De olifant in de kamer van het gezin Squid

Squidward

Redacteur
Wij hebben nooit de discussie ‘willen wij kinderen’ gehad. Kind 1 was onverwacht en in een vrij woelige periode, ik was al 20 weken voor we iets doorhadden. Er is een onderbroken zwangerschap geweest en dan bij de jongste ook wel de conversatie ‘ja of nee’. Ik was behoorlijk van streek bij de onderbreking dus ik kan niet zeggen of de ‘ja’ van mijn man voor de jongste echt uit de grond van zijn hart was.
Tijdens beide zwangerschappen was partner echt niet betrokken. Ging wel mee naar de dokter maar nooit een hand op de buik, nooit ‘hoe voel je je’, voor hem business as usual. Ik was al helemaal alleen (moeder geen interesse, geen vriendenkring) dus dat deed mij wel pijn.
Bij de tweede heb ik hem zelfs betrapt op contact sites en dat ging heel ver (tot ‘ik zie u graag’).
Gisteren keken we Blind Gekocht en dan zie je al die kindjes en leuke, betrokken papa’s en toen zei ik ‘ik blijf het toch jammer vinden dat jij daar niks aan vond’ waarop ik een korte ‘ja, dan mag je toch wel eens bij uzelf gaan kijken’.
Ik heb misschien twee vorige keren in 11 jaar de opmerking gemaakt (niet verwijtend, echt eerder al lachend - beetje zoals je in een film ene een luxe jacht ziet krijgen en je zegt ‘allee waarom doe jij dat niet’) en beide keren dezelfde opmerking. Wat ik dus ervaar als ‘gij hebt die kinderen ingedaan, dat was niet mijn keuze’.
Ik weet dat hij de kinderen graag ziet, maar er blijft altijd een element van ‘ze zijn deel van zijn decor in de *meneer Squid show*’ als dat enigszins logisch klinkt. Ik heb hem nog nooit zelf horen vragen of de kinderen iets nodig hebben. Ik mag het zelf altijd vragen, daar niet van, maar als er extra geld is heeft hij die vraag nog nooit gesteld. Ik denk nochtans dat dit een vrij logische vraag is? Maar hij gaat er gewoon van uit dat mama wel zal voorzien en roepen als het nodig is. Ik mis een beetje spontane interesse.
Ook al weet ik dat echt betrokken op alle vlak papa’s meer iets zijn voor op tv, ik denk soms ‘heb ik u dit nu aangedaan?’ Loop jij nu al 11 jaar rond met ongewilde verplichtingen?
Ik zie meneer Squid graag, ik twijfel alleen aan hoe zeer hij hier ‘echt’ wil zijn.
Er zijn geen antwoorden voor, denk ik, maar ik wou het toch eens uittikken.
 
Ook al weet ik dat echt betrokken op alle vlak papa’s meer iets zijn voor op tv, ik denk soms ‘heb ik u dit nu aangedaan?’ Loop jij nu al 11 jaar rond met ongewilde verplichtingen?
Ik pik even dit eruit. Betrokken papa's zijn echt niet zomaar iets dat louter op TV komt.

Als ik even naar mezelf of vrienden kijk, dan zijn wij allemaal heel betrokken met onze kinderen.
Dit gaat van hen naar school brengen of afhalen, vragen hoe hun dag was, met hen spelen, helpen waar nodig, hen in bad steken, kleren kiezen en aandoen, verhaaltjes voorlezen in bed, ... Er gaat geen dag voorbij of ik zeg 2 tot 3 maal tegen mijn dochter dat ik haar heel graag zie.

Dus ik wil hier u niet nog verder ontmoedigen, maar deze gedachtengang die je hebt gekregen door je partner is zeker niet de normale gang van zaken. Dat hoop ik alvast niet.
 
Gisteren keken we Blind Gekocht en dan zie je al die kindjes en leuke, betrokken papa’s en toen zei ik ‘ik blijf het toch jammer vinden dat jij daar niks aan vond’ waarop ik een korte ‘ja, dan mag je toch wel eens bij uzelf gaan kijken’.
Ik zou hier op een rustige manier toch eens verder naar polsen. Uit dat antwoord haal ik eigenlijk niet meteen dat hij nooit kinderen heeft gewild en dat gewoon deed voor jou. Het klinkt eerder dat hij misschien in het verleden wel heeft geprobeerd meer betrokken te zijn, maar dan misschien negatieve commentaar heeft gehad of het gevoel had dat het niet goed genoeg was? Allé, dit is uiteraard allemaal speculatie, maar reden te meer om daar echt eens een gesprek over aan te knopen en die moeilijke vragen niet uit de weg te gaan. Eventueel een dubbelgesprek met de psycholoog erbij?
 
Is zijn dagdagelijkse houding opbiechten veranderd sinds de kinderen er zijn? Naar jou toe? Maar misschien ook dingen missen die hij ervoor makkelijker kon doen?

Of moet hij sowieso weinig inboeten op die ‘vrijheid’?
 
Ik zou hier op een rustige manier toch eens verder naar polsen. Uit dat antwoord haal ik eigenlijk niet meteen dat hij nooit kinderen heeft gewild en dat gewoon deed voor jou. Het klinkt eerder dat hij misschien in het verleden wel heeft geprobeerd meer betrokken te zijn, maar dan misschien negatieve commentaar heeft gehad of het gevoel had dat het niet goed genoeg was? Allé, dit is uiteraard allemaal speculatie, maar reden te meer om daar echt eens een gesprek over aan te knopen en die moeilijke vragen niet uit de weg te gaan. Eventueel een dubbelgesprek met de psycholoog erbij?
Dat is wat ik dus ook dacht. Hoeveel keer heb je ( Squid) hier nu al niet iets geschreven over hoe hemels het is moesten ze allemaal (man en kinderen) weg zouden zijn. Ik vermoed dat zij dat ook wel merken dat de vrouw/mama zo over hen denkt ( al dan niet soms/vaak/altijd)

Maar ja, daar ga je enkel een antwoord op krijgen door effectief met hem te spreken. ( dat gezegd zijnde die contact site toestanden is er VER over)
 
Goh, uit wat ik eerder al begreep, heeft hij niet echt geleerd om actief te "zorgen voor" een ander mens. Een basisvaardigheid die hij mankeert, die betrokkenheid. Zowel naar jou als zijn kinderen als zijn eigen ouders als....

Daarnaast is de papa van mijn dochter heel betrokken naar haar, maar heeft heel veel dingen niet/nooit gedaan omdat het simpelweg niet in hem opkomt. Of "omdat ik het beter doe". 🤷🏼
Omgaan met kleine kinderen is niet iedereen gegeven, ook niet als het hun eigen kinderen zijn. En als de mama dat wél goed doet, is dat toch handig? Waarom dan nog energie steken in wat aanmodderen?

En dan heb je ook nog eens 2 kinderen met ASS. Dat kan ook nog eens ervoor zorgen dat hij emotioneel moeilijker klikt met hun noden. Omdat ze "anders" zijn enerzijds maar anderzijds kan daar ook teleurstelling naar zichzelf in zitten (waarom heb ik geen "normale" kinderen?) waarbij sommigen mensen afstand houden.

Heel veel "mogelijks speelt dat mee" en zelfs goed mogelijk dat hij zèlf geen antwoorden heeft op jouw vragen.
🫂🫂🫂
 
Ben ik de enige die dacht dat dit over Squid haar overgewicht ging? :unsure:
Ze zag er Engels uit, maar nu ook weer niet zo Engels denk ik.

1446671553-tv-matt-lucas-vicky-pollard-little-britain.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toont hij betrokkenheid op andere manieren misschien?
Sommige mannen zijn gewoon raar en kunnen moeilijk bepaalde emoties tonen of vertellen.
Je man is misschien iemand die door nature/nurture hier niet sterk in is?
Er kunnen veel verklaringen zijn denk ik zonder dat het iets dramatisch is als in ' eigenlijk had dit allemaal voor mij niet gehoeven'.
Ik zou je graag nog één of andere fantastische wijsheid meegeven waar je echt iets mee bent maar helaas ik ben zelf nog vrij zoekende 🙈😁
:hug:
 
Mja als het een ongelukje was dan was hij er waarschijnlijk nog totaal niet klaar voor. Dan kun je het ook mooi vinden van hem want er zijn er ook die zouden zeggen " see you, goodbye"

Ik moet toegeven dat ik van de zwangerschap zelf ook niet echt fan was. Zo voelen aan de buik als het schopt enzo vond ik maar creepy om te voelen dus deed ik dat ook niet. Mijn vrouw vond dat ook wel jammer.

Maar voor de rest ben ik wel betrokken, ik speelde ermee als ze kleiner waren, breng ze naar de basket en kijk ook naar hun wedstrijden, vraag naar hun vrienden en school,..

Ik vind wel dat jij heel vaak negatief praat over je man hier, doe je dat ook irl tegen mensen? Want als je man zijnde zou ik dat wel niet echt kunnen apprecieren als je er niet eens met mij zelf een gesprek zou over hebben. Hij heeft nu ook wel niet het makkelijkste leven. Onderwijs is nu niet echt de droom job, 2 kinderen met ass, een vrouw die psychisch ook wel wat problemen heeft. (no offense). Dat hij zich dan ook eens slecht voelt en dit niet of op de verkeerde manier uit dat vind ik niet meer dan normaal. Veel gebruikers hebben hier een beeld van die mens terwijl ze ook maar 1 kant horen van het verhaal.

Spiegel je niet teveel aan tv, Facebook,.. Want ze tonen alleen maar het leukste. Die betrokken papa's op tv kunnen mss wel de irritantste apen zijn om mee samen te leven die daar eens een half uur een vals gezicht op zetten. Je zal al veel gelukkiger zijn als je dat niet doet.

Als je onze buren bekijkt op Facebook.. Het kan niet op. Reisjes naar USA, dikke Bakken, grote verbouwingen, happy happy joy joy allemaal te volgen op Facebook. Maar de brieven van deurwaarders die soms in onze bus zitten met hun naam op kan ik op 1 hand niet meer tellen.
 
Laatst bewerkt:
Door de dagelijkse sleur heb ik ook soms het gevoel van "is dit het nu?" en ik verkijk me ook soms op het leven van mensen die ik volg op Insta, maar ik weet dat de realiteit achter die schone schijn héél prozaïsch kan zijn. Iedereen moddert aan en probeert er iets van te maken in dit korte bestaan dat eigenlijk niet meer is dan een scheet tussen twee ontzagwekkende afgronden van het Niets. Misschien dat Meneer Squid zijn "existentiële ennui" moeilijk kan plaatsen?

Wat vaderschap betreft: voor mij was een kind krijgen geen absolute must. Maar vanaf ik twee streepjes zag op de test van mijn vrouw ervoer ik een dambreuk van liefde en belandde ik op een roze wolk waar ik nog altijd vrolijk op zit. De liefde voor mijn dochter is absoluut, totaal en overstijgt zowat alles.
 
Mijn vader was een afwezige vader die veel weg was van thuis, maar vanaf ik een tiener was wou ik al geen band meer met hem proberen scheppen omdat mijn ma hem zo vaak bij mij had zwart gemaakt. Nu ben ik eerder kwaad op mijn ma dat ze hem daardoor die kans heeft ontnomen een vaderrol op te nemen, dan dat ik het mijn pa kwalijk neem dat hij door werk- en mentale omstandigheden zo afwezig was.

Ik zeg niet dat jij over je man slecht praat tegen je kinderen he squid, maar mogelijks voelt je man dit zo aan (en vandaar dan zijn rare opmerking op je vraag waarom hij niet meer betrokkenheid toont) en dan is het wel belangrijk om dat met hem te bespreken.
 
Als er één ding waarvan ik overtuigd ben dat het altijd helpt om het best mogelijke "resultaat" in gedragsverandering te hebben is er over praten.
Gewoon op een rustig moment even aan tafel zitten en duidelijk uitleggen wat stoort en uitleggen waarom, op een niet verwijtende manier.

Ik weet dat dat allemaal simpel is en niet altijd makkelijk, ik maak mij daar zelf ook nog schuldig aan om dingen te negeren/op te kroppen. Maar uiteindelijk vinden al die kleine dingen zijn weg omdat ze zich opstapelen (waarmee ik niet mee wil zeggen dat dit probleem klein is).
Maar hoe vaker je dat doet, voor de zaken verergeren/zich opstapelen hoe minder je in een soort van loopgraven oorlog terecht komt waarbij de kleinste confrontatie uit de hand loopt.
 
Ik word binnen enkele maanden voor de eerste keer papa en heel eerlijk? Tot nu toe voel ik nog niets. Het was een bewuste keuze bij ons al was het nooit een must voor mij. Voor mijn vriendin wel en gezien mijn leeftijd wou ik er niet nóg langer mee wachten, ben 35.

Ze praat de laatste tijd vaak dat ze de baby voelt schoppen maar als ik voel stopt dat. Ze wil dan dat ik mijn hand op haar buik leg maar als ik dan na 1min nog niets voel is voor mij de lol er wel af.

Ik kijk er wel naar uit maar weet ook dat mijn leven zoals het nu is zal veranderen, ik weet zelf nog niet of ik het perse nadelig moet inzien die verandering.
 
Ik word binnen enkele maanden voor de eerste keer papa en heel eerlijk? Tot nu toe voel ik nog niets. Het was een bewuste keuze bij ons al was het nooit een must voor mij. Voor mijn vriendin wel en gezien mijn leeftijd wou ik er niet nóg langer mee wachten, ben 35.

Ze praat de laatste tijd vaak dat ze de baby voelt schoppen maar als ik voel stopt dat. Ze wil dan dat ik mijn hand op haar buik leg maar als ik dan na 1min nog niets voel is voor mij de lol er wel af.

Ik kijk er wel naar uit maar weet ook dat mijn leven zoals het nu is zal veranderen, ik weet zelf nog niet of ik het perse nadelig moet inzien die verandering.
Wacht maar tot hij/zij er is. Het heeft hier ook even geduurd voor er een band was. Ondanks ik er vaak op vloek, niet letterlijk dan, wil ik ze niet meer afgeven. Dat je je leven en planning de eerste jaren anders zult indelen, is dan ook ergens een plicht die komt bij de keuze die jullie samen hebben gemaakt.
 
Wij hebben nooit de discussie ‘willen wij kinderen’ gehad. Kind 1 was onverwacht en in een vrij woelige periode, ik was al 20 weken voor we iets doorhadden. Er is een onderbroken zwangerschap geweest en dan bij de jongste ook wel de conversatie ‘ja of nee’. Ik was behoorlijk van streek bij de onderbreking dus ik kan niet zeggen of de ‘ja’ van mijn man voor de jongste echt uit de grond van zijn hart was.
Tijdens beide zwangerschappen was partner echt niet betrokken. Ging wel mee naar de dokter maar nooit een hand op de buik, nooit ‘hoe voel je je’, voor hem business as usual. Ik was al helemaal alleen (moeder geen interesse, geen vriendenkring) dus dat deed mij wel pijn.
Bij de tweede heb ik hem zelfs betrapt op contact sites en dat ging heel ver (tot ‘ik zie u graag’).
Gisteren keken we Blind Gekocht en dan zie je al die kindjes en leuke, betrokken papa’s en toen zei ik ‘ik blijf het toch jammer vinden dat jij daar niks aan vond’ waarop ik een korte ‘ja, dan mag je toch wel eens bij uzelf gaan kijken’.
Ik heb misschien twee vorige keren in 11 jaar de opmerking gemaakt (niet verwijtend, echt eerder al lachend - beetje zoals je in een film ene een luxe jacht ziet krijgen en je zegt ‘allee waarom doe jij dat niet’) en beide keren dezelfde opmerking. Wat ik dus ervaar als ‘gij hebt die kinderen ingedaan, dat was niet mijn keuze’.
Ik weet dat hij de kinderen graag ziet, maar er blijft altijd een element van ‘ze zijn deel van zijn decor in de *meneer Squid show*’ als dat enigszins logisch klinkt. Ik heb hem nog nooit zelf horen vragen of de kinderen iets nodig hebben. Ik mag het zelf altijd vragen, daar niet van, maar als er extra geld is heeft hij die vraag nog nooit gesteld. Ik denk nochtans dat dit een vrij logische vraag is? Maar hij gaat er gewoon van uit dat mama wel zal voorzien en roepen als het nodig is. Ik mis een beetje spontane interesse.
Ook al weet ik dat echt betrokken op alle vlak papa’s meer iets zijn voor op tv, ik denk soms ‘heb ik u dit nu aangedaan?’ Loop jij nu al 11 jaar rond met ongewilde verplichtingen?
Ik zie meneer Squid graag, ik twijfel alleen aan hoe zeer hij hier ‘echt’ wil zijn.
Er zijn geen antwoorden voor, denk ik, maar ik wou het toch eens uittikken.

nota: ik heb geen klein mannen en ik ben geen psycholoog

Wat ik er in lees, door de combinatie van uw vent die al op datingsites heeft zitten rondneuzen en zijn omgang met de kinderen is dat hij effectief nog - met momenten - sukkelt met 'wat als'-gevoelens waarbij hij zich afvraagt hoe zijn leven er uit had kunnen zien als jullie niet onverwachts zwanger waren geraakt. Nu het toch zo is, ziet hij waarschijnlijk niet echt het nut om daar echt gesprekken over te voeren want 'it is what it is'. Ik begrijp wel echt niet goed wat hij dan bedoelt met die 'ja, dan mag je toch eens bij uzelf gaan kijken'-opmerking.

Hoe ge het ook draait of keert, het hebben van kinderen kneedt uw leven in een bepaalde vorm en ik kan mij wel inbeelden dat het soms een gevecht moet zijn om daar elke dag vrede mee te hebben als het u op die manier overvalt. Uit uw verhaal maak ik op dat gij daar misschien gemakkelijker vrede mee hebt kunnen nemen dan hem :)

Voor hetzelfde geld allemaal dikke zever, maar moest het vaderschap al begonnen zijn met een vrijwillige keus en een toeleven naar dat moment, dan had ge vandaag misschien naast iemand gezeten die er heel anders tegenaan kijkt. Of het is gewoon geen affectioneel iemand, zo zijn er ook genoeg.

Ik snap wel dat het echt niet altijd gemakkelijk moet zijn om op die manier samen kinderen groot te brengen, maar ik hoop dat jullie er samen uit komen!
 
Ik reageer niet veel op het forum, al zeker niet op eerder sociale/persoonlijke post, maar....
Wat ik hier lees is echt niet gezond. Uiteraard zijn koppels op social media en televisie geen realistische afspiegeling van de werkelijkheid. Gelukkig weet je dat. Maar het is niet zo dat ieder gezin achter de schermen maar wat "aanmoddert". Er zijn heus wel gelukkige, leuke gezinnen hoor.

Psychologisch en relationeel verandert er uiteraard heel wat als er kinderen ter spraken komen. Ik lees hier, vrees ik, alleen een diepere eenzijdige verwijtrelatie. Zonder interventie gaat dit uiteindelijk ontploffen en stuklopen of ga je de rest van je leven ongelukkig, ondergeschikt blijven. Met een interventie bedoel ik dan zelf, samen het gesprek starten en duidelijke verwachtingspatronen vooropstellen, evalueren en vooral samen beseffen dat dit ongezond is. Maar zoals je nu de relatie beschrijft, lijkt je partner niet meteen daar voor open te staan. Hij heeft jou in zijn hoofd al in een minderwaardige positie geplaatst. Een andere interventie zou dan een (relatie)therapeut zijn. Maar ook daar moet hij voor kunnen openstaan. Door zijn eenzijdige blik op de huidige situatie lijkt me dat ook heel moeilijk maar met wat geluk kunnen er zo wel communicatielijnen geopend worden. Een laatste interventie is dan van elkaar afstand nemen. Tijdelijk of uiteindelijk voor goed.

Mijn relationeel verleden is niet te vergelijken met dit verhaal, maar na 20 jaar en de verschillende interventies te doorlopen is voor mij het laatste de oplossing geweest. Nu gelukkiger dan ooit. Dit hoeft voor jullie niet het pad te zijn uiteraard en er is nog een hele set opties te doorlopen. Er samen uitkomen kan jullie relatie sterker en eindelijk gelijkwaardig maken. En onthoud. Everything will be okay in the end. If it is not okay, it's not the end.
 
Heel moeilijk om zo'n situatie te beoordelen aan de hand van een forumpost van 1 van de partijen.

Is relatietherapie geen optie? Dat er *iets* schort is wel redelijk duidelijk, soms is het makkelijker te praten als er een 3e partij is die de communicatie wat bijstuurt en die er voor kan zorgen dat er niet dysfunctioneel wordt gereageerd. Bvb dit stuk uit uw post: "toen zei ik ‘ik blijf het toch jammer vinden dat jij daar niks aan vond’ waarop ik een korte ‘ja, dan mag je toch wel eens bij uzelf gaan kijken’." klinkt niet echt als gezonde communicatie, niet van hem, maar zo'n zware onderwerpen zo vergelijkend bovenbrengen voor de tv zou bij mij ook niet op een deftig antwoord kunnen rekenen.
Nu ik ben zelf zeker niet de beste in zo'n zaken, maar we zeggen hier thuis wel altijd, als het echt erg wordt gaan we ons laten begeleiden, wat denk ik wel een goeie ingesteldheid is.
 
Everything will be okay in the end. If it is not okay, it's not the end.
Dit lijkt me onzin te zijn. Het leven is geen serie, verhaaltje of boek. Behalve als je een van die mensen bent voor wie 'de dood' gelijk staat met okay dan is er nul garantie dat zaken goed zullen uitdraaien. Het kan even goed nog 50 jaar miserie zijn.
 
Ik word binnen enkele maanden voor de eerste keer papa en heel eerlijk? Tot nu toe voel ik nog niets. Het was een bewuste keuze bij ons al was het nooit een must voor mij. Voor mijn vriendin wel en gezien mijn leeftijd wou ik er niet nóg langer mee wachten, ben 35.

Ze praat de laatste tijd vaak dat ze de baby voelt schoppen maar als ik voel stopt dat. Ze wil dan dat ik mijn hand op haar buik leg maar als ik dan na 1min nog niets voel is voor mij de lol er wel af.

Ik kijk er wel naar uit maar weet ook dat mijn leven zoals het nu is zal veranderen, ik weet zelf nog niet of ik het perse nadelig moet inzien die verandering.
Het is normaal als man dat je nog geen band hebt met de baby als die nog in de buik zit. Een vrouw voelt dat wezentje negen maanden lang groeien. Het is deel van haar. Haar lichaam maakt hormonen aan die nog ook vanalles veranderen.
Als man begint het pas echt op het moment dat de baby geboren wordt. Geef het tijd en laat het op je afkomen..
 
Terug
Bovenaan