UGent komt met nieuwe regel om plaats te maken in studentenhomes

Die tendens is er al. Men ziet een grote instroom van 20-29 jarigen en een grote uitstroom van 30+'ers en gezinnen. De "betaalbare" koop en huurwoningen met 3 slaapkamers of meer worden gewoon ingenomen door studenten.

Waar ligt dan volgens u de grens? Nu al is bijna 1/4 mensen die in Gent rondlopen een student.

Men streeft er juist naar om de gezinnen terug naar steden te krijgen, jij zegt nu, iedereen terug op de buiten gaan wonen omdat studenten huisvesting nodig hebben, terwijl cijfers aantonen dat de meerderheid van kotstudenten perfect kan pendelen.
Ik betwijfel dat Gent echt de universiteit aan banden wil leggen zoals jij voorstelde in je vorige post hoor. Ja ze zullen graag hebben dat er mensen in de stad blijven wonen, en misschien kunnen ze bepaalde regels opleggen voor huisvesting (gebeurt dat al niet?), maar studenten verplichten te pendelen of minder buitenlandse studenten lijkt me eerlijk gezegd weinig realistisch.

Overigens lijkt mij dat we hier dus niets exotisch zien, maar gewoon dat een gewilde stad/buurt duurder wordt. Net zoals Leuven, met studenten en kapitaalkrachtige werkenden, en net zoals bepaalde buurten in Brussel.
 
Ares, ik wil hier toch even op inpikken, met het risico om even off-topic te gaan:

Ik was zo'n zootje ongeregeld in mijn eerste kandidatuur. Op alles gebuisd, alles. In het middelbaar leerde ik steevast mijn examens de namiddag voordien. Mijn taken maakte ik tijdens de speeltijd voor het uur nadien, of in het beste geval stond ik diezelfde morgen een half uur vroeger op. Als laatste van heel het ASO afgestudeerd...Ik wist niet wat studeren was en ik ging farmacie doen...Natuurlijk had een ingangsexamen fataal afgelopen, laat staan dat ik toen in het verlof ging studeren voor mee te kunnen. Om niet te spreken over voorbereidingscursussen. Ik was een nietsnut op dat vlak en had een trigger nodig. Had ik toen niet toegelaten geweest, dan had ik zeker voor iets anders gekozen. Als je grandioos buisde op je toelatingsexamen, dan laten ze toch gewoon niet toe? Ik had toen niet de maturiteit om na zo'n klap terug op te staan en verder te doen. Dat had tijd nodig.
Die trigger kwam pas na een half jaar in mijn bisjaar, want ohja: zelfs in januari had ik al 4 herexamens op mijn lijst. Daar kwam in juni nog één bij en ik slaagde nadien in september voor alles. Nadien nooit nog herexamens gehad. Wat die trigger was, niet zo belangrijk, maar het motiveerde me plots en ik had geen noemenswaardige problemen meer. Ik herinner me een examen wiskunde in mijn eerste buisjaar dat ik snel weer ging inleveren waarbij ik toen dacht: Keimakkelijk, vraagt zelfs letterlijk wat in de cursus staan...alleen ja: ik heb niet gestudeerd.

Nergens vraag ik om 'trager te gaan om iedereen te laten bijbenen'. Diegene die het in zich hebben, geraken er wel. Sommigen hebben echter meer tijd nodig (ook om te weten wat ze effectief willen) en ik zou bijvoorbeeld een zijspoor om nadien terug te keren ook niet gehaald hebben. Doch, voor zover ik juist ben, toelatingsexamens waarop studenten niet slagen, sluiten je toch uit voor die opleiding?
 
Ares, ik wil hier toch even op inpikken, met het risico om even off-topic te gaan:

Ik was zo'n zootje ongeregeld in mijn eerste kandidatuur. Op alles gebuisd, alles. In het middelbaar leerde ik steevast mijn examens de namiddag voordien. Mijn taken maakte ik tijdens de speeltijd voor het uur nadien, of in het beste geval stond ik diezelfde morgen een half uur vroeger op. Als laatste van heel het ASO afgestudeerd...Ik wist niet wat studeren was en ik ging farmacie doen...Natuurlijk had een ingangsexamen fataal afgelopen, laat staan dat ik toen in het verlof ging studeren voor mee te kunnen. Om niet te spreken over voorbereidingscursussen. Ik was een nietsnut op dat vlak en had een trigger nodig. Had ik toen niet toegelaten geweest, dan had ik zeker voor iets anders gekozen. Als je grandioos buisde op je toelatingsexamen, dan laten ze toch gewoon niet toe? Ik had toen niet de maturiteit om na zo'n klap terug op te staan en verder te doen. Dat had tijd nodig.
Die trigger kwam pas na een half jaar in mijn bisjaar, want ohja: zelfs in januari had ik al 4 herexamens op mijn lijst. Daar kwam in juni nog één bij en ik slaagde nadien in september voor alles. Nadien nooit nog herexamens gehad. Wat die trigger was, niet zo belangrijk, maar het motiveerde me plots en ik had geen noemenswaardige problemen meer. Ik herinner me een examen wiskunde in mijn eerste buisjaar dat ik snel weer ging inleveren waarbij ik toen dacht: Keimakkelijk, vraagt zelfs letterlijk wat in de cursus staan...alleen ja: ik heb niet gestudeerd.

Nergens vraag ik om 'trager te gaan om iedereen te laten bijbenen'. Diegene die het in zich hebben, geraken er wel. Sommigen hebben echter meer tijd nodig (ook om te weten wat ze effectief willen) en ik zou bijvoorbeeld een zijspoor om nadien terug te keren ook niet gehaald hebben. Doch, voor zover ik juist ben, toelatingsexamens waarop studenten niet slagen, sluiten je toch uit voor die opleiding?

Ook voor toelatingsexamens kan je een tweede zit doen :) - De eerste keer buizen had een ook een wake-up call kunnen zijn om een tandje bij te steken, de tweede keer te slagen en wellicht zelfs geen bis-jaar aan je rekker te hebben. Een tweede zit toelatingsexamens had dat eveneens kunnen zijn en het had een stimulans kunnen zijn om een jaartje te groeien, kennis extra op te doen (het voorbereidende jaar dus) en nadien zonder bis-jaar opnieuw verder te doen.

En ja uiteraard, daarmee sluit je bepaalde mensen uit, maar wanneer resources beperkt zijn, is het logisch dat je die zo efficiënt mogelijk gaat inzetten. Die efficiëntie houdt niet in dat je iedereen die nog zoekende is, of iedereen die meerdere bis/tris-jaren nodig heeft aan de waggel gaat houden, want alles wat je daarin investeert, kan je niet opnieuw investeren in anderen met meer potentieel of anderen die gewoon beter zijn.
 
Het is toch de evidentie zelve dat men dit gaat reguleren?

Er zijn 10.000 studentenkoten tekort + een (vrij lage) schatting van 3.000 woningen die studenten bezetten. Het is niet alsof je zoiets op een paar jaar kan oplossen. Gemiddeld duurt het 5 a 10 jaar om een studentenkot te bouw.

Deze discussie gaat over iedereen een toegankelijk onderwijs aanbieden (zie ook de vlaamse beleidsnota rond studentenhuisvesting). Als de meerderheid van de studenten in de koten, perfect kan pendelen dan lijkt het me logisch dat die achteraan op de lijst komen staan tov iemand die effectief elke dag een ranzig pendeltraject moet doorstaan. Anders ontneem je die persoon zijn recht op hoger onderwijs. Er is nu eenmaal een tekort dat de eerste 10 jaar niet opgelost zal zijn, en dat is dan nog zonder groei van hoger onderwijs gerekend.
 
Deze discussie gaat over iedereen een toegankelijk onderwijs aanbieden (zie ook de vlaamse beleidsnota rond studentenhuisvesting). Als de meerderheid van de studenten in de koten, perfect kan pendelen dan lijkt het me logisch dat die achteraan op de lijst komen staan tov iemand die effectief elke dag een ranzig pendeltraject moet doorstaan. Anders ontneem je die persoon zijn recht op hoger onderwijs. Er is nu eenmaal een tekort dat de eerste 10 jaar niet opgelost zal zijn, en dat is dan nog zonder groei van hoger onderwijs gerekend.

Laat ons ook eerlijk zijn en ook wel beseffen dat 5 Vlaamse universiteiten zijn, in elke provincie buiten West-Vlaanderen heb je er één.
En veel universiteiten beiden dezelfde opleidingen aan. Dat jij als Limburger de keuze maakt om in Leuven of Gent te gaan studeren terwijl je ook perfect in Hasselt kan gaan studeren is een persoonlijke keuze, maar het is wel dat, een persoonlijke keuze.
Het argument dat het moeilijk te pendelen is, in hoeverre gaat dit op?

En we moeten ook eerlijk zijn dat de keuze van waar men gaat studeren niet altijd als grootste motief de kwaliteit van de opleiding is.
Er valt wel iets over te zeggen en op kot gaan is voor velen al een opleiding op zich. Maar als er bepaalde problematieken zijn, tot welkte hoogte moeten we het dan tolereren?
 
Ik had liever het model gezien van de studietoelage. Modeltraject + 1 jaar (maar je kan je joker van 1 jaar weer opnieuw verdienen als je die deels verloren bent door te slagen voor examens.)

Als je volledig je jokerjaar bent kwijtgeraakt (wat betekent dat je al twee keer falikant gefaald bent.), dat je dan geen recht meer hebt op een gesubsidieerde kot, daar heb ik wel begrip voor.

Het is wel verschrikkelijk om te zien dat een gesubsidieerd kot al 350 euro de maand kost.
Ik herinner mij 77 euro de maand 20 jaar geleden. Dat is wel een heel forse stijging in heel die periode.
 
Terug
Bovenaan