Dodentocht voor het eerst in 53 jaar ingekort

Ge kunt op uzelf nog altijd 35km verder lopen als ge de finish hebt behaalt hé, niemand die u tegenhoudt.
Ge kunt op uzelf nog altijd stoppen als je ge 65km gewandeld hebt hé, niemand die u verplicht door te wandelen.

Kunt zelfs op FB een "Dodentocht+" organiseren en een routeke van 35km plannen en delen voor iedereen die bereid is om de originele 100km te doen, dan kunt ge het zelfs in groep doen.
Ik denk niet dat de deelnemers ervan uitgingen dat de organisatie vlak voor de start het parcours ineens drastisch ging inkorten, anders was dat inderdaad een optie geweest.
Ik ga in het najaar een marathon meelopen, ik hoop alleszins niet dat er dan één of ander bezorgd regelnicht het die dag te koud of te nat vindt en de marathon inkort naar 25 km.
 
We zitten nu wel al langer met een aanhoudende droogte waardoor de mensen meer gedehydrateerd zijn dan andere jaren.
Mijn waarden worden wekelijks voor elke training bij de personal trainer gemeten, mijn vocht staat de laatste weken gevoelig lager, ook al drink ik een hele dag door water.
Een vriendin is air hostess, ze vertelde mij van de week dat er de laatste weken praktisch elke vlucht enkele flauwvallen omdat ze volledig gedehydrateerd zijn. Vlak voor de vlucht gaan sommigen bewust minder drinken uit schrik op het vliegtuig naar het toilet te moeten. De droogte houdt aan en dat heeft een ander effect op ons lichaam dan eens enkele warme dagen.
Kan mij inbeelden dat er misschien sommige tijdens de tocht ook minder gaan drinken om niet continu naar het toilet te moeten lopen.
Ik drink nu tijdens een uurtje fitness training 2 drinkbussen van 1 liter leeg, met gevolg dat ik elke 20 min naar toilet moet lopen :p. Dat wil je tijdens zo'n wandeling niet..
 
Ge kunt op uzelf nog altijd stoppen als je ge 65km gewandeld hebt hé, niemand die u verplicht door te wandelen.

Ge kunt op uzelf nog altijd doorlopen als je de 65km gewandeld hebt hé, niemand die u verplicht om te stoppen met wandelen.


Onnodig overlijdens/gezondheidsproblemen riskeren is niet verantwoord vanuit het standpunt van de regering/organisatie.
 
Onnodig overlijdens/gezondheidsproblemen riskeren is niet verantwoord vanuit het standpunt van de regering/organisatie.
Je weet op voorhand waar je aan begint als je je inschrijft voor een wandeltoch van 100km in een warme augustusmaand, ik heb daar echt geen oppas voor nodig. In andere landen hebben ze evengoed zware sportevents of verre wandeltochten, daar wordt het evenmin zonder boe of ba geannuleerd (of drastisch ingekort).
 
Ge kunt op uzelf nog altijd doorlopen als je de 65km gewandeld hebt hé, niemand die u verplicht om te stoppen met wandelen.

Onnodig overlijdens/gezondheidsproblemen riskeren is niet verantwoord vanuit het standpunt van de regering/organisatie.
Daarom dat ik het een goede oplossing vind om de verantwoordelijkheid voor een groot deel door de deelnemer zelf te laten dragen, wat hier al het geval lijkt.
Zij kunnen voor zichzelf het best de persoonlijke gezondheidsrisico's schatten en wat onnodig en verantwoord is, eerder dan 1 algemeen, onpersoonlijk standpunt van een regering/organisatie.

Een dodentocht 'light' route van 65km aanbieden lijkt een goede optie voor hittegolven maar daarvoor hoeft de 100km optie niet te verdwijnen.
 
Daarom dat ik het een goede oplossing vind om de verantwoordelijkheid voor een groot deel door de deelnemer zelf te laten dragen, wat hier al het geval lijkt.
Zij kunnen voor zichzelf het best de persoonlijke gezondheidsrisico's schatten en wat onnodig en verantwoord is, eerder dan 1 algemeen, onpersoonlijk standpunt van een regering/organisatie.

Daar heb je dan weer het probleem dat iedereen zich beter/gezonder inschat dan ze effectief zijn. Een zonneslag of uitdroging discrimineert niet en kan iedereen overkomen.
Vanuit organisatorisch perspectief is het onverantwoord om zoiets tijdens een lange hittegolf door te laten gaan. Waar pakweg in een normaal jaar 100 man uitvalt of naar EHBO moet gaan zal dat in dit geval veel hoger liggen en daardoor kunnen ze de veiligheid niet waarborgen.


Moest er toch iets fout gaan dan riskeren ze ook nog eens de kans dat ze allerlei rechtszaken of klachten gaan krijgen.


Safety first, safety last, safety always :unsure:
 
Daar heb je dan weer het probleem dat iedereen zich beter/gezonder inschat dan ze effectief zijn. Een zonneslag of uitdroging discrimineert niet en kan iedereen overkomen.
Vanuit organisatorisch perspectief is het onverantwoord om zoiets tijdens een lange hittegolf door te laten gaan. Waar pakweg in een normaal jaar 100 man uitvalt of naar EHBO moet gaan zal dat in dit geval veel hoger liggen en daardoor kunnen ze de veiligheid niet waarborgen.


Moest er toch iets fout gaan dan riskeren ze ook nog eens de kans dat ze allerlei rechtszaken of klachten gaan krijgen.


Safety first, safety last, safety always :unsure:
Niet iedereen overschat zich. Misschien zijn er nog meer mensen die zichzelf onderschatten. Het is alleen maar door iets te proberen dat je ziet wat je waard bent. En als je je niet goed voelt, dan stop je.

Safety bestaat niet op zichzelf maar ligt in een weegschaal met andere elementen als tegengewicht om tot de conclusie te komen of iets verantwoord is of niet. Anders glijden we steeds verder af naar een betuttelende, zero risk maatschappij waarin het leven ook niet meer leuk is.
 
Niet iedereen overschat zich. Misschien zijn er nog meer mensen die zichzelf onderschatten. Het is alleen maar door iets te proberen dat je ziet wat je waard bent. En als je je niet goed voelt, dan stop je.

Safety bestaat niet op zichzelf maar ligt in een weegschaal met andere elementen als tegengewicht om tot de conclusie te komen of iets verantwoord is of niet. Anders glijden we steeds verder af naar een betuttelende, zero risk maatschappij waarin het leven ook niet meer leuk is.
Nee, oké. Maar wat unsure zegt, is dat er mogelijk wel genoeg bemande ehbo-posten en vrijwilligers zijn om een normale ziekenboeg te helpen. Maar dat het heel waarschijnlijk is dat er dit jaar heel veel meer zouden zijn. En er dan gewoon mensen te kort zouden zijn om iedereen te helpen.

Het feit dat er plots veel meer geblesseerden zullen zijn dan vrijwilligers, zal de weegschaal niet in het voordeel van verantwoord doen omslaan, hè.
 
Nee, oké. Maar wat unsure zegt, is dat er mogelijk wel genoeg bemande ehbo-posten en vrijwilligers zijn om een normale ziekenboeg te helpen. Maar dat het heel waarschijnlijk is dat er dit jaar heel veel meer zouden zijn. En er dan gewoon mensen te kort zouden zijn om iedereen te helpen.

Het feit dat er plots veel meer geblesseerden zullen zijn dan vrijwilligers, zal de weegschaal niet in het voordeel van verantwoord doen omslaan, hè.
De organisatie geeft zelf 'dubbel' aan dat er al extra hittemaatregelen genomen waren om overblessures ten gevolge van die hitte beter te kunnen opvangen. Het probleem zit hem blijkbaar in het feit dat ze ontdubbeling van de controleposten niet voorbereid hadden waardoor FOD een negatief advies gegeven heeft. Had de organisatie dat wel beter voorbereid, was inkorting niet nodig geweest.

In ieder geval wel grappig hoe ze allemaal hun keutel intrekken om niet de woede van de fans op zich te halen.
Organisatie: 'wij waren niet bij beslissing betrokken'
FOD: 'we gaven enkel advies en hebben niets verboden/verplicht'
Burgemeester: 'ik ben niet deskundig genoeg om tegen advies in te gaan'

Lijkt mij een les voor de organisatie zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar heb je dan weer het probleem dat iedereen zich beter/gezonder inschat dan ze effectief zijn. Een zonneslag of uitdroging discrimineert niet en kan iedereen overkomen.
Dan kan je net zo goed elk festival of elk sportevenement in augustus gaan afschaffen ...
Op Pukkelpop gaan binnenkort tienduizenden jongeren de ganse dag staan dansen en alcohol consumeren, dat dan ook ineens maar afschaffen? Of afsluiten om 18:00 s'avonds?
 
Dan kan je net zo goed elk festival of elk sportevenement in augustus gaan afschaffen ...
Op Pukkelpop gaan binnenkort tienduizenden jongeren de ganse dag staan dansen en alcohol consumeren, dat dan ook ineens maar afschaffen? Of afsluiten om 18:00 s'avonds?
Een festival is geen sportactiviteit. Als je het daar moeilijk krijgt ga je even zitten/liggen of iets eten, desnoods zelfs gewoon naar je tent. Bij de Dodentocht blijft er een doel gelden, dat mensen willen halen (soms met een goede tijd).
 
Dan kan je net zo goed elk festival of elk sportevenement in augustus gaan afschaffen ...
Op Pukkelpop gaan binnenkort tienduizenden jongeren de ganse dag staan dansen en alcohol consumeren, dat dan ook ineens maar afschaffen? Of afsluiten om 18:00 s'avonds?

Daarmee dat je gradaties hebt. :p
Ik hoop dat een evenement als Pukkelpop waar men 250 euro per ticket vraagt, genoeg water, schaduw en EHBO kan voorzien als het daar +40 graden zou worden.
Als ze dat niet doen, dan zou ik best wel begrijpen dat de lokale overheid zegt tegen de organisatie, "ola, ezo niet".


Wel nog cynisch dat je Pukkelpop vermeldt gezien wat er daar gebeurd is met "ongepaste weersomstandigheden". Als die weersomstandigheden op vooraf gekend waren, dan zou je toch hopen dat men maatregelen treft of dat er iemand ingrijpt?
 
Dan kan je net zo goed elk festival of elk sportevenement in augustus gaan afschaffen ...
Op Pukkelpop gaan binnenkort tienduizenden jongeren de ganse dag staan dansen en alcohol consumeren, dat dan ook ineens maar afschaffen? Of afsluiten om 18:00 s'avonds?
De organisatie mag dat toch beslissen zeker? Of wil je vanuit de overheid opleggen dat het moét doorgaan?
Ik vermoed dat ze bij Pukkelpop ook rekening houden met het weer, en indien het extra aantal geschatte 'geblesseerden' hoger oploopt dan hun vrijwilligers aankunnen, denk ik dat ze ook zullen opschorten, jij niet? Allee, als ze geweten hadden van dat noodweer in 2011, had het waarschijnlijk niet doorgegaan, hè. Maar je schat het zo goed mogelijk in, en als die inschatting inhoudt dat het voor jou onverantwoord wordt, is het dat toch?
 
Een festival is geen sportactiviteit. Als je het daar moeilijk krijgt ga je even zitten/liggen of iets eten, desnoods zelfs gewoon naar je tent. Bij de Dodentocht blijft er een doel gelden, dat mensen willen halen (soms met een goede tijd).
Op een festival is dat doel ook je amuseren op die muziek en voor velen wordt daar ook veel alcohol bij geconsumeerd (iets wat je op de dodentocht veel minder gaat zien). Op die dodentocht gaan mensen trouwens eveens even zitten of stoppen ze om iets te eten. Dat is ook maar normaal dat mensen dat voor hun zelf kunnen uitmaken zonder dat iemand van bovenaf de boel komt afschaffen of dratisch inkorten.
 
Op een festival is dat doel ook je amuseren op die muziek en voor velen wordt daar ook veel alcohol bij geconsumeerd (iets wat je op de dodentocht veel minder gaat zien). Op die dodentocht gaan mensen trouwens eveens even zitten of stoppen ze om iets te eten. Dat is ook maar normaal dat mensen dat voor hun zelf kunnen uitmaken zonder dat iemand van bovenaf de boel komt afschaffen of dratisch inkorten.
Maar dat is net het probleem.

Niet iedereen is verstandig en rationeel genoeg om een correcte inschatting te maken en daarom moeten mensen dus tegen zichzelf beschermd worden.
Grenzen vervagen en mensen schatten zich soms sterker in dan ze zijn. Maar sommige zaken zijn onverbiddelijk.

De keuze tussen enkele misnoegde wandelaars die de volledige afstand wouden doen of effectief slachtoffers die gevallen zouden zijn, voor mij is de keuze snel gemaakt.
Wees niet boos op de organisatie of overheid, wees boos op uw medemens.
 
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat sinds Corona vele organisaties sneller geneigd zijn om ergens de stekker uit te trekken.
Ze hebben gezien dat het perfect kan om daags voor een evenement om af te lassen, waardoor de drempel om dit te doen nu kleiner geworden is.

Inperking vrijheden kan ik deels in volgen...
Enkele jaren geleden kon je perfect op eender welk moment in een recreatiedomein in open water gaan zwemmen en werd dit vaak gedoogd hoewel het in se niet toegelaten was. Sinds Corona zijn daar allemaal regels rond uitgevaardigd en kan je hoge boetes verwachten indien je je daar niet aan houdt. "Wildzwemmen" is quasi overal in Vlaanderen verboden geworden sinds Corona.
Idem met vele zwembaden, sinds Corona verplicht te reserveren en betalen vooraf, ondenkbaar vroeger.
Ik zwem al maanden zonder op voorhand te reserveren, gewoon toekomen en beginnen.

Het is idd de nieuwe tijd. Het risico op 1 of 2 doden wordt niet meer genomen. In een bebouwde kom mag je binnenkort ook maar 30 ipv 50 want … het is bewezen dat dat leidt tot minder doden
 
Ge kunt op uzelf nog altijd stoppen als je ge 65km gewandeld hebt hé, niemand die u verplicht door te wandelen.


Ik denk niet dat de deelnemers ervan uitgingen dat de organisatie vlak voor de start het parcours ineens drastisch ging inkorten, anders was dat inderdaad een optie geweest.
Ik ga in het najaar een marathon meelopen, ik hoop alleszins niet dat er dan één of ander bezorgd regelnicht het die dag te koud of te nat vindt en de marathon inkort naar 25 km.
Het wordt misschien tijd dat we mensen interviewen na 30 of 55 km en opgeven. En op het nieuws laten zien dat dit geen schande is. Beetje zoals met drugs: verbieden heeft geen zin maar we kunnen wel op voorhand gezonde info geven aan iedereen.
 
De keuze tussen enkele misnoegde wandelaars die de volledige afstand wouden doen of effectief slachtoffers die gevallen zouden zijn, voor mij is de keuze snel gemaakt.
Wees niet boos op de organisatie of overheid, wees boos op uw medemens.
Er moet hier niemand boos zijn. Ben je getraind, neem dan een trein op 15km van de start. En neem diezelfde trein na afloop van het event. Wat daar ffs zo moeilijk aan was, snap ik niet.

Iedere week fietsen amateurs zo ver en zo snel ze willen. Dat bepalen ze zelf. Die hebben daar geen overheid of wedstrijd voor nodig. Wil je het bewijzen tov jouw familie of vrienden op Facebook? Zet dan je tracker aan.
 
Er moet hier niemand boos zijn. Ben je getraind, neem dan een trein op 15km van de start. En neem diezelfde trein na afloop van het event. Wat daar ffs zo moeilijk aan was, snap ik niet.

Iedere week fietsen amateurs zo ver en zo snel ze willen. Dat bepalen ze zelf. Die hebben daar geen overheid of wedstrijd voor nodig. Wil je het bewijzen tov jouw familie of vrienden op Facebook? Zet dan je tracker aan.
Laat ons zeggen dat bij een dodentocht vooral de ondersteuning en de bevoorradingen een belangrijke rol spellen.
Ja je kan ook morgen gewoon 100km op uw eentje doen en uw zelf volledig voorzien, maar dat is niet hetzelfde en een stuk lastiger.
 
Terug
Bovenaan