UGent komt met nieuwe regel om plaats te maken in studentenhomes

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
''Wie net iets te vaak te vinden is in de Overpoort en een paar keer te veel gebuisd is, riskeert vanaf volgend jaar zijn studentenkamer aan de Universiteit Gent te verliezen. Studenten mochten onbeperkt hun contract verlengen, maar daar wordt nu een limiet op gezet.''


Toch wel een ingrijpende maatregel die terecht op kritiek botst van studentenverenigingen. De meest kwetsbare groepen zullen hierdoor gestraft worden en het is toch wel merkwaardig dat de UGent hier mee op de proppen komt (IMO). Ik ben sowieso al niet voor maatregelen die de diversiteit van de studenten/toekomstig afgestudeerden aan banden legt (net zoals bij klassieke ingangsexamens). Dat is alleen maar nefast voor de kwaliteit op de arbeidsmarkt, hoe tegenstrijdig dit ook mag klinken. Andere achtergronden, denkwijzen, etc...geeft net net meer kwaliteiten in beroepsgroepen.

Wat denken jullie?
 
Er mag een limiet opstaan, normaal + 1 jaar is misschien wel een beetje te strikt.

Natuurlijk het argument dat degene die moeite hebben een al bij al makkelijke studie te vervolledigen dan ineens degenen zullen zijn die de industrie naar ongekende hoogten zullen stuwen neem ik wel met een korreltje zout.
 
De meest kwetsbare groepen zullen hierdoor gestraft worden
Zolang er effectief rekening gehouden wordt met zaken als ziekte, lijkt me dit op zich wel prima.
Artikel :
“De betrokken studenten zijn op de hoogte gebracht”, zegt Lenoir. “Zij kunnen via de Sociale Dienst wel om een uitzondering vragen. Dat geldt bijvoorbeeld voor studenten die omwille van ziekte of een moeilijke thuissituatie langer over een opleiding zouden doen.”
 
Ik denk dat algmeen je met (te) veel kan wegkomen in het hoger onderwijs, om niet te zeggen de hele maatschappij, dus ik begrijp niet echt het probleem als er ook rekening wordt gehouden met mensen die er niets aan kunnen doen.
 
Op zich geen verkeerde maatregel maar dit is rommelen in de marge met een schrijnend tekort aan betaalbare woningen op de markt, zij het aangeboden door de universiteit zelf of door de privé.

Een situatie die aan het ontsporen is door wanbeleid van de Vlaamse regering, met name Matthias Diependaele en Ben Weyts.
 
Een situatie die aan het ontsporen is door wanbeleid van de Vlaamse regering, met name Matthias Diependaele en Ben Weyts.
Kan je concrete voorbeelden geven over welk wanbeleid er juist gevoerd wordt die gerelateerd is aan deze problematiek?
 
Als iemand die nog dateert uit de tijd van toelatingsexamens (domste zet ooit om dat af te schaffen, daar hadden we net meer ipv minder van nodig) en uit een tijd waar bissen kon maar anything beyond that al een huzarenstukje kon zijn om daar een OK op te krijgen, vind ik dit een prima maatregel.

Beperkte resources moet je niet gaan versmossen aan mensen die of niet geschikt zijn, of mogelijks wel geschikt zijn maar geen commitment hebben. Easy as that. Daar heeft diversiteit niets mee te maken.
 
Kan je concrete voorbeelden geven over welk wanbeleid er juist gevoerd wordt die gerelateerd is aan deze problematiek?
Enerzijds Matthias Diependaele die zijn budgetten voor het bijbouwen en renoveren van sociale woningen niet benut, wat logischerwijs zorgt voor schaarste op de privémarkt waar dus ook studenten de dupe van worden. Hij sluist die budgetten liever door naar vastgoedmakelaars die duurdere woningen bouwen.


Anderzijds Ben Weyts die de afgesproken financieringsdecreten met Vlaamse universiteiten niet nakomt, waardoor zij flink moeten besparen op infrastructuur en personeel.

 
Enerzijds Matthias Diependaele die zijn budgetten voor het bijbouwen en renoveren van sociale woningen niet benut, wat logischerwijs zorgt voor schaarste op de privémarkt waar dus ook studenten de dupe van worden. Hij sluist die budgetten liever door naar vastgoedmakelaars die duurdere woningen bouwen.


Anderzijds Ben Weyts die de afgesproken financieringsdecreten met Vlaamse universiteiten niet nakomt, waardoor zij flink moeten besparen op infrastructuur en personeel.

Terwijl dit zeker niet gaat helpen, is het probleem natuurlijk al veel langer aan de gang dan van 2019 (wanneer zij bevoegd minister geworden zijn) en zijn er wel meer factoren die meespelen.

Artikel uit 2010:
Dan dus gemiddeld €275 en een stijging van 33% op 10 jaar.

Kotkompas uit 2020:
Gemiddelde prijs van €400, dus stijging van 45% op 10jaar.

Dit kan verklaard worden deels door inflatie maar ook door vraag & aanbod.
En vraag en aanbod is simpel, er zijn gewoon telkens meer studenten. Veel meer zelfs...
Dataloep van de Vlaamse Overheid gaat terug tot academiejaar 2017-2018. In academiejaar '17-'18 waren dit 270.766 inschrijvingen. In academiejaar '23-'24 waren dit 319.158 inschrijvingen. Op die 7jaar zijn er al +18% inschrijvingen.
Ik vond niet direct een document uit 2010, dus dan maar de cijfers uit 2011 in een publicatie van de Vlaamse Overheid. Voor academiejaar 2011-2012 waren er 215.450 inschrijvingen, in 2001-2002 waren dit er nog maar 158.001. Dus in 10j een stijging van +36%.
Of een stijging van +102% tussen '01-'02 & '23-'24...
 
Als iemand die nog dateert uit de tijd van toelatingsexamens (domste zet ooit om dat af te schaffen, daar hadden we net meer ipv minder van nodig) en uit een tijd waar bissen kon maar anything beyond that al een huzarenstukje kon zijn om daar een OK op te krijgen, vind ik dit een prima maatregel.

Beperkte resources moet je niet gaan versmossen aan mensen die of niet geschikt zijn, of mogelijks wel geschikt zijn maar geen commitment hebben. Easy as that. Daar heeft diversiteit niets mee te maken.
Ik praat natuurlijk ook vanuit mijn eigen ervaring. Hadden toelatingsexamen er geweest, had ik nooit universiteit afgerond. Ja, ik ben 1 keer blijven plakken en had eerst een tik nodig om in gang te schieten. Zoals mij zijn er nog, en waarschijnlijk meer dan je denkt. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat dat van mij een ander soort apotheker maakt dan diegene die direct snappen dat universiteit iets anders is dan het middelbaar. Sommige studenten hebben meer tijd nodig om zich aan te passen en die onmiddellijk uitsluiten met toelatingsexamens, waar ze direct na het middelbaar toch grandioos op zouden buizen, is net ook een tekortkoming in het systeem. Want wat doen de meeste dan? Andere oorden opzoeken, terwijl ze toch perfect universitair materiaal zouden kunnen zijn.
Er worden intern ook gesprekken gevoerd over de huidige toelatingsexamens bij de artsen. Dat komt natuurlijk ook door de huidige tekorten, maar ook omwille van bovenstaande redenering.

In zekere zin is deze maatregel van de UGent daar ook op toe te spitsen. Je sluit er bepaalde studenten mee uit, studenten die met een bepaalde achterstand beginnen, maar het toch perfect in hun hebben om het te maken. Die kansen mogen toch zoveel mogelijk mensen krijgen? Het is wat mij betreft net een sterkte, geen zwakte.
 
Er mag een limiet opstaan, normaal + 1 jaar is misschien wel een beetje te strikt.
zeker voor de langere studies? als ge 6 jaar moet doen, moogt ge maar 1x bissen of ge zijt uw kot kwijt?
en dan verder: herexamens in september, niet geslaagd: vind nog maar eens een nieuw kot.

ik vind ook dat "ge zit te veel in d'Overpoort" een beetje kort door de bocht is, tbh. dat zal voor een deel wel waar zijn, maar er zijn er evengoed die een heel jaar op café zitten, maar wel met onderscheiding slagen.
 
Ik praat natuurlijk ook vanuit mijn eigen ervaring. Hadden toelatingsexamen er geweest, had ik nooit universiteit afgerond. Ja, ik ben 1 keer blijven plakken en had eerst een tik nodig om in gang te schieten. Zoals mij zijn er nog, en waarschijnlijk meer dan je denkt. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat dat van mij een ander soort apotheker maakt dan diegene die direct snappen dat universiteit iets anders is dan het middelbaar. Sommige studenten hebben meer tijd nodig om zich aan te passen en die onmiddellijk uitsluiten met toelatingsexamens, waar ze direct na het middelbaar toch grandioos op zouden buizen, is net ook een tekortkoming in het systeem. Want wat doen de meeste dan? Andere oorden opzoeken, terwijl ze toch perfect universitair materiaal zouden kunnen zijn.
Er worden intern ook gesprekken gevoerd over de huidige toelatingsexamens bij de artsen. Dat komt natuurlijk ook door de huidige tekorten, maar ook omwille van bovenstaande redenering.

In zekere zin is deze maatregel van de UGent daar ook op toe te spitsen. Je sluit er bepaalde studenten mee uit, studenten die met een bepaalde achterstand beginnen, maar het toch perfect in hun hebben om het te maken. Die kansen mogen toch zoveel mogelijk mensen krijgen? Het is wat mij betreft net een sterkte, geen zwakte.
Als iemand die zelf in het hoger onderwijs werkt ben ik er ook wel redelijk van overtuigd dat ingangsexamens zo slecht niet zijn, gezien nu de selectie gewoon in het eerste jaar gebeurt, maar veel middelen worden besteed aan mensen die het nooit zullen kunnen of willen waarmaken. Ook naar de studenten toe kan je volgens mij het argument maken dat die inschrijvingsgeld laten betalen en een jaar laten besteden, terwijl de slaagkansen minimaal zijn, misschien niet zo ideaal is. Maar goed, dat is in deze off-topic.

Jouw persoonlijke ervaring lijkt me neer te komen op een gebrek aan maturiteit uiteindelijk, ik weet niet of dat voor een "ander soort apotheker" zorgt eerlijk gezegd, persoonlijk geloof ik daar niet veel van. Als we naar het voorstel van de UGent kijken, houdt men gewoon rekening met dat traject:
Het aantal jaar dat een student in een home kan verblijven, is voortaan gelijk aan de duur van de opleiding via een modeltraject, plus 1 jaar. Concreet geldt dus dat wie nu al langer dan een jaar extra over zijn studies doet, geen verlenging meer zal krijgen voor zijn kamer in de studentenhome.
Waar, als ik me niet vergis, dat eigenlijk door de huidige flexibilisering, nog wel meevalt, gezien hoe vakken kunnen meegesleept worden tot ze als een molensteen rond de nek hangen.

Dus, en opnieuw persoonlijke mening, denk ik niet dat men hier heel hard "studenten die met een bepaalde achterstand beginnen, maar het toch perfect in hun hebben om het te maken" uitsluit, gezien die een jaar extra hebben + er uitzonderingen zullen toegelaten worden voor allerhande "overmacht".

zeker voor de langere studies? als ge 6 jaar moet doen, moogt ge maar 1x bissen of ge zijt uw kot kwijt?
en dan verder: herexamens in september, niet geslaagd: vind nog maar eens een nieuw kot.
De praktische zaken zullen waarschijnlijk nog moeten uitgetekend worden. Maar opnieuw, "bissen", wat is dat tegenwoordig uiteindelijk? Ik denk niet dat er in de latere jaren nog veel mensen "bissen", tenzij misschien echt hopeloze gevallen die beter nooit tot dat punt waren geraakt, en op dat moment nog moeten slagen op hun 5de of 6de examenkans voor een zwaar vak (de molensteen waar ik het over had hierboven).
ik vind ook dat "ge zit te veel in d'Overpoort" een beetje kort door de bocht is, tbh. dat zal voor een deel wel waar zijn, maar er zijn er evengoed die een heel jaar op café zitten, maar wel met onderscheiding slagen.
Het is altijd een combinatie van talent/intrinsieke vaardigheden/intelligentie enerzijds, en discipline/inzet anderzijds. Wie het eerste op overschot heeft zal minder van dat laatste nodig hebben. Dat lijkt me altijd al zo geweest. Ik denk dat dit voorstel ook wel toelaat dat mensen "zichzelf leren kennen" in het eerste jaar.
 
Ik kan alleen maar zeggen als inwoner van Gent, dat de studentenaantallen absurde proporties aanneemt.
1) Als ik nog maar kijk naar mijn straat, in de helft van de woningen zitten studenten / doctoraatstudenten / ... (als gezin kan je daar nooit mee concurreren -> die delen een huis met 3 a 4 studenten, elk 400€ en je komt aan een huurprijs die onbetaalbaar is voor gezinnen)
2) De gigantische studentenkoten die men overal, midden in woonwijken plaatst, hebben nul meerwaarde voor de buurt, enkel overlast van dronkelappen en feestjes. Dat ze ergens een giga-student-village bouwen, plek genoeg (denk maar aan the loop, buitenparking aan ikea gaat ook weg, op de campussen zelf zoals technologiepark zwijnaarde, etc)
3) Als inwoner draag je de gevolgen van de doorgedreven 'studenten-economie'. Er is geen bakker / slager open in het weekend. Tijdens schoolvakanties sluit alles en iedereen (van bakker tot frituur ...) voor weken / maandenlang.

Momenteel zit 57% van de Gentse studenten op kot. Waar eindigt dit? Wat is de limiet? Daar is nul visie rond. Enkel het riedeltje: er is een tekort.
Waarom geen criteria nemen bij kotaanvraag zoals woonafstand tot campus (of iets dat behoorlijk representatief is als reistijd ofzo...). De overgrote meerderheid van kotstudenten komt uit Oost-vlaanderen / West-vlaanderen.
Minder inzetten op buitenlandse studenten?

Uit de jaarlijkse studenten enquete blijkt dat de nr1 motivatie om op kot te gaan is: 'Genieten van het studentenleven'.
Reistijd en 'late uren les' komen pas veel later op de lijst.

We spreken hier nog steeds over het aanbieden van kwalitatief onderwijs, niet over 'ik ben jong en ik wil me te pletter zuipen'.
Ik heb ook elke dag 2u moeten pendelen naar de hogeschool, daar ga je niet dood van.
 
Laatst bewerkt:
Terwijl dit zeker niet gaat helpen, is het probleem natuurlijk al veel langer aan de gang dan van 2019 (wanneer zij bevoegd minister geworden zijn) en zijn er wel meer factoren die meespelen.

Artikel uit 2010:
Dan dus gemiddeld €275 en een stijging van 33% op 10 jaar.

Kotkompas uit 2020:
Gemiddelde prijs van €400, dus stijging van 45% op 10jaar.

Dit kan verklaard worden deels door inflatie maar ook door vraag & aanbod.
En vraag en aanbod is simpel, er zijn gewoon telkens meer studenten. Veel meer zelfs...
Dataloep van de Vlaamse Overheid gaat terug tot academiejaar 2017-2018. In academiejaar '17-'18 waren dit 270.766 inschrijvingen. In academiejaar '23-'24 waren dit 319.158 inschrijvingen. Op die 7jaar zijn er al +18% inschrijvingen.
Ik vond niet direct een document uit 2010, dus dan maar de cijfers uit 2011 in een publicatie van de Vlaamse Overheid. Voor academiejaar 2011-2012 waren er 215.450 inschrijvingen, in 2001-2002 waren dit er nog maar 158.001. Dus in 10j een stijging van +36%.
Of een stijging van +102% tussen '01-'02 & '23-'24...
Inderdaad en dat is ook iets wat op Vlaams niveau wordt aangemoedigd via het huidige financieringssysteem. Als je meer middelen wil krijgen, is het niet voldoende om te groeien per se. Je moet namelijk sneller groeien dan je concurrentie. Een universiteit die beslist minder snel te groeien, zal haar werkelijke budget per student achteruit zien gaan.


Stijgende studentenaantallen, dalende middelen, mij lijkt het een systeem dat ook niet lang meer houdbaar is. Dan krijg je ook zaken zoals de KU Leuven die campussen in Antwerpen opent, wat allesbehalve bevorderlijk is voor de samenwerking uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen maar zeggen als inwoner van Gent, dat de studentenaantallen absurde proporties aanneemt.
1) Als ik nog maar kijk naar mijn straat, in de helft van de woningen zitten studenten / doctoraatstudenten / ... (als gezin kan je daar nooit mee concurreren -> die delen een huis met 3 a 4 studenten, elk 400€ en je komt aan een huurprijs die onbetaalbaar is voor gezinnen)
2) De gigantische studentenkoten die men overal, midden in woonwijken plaatst, hebben nul meerwaarde voor de buurt, enkel overlast van dronkelappen en feestjes. Dat ze ergens een giga-student-village bouwen, plek genoeg (denk maar aan the loop, buitenparking aan ikea gaat ook weg, op de campussen zelf zoals technologiepark zwijnaarde, etc)
3) Als inwoner draag je de gevolgen van de doorgedreven 'studenten-economie'. Er is geen bakker / slager open in het weekend. Tijdens schoolvakanties sluit alles en iedereen (van bakker tot frituur ...) voor weken / maandenlang.

Momenteel zit 57% van de Gentse studenten op kot. Waar eindigt dit? Wat is de limiet? Daar is nul visie rond. Enkel het riedeltje: er is een tekort.
Waarom geen criteria nemen bij kotaanvraag zoals woonafstand tot campus (of iets dat behoorlijk representatief is als reistijd ofzo...). De overgrote meerderheid van kotstudenten komt uit Oost-vlaanderen / West-vlaanderen.
Minder inzetten op buitenlandse studenten?

Uit de jaarlijkse studenten enquete blijkt dat de nr1 motivatie om op kot te gaan is: 'Genieten van het studentenleven'.
Reistijd en 'late uren les' komen pas veel later op de lijst.

We spreken hier nog steeds over het aanbieden van kwalitatief onderwijs, niet over 'ik ben jong en ik wil me te pletter zuipen'.
Ik heb ook elke dag 2u moeten pendelen naar de hogeschool, daar ga je niet dood van.
Ik vind deze post nu ook wel wat dubbel. Universiteiten zetten hard in op internationalisering, iets dat ook wordt gestimuleerd. Puur praktisch zal het merendeel van het onderzoek aan de universiteiten al niet mogelijk zijn zonder buitenlandse instroom. Lijkt me ook niet echt dat Gent er beter zou voorstaan zonder die universiteit hé.

Vlaanderen/België is dan nog heel klein, hier heb je nog pendelende studenten, in veel grote landen moet zowat elke student een kot hebben waardoor de prijzen van studentensteden een pak hoger liggen dan hier. Ik vraag me dan toch wel af waarom er net hier iets aan gedaan zou moeten worden, en we niet gewoon mogen verwachten dat mensen die de marktprijs niet kunnen betalen dan maar uitwijken. Dat lijkt me op zich logischer dan een of andere selectieregel voor wie op kot mag en/of de universiteit een handicap geven door "minder in te zetten op buitenlandse studenten".

Als we die redenering doortrekken moet in Leuven, Brussel, ... hetzelfde gebeuren. Ook daar zit je met grote studentenaantallen, waarvan vele hooggeschoolden ter plekke willen blijven wonen, waardoor de prijzen serieus omhoog gaan.
 
Ik vraag me dan toch wel af waarom er net hier iets aan gedaan zou moeten worden, en we niet gewoon mogen verwachten dat mensen die de marktprijs niet kunnen betalen dan maar uitwijken. Dat lijkt me op zich logischer dan een of andere selectieregel voor wie op kot mag en/of de universiteit een handicap geven door "minder in te zetten op buitenlandse studenten".

Die tendens is er al. Men ziet een grote instroom van 20-29 jarigen en een grote uitstroom van 30+'ers en gezinnen. De "betaalbare" koop en huurwoningen met 3 slaapkamers of meer worden gewoon ingenomen door studenten.

Waar ligt dan volgens u de grens? Nu al is bijna 1/4 mensen die in Gent rondlopen een student.

Men streeft er juist naar om de gezinnen terug naar steden te krijgen, jij zegt nu, iedereen terug op de buiten gaan wonen omdat studenten huisvesting nodig hebben, terwijl cijfers aantonen dat de meerderheid van kotstudenten perfect kan pendelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik praat natuurlijk ook vanuit mijn eigen ervaring. Hadden toelatingsexamen er geweest, had ik nooit universiteit afgerond. Ja, ik ben 1 keer blijven plakken en had eerst een tik nodig om in gang te schieten.

Bissen kon toen ook gewoon hoor, dus het ene sluit het andere niet uit.
Waarom je nooit de universiteit had afgerond, hadden er toelatingsexamens geweest, die snap ik dat weer wel niet.

Burgie oude stempel hier, dus net na onze proclamatie ben ik een hele week 5 examens gaan doen om toegelaten te worden tot de studie. Ja, dat is een week later dat het verlof begon, maar tegelijk was dat de eerste keer 3 maand verlof, dus dat weekje extra deed er niet echt toe. Het vraagt wat commitment, uiteraard, maar dat is net een attitude die je absoluut wil zien bij studenten (en again, ook dat sluit geen studentikoos leven uit) en het zorgde voor een goede level starting field bij de start van 1st Kan, waar dat vandaag een zootje ongeregeld is, en je dus eerst alle tijd kwijt speelt om dat juist te trekken. Er zaten dus alleen maar voordelen aan. Had je nog tekorten qua niveau, dan had je de mogelijkheid om een voorbereidend jaar te doen, dus ook dat was geen bezwaar.

Dus hoezo, je had nooit de unief afgerond in dat geval?

Zoals mij zijn er nog, en waarschijnlijk meer dan je denkt. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat dat van mij een ander soort apotheker maakt dan diegene die direct snappen dat universiteit iets anders is dan het middelbaar. Sommige studenten hebben meer tijd nodig om zich aan te passen en die onmiddellijk uitsluiten met toelatingsexamens, waar ze direct na het middelbaar toch grandioos op zouden buizen, is net ook een tekortkoming in het systeem. Want wat doen de meeste dan? Andere oorden opzoeken, terwijl ze toch perfect universitair materiaal zouden kunnen zijn.

Daar bestaan dan weer net voorbereidende jaren voor, dus ik zie het probleem niet. Als het alternatief is om iedereen een kasn te geven, en daardoor de eerste semester(s) trager te gaan om iedereen te laten bijbenen, dan ben je overall gezien slechter af.
 
Terug
Bovenaan