te vermijden viel en in de toekomst zeker niet kan worden voorkomen door van elke deelnemer een medisch attest te eisen.
 
Terug
Bovenaan