Zwijggeld van Vooruit in MeToo-zaak en onrechtmatig ontslag

Mr.Fingers

Well-known member


Een nieuwe week, een nieuwe shitshow.

Edit Crew: Openingspost uitgebreid met een ander artikel, gezien de rol van HLN in het hele gedoe. Het Nieuwsblad is ook degene met de eerstehandse bronnen, maar voorlopig wordt nog niets bevestigd.



De vrouw werd tijdens haar periode bij Vooruit het slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag. Ze werd aangerand door een rechtstreekse collega. En op de koop toe werd ze door Rousseau ontslagen. Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen wilde eigenlijk naar de rechtbank trekken, maar Vooruit verkrampte en bood het slachtoffer een aanzienlijke som zwijggeld.

Het Nieuwsblad verslaat dat Vooruit -met medeweten van Rousseau- zwijggeld heeft betaald aan een medewerkster, nadat die een MeToo-zaak had gemeld aan de partijtop. Op de dag van de publieke excuses in het café zou dat zwijggeld dus zijn betaald.

Volgens de krant vooral omdat de medewerkster dus ook ontslagen is, terwijl er bij zulke zaken een ontslagverbod geld. Ook volgens de krant ging het om verschillende voorvallen, eerst woordelijk, dan handtastelijkheden, dan een niet-seksueel grensoverschrijdend gedrag. En later trekt ze nog eens aan de alarmbel.

Een paar van de pijnlijkste citaten voor Rousseau zijn volgens die krant wel: "Je moet twee dingen doen, een klacht indienen en iets tekenen dat je gaat zwijgen. Ik wil over vijf jaar niet lezen dat Conner Rousseau een #MeToo-schandaal onder de mat heeft geveegd.”

en

"De slachtoffers moeten het melden, anders kunnen wij het niet weten”, zei hij. “En aan de daders… doe nekeer een beetje tof tegen elkaar.”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit moet toch wel het schandaal te veel zijn. De afhandeling van de klachten zelf konden ongetwijfeld een pak beter, als het klopt wat er in de kranten staat. Maar haar ook ontslaan terwijl dat verboden is, en zwijggeld aanbieden, dat gaat toch wel echt keihard tegen heel veel ethiek in. Ik snap het wel, als het slachtoffer een klacht indient, is het allemaal duidelijker. Maar als dat niet gebeurt, pak je je verantwoordelijkheid als chef.

Het gaat over minstens mei 2021 tot februari 2022, de verbale grensoverschrijdende zaken zijn van daarvoor nog. Zijn daden in de ogen van dat slachtoffer zijn: Bij de eerste melding vragen of ze wel echt duidelijk nee heeft gezegd, zeggen dat als ze klacht indient ze ook een zwijgplicht moet tekenen, zeggen dat ze "als ze geen klacht indient, ze er maandag maar gewoon weer een lap moet op geven" en als een onafhankelijk orgaan klacht wil indienen, komt met zwijggeld.

Dit is verjonging. Dit is vernieuwing. Dit is de jonge lichting die het anders ging aanpakken en wél zogenaamd wakker is voor de problemen die anderen dan zijzelf meemaken: vrouwen, minderheidsgroepen zoals de Roma...
 
Dit is verjonging. Dit is vernieuwing. Dit is de jonge lichting die het anders ging aanpakken en wél zogenaamd wakker is voor de problemen die anderen dan zijzelf meemaken: vrouwen, minderheidsgroepen zoals de Roma...
Blijkt dat het met Rousseau ook een old boys network is, alleen met een beetje sociale media saus erbovenop zodat het er wat hipper uitziet. Ik verschiet er allang niet meer van. Het is in elke partij dezelfde zever hoor.

Bij elk schandaal waarbij een vent denkt ongevraagd aan een vrouw te mogen zitten en daarmee weg te komen moet ik toch altijd een beetje kotsen. En telkens dat wordt toegedekt nog een beetje meer. Triestige figuren, zowel de handtastelijke als die die het potje gesloten willen houden.
 
Het gaat al een half jaar onafgebroken over Vooruit of Conner. Allemaal wel legit schandalen maar ik heb toch wel sterk de indruk dat hier meer aan de hand is. Allemaal te toevallig en te gecoördineerd naar de aanloop van de verkiezingen. Begint op Amerikaanse toestanden te lijken. Achja geen compassie mee, voor de modder om te gooien hebben ze zelf gezorgd.
 
Eens benieuwd of de dader nog werkzaam is bij Vooruit? Is daar iets over geweten?
Uit https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231029_97655515

Bij Vooruit komt de boodschap aan. Luttele dagen nadat het rapport binnenvalt, op 4 mei 2022, krijgt de man achter het seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn ontslag.
Op 19 september wordt de vrouw binnengeroepen bij Van Holen en ontslagen.
Op 13 september 2023 wordt de dading ondertekend.
 
Benieuwd hoe de vork in de spreekwoordelijke steel zit - berichtgeving vanuit de media en Vooruit is onvolledig. Eerste reactie van Vooruit lijkt alvast ruimte te laten voor interpretatie - persoonlijk ben ik alvast verbijsterd.
 
Gewoon rustig blijven.

Persoon A heeft een opeenvolging van negatieve reviews.
Persoon B voert het grensoverschrijdend gedrag uit.
Persoon B wordt ontslagen
Persoon A wordt ontslagen na persoon B

Er is niet geweten ofdat die dading er is gekomen tgv... hoe ziet dit er wel niet uit (storm rond Connor) of mogelijks is er wel iets fout gebeurd in die negatieve reviews (dat persoon B die voor een stuk uitvoerde).

Voor de rest zijn we met mensen bezig. Een partij zit vol mensen. Mensen zijn niet perfect. Misschien moeten we ons dat ook eindelijk eens realiseren.
 
Het gaat al een half jaar onafgebroken over Vooruit of Conner. Allemaal wel legit schandalen maar ik heb toch wel sterk de indruk dat hier meer aan de hand is. Allemaal te toevallig en te gecoördineerd naar de aanloop van de verkiezingen. Begint op Amerikaanse toestanden te lijken. Achja geen compassie mee, voor de modder om te gooien hebben ze zelf gezorgd.
Dit dus..laten we eerlijk zijn..alle partijen krijgen het momenteel (laatste maanden) hard te verduren op NVA en VB na.. iets te toevallig natuurlijk.
Anderzijds wel goed dat zo'n dingen naar buiten komen.
Maar ge riekt van mijlenver dat het is om de verkiezingsuitslag/de opinie te beinvloeden.

Laten we eerlijk zijn..met de huidige shitshow, wie wil er nog op vld, Vooruit of CDV stemmen? Echt benieuwd naar de nieuwe peiling. Zou me nu helemaal niet verwonderen dat VB en NVA meer dan 50% halen. En benieuwd hoe dit zich in realiteit zal vertalen qua regeringsvorming..
 
Dit dus..laten we eerlijk zijn..alle partijen krijgen het momenteel (laatste maanden) hard te verduren op NVA en VB na.. iets te toevallig natuurlijk.
Anderzijds wel goed dat zo'n dingen naar buiten komen.
Maar ge riekt van mijlenver dat het is om de verkiezingsuitslag/de opinie te beinvloeden.

Laten we eerlijk zijn..met de huidige shitshow, wie wil er nog op vld, Vooruit of CDV stemmen? Echt benieuwd naar de nieuwe peiling. Zou me nu helemaal niet verwonderen dat VB en NVA meer dan 50% halen. En benieuwd hoe dit zich in realiteit zal vertalen qua regeringsvorming..

De suggestie dat deze hetze één of ander rechts-nationalistisch complot is van de media (want die zijn wel heel rechts, ja) is echt van de pot gerukt. Misschien is de reden dat Vooruit en VLD het hard te verduren krijgen gewoon dat er daar ook effectief veel schandelen naar de oppervlakte komen?
 
Dit dus..laten we eerlijk zijn..alle partijen krijgen het momenteel (laatste maanden) hard te verduren op NVA en VB na.. iets te toevallig natuurlijk.
Anderzijds wel goed dat zo'n dingen naar buiten komen.
Maar ge riekt van mijlenver dat het is om de verkiezingsuitslag/de opinie te beinvloeden.

Laten we eerlijk zijn..met de huidige shitshow, wie wil er nog op vld, Vooruit of CDV stemmen? Echt benieuwd naar de nieuwe peiling. Zou me nu helemaal niet verwonderen dat VB en NVA meer dan 50% halen. En benieuwd hoe dit zich in realiteit zal vertalen qua regeringsvorming..
Als NVA en VB samen >50% halen zie ik NVA nog altijd niet samen met hen gaan.

Waarom zouden ze ? De andere partijen laten duidelijk weten dat ze een regering met VB nooit maar dan ook nooit zullen doen.
Driverseat much?
 
De suggestie dat deze hetze één of ander rechts-nationalistisch complot is van de media (want die zijn wel heel rechts, ja) is echt van de pot gerukt. Misschien is de reden dat Vooruit en VLD het hard te verduren krijgen gewoon dat er er daar veel redenen voor zijn?
Ja kweet het zo ni. Als ge weet dat rechts aan het oprukken is, doet ge er toch alles aan om uw werk zo goed mogelijk te doen. En uw partij zo clean mogelijk te houden? Dus als er grensoverschrijdend gedrag is, gaat ge toch ni het slachtoffer geld aanbieden om te zwijgen? Das best fucked anno 2023
 
Ja kweet het zo ni. Als ge weet dat rechts aan het oprukken is, doet ge er toch alles aan om uw werk zo goed mogelijk te doen. En uw partij zo clean mogelijk te houden? Dus als er grensoverschrijdend gedrag is, gaat ge toch ni het slachtoffer geld aanbieden om te zwijgen? Das best fucked anno 2023
Ik zie echt niet in waarom je die geen geld zou aanbieden om te zwijgen tot na de verkiezingen.

Politiek is PR.

De betere strategie was geweest om die persoon nog aan te houden tot na de verkiezingen. En daarna te ontslaan wegens negatieve evaluaties. Maar dan nog, zou het niet mogen uitmaken.
Echter door de heisa die er nu is, bevestigt het gewoon dat dit het beste was wat ze hadden kunnen doen om de omstandigheden te recupereren en dat iedereen vooroordelen heeft.

vb vooroordeel : grensoverschrijdend gedrag, dus ze zal wel ontslaan zijn wegens dat grensoverschrijdend gedrag. De mogelijkheid dat ze ontslagen is wegens slechte evaluaties. Neen dat bestaat niet. #metoo het moet wel grensoverschrijdend gedrag zijn en bescherming van de oude witte mannen partij.
 
Gewoon rustig blijven.

Persoon A heeft een opeenvolging van negatieve reviews.
Persoon B voert het grensoverschrijdend gedrag uit.
Persoon B wordt ontslagen
Persoon A wordt ontslagen na persoon B

Er is niet geweten ofdat die dading er is gekomen tgv... hoe ziet dit er wel niet uit (storm rond Connor) of mogelijks is er wel iets fout gebeurd in die negatieve reviews (dat persoon B die voor een stuk uitvoerde).

Voor de rest zijn we met mensen bezig. Een partij zit vol mensen. Mensen zijn niet perfect. Misschien moeten we ons dat ook eindelijk eens realiseren.
De Welzijnswet voorziet een ontslagbescherming voor persoon B zodra ze een aangifte van het grensoverschrijdend gedrag doet. En daarna is ze ontslagen.

Goed, dat zijn feitelijkheden, en dat is waarschijnlijk de crux van het probleem hier. Maar daarnaast zo koeltjes doen over vragen aan een slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag "of ze wel echt nee heeft gezegd", niks doen om dat verder tegen te gaan, het slachtoffer herhaaldelijk in de kou laten staan en zelfs beginnen over de politieke implicaties voor de partij als ze daar ooit iets van zou zeggen? Dat neigt al naar intimidatie. Ik ga er nog altijd vanuit die intimidatie dan onbewust en onbedoeld zou zijn van Rousseau, maar dan blijft het wel dat hij als voorzitter daar héél veel beter op had kunnen reageren.

Dan de daders aanpakken door te zeggen "doe eens tof tegen elkaar"?? Dan zou ik ook uit mijn vel springen. Van minimaliseren gesproken... Uiteraard mee eens dat slachtoffers klachten moeten indienen. Maar zelfs "gewoon mensen die niet perfect zijn" moeten de drempel zo laag mogelijk maken, niet nog eventjes gaan ophogen, als er in hun bedrijfje grensoverschrijdend gedrag gebeurt. De Kerk nagelen ze terecht aan het kruis daarvoor.

Dit dus..laten we eerlijk zijn..alle partijen krijgen het momenteel (laatste maanden) hard te verduren op NVA en VB na.. iets te toevallig natuurlijk.
Anderzijds wel goed dat zo'n dingen naar buiten komen.
Maar ge riekt van mijlenver dat het is om de verkiezingsuitslag/de opinie te beinvloeden.

Laten we eerlijk zijn..met de huidige shitshow, wie wil er nog op vld, Vooruit of CDV stemmen? Echt benieuwd naar de nieuwe peiling. Zou me nu helemaal niet verwonderen dat VB en NVA meer dan 50% halen. En benieuwd hoe dit zich in realiteit zal vertalen qua regeringsvorming..
Over de politieke kant kan ik niet zo cynisch zijn als jij duidelijk en @MisterV . Mij verrast dit wel heel erg. Ik vind het zelfs schokkend. Ik zou het maar erg vinden als ik hiervoor de schouders ga ophalen, en denken "ach ja, de politiek en hun spelletjes".

Dit gaat voor mij maar om één ding: Rousseau en zijn daden als voorzitter. En politiek gezien misschien om nog iets anders: Vooruit en hun houding tov grensoverschrijdend gedrag en tov hun voorzitter. Voor de rest? Wat maakt het uit vanwaar dit nieuws komt, wie het ontdekt heeft? Het was nu Het Nieuwsblad, en niet DPG (waarvan je op z'n minst kon twijfelen aan hun intenties). Wat maakt het uit of het van andere partijen komt die dit lekken voor de verkiezingen?

Dat zou kunnen. En het zou ook kunnen dat dat van Van Quickenborne iets sneller naar buiten is gekomen dan normaal. Dat daar meer achter zit. En zeker bij zaken waar er niks van waar blijkt, zoals dat hele gedoe met die verschillende aanklachten tegen Rousseau. Maar dit is anders, dit zijn feiten. En er is één waterdichte manier om nooit in opspraak te komen voor het in doofpotten stoppen van MeToo-gedrag, hè. Geen MeToo-gedrag in doofpotten stekken. Klaar. Eén manier die nooit faalt om niet in het nieuws te komen wegens liegen in de Kamer. Niet liegen in de Kamer. Ik vind dat redelijk gemakkelijk.
 
Het gaat al een half jaar onafgebroken over Vooruit of Conner. Allemaal wel legit schandalen maar ik heb toch wel sterk de indruk dat hier meer aan de hand is. Allemaal te toevallig en te gecoördineerd naar de aanloop van de verkiezingen. Begint op Amerikaanse toestanden te lijken. Achja geen compassie mee, voor de modder om te gooien hebben ze zelf gezorgd.

Dat dit één of ander rechts complot zou zijn, is ook wel ver gezocht.
Vooruit, Conner en bij uitbreiding andere partijen zoals O-VLD of Groen doen het simpelweg zichzelf aan. Als ze zich niet bezondigen aan dergelijke toestanden, dan zal er ook niemand zijn die hen daarop kan pakken.
 
Binnenkort mag de partij haar naam veranderen naar Onderuit. Het is allemaal vaag natuurlijk: langs de ene kant is er correct gereageerd door het te onderzoeken en de dader ook te ontslaan, langs de andere kant klinkt het verhaal wel verdacht. Verdacht is echter nog niet schuldig en het zou best kunnen dat de vrouw bijv. na de zaak dacht te kunnen genieten van de bescherming en daardoor er de kantjes afliep wat tot haar ontslag leidde en nu de waarheid verdraait uit wraak. (ik zeg hier maar een mogelijkheid, niet dat ik dit zelf aanneem als een waarheid.) Hopelijk komt er duidelijkheid, maar het is wel een verhaal dat ze kunnen missen als kiespijn

edit:
De partij Vooruit heeft een extra ontslagvergoeding afgesproken met een ex-medewerkster, met de voorwaarde dat ze zou zwijgen over een geval van seksueel grensoverschrijdend gedrag door een collega. Dat schrijft Het Nieuwsblad en wordt bevestigd aan onze redactie. Die extra ontslagvergoeding zou in twee delen betaald worden. Het eerste deel zou de vrouw al ontvangen hebben, maar het tweede deel zou ze ten laatste in augustus volgend jaar krijgen, dus pas na de verkiezingen. Tenminste, als ze zich zou houden aan de voorwaarden in de overeenkomst, die stellen dat ze moet zwijgen over wat ze heeft meegemaakt.
dat stuk van 'je krijgt de rest van het geld na de verkiezingen' gaat niet helpen bij de 'geur' van deze zaak natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
DPG Media lijkt mij nu iets fanatiek bezig te zijn doordat hun derdenverzet tegen het publicatieverbod werd afgewezen.

Moet daarom niet perse een rechtse afrekening zijn, kan ook gewoon vanuit DPG Media zelf komen.

Edit ook dit:
Artikel over het betalen van zwijggeld is leesbaar voor iedereen
Artikel over nuance is enkel voor abonneehouders
En dit vind ik dan helemaal fout. Zoals ik in de openingspost heb aangeduid, was de rol van DPG bij het naar buiten brengen van die -later- valse aanklachten/aangiftes misschien twijfelachtig. En was het redelijk duidelijk dat daar naar één persoon werd gekeken.

Maar dit komt van Het Nieuwsblad, niet van DPG. De VRT heeft het op de website staan. De Standaard heeft het gepubliceerd. Dat staat helemaal los van DPG en HLN, hè. Elk van die kranten heeft de kop met een alinea leesbaar, de rest en de nuance voor abboneehouders. Dat is omdat journalistiek geld kost.
 
Zoals ik in de openingspost heb aangeduid, was de rol van DPG bij het naar buiten brengen van die -later- valse aanklachten/aangiftes misschien twijfelachtig.
En waarmee elke objectiviteit van het forum, in de openingspost en de rol van moderatie, te niet wordt gedaan door te gaan stellen dat DPG 'een twijfelachtige rol heeft'. Misschien direct gewoon de term 'laster' in de mond leggen?
 
En waarmee elke objectiviteit van het forum, in de openingspost en de rol van moderatie, te niet wordt gedaan door te gaan stellen dat DPG 'een twijfelachtige rol heeft'. Misschien direct gewoon de term 'laster' in de mond leggen?
Het is net om de objectiviteit dat dat er zo staat. In wiens mond moet dat gelegd worden? Het is geen laster, dus gaan we het zo ook (nog) niet noemen. De rol van de journalist van DPG kan hier ook gewoon verklaard worden op een ethische manier, zoals ik hiervoor ook al herhaaldelijk zelf heb aangehaald (een journalist die een docu maakt en daarbij dingen hoort die niet kunnen, mag dat zeker gewoon doorgeven, vooral bij minderjarigen). Maar er mogen ook vragen bij gesteld worden.

Beetje een overtrokken post dit, maar je mag altijd in pm uitleggen waarom je dat vindt. Want met het onderwerp heeft het weinig te maken.
 
Terug
Bovenaan