De huurwet: Te weinig aandacht voor mensen die het niet breed hebben

Sorry @JPV, maar heb je het voorbeeld gelezen?
Is om te beginnen geen tweede woning, maar was hun enige eigen woning die ze na enige tijd verhuurden en zelf groter gingen wonen in een huurwoning.
Ze hebben ook nog extra kosten gemaakt voor de renovatie.
het wordt voor leningen wel degelijk als een tweede woning beschouwd, bij mijn weten. Dit omdat ze zekerheden die je hebt, zoals je zelf in je voorbeeld geeft, minder groot zijn. Ook fiscaliteit was anders.

Een woning die je van plan bent 20 jaar te verhuren hou je (behalve enkele gigantische uitzonderingen (zoals historische panden van je familie) enkel als investering bij. Zélfs al is het de woning van je dromen.
 
het wordt voor leningen wel degelijk als een tweede woning beschouwd, bij mijn weten. Dit omdat ze zekerheden die je hebt, zoals je zelf in je voorbeeld geeft, minder groot zijn. Ook fiscaliteit was anders.

Een woning die je van plan bent 20 jaar te verhuren hou je (behalve enkele gigantische uitzonderingen (zoals historische panden van je familie) enkel als investering bij. Zélfs al is het de woning van je dromen.
Wederom, dat was niet het geval.
Ze hebben het gekocht als enige eigen woning, gerenoveerd, in gewoond en beslist om iets groter te huren wegens onverwachtte gezinsuitbreiding. Om dan het pand te verhuren en terug te keren eens de kinderen uit huis waren omdat ze zo verliefd waren op het pand en de omgeving.

Bij de lening was er geen sprake van verhuur. De lening is aangegaan als enige eigen woning. En bij mijn weten wordt dat ook niet herzien als je achteraf toch beslist te verhuren.
 
Het trieste is natuurlijk dat door een verregaande bescherming van huurders, men eigenlijk een recht op wonen tracht te garanderen ten koste van het recht op en bescherming van de eigendom van anderen.
en toch is dat niet zo triest. De bescherming van EEN woonst van mensen, zeker van kinderen die in een gezin leven, zou véél groter moete zijn dan de bescherming van eigendommen van mensen die niet zo zwaar geraakt worden (in verhouding) als een woning kapotgewoond wordt.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het kapotwonen getolereerd moet worden, maar je mag nooit vergeten dat door het gedrag van 1 iemand anderen vaak meegesleept worden, zeker bij woningen. En maatschappelijk zou het uiteindelijk véél meer kosten aan pleegzorg en generatiearmoede dan nu.

Moet de overheid dan méér de privé-verhuurder vergoeden voor dat gemis aan inkomsten? Imho ja, maar enkel op het moment dat een verhuurder zijn netto-inkomst volledig moet aangeven aan de belastingen, zonder een of andere forfaitaire kost.
KnightOfCydonia zei:
1) Huur je met een uitkering? Dan zie ik niet in waarom de uitkeringsinstelling niet rechtstreeks aan je verhuurder zou betalen.
3) Kost dit te veel? Prima, investeer in meer sociale woningen MAAR verkoop die achteraf niet aan een habbekrats door en vraag daar wél een deftige huur voor, die onder de marktprijs mag liggen maar ook weer niet belachelijk laag...
1) omwille van andere schuldeisers. Omwille van het feit dat wij niet zeker zijn dat de verhuurder zijn geld niet op een andere manier krijgt. Omwille van het feit dat we zelfs over het bedrag van huur geen zekerheid hebben.
3) mee eens, behalve in sociale woonwijken waar de sociale mix niet goed is.
 
Wederom, dat was niet het geval.
Ze hebben het gekocht als enige eigen woning, gerenoveerd, in gewoond en beslist om iets groter te huren wegens onverwachtte gezinsuitbreiding. Om dan het pand te verhuren en terug te keren eens de kinderen uit huis waren omdat ze zo verliefd waren op het pand en de omgeving.

Bij de lening was er geen sprake van verhuur. De lening is aangegaan als enige eigen woning. En bij mijn weten wordt dat ook niet herzien als je achteraf toch beslist te verhuren.
klopt, zag het idd anders. maar ook dan heb je zélf de beslissing gemaakt om een woning waar je al een tijd je lening van betaald hebt (en dus <X% zit), zélfs met de eigen keuze om te renoveren, nog altijd niet in een situatie waar je standaard verlies maakt, integendeel.
 
klopt, zag het idd anders. maar ook dan heb je zélf de beslissing gemaakt om een woning waar je al een tijd je lening van betaald hebt (en dus <X% zit), zélfs met de eigen keuze om te renoveren, nog altijd niet in een situatie waar je standaard verlies maakt, integendeel.
Behalve als je in de situatie komt die hier al aangekaart is een paar pagina's terug, als "een onvermogende huurder heeft het pand afgebroken".
Dan zit je met gemiste huurinkomsten en schade die je moet repareren of het pand verkopen die door de schade minder waard is.

En terwijl ik vind dat huurders zeker beschermd moeten worden, zijn er veel gevallen waar de huurders goed genoeg weten hoe ze het systeem moeten gebruiken in hun voordeel en dan zit de verhuurder met de problemen. En in dit specifieke voorbeeld zou dat dus betekenen dat je een gezin met kinderen in de problemen brengt. Waar zij natuurlijk als huurders van hun groter huis weer beschermd zijn, maar dat is gewoon doorschuiven van het probleem ;)
 
Behalve als je in de situatie komt die hier al aangekaart is een paar pagina's terug, als "een onvermogende huurder heeft het pand afgebroken".
Dan zit je met gemiste huurinkomsten en schade die je moet repareren of het pand verkopen die door de schade minder waard is.
als het gaat over "afbreken" is het meestal véél visuele schade, maar in verhouding weinig qua bedrag.
The_Fox zei:
En terwijl ik vind dat huurders zeker beschermd moeten worden, zijn er veel gevallen waar de huurders goed genoeg weten hoe ze het systeem moeten gebruiken in hun voordeel en dan zit de verhuurder met de problemen. En in dit specifieke voorbeeld zou dat dus betekenen dat je een gezin met kinderen in de problemen brengt. Waar zij natuurlijk als huurders van hun groter huis weer beschermd zijn, maar dat is gewoon doorschuiven van het probleem ;)
nee, dat is spreiden van het problem :)
 
Ik merk hier toch veel clichés en veralgemeningen t.o.v. verhuurders. En er wordt nogal rap in andersmans naam gesproken ("ze kunnen toch altijd verkopen", ...).

Ik ga niet ontkennen dat de clichés ergens op gebaseerd zijn, ik ken zo ook gevallen (iemand die een ouder huis gekocht heeft en zelf opgelapt heeft om te verhuren terwijl die nog thuis woonde, puur als investering dus). Maar ik ken ook genoeg gevallen waar het net iets anders ligt.

  • Koppel die beslist samen te gaan wonen. 1 van de 2 huurt, andere heeft gekocht. Beslissen samen voor een "verse start" in een nieuw huurpand. De eigenaar behoudt zijn vastgoed en beslist te verhuren. 2 jaar later was de eigenaar blij dat hij zijn eigen vastgoed nog had toen de relatie op de klippen liep.
  • Soortgelijke situatie als @anders. hierboven, mogelijks is de redenering wel verschillend. Ook koppel die appartement gekocht had en verliefd was op het pand/de locatie. Veel werk in gestoken om het naar moderne standaarden te krijgen. Was 2 slaapkamers, en ze wouden een kind. Opeens zwanger van een tweeling. Die hebben ook beslist om te verhuren en zelf een groter huis te huren, dit omdat ze terug naar het appartement willen keren eens de kinderen het huis uit zijn. En de huurinkomsten betalen de lening + deel van hun eigen huur af.
  • Koppel die een appartement koopt voor dubbele reden, enerzijds dat hun kind goedkoop kan huren (dat appartement dus, van de ouders) eens hij het huis uit is en anderszijds dat zij erin kunnen trekken op hun oude dag (groot huis met een serieuze moestuin, eens ze de tuin niet meer kunnen of willen onderhouden zouden ze naar het appartement gaan). Hun kind heeft er even in gewoond, dan iemand leren kennen en daarmee gaan samenwonen. Ondertussen wordt het appartement verhuurd tot ze er zelf willen intrekken.
Gewoon maar om aan te tonen dat het niet allemaal puur financiële investeringsvastgoeden zijn. En terwijl men het in de meeste gevallen inderdaad wel kan verkopen, is dat in sommige gevallen nooit het doel geweest.

PS: ik verhuur zelf niet en ben het ook niet van plan om in de toekomst te doen. Maar ik ben wel eigenaar en ik kan mij toch een aantal situaties inbeelden waar ik het toch zou overwegen om mijn eigen huis (tijdelijk) te verhuren indien ik er zelf (tijdelijk) niet meer in zou wonen.
Helemaal akkoord :)
 
Of je een appartement nu koopt en verhuurt met het oogmerk om (1) er later zelf in te gaan wonen of (2) het te verkopen met een meerwaarde, blijft gelijk. Het blijft een investering.
Stel dat ik aandelen van Apple koop, puur omdat ik een fan ben van Apple en ze een goed bedrijf vindt (zonder echt winstoogmerk), dan blijft het evenzeer een aandeleninvestering.
Het gaat niet om de investering maar om snel kunnen afdwingen van contractuele verplichtingen. Iemand is je geld verschuldigd vanwege een overeenkomst, hoe lang moet het dan duren eer je dat kan afdwingen? De trage werking van justitie creëert dan een cash-flow probleem. Het komt je rechtmatig toe maar het staat niet op je bankrekening. De return van de investering blijft in dat geval hetzelfde he... Alleen heb je het geld niet fysiek in handen.
 
Behalve als je in de situatie komt die hier al aangekaart is een paar pagina's terug, als "een onvermogende huurder heeft het pand afgebroken".
Dat is het investeringsrisico dat je nam, op het moment dat je besliste om de woning te verhuren aan anderen.

Waarom zou de overheid uw investeringsrisico moeten dekken?
(Ps: dat idee is niet zo ver gezocht als het zou lijken. Het bestond al voor andere zaken zoals tax shelter of het vroegere Archimedes fonds als ik mij niet vergis. Maar dergelijke dekkingen voor investeringsrisico's van particulieren vind ik persoonlijk te zot voor woorden.)
Dan zit je met gemiste huurinkomsten en schade die je moet repareren of het pand verkopen die door de schade minder waard is.

En terwijl ik vind dat huurders zeker beschermd moeten worden, zijn er veel gevallen waar de huurders goed genoeg weten hoe ze het systeem moeten gebruiken in hun voordeel en dan zit de verhuurder met de problemen. En in dit specifieke voorbeeld zou dat dus betekenen dat je een gezin met kinderen in de problemen brengt. Waar zij natuurlijk als huurders van hun groter huis weer beschermd zijn, maar dat is gewoon doorschuiven van het probleem ;)
De problemen van dat gezin ontstaan uit het genomen investeringsrisico.

Om @Straddle zijn voorbeeld concreter te maken:
Als ik aandelen Apple koop en met het dividend mijn huur betaal, moet ik niet komen klagen als Apple het dividend volgend jaar onverwacht verlaagt en ik de huur niet meer kan betalen.
Als de aandelen op dat moment 20% lager staan, zal ik bijkomend ook verlies maken ten opzichte van mijn aankoopprijs.
Dat is investeringsrisico.

Zelfs uw eigen woning kopen is een investering, uw oogmerk maakt niet uit.
Je genereert immers toekomstige recurrente cashflow (de niet-betaalde huur) en zal later bij verkoop nogmaals een cashflow genereren.
Uw financiering van uw activa staat daar los van.
 
als het gaat over "afbreken" is het meestal véél visuele schade, maar in verhouding weinig qua bedrag. nee, dat is spreiden van het problem :)

Dat lijkt me toch echt een uitspraak van iemand die geen idee heeft welke kosten komen kijken bij dergelijke zaken. Ik ken iemand bij wie de huurder de volledige keuken en badkamer uitgebroken had, die schade mag je toch al in de grootorde van € 10 à 20 000 schatten, zelfs bij een bescheiden appartement.

Plus met zaken als schuldbemiddeling komen veel mensen er uiteindelijk al te goedkoop vanaf want ze betalen noch de achterstallige huur volledig terug noch de schade. Hoe meer andere schuldeisers hoe minder de verhuurder uiteindelijk ziet. De intentie achter collectieve schuldenregeling is wat mij betreft een mooi systeem, en voor achterstallige huur worst case scenario kwijt te schelden valt eventueel nog iets te zeggen uit menselijkheid. Een appartement of huis dat je huurt kapot maken? Neen, sorry, dergelijke schulden zou iemand gerust levenslang mogen meeslepen. Net zoals sommige andere types schulden ook niet kwijt te schelden zijn (onderhoudsgeld).

en toch is dat niet zo triest. De bescherming van EEN woonst van mensen, zeker van kinderen die in een gezin leven, zou véél groter moete zijn dan de bescherming van eigendommen van mensen die niet zo zwaar geraakt worden (in verhouding) als een woning kapotgewoond wordt.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het kapotwonen getolereerd moet worden, maar je mag nooit vergeten dat door het gedrag van 1 iemand anderen vaak meegesleept worden, zeker bij woningen. En maatschappelijk zou het uiteindelijk véél meer kosten aan pleegzorg en generatiearmoede dan nu.

Moet de overheid dan méér de privé-verhuurder vergoeden voor dat gemis aan inkomsten? Imho ja, maar enkel op het moment dat een verhuurder zijn netto-inkomst volledig moet aangeven aan de belastingen, zonder een of andere forfaitaire kost.

De cynicus in mij zou natuurlijk wél zeggen dat je iets bezwaarlijk "EEN" eigen woonst kan noemen als het én jouw eigendom niet is én je er géén gepaste huur voor betaalt.

Je haalt er ook andere zaken bij. Zelfs al zou het maatschappelijk misschien meer kosten op korte termijn, dan nog is de maatschappij wat zaken als generatiearmoede betreft misschien beter af kinderen weg te halen bij marginale ouders die hun huurwoning kapot wonen en ze bij deftige pleegouders onder te brengen? Gemakkelijker gezegd dan natuurlijk gedaan.

Net zoals het "recht" op wonen, is onze samenleving gewoon veel te soft wanneer het op het "recht" op kinderen aankomt. Je kan ongeschikte ouders helaas moeilijk tegenhouden om aan kinderen te beginnen.

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier dan wel niet over ouders die door financiële problemen huurachterstand hebben, wél over ouders en mensen die de horrorverhalen voor verhuurders vormen: een woning gesloopt of vol afval terugvinden. Gemiste inkomsten zijn één ding, zelf nog duizenden euro's aan herstelkosten hebben nadat zo'n huurders eruit zijn iets héél anders. ik verhuur gelukkig niets, maar ik zou daar in het huidige systeem wél schrik voor hebben.

1) omwille van andere schuldeisers. Omwille van het feit dat wij niet zeker zijn dat de verhuurder zijn geld niet op een andere manier krijgt. Omwille van het feit dat we zelfs over het bedrag van huur geen zekerheid hebben.
3) mee eens, behalve in sociale woonwijken waar de sociale mix niet goed is.

Andere schuldeisers is ook weer zo'n alarmsignaal natuurlijk. Als er andere bronnen van inkomsten zijn mag je je afvragen waarom die mensen alsnog een uitkering krijgen. Net zoals je je vragen kan stellen bij de auto's die je in sommige sociale woonwijken ziet.

Sociale mix in sociale woonwijken... tja, misschien die sociale woningen minder als grote wijken bouwen? Dat lijkt men nu overigens toch ook al te doen. Zo heb ik onlangs een projectje gezien van 8 moderne sociale woningen, waarvan ik er zelf graag één had gehad: mooi gelegen, modern afgewerkt, stukje tuin, halfopen woningen...

Geen idee, hoe je dat anders oplost, maar sowieso is het verkopen van sociale koopwoningen geen taak voor de overheid lijkt me, zeker niet wanneer andere mensen het ook moeilijk genoeg hebben om een eigen woning aan te schaffen. Ik heb ook geen topjob, en als je sommigen bezig hoort over "woonarmoede" dan val ik daar ook over want er gaat meer dan één derde van mijn inkomen naar mijn woonkosten.
 
Er worden nogal veel assumpties gemaakt over huurders hier :p veel zal wel kloppen, maar je zou toch eigenlijk moeten zot zijn om een huis te kopen? De (relatief lage) huurprijzen in Vlaanderen staan totaal niet in vergelijking met de steeds stijgende verkoopprijzen. Hoeveel verhuurders zijn er niet die met moeite break-even draaien op de huur of die er zelfs elke maand cashflowmatig verlies op draaien, en gewoon hopen dat de waardestijging van het huis het een goede investering zal maken? Ik huur zelf bewust, ik zou iets kunnen kopen moest ik willen maar waarom? De huurprijzen in Vlaanderen zijn zodanig laag voor wat je krijgt in vergelijking met de verkoopprijzen (+ notariskosten, registratierechten, schuldsaldo, intresten bank, reparaties, renovaties...) dat het de moeite niet is om iets te kopen. Als er conflicten zijn heb je de huurdersbond en zoals hierboven al gezegd de positieve kant van de wet voor huurders. Moest ik willen vervang ik mijn deurslot en kan de verhuurder zelfs niet eens meer binnen, perfect legaal. Grote kosten zijn voor de verhuurder en ondertussen zit mijn eigen inbreng + het extra gespaarde geld in aandelen daar te renderen.

Ik versta wel dat een huis kopen handig is als je gegarandeerde stabiliteit wil, als je kinderen hebt of het echt een droom is om huiseigenaar te zijn, maar huren heeft echt veel voordelen hoor. Ook financieel. We zijn niet allemaal sukkelaars die geen huis kunnen betalen :p ik denk dat veel mensen gewoon niet oprecht nadenken over de alternatieven? Hoeveel mensen die in vastgoed investeren hebben serieus de afweging gemaakt met een uitgebreide aandelenportefeuille? Ik denk dat veel mensen gewoon automatisch naar vastgoed gaan.
 
Je haalt er ook andere zaken bij. Zelfs al zou het maatschappelijk misschien meer kosten op korte termijn, dan nog is de maatschappij wat zaken als generatiearmoede betreft misschien beter af kinderen weg te halen bij marginale ouders die hun huurwoning kapot wonen en ze bij deftige pleegouders onder te brengen? Gemakkelijker gezegd dan natuurlijk gedaan.

Net zoals het "recht" op wonen, is onze samenleving gewoon veel te soft wanneer het op het "recht" op kinderen aankomt. Je kan ongeschikte ouders helaas moeilijk tegenhouden om aan kinderen te beginnen.
Hoewel ik het hier helemaal mee eens ben, is dat misschien toch een whataboutism in dit topic? Wellicht helemaal off-topic, dit komt redelijk goed overeen met het belangrijkste persoonlijke standpunt van Conner Rousseau, terwijl het niet eens zo "links" klinkt.
 
Dat is het investeringsrisico dat je nam, op het moment dat je besliste om de woning te verhuren aan anderen.

Waarom zou de overheid uw investeringsrisico moeten dekken?
(Ps: dat idee is niet zo ver gezocht als het zou lijken. Het bestond al voor andere zaken zoals tax shelter of het vroegere Archimedes fonds als ik mij niet vergis. Maar dergelijke dekkingen voor investeringsrisico's van particulieren vind ik persoonlijk te zot voor woorden.)

De problemen van dat gezin ontstaan uit het genomen investeringsrisico.

Om @Straddle zijn voorbeeld concreter te maken:
Als ik aandelen Apple koop en met het dividend mijn huur betaal, moet ik niet komen klagen als Apple het dividend volgend jaar onverwacht verlaagt en ik de huur niet meer kan betalen.
Als de aandelen op dat moment 20% lager staan, zal ik bijkomend ook verlies maken ten opzichte van mijn aankoopprijs.
Dat is investeringsrisico.

Zelfs uw eigen woning kopen is een investering, uw oogmerk maakt niet uit.
Je genereert immers toekomstige recurrente cashflow (de niet-betaalde huur) en zal later bij verkoop nogmaals een cashflow genereren.
Uw financiering van uw activa staat daar los van.

Lijkt mij toch geen eerlijke vergelijking, je hebt met Apple géén contract dat ze jou een bepaald dividend schuldig zijn.
Met een huurder heb je wél zo'n contract. Als zo'n contract niet wordt nageleefd horen de gevolgen voor degene te zijn die het contract verbreekt en met de huidige huurwetgeving is dat eerder andersom.

Hoewel ik het hier helemaal mee eens ben, is dat misschien toch een whataboutism in dit topic? Wellicht helemaal off-topic, dit komt redelijk goed overeen met het belangrijkste persoonlijke standpunt van Conner Rousseau, terwijl het niet eens zo "links" klinkt.

Het lijkt misschien een whataboutism, maar het was wel JPV zijn argument waarom huurders sterk beschermd moeten worden.
"won't somebody please think of the children"
De realiteit is dat onze samenleving op héél wat vlakken dergelijke kinderen tekort schiet, maar wanneer het neerkomt op beschermen van het "recht" op wonen is het wél plots een prioriteit? Hou het dan op beide vlakken buiten deze discussie.
Ik ben eerder voorstander van het principe dat als je kinderen wilt dat je dan ook zélf in staat moet zijn een deftig dak boven hun hoofd te voorzien, maar veel mensen zijn het daar in de praktijk niet mee eens blijkbaar.
 
Dat lijkt me toch echt een uitspraak van iemand die geen idee heeft welke kosten komen kijken bij dergelijke zaken. Ik ken iemand bij wie de huurder de volledige keuken en badkamer uitgebroken had, die schade mag je toch al in de grootorde van € 10 à 20 000 schatten, zelfs bij een bescheiden appartement.
vergeet niet dat héél veel verhuurders, als het voor de rechtbank komt, teruggefloten worden in hun assumpties over de herstelschade. Berichten als "de volledige keuken/badkamer" is uitgebroken, is vaak dan ook héél sterk overdreven.
KoC zei:
Plus met zaken als schuldbemiddeling komen veel mensen er uiteindelijk al te goedkoop vanaf want ze betalen noch de achterstallige huur volledig terug noch de schade. Hoe meer andere schuldeisers hoe minder de verhuurder uiteindelijk ziet. De intentie achter collectieve schuldenregeling is wat mij betreft een mooi systeem, en voor achterstallige huur worst case scenario kwijt te schelden valt eventueel nog iets te zeggen uit menselijkheid. Een appartement of huis dat je huurt kapot maken? Neen, sorry, dergelijke schulden zou iemand gerust levenslang mogen meeslepen. Net zoals sommige andere types schulden ook niet kwijt te schelden zijn (onderhoudsgeld).
kan ik mee eens zijn.
KoC zei:
Andere schuldeisers is ook weer zo'n alarmsignaal natuurlijk. Als er andere bronnen van inkomsten zijn mag je je afvragen waarom die mensen alsnog een uitkering krijgen.
euh? Ik snap de connectie niet tussen de 2 zinnen. En natuurlijk is het héél logisch dat je een uitkering kan krijgen, omdat niet iedereen een voltijdse job heeft. De alleenstaande met gezinslast die een deeltijdse job bij het Kruidvat aanvaardt, zou anders minder krijgen bij haar werk dan indien ze voltijds werkloos was. Dus kan je een opleg krijgen.
KoC zei:
Sociale mix in sociale woonwijken... tja, misschien die sociale woningen minder als grote wijken bouwen? Dat lijkt men nu overigens toch ook al te doen. Zo heb ik onlangs een projectje gezien van 8 moderne sociale woningen, waarvan ik er zelf graag één had gehad: mooi gelegen, modern afgewerkt, stukje tuin, halfopen woningen...
dat is wat men nu idd doet, is zelfs een verplichting bij verkavelingen.
 
vergeet niet dat héél veel verhuurders, als het voor de rechtbank komt, teruggefloten worden in hun assumpties over de herstelschade. Berichten als "de volledige keuken/badkamer" is uitgebroken, is vaak dan ook héél sterk overdreven. kan ik mee eens zijn.
Ik denk dat de insteek anders is. Ik geef jou gelijk met je voorgaande post waar je stelt dat het meestal meevalt (en hoogstwaarschijnlijk binnen de huurwaarborg).

Maar je kan moeilijk ontkennen dat er ook extreme gevallen zijn waar het letterlijk uitgebroken wordt. Is de laatste jaren toch al verschillende keren in de media gekomen (en ik heb een vermoeden dat niet al die gevallen in de media zullen komen).
Dan gaat het over zo'n extreme (en waarschijnlijk uitzonderlijke) gevallen:
 
euh? Ik snap de connectie niet tussen de 2 zinnen. En natuurlijk is het héél logisch dat je een uitkering kan krijgen, omdat niet iedereen een voltijdse job heeft. De alleenstaande met gezinslast die een deeltijdse job bij het Kruidvat aanvaardt, zou anders minder krijgen bij haar werk dan indien ze voltijds werkloos was. Dus kan je een opleg krijgen.

Fair enough, daar had ik niet bij stil gestaan. Ik stel dergelijke uitkeringen ook echt niet in vraag. Wat ik wél als een probleem zie (omdat ik via via zo'n voorbeelden ken) is het gekende Belgische probleem van de zwarte economie maar toch een uitkering en sociale woning hebben.

& meer aansluitend bij dit topic: als je met huurders zit voor wie de private huurmarkt moeilijk of niet toegankelijk is en kopen al helemaal geen optie, dan is het aan de overheid om die mensen te helpen met een sociale woning en als ze die niet tijdig kunnen bieden (en dat probleem stelt zich:) dan moet men maar tussenkomen in de huishuur voor X aantal jaar tot men wél een sociale woning kan aanbieden. Tot dusver de "linkse" kant van mijn perspectief.

De "rechtse" kant? Sociale koopwoningen vind ik niet oké, dan geef je aan bepaalde mensen ene vermogen cadeau waar andere mensen véél harder voor moeten werken voor een vergelijkbare waarde, en de huur van een sociale woning moet ook correct zijn. De prijs die ik vorige week hoorde, viel ik bijna van achterover (richting € 370 huur).
 
Ik denk dat de insteek anders is. Ik geef jou gelijk met je voorgaande post waar je stelt dat het meestal meevalt (en hoogstwaarschijnlijk binnen de huurwaarborg).

Maar je kan moeilijk ontkennen dat er ook extreme gevallen zijn waar het letterlijk uitgebroken wordt. Is de laatste jaren toch al verschillende keren in de media gekomen (en ik heb een vermoeden dat niet al die gevallen in de media zullen komen).
Dan gaat het over zo'n extreme (en waarschijnlijk uitzonderlijke) gevallen:
Tuurlijk, maar ik vraag me af of je de wetgeving moet maken op basis van die uitzonderlijke gevallen als je weet dat d eschade die je daarmee veroorzaakt véél groter kan zijn.

Bovendien:
Link 1: gaat over een woning in Antwerpen die 60.000 euro kostte en in 3 opgedeeld is (en het zien er geen grote woningen uit). Ook toen in de jaren 80 was dat goedkoop. Ze hebben in 2012 het verhuurd en wisten blijkbaar dat het doorverhuurd werd, maar controleerden dat verder niet. Dat is 3 keer enkele honderden euro's die je opraapt, maar waar je blijkbaar géén moeite voor doet.
Link 2: onmogelijk op te lossen als iemand plots via drugs waanzinnig wordt
Link 3: cash huur ontvangen en niet meer in die woning binnen mogen terwijl dat vroeger wel zo was. En dan geen alarmlichtjes?
Link 4: geen vermelding van cash, maar lijkt me toch ook héél realistisch
 
Fair enough, daar had ik niet bij stil gestaan. Ik stel dergelijke uitkeringen ook echt niet in vraag. Wat ik wél als een probleem zie (omdat ik via via zo'n voorbeelden ken) is het gekende Belgische probleem van de zwarte economie maar toch een uitkering en sociale woning hebben.

& meer aansluitend bij dit topic: als je met huurders zit voor wie de private huurmarkt moeilijk of niet toegankelijk is en kopen al helemaal geen optie, dan is het aan de overheid om die mensen te helpen met een sociale woning en als ze die niet tijdig kunnen bieden (en dat probleem stelt zich:) dan moet men maar tussenkomen in de huishuur voor X aantal jaar tot men wél een sociale woning kan aanbieden. Tot dusver de "linkse" kant van mijn perspectief.

De "rechtse" kant? Sociale koopwoningen vind ik niet oké, dan geef je aan bepaalde mensen ene vermogen cadeau waar andere mensen véél harder voor moeten werken voor een vergelijkbare waarde, en de huur van een sociale woning moet ook correct zijn. De prijs die ik vorige week hoorde, viel ik bijna van achterover (richting € 370 huur).
Uw linkse kant bestaat al namelijk de huurpremie, echter is die veel te ontoereikend. Bovendien zijn de regels hierrond veel te streng.

Er zijn duidelijke regels rond sociale koopwoningen en geloof me de meeste woningen zijn soms echt niet meer dan een lap grond met muren op. De sociale huurprijs wordt berekend op het gezinsinkomen, met een absolute ondergrens en bovengrens voor de huurprijs. Bovendien is sociaal huren echt geen cadeau.
 
Terug
Bovenaan