Het brillen topic - bril op sterkte en zonnebril

Waarschuwing voor mensen die bij Pearl klant zijn.

Even een kopie paste van mijn post in het Laserbehandeling topic:

Context: Voor een lasik oogoperatie te mogen doen, gebeuren er veel testen;
Ik droeg een bril, na de testen vroegen ze of dit wel mijn bril was. Huh? Ja, natuurlijk, waarom zou ik iemand anders zijn bril aanhebben. Bleek dat mijn bril links -1.25 en rechts -1 te zwaar gecorrigeerd werd. Meteen een verklaring voor de vele hoofdpijn erbij. Er is schade aan de linkse oogzenuw (geen impact voor de lasik procedure) hierdoor, opvolgen of dit na 1 jaar zal beteren, gelijk blijven of slechter worden. Uiteraard is mijn echte dioptrie gelaserd - voor alle duidelijkheid.
Bij deze een oproep aan iedereen die ooit bij een keten die iets met parels te maken heeft een bril hebben gekocht - ga asap langs bij een echte professionele optiek voor een meting.
Hoelang heb je dan rondgelopen met die bril (en daarbijbehorende hoofdpijn)?
 
Ik draag ook een bril sinds ik 7 jaar oud ben, sinds 17 jaar wel hoofdzakelijk lenzen, ik draag mijn bril alleen savonds meer. Momenteel een afwijking van -8 en -8,75, is gelukkig al 10 jaar stabiel. Door de grote afwijking heb ik wel veel "vlekken" die rondzweven in mijn zicht, sinds kort een grote bij die vervelend is bij het kijken naar televisie. Ik kan ook niet meer zo goed tegen fel licht, buitenkomen zonder zonnebril bij de minste zon lukt niet meer. Ik koop mijn bril altijd bij een opticien, niet iedere montuur kan bij de dikte van mijn glazen.
 
Da's enorm kak voor jou, maar ik raad tout court niemand aan om op de metingen van een opticien af te gaan, ik ga netjes op de 2j naar de oogarts...
 
Hoelang heb je dan rondgelopen met die bril (en daarbijbehorende hoofdpijn)?
Ongeveer 5 jaar lang, de hoofdpijn schreef ik toe aan migraine die verergerde (normaal slechts paar x per jaar last van), meermaals bij de huisarts voor geweest maar niemand legde een link met een mogelijke foutieve sterkte van de bril. Is op zich al vergezocht om daaraan te moeten gaan denken als dokter zijnde natuurlijk, alle fout ligt bij Pearl en de ferm foutieve meting.
 
Ongeveer 5 jaar lang, de hoofdpijn schreef ik toe aan migraine die verergerde (normaal slechts paar x per jaar last van), meermaals bij de huisarts voor geweest maar niemand legde een link met een mogelijke foutieve sterkte van de bril. Is op zich al vergezocht om daaraan te moeten gaan denken als dokter zijnde natuurlijk, alle fout ligt bij Pearl en de ferm foutieve meting.
Dat is idd wel heel lang. Bij mij, ook pearl indertijd, zeiden ze altijd om terug te gaan als je na 2 dagen nog steeds hoofdpijn hebt of duizelig bent. Nooit problemen gehad eigenlijk. Heb zelf nog nooit een meting laten doen bij een echte oogarts, al zou dat idd beter zijn.
 
De plaatselijke opticien zijn vriendelijke en zover mijn zicht het toelaat mooie vrouwen. Maar die laat ik mijn ogen echt niet meten.
Nu, als het knappe mannen waren ook niet hoor. Ik vertrouw dat gewoon niet. Ik zie dat meer als verkopers.

Ik ga elke 2 jaar naar een oogarts en mijn zoontje elk jaar. Kost wat, maar heb daar veel meer vertrouwen in. Ze heeft mij ook perfect geopereerd en dus blijf ik daar gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ogen zijn al 10 jaar stabiel op -3,75/-4. Ik ben begonnen op een -2 toen ik 9 was. Altijd bril bij de plaatselijke optiek gekocht want mijn broer, die ook brilt, heeft een veel specifiekere bril nodig. Door corona, verhuizen en nu de dochter die graag mijn bril af trekt, loop ik al 9 jaar met hetzelfde model rond en durf ik niet meteen wisselen. Als ik naar het werk moet, of iets belangrijks/feestje, zal ik altijd mijn lenzen aandoen want die bril ziet er niet meer uit.
 
Ik draag al sinds mijn 10de een pearle bril, 1x eentje van Hans Anders en niets dan miserie mee gehad dus die mijd ik.
2j geleden een nieuwe bij de lokale opticien gekocht: na 6 maand teruggegaan met glazen vol krassen. "Ja, komt omdat je ze niet correct poetst". Dat was voor mij echt een WTF momentje, na 30 jaar brillen zou een bril die 50% duurder is dan mijn andere, plots "verkeerd" gepoetst worden? :unsure:
Nochtans zijn de glazen die opticiens gebruiken van betere kwaliteit, maar de meeste hebben verschillende prijsklassen en merken van glazen.
't Is wel een feit dat als je krassen zo veel mogelijk wilt vermijden dat je op de juiste manier je glazen moet kuisen, dus niet met je t-shirt of Instanet doekjes of zo maar met een microvezel doekje voor brillen.
 
Nochtans zijn de glazen die opticiens gebruiken van betere kwaliteit, maar de meeste hebben verschillende prijsklassen en merken van glazen.
't Is wel een feit dat als je krassen zo veel mogelijk wilt vermijden dat je op de juiste manier je glazen moet kuisen, dus niet met je t-shirt of Instanet doekjes of zo maar met een microvezel doekje voor brillen.
Het waren de op 1 na duurste bij de Opticien die ik gekozen had. 😉
Ik poest altijd met brillenpoetsproduct en een ouderwetse katoenen zakdoek die enkel daarvoor gebruikt wordt. De uitleg die ik kreeg was dat dat te agressief was en ik enkel met kleenex mocht wrijven op de glazen...
 
Ik ben precies wel minder voorzichtig met mijn bril. Ondanks dat ik weet dat je best geen t-shirt of handdoek gebruikt om ze te poetsen, doe ik het toch wel regelmatig. Zeker met mijn veiligheidsbril op het werk. Qua krassen valt dat altijd wel goed mee. Ik koop wel elke 2 jaar een nieuwe bril, want dat is voor mij toch "gratis". Alleen dit jaar bij Hans Anders gegaan, omdat een goede vriendin daar is gaan werken en ondanks de 2=3 actie, toch behoorlijk duur uitgevallen. Denk dat ik dat niet meer snel doe.
 
Mijn vorige bril was denk ik een jaar of 8 maar die stond ook vol met microkrasjes maar was volgens de opticien zeker niet abnormaal na zo'n lange tijd. Ik gebruikte ook wel mijn t-shirt of Instanet doekjes ook al weet ik dat het niet correct is.
Nu ga ik er wel proberen van meer op te letten.

Enfin, dag 5 met de multifocale glazen en ik loop nog steeds half ongemakkelijk. Ik merk wel dat ik er goed en scherp mee zie als ik door het juiste gedeelte kijk maar maar echt gewoon ben ik het nog niet. Ik hoop dat het volledig weg is tegen de 2 weken die ze zeggen dat het kan duren.
Ook is mij opgevallen dat de verdonkerende glazen niet veel effect hebben in de auto omdat de voorruit al een UV filter heeft. Spijtig, maar als het echt nodig is heb ik nog mijn zonnebril op sterkte in de auto liggen.
 
Hier 45 jaar. -3,25 en -3,75. Door oogarts laten meten. Tot mijn 35 combinatie lenzen(maandlenzen) en brillen. Maar na een zware oogontsteking beslist om alleen nog daglenzen te dragen bij sport of soms eens bij uitgaan. Altijd een bril van brilbaar(voororg) gehad. Nooit problemen. 4 jaar geleden iemand tegengekomen die een bril had waar je zonnebrilglazen op kon monteren met magneetjes. Gezocht en gevonden op aliexpress :scream: Keuze uit 3 modellen en enkel de kleur zwart. Je kreeg ook 5 zonnebrilfrontjes erbij. Soit. Besteld voor 25 euro en sterktes laten controleren bij oogarts. Was perfect! Heerlijk. Bril op sterkte en als de zon schijnt klepje erop. Ziet er uit als gewonen zonnebril.

Ondertussen is die bril wel op. Iets te veel microkrasjes, dus tijd voor nieuwe. Ik wil graag dus zelfde systeem, maar wel keuze in model en kleur. Niet te vinden. Dus dit weekend nu met het voorschrift naar eyesandmore. 2 gewone brillen op scherpte + zonnebril op scherpte voor 220 euro dan maar.
 
Het waren de op 1 na duurste bij de Opticien die ik gekozen had. 😉
Ik poest altijd met brillenpoetsproduct en een ouderwetse katoenen zakdoek die enkel daarvoor gebruikt wordt. De uitleg die ik kreeg was dat dat te agressief was en ik enkel met kleenex mocht wrijven op de glazen...
Ik gebruik hier de spray van de opticien (gratis refills en we hebben ondertussen 8 van die flesjes) in combinatie met een tetradoek (wat de opticien ook aanraadt) en dat werkt perfect. "Enkel met Kleenex op brilglazen wrijven?" :wtf:
 
Ik gebruik hier de spray van de opticien (gratis refills en we hebben ondertussen 8 van die flesjes) in combinatie met een tetradoek (wat de opticien ook aanraadt) en dat werkt perfect. "Enkel met Kleenex op brilglazen wrijven?" :wtf:
De volgende bril zal wel terug van de pearle komen waar de glazen wèl tegen katoen kunnen. 🤭
 
Nooit problemen. 4 jaar geleden iemand tegengekomen die een bril had waar je zonnebrilglazen op kon monteren met magneetjes. Gezocht en gevonden op aliexpress :scream: Keuze uit 3 modellen en enkel de kleur zwart. Je kreeg ook 5 zonnebrilfrontjes erbij. Soit. Besteld voor 25 euro en sterktes laten controleren bij oogarts. Was perfect! Heerlijk. Bril op sterkte en als de zon schijnt klepje erop. Ziet er uit als gewonen zonnebril.
Oppassen met goedkope zonnebrillen. Meestal zijn dit gewoon verdonkerde glazen maar zitten er geen uv filters en dergelijke op waar je op termijn schade aan je ogen kan mee oplopen.
 
Na 7j naar oogarts: ogen zijn stabiel (y)
Wel eens nieuwe glazen laten steken, staan vol met microkrassen/ zo een waas op.

Zoon mag vanaf 5j al getest worden. Zullen dat volgend jaar eens doen ( ik heb astimagtisme, en bij mij paar jaar te laat gezien ).
Wil niet dezelfde fout maken als mijn ouders.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Da's enorm kak voor jou, maar ik raad tout court niemand aan om op de metingen van een opticien af te gaan, ik ga netjes op de 2j naar de oogarts...

Toch wel een zeer vreemde uitspraak. Er is geen enkele reden waarom een meting door een goed opgeleide opticien minderwaardig zou zijn dan die van een oogarts.
Sterker nog iedereen is gebaat bij de meting te laten uitvoeren door een opgeleide opticien en de oogarts enkel nog in te schakelen voor hetgeen ze echt die opleiding tot oogarts gevolgd hebben, oogziektes en afwijkingen.

De toestellen die beide gebruiken zijn identiek, de methode ook.
Maar de voorwaarde is uiteraard wel dat de opticien opgeleid is. En dus geen zuivere montuurschuiver is.

De volgende bril zal wel terug van de pearle komen waar de glazen wèl tegen katoen kunnen. 🤭

Het is ook niet alsof de opticien of pearle hun glazen zelf maken.
Zij kopen die ook aan bij een fabrikant van glazen. En elke fabrikant heeft verschillende types en aanbod van glazen, elk met hun karakteristieke eigenschappen.
Enkele gekenden zijn Hoya en Zeiss. De prijs van een bril wordt in veel gevallen,bij grote afwijkingen, ook bepaald door het glas dat erin zit.

Ik heb zelf glazen van Hoya. Ik kuis 90% van de tijd met een handdoek of t-shirt. Ik draag 0,0 zorg voor mijn bril en de glazen.
En ja daar staan kleine microkrasjes op, maar echt verwaarloosbaar voor de 3 jaar oud dat die bril is.
 
Ik heb zelf glazen van Hoya. Ik kuis 90% van de tijd met een handdoek of t-shirt. Ik draag 0,0 zorg voor mijn bril en de glazen.
En ja daar staan kleine microkrasjes op, maar echt verwaarloosbaar voor de 3 jaar oud dat die bril is.
In mijn vorige bril (en huidige ook) zaten glazen van Zeiss en daar zaten ook kleine microkrasjes in maar voor een bril van bijna 10 jaar viel dit héél goed mee volgens de opticien. Ik kuiste die ook met t-shirts, handdoeken, zakdoekjes, Instanet doekjes,...
 
In mijn vorige bril (en huidige ook) zaten glazen van Zeiss en daar zaten ook kleine microkrasjes in maar voor een bril van bijna 10 jaar viel dit héél goed mee volgens de opticien. Ik kuiste die ook met t-shirts, handdoeken, zakdoekjes, Instanet doekjes,...
De mijne is 6j van zeiss. Dito. Maar begin het wel vervelend te vinden en ga nieuwe bestellen.
Door mijn verdunning en astigmatisme kost het wel veel (750) voor een paar glazen.
 
Terug
Bovenaan