Kleine reisvraagjes

Maatschappijen kopen "tijdslots" op een luchthaven. De aangenamere uren zijn duurder dan de daluren. Normaal gezien zijn de slechte uren dan ook goedkoper dan de betere uren.
 
Maar s nachts zijn alle winkels en restaurantjes dicht, de luchthavens verdienen dan niets aan de pasagiers. Ik zou denken dat dat net duurder is om de misgelopen inkomsten wat te compenseren.

Maar bon, wel kutte tijden gezien we met 2 kleine kinderen vliegen.
 
Maar s nachts zijn alle winkels en restaurantjes dicht, de luchthavens verdienen dan niets aan de pasagiers. Ik zou denken dat dat net duurder is om de misgelopen inkomsten wat te compenseren.
Die winkels zijn niet geïnteresseerd in nachtelijke passagiers:
- hogere loonkosten
- minder zakelijke (=veelgelduitgevende) klanten
- zou buiten het seizoen totaal niet rendabel zijn, wegens weinig klanten tout court
- meer zatte/... klanten en mensen die verwachten dat all-in al begint op de luchthaven.
 
Maar bon, wel kutte tijden gezien we met 2 kleine kinderen vliegen.
Is het geen optie om vlucht en hotel apart te boeken? Met het geen je in je zakken steekt door de touroperator niet te betalen boek je misschien een beter vlucht? En een taxi van de luchthaven naar het hotel is vaak ook niet zo duur in toeristische landen.

Ik heb wel geen idee in hoeverre je dan gaat kunnen profiteren van de kindertarieven.
 
Die winkels zijn niet geïnteresseerd in nachtelijke passagiers:
- hogere loonkosten
- minder zakelijke (=veelgelduitgevende) klanten
- zou buiten het seizoen totaal niet rendabel zijn, wegens weinig klanten tout court
- meer zatte/... klanten en mensen die verwachten dat all-in al begint op de luchthaven.

Ik vraag me dan ook niet af waarom de winkels gesloten zijn, dat spreekt voor zich. Zoals de waterval aan argumenten die je daar hebt.

Luchthaven verdient niets aan nachtelijke passagiers, dus waarom laten ze nachtelijke passagiers toe? Of waarom zou dat zelfs het goedkoopste moment zijn. Oke, mensen komen liever tijdens de dag, maar letterlijk al die touroperators vliegen 's nachts. Zijn er dan zoveel "onafhankelijke"/individuele reizigers die tijdens het hoogseizoen afkomen en de meerkost betalen om in de dag te vliegen?
Afin, ik vind het gewoon bizar.
 
Luchthaven verdient niets aan nachtelijke passagiers, dus waarom laten ze nachtelijke passagiers toe? Of waarom zou dat zelfs het goedkoopste moment zijn. Oke, mensen komen liever tijdens de dag, maar letterlijk al die touroperators vliegen 's nachts. Zijn er dan zoveel "onafhankelijke"/individuele reizigers die tijdens het hoogseizoen afkomen en de meerkost betalen om in de dag te vliegen?
Afin, ik vind het gewoon bizar.
Je hebt nu eenmaal een beperkte capaciteit overdag, hé. En luchthaven verdient wel degelijk iets aan nachtelijke passagiers. Ook daar worden luchthaventaksen op geheven. Het lijkt me dat een groot stuk van de kost van een luchthaven in infrastructuur zit, relatief gezien minder in personeel dan bij luchthavenwinkels en dergelijke. Dus hoe meer ze die machine kunnen doen draaien, hoe beter. Sowieso is daar toch in laagseizoen al volk vanaf 4-5 uur 's ochtends tot 23-24 uur 's avonds wss. (@marcel kan hier mss meer duidelijkheid over geven).

En elk vliegtuig brengt best wat op hoor: https://media.brusselsairport.be/bruweb/default/0001/36/783580b4e15a80f4a45996e89d069a9f46c2b5f7.pdf

Het simpelste vliegtuig betaalt maar 200 euro om te vertrekken of aan te komen (los van passagiers en stikstof), het duurste 119.700 euro (nu, dat gaat dan over extreme situaties, die in de praktijk niet zullen voorkomen wegens onrendabel).
 
Je hebt nu eenmaal een beperkte capaciteit overdag, hé. En luchthaven verdient wel degelijk iets aan nachtelijke passagiers. Ook daar worden luchthaventaksen op geheven. Het lijkt me dat een groot stuk van de kost van een luchthaven in infrastructuur zit, relatief gezien minder in personeel dan bij luchthavenwinkels en dergelijke. Dus hoe meer ze die machine kunnen doen draaien, hoe beter. Sowieso is daar toch in laagseizoen al volk vanaf 4-5 uur 's ochtends tot 23-24 uur 's avonds wss. (@marcel kan hier mss meer duidelijkheid over geven).
in laagseizoen is hier na 20u bijna geen kat meer hoor, zeker in de vertrekhal. dat begint dan weer op gang te komen vanaf 3 ongeveer uur wel, maar dat is dan ook nog niet de drukte van overdag (ver van).
nachtvluchten zijn gewoon goedkoper voor touroperators, omdat de beste slots in de dag gewoon een duurder zijn. als gij als airline op het ideale moment wilt gebruik maken van de luchthaven, dan zult ge niet de enige zijn. dat zit er allemaal mee in.
plus: ze willen ook zo vroeg mogelijk vertrekken he, dan staat hun vlieger minder lang aan de grond. en vliegtuig dat aan de grond staat brengt niks op, en kost dus alleen maar geld.

wat @Général Zantas voor heeft, ga je hier eigenlijk niet veel zien. om 1u vertrekt er eigenlijk alleen DHL, of een privé, wegens de beperking op nachtvluchten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
En de argumentatie dat winkels toe zijn, ik vermoed niet dat worden uitgebaat door de luchthaven , maar die locaties worden verhuurd dus die luchthavens zitten daar niks mee in
 
luchthaven wel he. allez, als die winkels geen omzet draaien, gaan ze toe, en heeft de luchthaven die huurinkomsten niet.
de airlines die hun vluchten plannen, die hebben er niks aan. 't is zelfs concurrentie voor de on-board-verkopen.
 
Over dat kleingeld brengen naar een bank... Op naam van je kind zetten, of iemand die je goed kent met kinderen dit laten doen.
Dan kost het je niets
 
Ik heb vliegtickets bij Ryanair naar Bologna op 29/5 om mee te doen aan een mountainbike-event in de regio. Dit event is door de overstromingen afgelast.

Kan ik Ryanair / de luchthaven verwittigen dat ik niet zal afreizen en ze dus niet op mij moeten wachten?
 
je kan je ticket annuleren, ja.
en als je niet incheckt, gaan ze sowieso niet op u wachten ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zou graag stoelen reserveren op de vlieger zodat we aan de nooduitgang/vleugel zitten. Dit om wat meer ruimte te hebben. Als ik mezelf aan de nooduitgang zet (dus de stoel tegen de zijkant) mag mijn dochter van drie dan naast mij zitten?
Ik weet niet goed of ze bedoelen dat een kind niet in die rij mag zitten, of niet de stoel aan de nooduitgang zelf.
 
Ik zou graag stoelen reserveren op de vlieger zodat we aan de nooduitgang/vleugel zitten. Dit om wat meer ruimte te hebben. Als ik mezelf aan de nooduitgang zet (dus de stoel tegen de zijkant) mag mijn dochter van drie dan naast mij zitten?
Ik weet niet goed of ze bedoelen dat een kind niet in die rij mag zitten, of niet de stoel aan de nooduitgang zelf.
In denk heel de rij. De mensen die daar zitten moeten in staat zijn om te helpen bij een noodgeval.
Jij zal dus niet kunnen helpen aangezien je je moet ontfermen over je dochter.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ik zou graag stoelen reserveren op de vlieger zodat we aan de nooduitgang/vleugel zitten. Dit om wat meer ruimte te hebben. Als ik mezelf aan de nooduitgang zet (dus de stoel tegen de zijkant) mag mijn dochter van drie dan naast mij zitten?
Ik weet niet goed of ze bedoelen dat een kind niet in die rij mag zitten, of niet de stoel aan de nooduitgang zelf.
Volgens mij ook heel de rij, zoals ook gezegd door Valyra hierboven.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ik ga zaterdag naar Solomun in Brussel, gaat door in het jubelpark.
Helaas is openbaar vervoer geen optie (rijdt niks meer in ons richting na 23h) , P&R misschien maar is ook een ganse omweg.

Zou me dan eventueel parkeren in de buurt, iemand aanraders qua parking?
 
Google leverde niet direct iets op, ik zit met volgend vraagje omtrent inchecken bij een vertraagde vlucht:

Indien je ziet dat de vlucht vertraging heeft van pakweg 1u, mag je dan ook gewoon 1u later op de luchthaven aankomen?

Volgens mijn tante wel, volgens mij niet.
Ik veronderstel namelijk dat die checkin-balies ook op 1 of andere manier staan ingepland zodat de uiterste checkin-tijd ongewijzigd blijft want daarna kan die balie bijvoorbeeld voor een andere vlucht nodig zijn?

Dat je iets later kan toekomen lijkt mij mogelijk, maar daarbij zul je dan toch rekening moeten houden met uiterste checkin-tijd op basis van het originele vertrekuur?

Wij hadden uit Kreta dit weekend 1,5u vertraging en zaten buiten aan de luchthaven te wachten, we waren reeds online ingecheckt.
Op mijn aandringen zijn we dan toch onze bagage gaan afgeven 10min voor sluiting van de checkin volgens origineel vertrekuur.
Volgens mij konden ze 10min later perfect gezegd hebben “checkin closed”?
 
@SilentSpring Denk dat die regels ook afhangen van luchthaven en luchtvaartmaatschappij. Een KLM die een hele gang bezet en met eigen personeel in de check-in zone zal flexibeler met zijn personeel en balies dan een Ryanair die in een of andere afgelegen luchthaven met 1 vlucht per week personeel van de handling partner inhuurt voor zijn check-in.
Ik zou zelf de gok niet nemen: het kost gigantisch veel aan de maatschappij om vertraging te hebben dus die zullen er alles aan doen om de vertraging te minimaliseren en tijd in te lopen; waardoor dat uur vertraging misschien nog maar drie kwartier is of een half uur.
Ik zou ook gokken van niet: bagagekarren worden door de handling agents ook klaargezet om ingeladen te worden, ....
Daarnaast, de keren dat ik vertraging had, wist ik dat pas toen ik zelf op de luchthaven was omdat het eerder niet gecommuniceerd werd; als je er dan toch al bent kan je even goed door de check-in gaan en "gerust" zijn. Je kan bijvoorbeeld je koffer al afgeven maar even wachten met door security te gaan.
 
Google leverde niet direct iets op, ik zit met volgend vraagje omtrent inchecken bij een vertraagde vlucht:

Indien je ziet dat de vlucht vertraging heeft van pakweg 1u, mag je dan ook gewoon 1u later op de luchthaven aankomen?

Volgens mijn tante wel, volgens mij niet.
Ik veronderstel namelijk dat die checkin-balies ook op 1 of andere manier staan ingepland zodat de uiterste checkin-tijd ongewijzigd blijft want daarna kan die balie bijvoorbeeld voor een andere vlucht nodig zijn?

Dat je iets later kan toekomen lijkt mij mogelijk, maar daarbij zul je dan toch rekening moeten houden met uiterste checkin-tijd op basis van het originele vertrekuur?

Wij hadden uit Kreta dit weekend 1,5u vertraging en zaten buiten aan de luchthaven te wachten, we waren reeds online ingecheckt.
Op mijn aandringen zijn we dan toch onze bagage gaan afgeven 10min voor sluiting van de checkin volgens origineel vertrekuur.
Volgens mij konden ze 10min later perfect gezegd hebben “checkin closed”?
niet doen, zal je enkel meer miserie opleveren. Het is niet omdat het vliegtuig zelf te laat vertrekt dat de bagage niet op het afgesproken tijdstip verwerkt moet worden.
 
Terug
Bovenaan