Dodentocht voor het eerst in 53 jaar ingekort

Ma enfin, als ge er niet mee akkoord zijt, doe er dan iets aan, maak uw eigen uitdagingen. In plaats van te verwachten dat ge enkel maar moet opdagen aan de vooropgestelde startlijn en vooruit bewegen tot aan de vooropgestelde eindlijn.

Als uw definitie van 'geen pannenkoek zijn' en 'niet flauw zijn' zich beperkt tot meedoen in vooraf voor u georganiseerde evenementen wat betreft fysieke conditie dan vind ik die toch beperkt hoor. Ja, proficiat, ge hebt conditie opgebouwd. Maar ge praat hierboven over uit 'uw comfortzone treden'. Het lijkt me dat lopen en dat soort dodenwandelingen weldegelijk binnen uw comfortzone liggen? Ge hebt een sterke fysieke conditie en doet veel aan sport dus dat is toch helemaal uw comfortzone?
Net zoals die 'de laatste 10km van een snelle marathon die pijn kan verbijten' is voor een getrainde loper niet buiten de comfortzone treden hé. Die uitputting, da's een gevoel dat ge normaal kent, waar ge normaal al 100en keren hebt moeten doorbijten en dat pal in uw comfortzone zou moeten liggen als ge ultra's loopt.

Buiten de bewandelde wegen lopen is 'buiten uw comfortzone treden'. Zoals bijvoorbeeld na de finish van de ingeperkte dodentocht gewoon verdergaan en u niet tegen te laten houden door hun vooropgestelde regels en route, maar uw eigen weg te bewandelen en uw eigen doelen te bereiken. Wilt gij een 100km dodentocht maar die is er niet? Maak ze dan toch gewoon zelf?

Het is misschien bij u zo, maar de laatste 10km van een marathon is echt niet wat ik mijn comfortzone zou noemen. Of al wandelend bijna in slaap vallen op het einde van een 100 mijl race, niet echt mijn comfortzone. Ik begrijp trouwens niet goed hoe jij kan bepalen wat dat voor mij is.

Ik begrijp overigens niet waarom je zegt dat ik er iets aan moet doen en mijn uitdagingen zelf moet maken. Ik heb er zelf meer dan genoeg en heb die noodzaak helemaal niet.

Misschien lees ik u post verkeerd of mis ik iets, maar ik begrijp niet hoe dit op mij van toepassing is.

Ik neem zelf overigens niet deel aan de dodentocht en heb die ambitie ook absoluut niet.

EDIT: De blonde god van de Vlaamse sport journalistiek haalt overigens een aantal valabele punten aan: https://sporza.be/nl/2022/08/10/rub...rs-zullen-cowboys-hun-zin-doen~1660128614797/
 
Laatst bewerkt:
Het is misschien bij u zo, maar de laatste 10km van een marathon is echt niet wat ik mijn comfortzone zou noemen. Of al wandelend bijna in slaap vallen op het einde van een 100 mijl race, niet echt mijn comfortzone. Ik begrijp trouwens niet goed hoe jij kan bepalen wat dat voor mij is.

Ik begrijp overigens niet waarom je zegt dat ik er iets aan moet doen en mijn uitdagingen zelf moet maken. Ik heb er zelf meer dan genoeg en heb die noodzaak helemaal niet.

Misschien lees ik u post verkeerd of mis ik iets, maar ik begrijp niet hoe dit op mij van toepassing is.

Ik neem zelf overigens niet deel aan de dodentocht en heb die ambitie ook absoluut niet.

EDIT: De blonde god van de Vlaamse sport journalistiek haalt overigens een aantal valabele punten aan: https://sporza.be/nl/2022/08/10/rub...rs-zullen-cowboys-hun-zin-doen~1660128614797/

Sorry, moet inderdaad niet die veronderstellingen maken :smile:
 
De organisatie heeft toch niet beslist heeft om de afstand in te korten.. Ze kunnen gewoon niet anders om het van de overheid moet eindigen om 15u

Dan zetten ze je gewoon voor een voldongen feit waarbij je kan kiezen, annuleren of vroeger stoppen
De organisatie beslist dit wel...
Evengoed de optie om de snelle personen de 100 te laten lopen/wandelen en een 2e afstand in te richten (65km) voor de minder snelle personen...
 
Het is misschien bij u zo, maar de laatste 10km van een marathon is echt niet wat ik mijn comfortzone zou noemen. Of al wandelend bijna in slaap vallen op het einde van een 100 mijl race, niet echt mijn comfortzone. Ik begrijp trouwens niet goed hoe jij kan bepalen wat dat voor mij is.

Ik begrijp overigens niet waarom je zegt dat ik er iets aan moet doen en mijn uitdagingen zelf moet maken. Ik heb er zelf meer dan genoeg en heb die noodzaak helemaal niet.

Misschien lees ik u post verkeerd of mis ik iets, maar ik begrijp niet hoe dit op mij van toepassing is.

Ik neem zelf overigens niet deel aan de dodentocht en heb die ambitie ook absoluut niet.

EDIT: De blonde god van de Vlaamse sport journalistiek haalt overigens een aantal valabele punten aan: https://sporza.be/nl/2022/08/10/rub...rs-zullen-cowboys-hun-zin-doen~1660128614797/

Beetje vreemd dat je voorstander bent van mensen uit dergelijke evenementen te weren op basis van je eigen perceptie alsof men daar niet zou thuishoren. Terwijl je hier niet begrijpt hoe anderen voor jou een oordeel kunnen vellen.

Heel je discours komt maar wat egoïstisch over. En dat voor een storm in een glas water als dit.
 
Beetje vreemd dat je voorstander bent van mensen uit dergelijke evenementen te weren op basis van je eigen perceptie alsof men daar niet zou thuishoren. Terwijl je hier niet begrijpt hoe anderen voor jou een oordeel kunnen vellen.

Heel je discours komt maar wat egoïstisch over. En dat voor een storm in een glas water als dit.

13.000 deelnemers zijn getroffen, ik denk dat het wel logisch is dat er zoveel commotie is gezien de grootte van het evenement.

Ik heb er overigens geen enkel probleem dat mensen een oordeel over mij vellen hoor. Ik gaf alleen aan dat de opvatting dat mijn sportieve prestaties zich binnen mijn comfortzone bevinden foutief is. Verder geen enkel probleem met commentaar over mijzelf, laat dat duidelijk zijn.

En nogmaals, ik ben op zich geen fan om mensen te weren van zo’n evenementen, dat heb ik al eerder aangegeven. De toegankelijkheid in België is net een groot pluspunt. Echter, als dat kan helpen om zo’n evenement te laten doorgaan, dan wil ik gerust pistes bekijken om mensen te weren, dat klopt.
 
Op het inkorten van de dodentocht heb ik in het “looptopic” ook al gereageerd, maar ik ga het hier toch nog eens doen.

Ik vind dit een regelrechte aanfluiting en ware schande, als je een dergelijk evenement in augustus organiseert, weet je dat de kans erin zit dat het 30+ graden is.

Ik zie in dit verhaal 2 grote problemen:

- Je hoort/leest redelijk veel dat je mensen tegen zichzelf moet beschermen bij dergelijke omstandigheden. De reden dat je mensen tegen zichzelf moet beschermen is omdat je hier mensen hebt die er eigenlijk niets te zoeken hebben en nooit zouden mogen deelnemen voor hun eigen veiligheid. Een probleem dat veel verder gaat dan de dodentocht en zichtbaar is bij eender welk grootschalig sportevenement. Sta maar eens aan de start van de 10 miles in Antwerpen, daar zie je ook individuen die zichzelf in gevaar brengen door het te lopen. Echter gaat het nog verder, iedereen wil een marathon lopen en steeds minder mensen beseffen wat de impact hiervan is. Dit moet er gewoon uit. Als het niet anders kan, moeten we maar naar Franse toestanden gaan waarbij je een medisch attest moet voorleggen om deel te nemen. Misschien niet goed voor de toegankelijkheid en zeker niet compleet failproof, maar zo filter je er al een deel uit.

- De tendens om af te zien, uw fysieke grenzen te verleggen en het ongemak op te zoeken tot een minimum te beperken. Kortom, we worden gewoon slap en betuttelend behandel. Ik wil hier wel niet 1 orgaan (overheid of andere) met de vinger wijzen, maar ik word hier gewoon misselijk van. We worden gewoon pannenkoeken verdorie. Dit punt lijkt misschien tegenstrijdig met het eerste punt, maar getraind mensen zijn echt wel in staat hun limieten op te zoeken zonder zichzelf in gevaar te brengen. In tegenstelling tot Marcel, 55 jaar, 40kg overgewicht en op een normale avond in zijn zetel vinden met een Duvel, kijkend naar een aflevering van F.C. De Kampioenen. Uiteraard een aflevering die wel nog uitgezonden mag worden.

Om te eindigen wil ik benadrukken dat ik niemand wil aanwijzen als grote schuldige. De organisatie heeft samen gezeten met politie, brandweer, gemeentes, enz. en ik ben ervan overtuigd dat ze een beslissing hebben genomen die voor hen verantwoord lijkt, dat moet zeer lastig zijn.

Neemt niet weg dat ik het een zeer spijtige zaak vind, in de eerste plaats voor de wandelaars/lopers die dit perfect tot een goed einde zouden brengen en ik ken er redelijk wat.

Bovenstaande komt van een meer dan getraind loper met enkele zeer lange afstanden achter de rug, ik weet dus wat het inhoudt om u voor zoiets voor te bereiden.
Je hebt er niets van begrepen. De organisatie beschermt vooral ook zichzelf (en haar vrijwilligers) tegen mogelijke problemen.
Weet je, zo'n organisator heeft misschien wel een geweten, en wil niet wakker liggen achteraf van de gevolgen van zo'n evenement dat hij heeft georganiseerd.

Als er wandelaars zijn die dat perfect kunnen, is er niets dan hen belet die wandeling te maken an sich. Of ze volgend jaar te maken.
Is dat spijtig/jammer voor hen? Ja. Maar een overkomelijk derde orde luxeprobleem imho
 
Je hebt er niets van begrepen. De organisatie beschermt vooral ook zichzelf (en haar vrijwilligers) tegen mogelijke problemen.
Weet je, zo'n organisator heeft misschien wel een geweten, en wil niet wakker liggen achteraf van de gevolgen van zo'n evenement dat hij heeft georganiseerd.

Als er wandelaars zijn die dat perfect kunnen, is er niets dan hen belet die wandeling te maken an sich. Of ze volgend jaar te maken.
Is dat spijtig/jammer voor hen? Ja. Maar een overkomelijk derde orde luxeprobleem imho

Neen, ze willen de deelnemers beschermen wegens het gezondheidsrisico dat de hitte met zich meebrengt voor de wandelaars. Aangezien ze een negatief advies hebben gekregen, begrijp ik heus dat ze in dit geval de beslissing nemen om in te korten. Als er toch iets zou gebeuren, kan iedereen hen met de vinger wijzen dat ze hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen. Zoals ondertussen al 5 x herhaald, ik begrijp hun beslissing e, dat is mijn punt niet.

Ik volg overigens wel de mening van anderen dat het mogelijks nog lastiger is als mensen nadien zelf de 35km extra gaan afleggen omdat je dan nog 0,0 controle hebt. Geen idee hoeveel volk dat zal doen, maar het gaat ook gezellig worden als honderden/duizenden/… dat gaan doen. Uiteraard is de organisatie dan niet meer verantwoordelijk, maar ik houd mijn hart toch vast.

En nu stop ik echt.
 
@Karry98 tof dat je hier toch je stevig onderbouwde mening deelt, ondanks de gemakzuchtige kritiek van sommigen daarop.

Wat mij betreft begrip voor de organisatie als je uit alle hoeken dergelijk "advies" krijgt en je ook op minder vrijwilligers moet terugvallen.
Maar instanties zoals overheid, brandweer, etc. zouden hier toch eens kritisch naar zichzelf en naar de kerntaken van de overheid moeten kijken. Dit soort betutteling hoort hier niet onder te vallen: als het 35°C is en je lichaam kan het niet aan, dan moet je geen 100km gaan lopen. Einde verhaal. Het heet dan ook nog eens de Dodentocht, wat verwacht je dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De organisatie beslist dit wel...
Evengoed de optie om de snelle personen de 100 te laten lopen/wandelen en een 2e afstand in te richten (65km) voor de minder snelle personen...
Maar in hln lees ik dan weer 'wij zaten niet in overleg waar beslissing genomen werd'. Wat is het nu?

Ik snap de frustratie bij de fans wel. Zij moeten inboeten omdat anderen zichzelf overschatten.
Het argument van verantwoordelijkheid nemen vind ik flue. Die ligt in de eerste plaats bij de deelnemers die de risico's en hun eigen kunde moeten kennen en niet bij de organisatoren die er met een infuus moeten langslopen.
Zelfs bij 20°C zullen er hartaanvallen kunnen plaatsvinden. In 2010 stierf er een 59-jarige 300 meter voor de finish. Hoe warm was het die dag?

Met dat argument kan je dus net zo goed stellen of het wel verantwoord is om in het even welke omstandigheden mensen meer dan 40km te laten lopen. Zo kan je door blijven gaan tot het punt dat een dodentocht niet meer tolereerbaar is, enkel nog een pussytocht.

Is een beetje tekenend voor onze tijdsgeest dat politici en organisaties geen verantwoordelijkheid meer 'durven' nemen uit schrik voor vingertjes die achteraf wijzen, als er iets gebeurt.
Zelfs voor de inkorting ervan wil niemand blijkbaar verantwoordelijk zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt er niets van begrepen. De organisatie beschermt vooral ook zichzelf (en haar vrijwilligers) tegen mogelijke problemen.
Weet je, zo'n organisator heeft misschien wel een geweten, en wil niet wakker liggen achteraf van de gevolgen van zo'n evenement dat hij heeft georganiseerd.

Zeer arrogante uitspraak die "je hebt er niets van begrepen"

RECONSTRUCTIE. Organisator Dodentocht: “Wij zaten niet op overleg waar over inkorting beslist werd”


De organisatie zat niet eens bij de uitspraak. Misschien volgende keer toch wat vriendelijker en minder uit de hoogte reageren.
 
Ik kan niet helemaal volgen in het hele verhaal.
De huidige hittegolf valt denk ik behoorlijk mee. De luchtvochtigheid is vrij laag, het warmtegevoel is helemaal anders.
De FOD Volksgezondheid wil preventief op treden...
Het gros van de deelnemers bereidt zich wel degelijk voor om 100km te kunnen wandelen.
Het is de voorbije dagen/weken ook al warm geweest.
Wat met alle festivals die dagen aan een stuk vaak doorgaan in de blakende zon waarbij liters alcohol vloeien?!
Daar zien ze blijkbaar geen graten in...
 
@Karry98 tof dat je hier toch je stevig onderbouwde mening deelt, ondanks de gemakzuchtige kritiek van sommigen daarop.

Wat mij betreft begrip voor de organisatie als je uit alle hoeken dergelijk "advies" krijgt en je ook op minder vrijwilligers moet terugvallen.
Maar instanties zoals overheid, brandweer, etc. zouden hier toch eens kritisch naar zichzelf en naar de kerntaken van de overheid moeten kijken. Dit soort betutteling hoort hier niet onder te vallen: als het 35°C is en je lichaam kan het niet aan, dan moet je geen 100km gaan lopen. Einde verhaal. Het heet dan ook nog eens de Dodentocht, wat verwacht je dan?

Dan ook geen ingebruikname van openbaar terrein, geen ordehandhaving door politie, geen ondersteuning van hulpdiensten meer bij sportwedstrijden en evenementen, en de organisatie / individuele deelnemers 100% zelf laten opdraaien voor medische kosten? Weer het klassieke gevalletje van verwachten dat de overheid voor alles klaar staat, maar o wee als de overheid daar dan eisen tegenoverstelt. Dan is het "betutteling". :sarcastic:
 
Ik kan niet helemaal volgen in het hele verhaal.
De huidige hittegolf valt denk ik behoorlijk mee. De luchtvochtigheid is vrij laag, het warmtegevoel is helemaal anders.
De FOD Volksgezondheid wil preventief op treden...
Het gros van de deelnemers bereidt zich wel degelijk voor om 100km te kunnen wandelen.
Het is de voorbije dagen/weken ook al warm geweest.
Wat met alle festivals die dagen aan een stuk vaak doorgaan in de blakende zon waarbij liters alcohol vloeien?!
Daar zien ze blijkbaar geen graten in...

Dat komt volgens mij omdat de FOD volksgezondheid hier de link legt tussen de fysieke inspanningen en de hitte, waar het aspect van de fysieke inspanning op festivals minder/niet aanwezig is. Wat volgens mij ook een bijkomend probleem kan zijn is dat hier alle wandelaars verspreid zijn. Niet iedereen gaat bij wijze van spreken mooi instorten aan een medische post, maar het kan ook mislopen tussen die posten. Ik neem aan dat ze het dan te lastig vinden om ter plaatse te geraken als er veel problemen zouden zijn.

Bovenstaande is wel giswerk, want ik vind niet meteen een argumentatie terug van het advies.

Niet dat ik het er mee eens ben, maar ik ga ervan uit dat bovenstaande afwegingen zijn gemaakt.
 
Ondertussen al berichten gezien in fb-groepen van mensen die na de wedstrijd zelf nog verder gaan stappen naar een bepaald punt om op 100 km te eindigen. Vragen dan om nog geïnteresseerden en die zijn er.
 
Ondertussen al berichten gezien in fb-groepen van mensen die na de wedstrijd zelf nog verder gaan stappen naar een bepaald punt om op 100 km te eindigen. Vragen dan om nog geïnteresseerden en die zijn er.
Ik geef het geen ongelijk.
Sinds meneer corona is de samenleving veranderd en volgens mij gaan we meer en meer van die "inperkingen" in vrijheid krijgen als er iets of wat risico is om ziekenhuisopname of belasting van die ziekenzorg. Want daar draait het om.
Voor corona was dat nooit geen issue. Toen mocht je zelf nog beslissen wat je aankon of niet :)
 
Ik geef het geen ongelijk.
Sinds meneer corona is de samenleving veranderd en volgens mij gaan we meer en meer van die "inperkingen" in vrijheid krijgen als er iets of wat risico is om ziekenhuisopname of belasting van die ziekenzorg. Want daar draait het om.
Voor corona was dat nooit geen issue. Toen mocht je zelf nog beslissen wat je aankon of niet :)
Volgens mij is dat onzin, alsof er vroeger nooit iets werd afgeschaft. Alsook:
Event krijgt een negatief advies wegens IMO logische redenen, en beslist dan de afstand in te korten in plaats van het compleet af te schaffen.

Als ik dat gewoon vanop een afstand bekijk vraag ik me eigenlijk af of het niet net heel hard "2022" is om daar een hele discussie rond op te hangen over betutteling van bovenaf, terwijl in dat ongedefinieerd verleden toen we nog wild en vrij waren daar misschien minder mensen van zouden wakker gelegen hebben.
Mijn punt is dat ik denk dat als er iets tekenend is voor onze tijdsgeest, het misschien het continue klagen over symbolische betutteling is (terwijl we in onze gouden kooi leven waar we willen "afzien" op een door ons gekozen manier om ik weet niet juist wat te bewijzen).
 
De organisatie beslist dit wel...
Evengoed de optie om de snelle personen de 100 te laten lopen/wandelen en een 2e afstand in te richten (65km) voor de minder snelle personen...
RECONSTRUCTIE. Organisator Dodentocht: “Wij zaten niet op overleg waar over inkorting beslist werd”
 
Zeer arrogante uitspraak die "je hebt er niets van begrepen"

RECONSTRUCTIE. Organisator Dodentocht: “Wij zaten niet op overleg waar over inkorting beslist werd”


De organisatie zat niet eens bij de uitspraak. Misschien volgende keer toch wat vriendelijker en minder uit de hoogte reageren.
Sorry ik lees het HLN niet; in De Standaard stond die info niet.

Uit de hoogte reageren, ik krijg gewoon de kriebels van iedereen die op eender welk moment begin te spreken en te klagen over 'inkrimping van de vrijheden'. De achterliggende reden van deze beslissing is onder meer de mogelijk onvoldoende beschikbaarheid van spoeddiensten (ambulances) indien er veel mensen over hun limiet gaan. Dat er dan dodentocht mensen minder goed geholpen worden, is niet mijn probleem. Maar dat mensen in de wijde omgeving daar hinder van kunnen ondervinden wel.

Ik geef het geen ongelijk.
Sinds meneer corona is de samenleving veranderd en volgens mij gaan we meer en meer van die "inperkingen" in vrijheid krijgen als er iets of wat risico is om ziekenhuisopname of belasting van die ziekenzorg. Want daar draait het om.
Voor corona was dat nooit geen issue. Toen mocht je zelf nog beslissen wat je aankon of niet :)

Tuurlijk, après moi le déluge!
 
Terug
Bovenaan