Dodentocht voor het eerst in 53 jaar ingekort

brandon

Well-known member

Ik kan bijna niet geloven dat het pas de eerste keer is in die 53 jaar dat het meer dan 30°C wordt op de dag van de Dodentocht.
 

Ik kan bijna niet geloven dat het pas de eerste keer is in die 53 jaar dat het meer dan 30°C wordt op de dag van de Dodentocht.
100km op 24h vs 65km op 14h.... quick maths...
4.16km/h vs 4.65km/h

Is die gemiddelde wandelsnelheid verhogen ook niet belastender?
 

Ik kan bijna niet geloven dat het pas de eerste keer is in die 53 jaar dat het meer dan 30°C wordt op de dag van de Dodentocht.
Reactie VB'er:

Sinds 2019 kijk ik uit naar de volgende editie van de Dodentocht. 100km stappen door het mooie landschap van Klein-Brabant. Geweldig.
Door corona mocht er in 2020 en 2021 telkens geen editie plaatsvinden. Daarna zou het ‘rijk der vrijheid’ aanbreken.
Maar ook de editie van 2022 wordt door de overheid vakkundig de nek omgedraaid. Omdat het warm is moet het parcours met 35km inkrimpen. Want er mocht maar eens iemand de eindmeet niet halen… Bedankt FOD Volksgezondheid.
Onze maatschappij gaat ten onder aan regelneverij en bemoeizucht. Zwakheid wordt gevierd. Fysieke kracht en doorzettingsvermogen zijn des duivels. Risico ten allen tijden vermeden. Vrije wil ondergeschikt aan de grillen van een kneuterig groepje sojakoeken. Verantwoordelijkheid voor eigen daden overgeheveld aan de staat. Een beleid op maat van kleuters.

Mijn buikgevoel neigt hem gelijk te geven, maar in hoeverre is de organisatie aansprakelijk voor "gebeurlijke ongevallen"? Als je weet dat het 35°C gaat worden en je doet toch mee aan de Dodentocht moet je toch beseffen dat er risico's zijn?
 
Reactie VB'er:



Mijn buikgevoel neigt hem gelijk te geven, maar in hoeverre is de organisatie aansprakelijk voor "gebeurlijke ongevallen"? Als je weet dat het 35°C gaat worden en je doet toch mee aan de Dodentocht moet je toch beseffen dat er risico's zijn?

De organisatie is wel verantwoordelijk voor eerstehulp-posten. Wiens schuld gaat het zijn als er te weinig eerstehulp-posten gaat zijn of te weinig zorgverlenende vrijwilligers bij teveel "uitgedroogden"?

Niks houdt hem tegen om op zijn eigen 35km extra te wandelen. Hij is zo vrij als hij kan zijn De organisatie wil zijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Ik vind dat weer zo'n typische "vrijheid" uitspraak om dan achteraf de "verantwoordelijkheid" af te schuiven op een ander :p.
 
Als organisatie wil je het ook niet op je geweten hebben dat er slachtoffers vallen. Vrije wil van de deelnemers of niet, als organisator voel je je toch schuldig.

Weer de typische egoïstische reactie dus. Enkel denken aan jezelf, alle schuld op de overheid steken en geen spatje respect, eerbied of empathie voor de naaste omgeving, de organisatie of de ruimere samenleving. Zo'n gedachten komen waarschijnlijk niet eens in hen op.

Dat eindeloze egoïsme en narcisisme in onze samenleving, ik ben het zo beu als koude pap.
 
Reactie VB'er:



Mijn buikgevoel neigt hem gelijk te geven, maar in hoeverre is de organisatie aansprakelijk voor "gebeurlijke ongevallen"? Als je weet dat het 35°C gaat worden en je doet toch mee aan de Dodentocht moet je toch beseffen dat er risico's zijn?
Vooral omdat je gemiddeld gezien die laatste 35 km ergens tussen de late voormiddag en 15:00 aflegt, toch wel de warmste uren van de dag
 
Als organisatie wil je het ook niet op je geweten hebben dat er slachtoffers vallen. Vrije wil van de deelnemers of niet, als organisator voel je je toch schuldig.
Natuurlijk en dat zorgt voor een smet op latere edities. Maar goed, dan mag VB een extra toer bedenken om toch aan 100 km te geraken - op eigen risico en op eigen naam. Doodgewandeld met VB.
 

Ik kan bijna niet geloven dat het pas de eerste keer is in die 53 jaar dat het meer dan 30°C wordt op de dag van de Dodentocht.
Heeft ook te maken met de gegroeide (over)gevoeligheid voor alles dat met klimaatopwarming te maken kan hebben.
Ik ben 1 van de weinige op het werk die nog uitkijkt naar een mooie, zomerse 30°C terwijl nog geen 10 jaar geleden alle collega's speciaal daarvoor naar Italië, Spanje of Turkije vertrokken.

Maar goed, of het nu 65 of 100 km is, 12 of 30°C, ik zou er in ieder geval nooit aan willen meedoen.
 
Vooral omdat je gemiddeld gezien die laatste 35 km ergens tussen de late voormiddag en 15:00 aflegt, toch wel de warmste uren van de dag
Wat dus ook niet klopt. De zon staat het hoogste, maar het zijn niet de warmste uren van de dag

Het is ook niet de organisatie die de toch inkort, het is de overheid die zich er mee bemoeit
 
Wat dus ook niet klopt. De zon staat het hoogste, maar het zijn niet de warmste uren van de dag

Het is ook niet de organisatie die de toch inkort, het is de overheid die zich er mee bemoeit

Bij zo'n evenement wordt er gerekend op politie, brandweer en ambulanciers.
Beetje normaal toch dat de overheid zich ermee bemoeit?

Uiteindelijke factuur ligt bij de overheid als er daar 5 dood vallen en 50 man naar het hospitaal moeten gestuurd worden.
 
Op het inkorten van de dodentocht heb ik in het “looptopic” ook al gereageerd, maar ik ga het hier toch nog eens doen.

Ik vind dit een regelrechte aanfluiting en ware schande, als je een dergelijk evenement in augustus organiseert, weet je dat de kans erin zit dat het 30+ graden is.

Ik zie in dit verhaal 2 grote problemen:

- Je hoort/leest redelijk veel dat je mensen tegen zichzelf moet beschermen bij dergelijke omstandigheden. De reden dat je mensen tegen zichzelf moet beschermen is omdat je hier mensen hebt die er eigenlijk niets te zoeken hebben en nooit zouden mogen deelnemen voor hun eigen veiligheid. Een probleem dat veel verder gaat dan de dodentocht en zichtbaar is bij eender welk grootschalig sportevenement. Sta maar eens aan de start van de 10 miles in Antwerpen, daar zie je ook individuen die zichzelf in gevaar brengen door het te lopen. Echter gaat het nog verder, iedereen wil een marathon lopen en steeds minder mensen beseffen wat de impact hiervan is. Dit moet er gewoon uit. Als het niet anders kan, moeten we maar naar Franse toestanden gaan waarbij je een medisch attest moet voorleggen om deel te nemen. Misschien niet goed voor de toegankelijkheid en zeker niet compleet failproof, maar zo filter je er al een deel uit.

- De tendens om af te zien, uw fysieke grenzen te verleggen en het ongemak op te zoeken tot een minimum te beperken. Kortom, we worden gewoon slap en betuttelend behandel. Ik wil hier wel niet 1 orgaan (overheid of andere) met de vinger wijzen, maar ik word hier gewoon misselijk van. We worden gewoon pannenkoeken verdorie. Dit punt lijkt misschien tegenstrijdig met het eerste punt, maar getraind mensen zijn echt wel in staat hun limieten op te zoeken zonder zichzelf in gevaar te brengen. In tegenstelling tot Marcel, 55 jaar, 40kg overgewicht en op een normale avond in zijn zetel vinden met een Duvel, kijkend naar een aflevering van F.C. De Kampioenen. Uiteraard een aflevering die wel nog uitgezonden mag worden.

Om te eindigen wil ik benadrukken dat ik niemand wil aanwijzen als grote schuldige. De organisatie heeft samen gezeten met politie, brandweer, gemeentes, enz. en ik ben ervan overtuigd dat ze een beslissing hebben genomen die voor hen verantwoord lijkt, dat moet zeer lastig zijn.

Neemt niet weg dat ik het een zeer spijtige zaak vind, in de eerste plaats voor de wandelaars/lopers die dit perfect tot een goed einde zouden brengen en ik ken er redelijk wat.

Bovenstaande komt van een meer dan getraind loper met enkele zeer lange afstanden achter de rug, ik weet dus wat het inhoudt om u voor zoiets voor te bereiden.
 
Hoe is een verplicht attest van gezondheid minder betuttelend en 'mensen tegen zichzelf beschermen' dan een organisatie die letterlijk iedereen toelaat maar die hun event aanpassen aan de omstandigheden omdat er anders teveel mensen met de ambulance of de lijkwagen moeten worden afgevoerd?

Ge kunt op uzelf nog altijd 35km verder lopen als ge de finish hebt behaalt hé, niemand die u tegenhoudt. Kunt zelfs op FB een "Dodentocht+" organiseren en een routeke van 35km plannen en delen voor iedereen die bereid is om de originele 100km te doen, dan kunt ge het zelfs in groep doen.
 
Als je uit elke hoek negatieve adviezen krijgt, dan ga je als simpele vzw (gok ik) ook gewoon het risico niet lopen om als het slecht afloopt te maken te krijgen met veel/lang/duur juridisch gebakkelei.
 
Hoe is een verplicht attest van gezondheid minder betuttelend en 'mensen tegen zichzelf beschermen' dan een organisatie die letterlijk iedereen toelaat maar die hun event aanpassen aan de omstandigheden omdat er anders teveel mensen met de ambulance of de lijkwagen moeten worden afgevoerd?

Ge kunt op uzelf nog altijd 35km verder lopen als ge de finish hebt behaalt hé, niemand die u tegenhoudt. Kunt zelfs op FB een "Dodentocht+" organiseren en een routeke van 35km plannen en delen voor iedereen die bereid is om de originele 100km te doen, dan kunt ge het zelfs in groep doen.

Het verschil is dat je de mensen die wel in staat zijn om het tot een goed einde te brengen eveneens de kans ontneemt om te finishen.

Het feit dat je voorstelt om “zelf de resterende 35km af te leggen” vind ik redelijk absurd, dat is toch helemaal niet hetzelfde. Het gaat niet enkel om de afstand, maar om het feit dat je de volledige dodentocht wil afleggen, inclusief volledige ervaring. Je wil na 100km over de finish komen en niet na 65km om dan nog even verder te gaan. Als je aan een georganiseerde marathon deelneemt, wil je toch ook niet dat je na 30km over de finish komt om dan nog 12.19 km zelf te gaan lopen. Die ervaring is gewoon compleet verschillend.

@Bloembak Daar heb je uiteraard gelijk in, daarom dat ik ook aangaf dat ik niet met vinger wil wijzen naar de organisatie. Het is gewoon spijtig dat het zo ver is gekomen.

Ik ben voor alle duidelijkheid een loper en geen wandelaar, misschien bekijk ik het daardoor verkeerd, ik vind gewoon dat we flauw worden.
 
Voetbalkampen, toernooien, wielertoertochten en dergelijke worden toch ook niet aangepast als het ongunstig (warm) weer is. Hell, iedereen kan en mag gaan bakken op een festivalweide en daar alcohol drinken in volle zon, maar voor een wandeltocht gaat men ineens ingrijpen. Rare beslissing, je zal er maar voor getraind hebben.
 
Ik vind het op zich ook wel dubbel.
Enerzijds is het ook gewoon de keuze van de organisatie (op basis van een *advies*). Volgens mij mogen ze dat advies gerust naast zich neerleggen, dus op zich doen ze hun goesting. Zint die goesting je niet, ben je altijd vrij om niet deel te nemen.

Anderzijds begrijp ik het gevoel dat bij veel mensen heerst wel. Uiteraard wil niemand dat er doden vallen, maar waarom gaan we er van uit dat de deelnemers zich de dood in zouden wandelen? Ik zou liever gerichtere sensibiliseringscampagnes zien à la "ben je ouder dan X, heb je hartproblemen, probeer dan niet de 100km" oid, in plaats van altijd die eenheidsworstmaatregelen.
Mensen mogen toch nog stuurman zijn van hun eigen leven?

Conclusie: volgende keer stem ik CD&V blijkbaar :unsure:
 
Bij zo'n evenement wordt er gerekend op politie, brandweer en ambulanciers.
Beetje normaal toch dat de overheid zich ermee bemoeit?

Uiteindelijke factuur ligt bij de overheid als er daar 5 dood vallen en 50 man naar het hospitaal moeten gestuurd worden.
De overheid mag advies geven, maar zelf beslissingen nemen..

Ze gaan toch ook niet beslissen dat een voetbalwedstrijd niet om 15.00 mag starten of de Marathon van Rotterdam maar 27km is ipv 40km.
 
De overheid mag advies geven, maar zelf beslissingen nemen..

Ze gaan toch ook niet beslissen dat een voetbalwedstrijd niet om 15.00 mag starten of de Marathon van Rotterdam maar 27km is ipv 40km.

Er worden toch continue matchen verplaatst uit veiligheidsredenen?
 
Er worden toch continue matchen verplaatst uit veiligheidsredenen?
Omdat het te warm zal worden ? Zoals dewelke dan ?

Dat ze negatieve adviezen geven zal niemand een probleem van maken, daar doet de organisatie alsnog mee wat ze denken dat goed is
Maar als overheid zelf gaan ingrijpen "vanaf 15u is het te warm en MOET het gedaan zijn"
 
Omdat het te warm zal worden ? Zoals dewelke dan ?

Dat ze negatieve adviezen geven zal niemand een probleem van maken, daar doet de organisatie alsnog mee wat ze denken dat goed is
Maar als overheid zelf gaan ingrijpen "vanaf 15u is het te warm en MOET het gedaan zijn"

Met veiligheidsredenen bedoel ik bijvoorbeeld "risicomatchen" waar er teveel krapuulsupporters zijn. Daar is het ook weer de overheid die politie, brandweer en ziekenwagens moet betalen en voorzien.
 
Terug
Bovenaan