Maandverband gratis?

Ik heb opgezocht wat mijn favoriete maandverbanden kosten: 69 cent voor een pak.

Waarom maken we de pampers dan niet gratis? Pamperarmoede moet dan toch ook een ding zijn voor mensen met incontinentie én kinderen. Die dingen kosten pas geld.

Imo is gratis pil (of alternatief indien niet mogelijk) voor alle vrouwen een veel nuttiger iets.
 
Keuze is niet altijd met evenveel vrijheid. Als mijn vrouw mij morgen wil verlaten, zou ze een harde noot te kraken hebben ware het niet dat we goed gespaard hebben. Voor mensen die het met wat minder moeten doen kan dat méér dan een harde noot zijn en overtuigend genoeg om zo'n dingen te verdragen.
Goh, ik weet niet. Naar mijn aanvoelen blijven mensen in gewelddadige situaties hangen om veel andere reden: 1) beschermen kinderen 2) niet wegkunnen want dan wordt het erger

Monetair is in een land zoals België vaak één van de laatste redenen, vooral door ons sociaal systeem. Veiligheid is toch één van de meest primaire behoeftes, daarvoor hebben mensen toch veel over lijkt mij... .
 
Ze maken blijkbaar wel de keuze om bij een man te blijven die hen verbiedt om maandverband te kopen.
De kostprijs van maandverband is dan het probleem, maar niet hun relatie.

@KnightOfCydonia
Dat is moeilijk en op den duur frustrerend hé om hier een conservatievere mening te verkondigen. :LOL:

Ik vind mijn mening in deze zeer gematigd, niet zozeer conservatief. Mensen die vinden dat vrouwen in alle omstandigheden hun menstruatieproducten terugbetaald moeten krijgen, zijn degenen met de extreem-linkse mening in mijn ogen.

Zie mijn citaat van Petra De Sutter, als zelfs een Groen politica vindt dat dat een dwaas idee zou zijn... de meeste vrouwen kunnen dat perfect betalen, de BTW-verlaging was wel logisch want het is een basisproduct.

Kwetsbare meisjes zonder zeg in het gezinsbudget zijn nog iets anders...
Als een basisproduct zoals maandverband onbetaalbaar is, dan vind ik een discussie over hoe dat komt, niet onredelijk, zeker niet als de kranten met zéér slechte voorbeeld afkomen.

De cynicus in mij denkt dan vooral: mooie cadeau voor de producenten van maandverband, die zelf de campagnes mee opzetten: https://marieclaire.be/nl/always-lanceert-campagne-tegen-menstruatiearmoede/
Als de overheid dan toch tussenkomst, waarom niet inzetten op de terugbetaling van herbruikbare alternatieven zoals dat cupje?

Daarmee doe je gewoon alsof het ene voorbeeld uit dat HLN artikel representatief is voor die 6% vrouwen die kennelijk deze problematiek kennen. Waarbij je dan nog voorbij gaat aan de complexiteit van misbruik/mishandeling in een relatie.

Ik vind dat ook redelijk frustrerend eerlijk gezegd.
Keuze is niet altijd met evenveel vrijheid. Als mijn vrouw mij morgen wil verlaten, zou ze een harde noot te kraken hebben ware het niet dat we goed gespaard hebben. Voor mensen die het met wat minder moeten doen kan dat méér dan een harde noot zijn en overtuigend genoeg om zo'n dingen te verdragen.

Eén, het zijn niet de critici die hier dit als representatief gekozen hebben, maar HLN die dit als voorbeeld aanhaalde. Als de krant geen beter voorbeeld kon geven als eerste... Maar twee: vrouwen van 25? Daar zou ik inderdaad geen extra euro's uittrekken om een vrouw van 25 wiens man haar geen geld geeft voor maandverband, aan extra maandverband te helpen... eerder euro's om die naar een opvangplaats toe te leiden, weg van haar man.
Misbruik, mishandeling, financiële afhankelijkheid... dat kan gerust allemaal héél complex zijn, maar is het dan werkelijk een goed idee om in zo'n scenario's als overheid die situatie nog verder te gaan faciliteren?
 
Zolang dat dat voor iedereen is en niet gebaseerd op inkomen ofzoiets dan heb ik daar niet echt een probleem mee.

Kan je mss wel nog een handeltje mee doen als je op de grens leeft :p

Je kan natuurlijk ook veel geld besparen op toiletpapier door dat mee te nemen uit openbare toiletten... zeker als je dat gaat uitrekenen op lange periodes, maar desondanks kopen de meeste mensen dat zelf. 🧻
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: math
Dit is toch geen exclusief vrouwelijk probleem? Zelfs mannen kunnen menstrueren.
https://www.transhub.org.au/menstruation
Menstruation, or a period, is a part of many people’s lives. For some trans and gender diverse people, getting their period is a normal and okay part of being in their body, and for others it’s uncomfortable and even an actively distressing experience. Having a period is not a feminine thing, and people of all genders menstruate, including non-binary people, agender people and even plenty of men!

Voor mij moet er gewoon gezorgd worden dat iedereen kan voldoen in zijn basisbehoeften. Dit omvat menstruatie maar uiteraard ook andere zaken zoals voeding, een dak boven hun hoofd en gezondheidszorg. Liever zie ik dan 1 globale tegemoetkoming voor iedereen die iets tekort komt dan genderspecifieke voordelen gaan geven. Het maakt de regelgeving hopeloos complexer en dat is nu iets wat waarin belgie echt wel al koploper in is.
 
Jij vindt dat geen gezonde constructie omdat je mee gaat in een gepolisiteerd debat, met toegegeven een grote symboolwaarde omdat vrouwen wél menstrueren en mannen niet natuurlijk, dus feministen springen erop.
Als je echter stelt dat je een uitkering/hulp bij armoede moet aanpassen in functie van menstruatienoden, dan waarom niet een extra toeslag voor andere noden, zoals mijn voorbeeld grotere mensen die meer eten nodig hebben? Of heel wat andere denkbare uitzonderingetjes?

Ehm... Beetje terzijde, maar zie je de parallel niet met de taal in Roald Dahl? Ik vind het niet gezond omdat ik meega in het gepolitiseerde debat, terwijl jij het er los van wilt zien :D

Nee, maar serieus: Ik zie het er net wél los van. Jij wilt er een vrouwen-versus-mannending van maken. Ik denk dat als mannen menstrueerden, het misschien al wel gratis zou zijn :D Maar ik denk vooral dat het mij niet gaat om vrouwen iets terugbetalen, of mannen. Of zien dat mannen evenveel krijgen als vrouwen. Wat al jouw laatste posts wel inhouden. Voor mij is het wel degelijk: helpen waar nodig, om duidelijke redenen. En of dat nu bij vrouwen of bij mannen is, dat kan me werkelijk nìks schelen. Hoezo ga ik dan "mee in het gepolitiseerde debat?" Jij bent degene die begint over drukkingsgroepen, minderheidsgroep X wel en groep Y niet...

Ze maken blijkbaar wel de keuze om bij een man te blijven die hen verbiedt om maandverband te kopen.
De kostprijs van maandverband is dan het probleem, maar niet hun partner.

@KnightOfCydonia
Dat is moeilijk en op den duur frustrerend hé om hier een conservatievere mening te verkondigen. :LOL:
Allee, na deze keuze om arm te zijn, door de foute dingen te kopen. Nu de keuze om mishandeld te worden ook nog eens.
Ik denk niet dat het zozeer de conservatievere mening is die hier veel wind vangt, eerlijk gezegd.

De uitstekende post van @Aprella wordt wel bijna genegeerd. De nuancering in de openingspost ook. Ja, één tampon kost niet veel. Is het zo moeilijk om aan te nemen dat de verschillende studies die aangeven dat menstruatiearmoede bestaat, ook daadwerkelijk kloppen? Je zou nog kunnen zeggen dat het gezond is dat je kritisch bent. Maar als de cijfers er zijn die aanwijzen dat het bestaat, dan is dat ontkennen ten voordele van een buikgevoel niet meer kritisch zijn, hè. Dat is het omgekeerde.

En als die mensturatiearmoede bestaat, moeten we dan eerst alle andere dingen aanpakken voor we maandverband gratis mogen maken? De pil is al langsgekomen, meer eten is al langsgekomen. Prima! Ik zou zeggen: stemmen op de partij die graag de armoedegrens omhoog wil halen en hulp aan armen wil verhogen. Maar tot die tijd mag je toch ook nog voorstander zijn van gratis maandverband, zeker?
 
Dit is toch geen exclusief vrouwelijk probleem? Zelfs mannen kunnen menstrueren.
https://www.transhub.org.au/menstruation


Voor mij moet er gewoon gezorgd worden dat iedereen kan voldoen in zijn basisbehoeften. Dit omvat menstruatie maar uiteraard ook andere zaken zoals voeding, een dak boven hun hoofd en gezondheidszorg. Liever zie ik dan 1 globale tegemoetkoming voor iedereen die iets tekort komt dan genderspecifieke voordelen gaan geven. Het maakt de regelgeving hopeloos complexer en dat is nu iets wat waarin belgie echt wel al koploper in is.
Hoe wordt de regelgeving complexer als je zegt dat gemeentes en scholen ze moeten voorzien?
 
Eén, het zijn niet de critici die hier dit als representatief gekozen hebben, maar HLN die dit als voorbeeld aanhaalde. Als de krant geen beter voorbeeld kon geven als eerste... Maar twee: vrouwen van 25? Daar zou ik inderdaad geen extra euro's uittrekken om een vrouw van 25 wiens man haar geen geld geeft voor maandverband, aan extra maandverband te helpen... eerder euro's om die naar een opvangplaats toe te leiden, weg van haar man.
Misbruik, mishandeling, financiële afhankelijkheid... dat kan gerust allemaal héél complex zijn, maar is het dan werkelijk een goed idee om in zo'n scenario's als overheid die situatie nog verder te gaan faciliteren?
Iedereen weet dat HLN een strontgazet is. Maar hoe dat een post verantwoordt die neerkomt op "ze moeten gewoon bij de man weggaan die het hen verbiedt", wanneer dat zelfs in het HLN-artikel een voorbeeld is waarna men over 6% van de vrouwen spreekt, nee, ik zie het niet. Overigens is de beginpost ook uitgebreid en gaat het niet enkel over die ene persoon, dan vind ik het helemaal nogal gemakkelijk. En dat heeft IMO niets met "conservatieve mening" te maken.

Men zou zelfs kunnen denken dat zo'n krant net de controverse nastreeft.

Overigens vind ik het wel nogal een onlogische sprong om te zeggen dat een ingreep in de kost van maandverband (prijs aanpassen of geld toesteken) situaties zoals misbruik (in een relatie) of financiële afhankelijkheid faciliteert. Het is toch een ongelooflijk vals dilemma dat je hier poneert: gratis maandverband of steun om de man te verlaten?
 
Laatst bewerkt:
Van waar komt die 6% eigenlijk? Als ik google achter menstruatiearmoede + studies + Belgie/Vlaanderen vind ik enkel verwijzigingen naar de studie van Caritas uit 2019/2020, en daarin is sprake van 12% maar is dat gebaseerd op een online onderzoek waarbij meer dan 50% van de respondenten jonger dan 18 jaar was (meer dan 5% was zelfs maar 12 jaar). En de vraag was "of ze ooit wel eens geen geld hebben gehad om maandverband te kopen". Dat is toch een heel vage en ruime vraagstelling om van gestructureerde menstruatiearmoede te spreken, en dat nog eens naar gans de vrouwelijke bevolking te extrapoleren.

Maar goed, gratis maandverband op secundaire scholen is definitief geen overbodige luxe en mag er eigenlijk zo snel mogelijk komen.
 
Ik heb opgezocht wat mijn favoriete maandverbanden kosten: 69 cent voor een pak.

Waarom maken we de pampers dan niet gratis? Pamperarmoede moet dan toch ook een ding zijn voor mensen met incontinentie én kinderen. Die dingen kosten pas geld.

Imo is gratis pil (of alternatief indien niet mogelijk) voor alle vrouwen een veel nuttiger iets.
(Er is iets zoals de pamperbank waar men maar 1eur betaald voor 25 luiers)
 
Ehm... Beetje terzijde, maar zie je de parallel niet met de taal in Roald Dahl? Ik vindt het niet gezond omdat ik meega in het gepolitiseerde debat, terwijl jij het er los van wilt zien :D

Nee, maar serieus: Ik zie het er net wél los van. Jij wilt er een vrouwen-versus-mannending van maken. Ik denk dat als mannen menstrueerden, het misschien al wel gratis zou zijn :D Maar ik denk vooral dat het mij niet gaat om vrouwen iets terugbetalen, of mannen. Of zien dat mannen evenveel krijgen als vrouwen. Wat al jouw laatste posts wel inhouden. Voor mij is het wel degelijk: helpen waar nodig, om duidelijke redenen. En of dat nu bij vrouwen of bij mannen is, dat kan me werkelijk nìks schelen. Hoezo ga ik dan "mee in het gepolitiseerde debat?" Jij bent degene die begint over drukkingsgroepen, minderheidsgroep X wel en groep Y niet...

Ik vind een parallel vergezocht in dit verhaal.
Ik wil er nogmaals géén vrouwen versus mannen ding van maken, ik gaf een "mannelijk" tegenvoorbeeld van hoe we niet elke basisbehoefte van volwassen mensen gericht kunnen gaan afdekken. Als je een loon of uitkering hebt, heb je de capaciteiten en/of middelen om zelf in je basisproducten te voorzien. Waar vrouwen zonder twijfel meer kosten hebben aan menstruatieproducten, hebben ook mannen hun eigen (meer)kosten, en zijn er nog een hele boel andere basisproducten voor beide geslachten die we niet gratis uitdelen.

Zoals ik al zei: zelfs de meest "conservatieve" stemmen hier hebben er géén probleem mee dat die producten gratis worden uitgedeeld in scholen of voor mijn part voedselbanken. Voor het overige wens ik elke volwassen vrouw vooral een mooi loon toe en zeggenschap over haar eigen budget, zodat ze naar eigen keuze menstruatieproducten kan kopen die ze nodig heeft, en als ze van een uitkering afhankelijk is, dat die uitkering hoog genoeg is.

Menstruatiearmoede als een afzonderlijk probleem behandelen is doen alsof het tekort aan menstruatieproducten een probleem op zich is, maar aangezien dit over een basisproduct is, is dit gewoon armoede. Als menstruatieproducten iets zéér duur waren, zoals pakweg gezinnen die geen laptop kunnen betalen voor hun kinderen, dan kon ik me er nog in vinden dat dit een "unieker" probleem is.

Allee, na deze keuze om arm te zijn, door de foute dingen te kopen. Nu de keuze om mishandeld te worden ook nog eens.
Ik denk niet dat het zozeer de conservatievere mening is die hier veel wind vangt, eerlijk gezegd.

Dat is toch écht de zaken moedwillig verdraaien... die vrouw in dat voorbeeld van HLN kiest er idd wellicht niet voor om mishandeld te worden.
Maar wat is de beste oplossing: haar daar zo snel mogelijk wegkrijgen of haar van gratis maandverband voorzien? Ah, dan hebben we de menstruatiearmoede alvast opgelost.

De uitstekende post van @Aprella wordt wel bijna genegeerd. De nuancering in de openingspost ook. Ja, één tampon kost niet veel. Is het zo moeilijk om aan te nemen dat de verschillende studies die aangeven dat menstruatiearmoede bestaat, ook daadwerkelijk kloppen? Je zou nog kunnen zeggen dat het gezond is dat je kritisch bent. Maar als de cijfers er zijn die aanwijzen dat het bestaat, dan is dat ontkennen ten voordele van een buikgevoel niet meer kritisch zijn, hè. Dat is het omgekeerde.

En als die mensturatiearmoede bestaat, moeten we dan eerst alle andere dingen aanpakken voor we maandverband gratis mogen maken? De pil is al langsgekomen, meer eten is al langsgekomen. Prima! Ik zou zeggen: stemmen op de partij die graag de armoedegrens omhoog wil halen en hulp aan armen wil verhogen. Maar tot die tijd mag je toch ook nog voorstander zijn van gratis maandverband, zeker?

Je mag gerust voorstander zijn van doekjes tegen het bloeden (pun intended), maar buiten voor scholen en jonge meisjes/vrouwen en eventueel voedselbanken/OCMW's voor vrouwen in grote armoede, zou ik echt geen gratis maandverband gaan uitdelen.
Dan wens ik zoals ik zei: elke vrouw vooral een deftig basisinkomen toe om hun basisbehoeften te dekken, niet meer of minder dan een man die hetzelfde werk doet.

Overigens die studies en cijfers, ik zou daar graag eens de bron van zien... tot dusver vind ik vooral online enquêtes terug...

Van waar komt die 6% eigenlijk? Als ik google achter menstruatiearmoede + studies + Belgie/Vlaanderen vind ik enkel verwijzigingen naar de studie van Caritas uit 2019/2020, en daarin is sprake van 12% maar is dat gebaseerd op een online onderzoek waarbij meer dan 50% van de respondenten jonger dan 18 jaar was (meer dan 5% was zelfs maar 12 jaar). En de vraag was "of ze ooit wel eens geen geld hebben gehad om maandverband te kopen". Dat is toch een heel vage en ruime vraagstelling om van gestructureerde menstruatiearmoede te spreken, en dat nog eens naar gans de vrouwelijke bevolking te extrapoleren.

Maar goed, gratis maandverband op secundaire scholen is definitief geen overbodige luxe en mag er eigenlijk zo snel mogelijk komen.

Die 6% lijkt alvast van Always te komen... maandverbandproducent zou graag meer maandverband verkopen, liefst nog gesponsord door de overheid... geheel onbaatzuchtig natuurlijk.
In een nieuw onderzoek in opdracht van Always werd menstruatiearmoede nog eens onder de loep genomen, deze keer bij een groep vrouwen tussen de 12 en 49 jaar. In deze groep ligt het percentage vrouwen dat het financieel moeilijk heeft om menstruatieproducten te kopen op 6 procent.

Wat daarom niet betekent dat er niets reëel is aan dit probleem natuurlijk. Maar ik vraag me dan toch af waarom de overheid niet zou inzetten op herbruikbare alternatieven, ook omwille van het ecologische aspect. En belangrijkste van alles: ik mis volkomen het deel van het verhaal waarin menstruatiearmoede verschilt van gewone armoede: iemand die geen maanverband kan
 
Terug
Bovenaan