Album of the week Deftones - White Pony

LessThanJake

Well-known member
Crowdfunder FE
Kennis gemaakt met Maynard James Keenan op het uitstekende Deftones-album White Pony via het uitstekende nummer Passenger:


Na 22 jaar zetten gaat mijn lichaamshaar nog spontaan rechtop staan als dit nummer start. Ik wil niet ordinair klinken, maar ik heb vandaag op sommige plaatsen haar waar ik dat toen nog niet had, en zelfs dat blijft niet onbewogen als ik dit nummer opzet.

Mooie tijden wel. Deftones rond 1999 leren kennen via het programma The Bassment op TMF waar VJ Stijn wel al eens Be Quiet And Drive (Far Away) oplegde. Op slag verliefd op die band. Toen iets later White Pony uit kwam, heb ik dat gekocht met mijn zuurverdiend zakgeld. 800 Belgische Frank. Kgaant nooit vergeten. Fenomenaal album - voelt nog altijd niet gedateerd aan.

Soit, Maynard James Keenan en Tool dus. Zot hoe complementair die in dat nummer is met Chino Moreno. Zo Tool leren kennen dankzij de betere speelplaatsdiscussies waarin muziek werd geanalyseerd en te pas en te onpas random mondelinge reviews werden uitgewisseld. Mooie tijden zei ik in mijn vorige alinea. Maak daar maar prachtige tijden van.
Undertow, Aenima en Lateralus hebben hier toen als angry/angsty teen dus ook veel uren gedraaid. Ook veel materiaal dat geschikt is om zinnekes uit te pikken om MSN-nicknames mee te maken. Ja, ik was zo ene. Wel altijd na mijn voornaam gevolgd door een tilde (~), waardoor ge mij wel makkelijk kon terugvinden :shy: (ci)

Wreed content dat die 2 (?) jaar geleden ook hun weg hebben gevonden naar de streaming-platformen zodat ik die albums nog wat vaker kan herbeluisteren. 10.000 days en Fear Inoculum heb ik nog niet durven beluisteren, uit angst dat die gewoon keihard sucken. No king rules forever. Zelfs Maynard James Keenan denk ik dan. Alleen Deftones blijven godverdomme rulen.

Effe verder gaan op de quote van hierboven uit het Tool-topic en een sfeer proberen recreëren. Zomer 2001. We waren jong en onbezonnen, het waren simpele tijden. TMF bestond nog en MTV was hoofdzakelijk een muziekzender. South Park was aan zijn eerste seizoen bezig op VT4 en de wereld leerde Johnny Knoxville en zijn kompanen kennen. Het internet bestond wel al, maar was nog niet in elk huishouden beschikbaar. Iedereen had wel ne maat die internet had thuis, en de Large had de bijbel vervangen in menig toiletkamertje. We waren zorgeloos. Ik denk dat mijn grootste bekommernis toen was dat ik Pokémon Red had en ik iemand moest vinden met Pokémon Blue zodat ik enkele van die kutwezens kon ruilen die exclusief waren voor de repectievelijke versies van het spel, wat bovendien enkel kon via een fysiek kabelke dat letterlijk NIEMAND had. What the fuck ook hé Nintendo.

We dwalen af. Ik zei hierboven al "kgaant nooit vergeten", en dat is omdat kort na de start van het nieuwe schooljaar dat jaar mijn wereld op zijn kop zou staan. Niet omwille van 9/11 dat de rest van de wereld zo beroerde, maar het plotse verlies van mijn pa. Alles veranderde voor mij. Ik stond er plots alleen voor. Het leven was niet eerlijk. Ik rebelleerde, maar achteraf gezien weet ik niet tegen wie of waarom. Maar toch, fuck you, and you, and you. En vooral gij. Ik vond, zoals wij allen hier, mijn troost in muziek. Hoe agressiever, hoe beter. Hoe melancholischer, hoe liever.

Enter Deftones - White Pony. Die zomer toevallig een album gekocht dat mij weken later zoveel troost heeft gebracht. Excellente timing dus voor het album dat een speciaal plekje in mijn hart heeft veroverd.
Mensen hier die mij wat kennen, weten dat ik een muzikale duizendpoot ben en verschillende muzikale fases heb gekend, maar Deftones is één van de bands die een rode draad is geweest door mijn leven.

Het album start met het het geweldige Feiticeira. Totaal geen structuur in dat nummer. Lichte grunts, screams, whispers. Chaos. Agressie. Melancholie. De toon is gezet. Edit: op Spotify start het album (re-issue) trouwens jammer genoeg met Back To School - een nummer dat de band zelf labelt als not our proudest moment.
De band neemt je vervolgens mee op een reis langs een plethora aan emoties. Maar feitelijk vooral donkere (ik had hier een oplijsting staan per nummer, maar ik laat jullie die liever ontdekken). Om maar te zeggen: als angsty teenager was Deftones toen een godsgeschenk. Pick your poison. Maar de muziek is complex en gelaagd genoeg om mee te groeien en bij elk gemoed te kunnen passen door de luisteraar ruimte te geven voor interpretatie.

Caveat: het is geen band die je kan leren kennen op basis van een album - laat staan een nummer, maar bij deze toch een poging voor deze AOTW. De geweldige vocals van Chino Moreno en de (elektronisch) gelaagde muziek, zorgen voor een vrij unieke sound die bij de Muziekkenners hier ongetwijfeld goed moet landen.
Ik heb trouwens lang getwijfeld tussen White Pony en Koi No Yokan, wat muzikaal gezien een ‘beter’ album is, en bovendien ook een makkelijkere instapplaat, dus als White Pony niet helemaal uw ding is en ge toch graag op mijn positive side staat, kunt ge dat album een kans geven. Deze mens is het met mij eens: https://deathdoom.com/blog/bands/understanding-deftones/

Als ik een paar nummers moet pitchen:

Change (in the house of flies) - een nummer dat geschreven is om te beluisteren terwijl ge naar het plafond staart:

Passenger, een orgasmisch samenspel met Maynard James Keenan:

Knife Prty:

De rest van het album:

 
Laatst bewerkt:
En voor de Fijnproevers die wat meer toegankelijke Deftones-nummers willen leren kennen als opstap (zoals ik al zei: de band is niet te vatten met één album):





 
Een van de allereerste non-Hit Box CDs die ik ooit met mijn eigen centen kocht, was White Pony. Ik leerde Deftones kennen door Street Carp, hun bijdrage aan de soundtrack van de MTV Sports Skateboarding video game. Dat was nog een jaar ofzo voordat THPS2 en Rage Against The Machine hun intrede deed in mijn kamer, maar het duurde niet lang vooraleer ik dan ook The Battle of Los Angeles op CD kocht, en RATM werd vanaf dat ogenblik snel mijn favoriete groep. Gedaan met al die andere nu metal nonsens, bye-bye Limp Bizkit, bye-bye Linkin Park, bye-bye Papa Roach, en ja, ook bye-bye Deftones. Maar ik ga hier met veel plezier naar luisteren, ik heb dit album vroeger echt grijsgedraaid en zal luidkeels kunnen meezingen (en roepen) bij sommige nummers. Ik kijk vooral uit naar het einde van White Pony, met Passenger, Change en Pink Maggit.
 
Laatst bewerkt:
Gedaan met al die andere nu metal nonsens

Errrr, ik zou Deftones nu niet onder "nu metal" (of zelfs metal) catalogiseren. Dat ze zijn doorgebroken in de periode dat het genre piekte, is een ongelukkig toeval, maar er zitten hoogstens invloeden van het genre in hun muziek. Pas mieux.

De link die ik hierboven zette, vat het beter samen dan ik het zelf zou kunnen:
But what the hell is Deftones then? Oh, that’s very hard to say. And that also what makes the band so exciting.

Some genres Deftones have been described as are:
  • Alternative metal
  • Alternative rock
  • Djent
  • Nu-metal
  • Post metal
  • Post rock
  • Shoegaze
All of them are correct, at least if you’re describing a particular song. I wouldn’t really consider them a metal band, as it’s simply too narrow, and the band isn’t listed on Metal Archives.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Voor alle duidelijkheid, ik schat hun muziek uit die periode veel hoger in dan de andere bends die ik noemde, waar ik niet meer dan twee nummers van kan belusiteren voordat ik het kotsmuug wordt. Maar ik vind wel dat Deftones deel uitmaken van diezelfde beweging in de hard 'n' heavy genres uit die Y2K era.
 
:love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:
Oh boy Deftones zit zo hard met mijn jeugd verwrongen. Adrenaline ( :love: 7 Words & Bored ) en Around The Fur ( :love: My Own Summer, Around The Fur & Headup) zaten al in mijn collectie en vond ik geweldig. Maar met White Pony hebben ze imo hun eerste echte complete en complexe plaat gemaakt. Net zoals PBR zal ik deze week van front to back kunnen meekwelen.
Passenger is maar even mijn favo Deftones nummer tout court.

@LessThanJake, uw vorige AOTW was er boenk op voor mij, deze is er nog boenker opper.


Edit: En ik daag eenieder uit om de lyrics te lezen, en de logica ervan uit te leggen :crazy:.
 
1 van de weinige albums of the week die ik zelf op LP bezit en die per toeval al paar weken lang regelmatig opstaat. Je kan zeggen wat je wil over nu-metal en sommige van die bands hadden nooit mogen bestaan (lookin at you Limp Bizkit) maar Deftones vallen daar niet onder. En dit is dan de Deftones op hun hoogtepunt.

Voor mij straalt deze plaat uit in veelzijdigheid: nummers die er hard in beuken en gewoon hard gaan worden echt wel mooi afgewisseld met duistere meer dreigende nummers. Feicitera is inderdaad een top nummer met echt geweldige riffs maar ook het nummer daarna Digital Bath (over electrocutie in een badkuip) is echt af. Passengers met guest vocals van Maynard James Keenan heeft ook zo een heerlijke vibe en met Pink maggit sluit de plaat perfect af.

Topkeuze!
 
Ik heb ook veel naar White Pony geluisterd toen ik jonger was, hoewel ik de release van deze niet zo actief mee gemaakt heb.

Ik snap wel dat ze een beetje bij de nu metal groepen geplaatst worden, maar Deftones tappen uit veel meer verschillende en interessante vaatjes. Veel shoegaze en new wave invloeden waardoor er veel meer variatie en atmosfeer in hun muziek zit dan bij veel van hun tijdsgenoten. Ik zou ze persoonlijk meer collega's van Nine Inch Nails dan van Limp Bizkit noemen. En Chino Moreno is echt een speciale zanger die meteen uw aandacht trekt en die weet vast te houden. Heb de indruk dat ze die 80's invloeden op de platen na deze zelfs nog meer op de voorgrond plaatsen. De songs op White Pony zijn ook gewoon goed en soms een beetje weird voor een toch relatief populaire band.

Heb ze ook twee keer live gezien en dat was... eerst matig en dan niet goed. Ooit een interview gelezen waarin Chino zei dat ze maar één goed concert op drie spelen maar dat dat dan meteen fantastisch is, dus ik ga ze nog minstens één keer moeten zien.

Straks nog eens opzetten alvast, ik ben nog altijd een angsty volwassene dus ik kijk er naar uit.
 
weer zo een openingspost die mijn illusie dat beyond gaming een relatief jeugdig forum is doet wegkwijnen :unsure:
zelf de periode niet echt bewust meegemaakt maar wel al van Deftones gehoord, dus deze is relatief 'populair'?
anyway, staat nu op sounds promising.
 
weer zo een openingspost die mijn illusie dat beyond gaming een relatief jeugdig forum is doet wegkwijnen :unsure:
zelf de periode niet echt bewust meegemaakt maar wel al van Deftones gehoord, dus deze is relatief 'populair'?
anyway, staat nu op sounds promising.
Hangt er vanaf wat je definitie is van jeugdig :unsure:
De meerderheid is hier ondertussen toch al ruim de 30 gepasseerd denk ik :p

Sterk album LTJ. Ik kende Deftones ook wel in die tijd al die je zo mooi in je openingspost beschrijft, alleen was ik toen in mijn uberkvlte black metal periode en alles wat geen black metal was, dat was slecht. En toen smeet ik Deftones ook op de nu-metal bagger stapel. Het is eigenlijk pas later dat ik Deftones wat herontdekt heb en ben beginnen apprecieren, en dan ben ik toch weer vooral teruggegaan naar hun oudere albums, zoals deze en Around the Fur, dus het is toch wel ergens blijven hangen :p
 
Digital Bath en Passenger zijn imo de toppers.
Heerlijk gedrum, gitaar en bqss met goed wat afwisseling.

Teksten zijn soms quasi onverstaanbaar?
Soms is er een effect op de stem gezet die mij iets te gemaakt leek, misschien de bedoeling maar dat haalde mij er lichtjes uit.
De elektronische elementen zijn wel mooi verwerkt in het geheel.
 
Blij dat het hier toch gesmaakt wordt :love:

Nathalie Portman haar gelaatsuitdrukking in het volgende filmpje vat toch de emotie van van elke AOTW-openingsposter samen:

Het originele komt eigenlijk van het album dat ik hier in de 1e ronde heb gepost :D

OT:
Ik ken Deftones niet, in mijn jeugd zou ik dit iets te hard bevonden hebben maar dat is sinds mijn twintigerjaren wel wat veranderd.
Sneldate met White Pony is alleszins geslaagd, alle nummers 1 keer beluisterd tot nu toe en er zullen zeker nog luisterbeurten volgen.
 
Yes, Deftones!

Deftones vind ik ideaal omdat die net de juiste mix hebben voor mij van zachte stukken, sfeerstukken, geschreeuw, toegankelijke melodietjes, instrumentale delen, gitaargeluid, ... zonder uit de bocht te gaan of naar een extremer type te neigen.
Nadruk op ideaal. Zowat alle nummers klinken als een kanon.

Ik had de quote uit uw openingspost twee maanden terug al een like gegeven omdat het zo een goede post was. Ik had de post zelfs als post van de maand willen nomineren, maar ik kwam een maand te laat dus ik heb dat maar gelaten, ge weet wat een regelneefforum dit is.

Witte Pony dan ... niet mijn favoriete plaat maar wel nog top drie. Ik moet bekennen dat ik als ik naar Deftones luister, dat via een eigen playlist is omdat ik niet van elk nummer even grote fan ben. Voor White Pony zijn dat de nummers Pink Maggit, RX Queen, Knife Party, Change, Digital Bath en Passenger. Zes tracks van dat album die voor zich spreken. Back To School was ook zo een coole clip indertijd, en die introgitaar is dat ook nog altijd. De drum van Digital Bath kan ik overigens nog altijd niet, wat een ritme. En Passenger/Change/Pink Maggit is een topcombinatie om af te sluiten. Elite is een voorbeeld van een nummer dat al iets te ver is voor mij, gebeurt te weinig, toch zeker in vergelijking met eerstgenoemde vijf. Korea en Teenager iets te generisch.

Koi No Yokan is mijn favoriete plaat, en ook gewoon objectief hun beste, maar Diamond Eyes plaats ik ook hoger dan White Pony. Als we dan toch albumgewijs moeten kijken, twijfel ik over hun beste stretch van nummers: Nu kan ik u dat hier ineens eens voorleggen, @LessThanJake en andere adepten: Tempest/Gauze/Rosemary/Goon Squad op Koi No Yokan, of You’ve Seen The Butcher/Beauty School/Prince/Rocket Skates/Sex Tape op Diamond Eyes? Die vier op Koi No Yokan zijn een mokerslag, maar als ge mij echt dwingt, kies ik toch voor die van Diamond Eyes: de duistere gitaar en het buitenissige ritme van You've Seen The Butcher, de melodie van Beauty School, Prince met die typische bend van de noot en mix van zacht/hard, Rocket Skates is iets dat gemakkelijk generisch Deftones had kunnen zijn maar dat helemaal niet geworden is, integendeel. En dan Sex Tape er nog achter omdat we toch goed bezig waren. Da's toch wel een kwartiertje kwaliteit en verscheidenheid. Iets dat White Pony toch net mist in vergelijking met voor me. En vergeet het coole Diamond Eyes als titeltrack niet!

Los daarvan, ge had hier IMO geen andere keuze dan White Pony te kiezen na uw tweede alinea. En dat is nog altijd een dikke keuze, ongeacht de trieste gebeurtenis.

Ik rebelleerde, maar achteraf gezien weet ik niet tegen wie of waarom. Maar toch, fuck you, and you, and you. En vooral gij.
Da's straf. Nooit iets van gemerkt rond die tijd op dit forum. :unsure::unsure::unsure::unsure::unsure::unsure:
 
Witte Pony dan ... niet mijn favoriete plaat maar wel nog top drie. Ik moet bekennen dat ik als ik naar Deftones luister, dat via een eigen playlist is omdat ik niet van elk nummer even grote fan ben. Voor White Pony zijn dat de nummers Pink Maggit, RX Queen, Knife Party, Change, Digital Bath en Passenger. Zes tracks van dat album die voor zich spreken. Back To School was ook zo een coole clip indertijd, en die introgitaar is dat ook nog altijd. De drum van Digital Bath kan ik overigens nog altijd niet, wat een ritme. En Passenger/Change/Pink Maggit is een topcombinatie om af te sluiten. Elite is een voorbeeld van een nummer dat al iets te ver is voor mij, gebeurt te weinig, toch zeker in vergelijking met eerstgenoemde vijf. Korea en Teenager iets te generisch.

Awel, ik feitelijk ook.
Ge vergeet trouwens Feiticeira in uw post.

Koi No Yokan is mijn favoriete plaat, en ook gewoon objectief hun beste, maar Diamond Eyes plaats ik ook hoger dan White Pony. Als we dan toch albumgewijs moeten kijken, twijfel ik over hun beste stretch van nummers: Nu kan ik u dat hier ineens eens voorleggen, @LessThanJake en andere adepten: Tempest/Gauze/Rosemary/Goon Squad op Koi No Yokan, of You’ve Seen The Butcher/Beauty School/Prince/Rocket Skates/Sex Tape op Diamond Eyes? Die vier op Koi No Yokan zijn een mokerslag, maar als ge mij echt dwingt, kies ik toch voor die van Diamond Eyes: de duistere gitaar en het buitenissige ritme van You've Seen The Butcher, de melodie van Beauty School, Prince met die typische bend van de noot en mix van zacht/hard, Rocket Skates is iets dat gemakkelijk generisch Deftones had kunnen zijn maar dat helemaal niet geworden is, integendeel. En dan Sex Tape er nog achter omdat we toch goed bezig waren. Da's toch wel een kwartiertje kwaliteit en verscheidenheid. Iets dat White Pony toch net mist in vergelijking met voor me. En vergeet het coole Diamond Eyes als titeltrack niet!

I don't disagree - ik geef het zelf ook gewoon toe in mijn post trouwens. De doorslag was inderdaad mijn persoonlijke band met de plaat en als bassist bovendien de aanwezigheid van wijlen Chi Cheng. Ben daar effenaf niet goed van geweest toen ik te weten kwam dat hij betrokken was in een auto-ongeluk, en heb tot het moment van zijn overlijden gehoopt op enige vorm van herstel. Helaas. :headshake:
Ik heb trouwens lang getwijfeld tussen White Pony en Koi No Yokan, wat muzikaal gezien een ‘beter’ album is, en bovendien ook een makkelijkere instapplaat, dus als White Pony niet helemaal uw ding is en ge toch graag op mijn positive side staat, kunt ge dat album een kans geven. Deze mens is het met mij eens: https://deathdoom.com/blog/bands/understanding-deftones/
Ook agreed met die stretch van Koi No Yokan en Diamond Eyes trouwens. Maar kiezen is verliezen. Misschien kies ik dan toch inderdaad ook voor Diamond Eyes, puur omdat Sex Tape één van mijn favoriete Deftones-nummers is. Samen met Entombed (maar dat maakt geen deel uit van die stretch op Koi No Yokan).

Da's straf. Nooit iets van gemerkt rond die tijd op dit forum. :unsure::unsure::unsure::unsure::unsure::unsure:
:unsure::unsure::unsure::unsure:

:love:
 
Ah Deftones..goede jeugdherinneringen aan overgehouden.
Paar keer live gezien in de jaren 90 en ja het was er altijd boenk op.
Adrenaline en Around the fur zet ik hier soms nog wel eens op.
 
Muziek is dik ok maar de stem is niet mijn dada, dat schreeuwerige werkt bij mij als een tang op een varken.
Muzikaal deed het me wat denken aan Helmet.
Als ik een nummer mag kiezen ga ik voor Korea, lekker scheurende gitaren.
 
Direct flashbacks naar de Free Record Shop met de Eastpak boekentas na de schooluren. Fantastische keuze.

1. White Pony
2. Around The Fur
3. Deftones
 
Volledig op geblokkeerd destijds, Korn/Incubus/System Of A Down toestanden niet mijn dada. Straf dat je Helmet noemt, (vroege) werk van hun en bvb. bands op hun label Amfetamine Reptile was spiegelbeeld van Chino & co: noiserock stoorzenders, freejazz invloeden, ontoegankelijke zanglijnen, urban (tov suburban nu metal).
 
Nooit echt naar deze muziek geluisterd of op zoek gegaan naar .. en ook niet iets wat ik nog op ga zetten, maar dat is typisch smaak.
Op zich wel aardig beluisterbaar, de beste nummers vind ik degene waar niet teveel in geschreeuwd wordt. (Digital Bath, RX Queen, ...) Deze doen me denken aan iets wat Muse in hun beginperiode zou kunnen maken (als je de vocals ingored tenminste). Teenager lijkt wel een beetje Radiohead invloeden te hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat de ene groep beinvloed zou zijn door de andere. Het zijn allen groepen die rond dezelfde periode pupulair waren en die ook wel de typische jaren 90, begin jaren 2000 sound hebben. Muse en Radiohead vond ik beter toegankelijk in de tijd wegens de fuzz en de headliners op festivals, daar heb ik nog wel iets nostalgisch bij. Bij Deftones jammer genoeg niet. En excusie als de vergelijking met Radiohead en Muse op geen hol slaat, dat zijn de enige aanknooppunten die ik heb in dit of vergelijkbaar genre :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan