Het brillen topic - bril op sterkte en zonnebril

ikbenben

Well-known member
Crowdfunder FE
@BlackOccult @StannekeS @recipe4hate Misschien interessant om dit topic samen te voegen?
https://www.beyondgaming.be/threads/zonnebril.5566/

Sinds deze week heb ik na een kleine 10 jaar een nieuwe bril. Mijn ogen zijn al zeker een jaar of 20 stabiel maar het laatste jaar begon ik toch last te krijgen dat mijn ogen minder snel focussen wat niet abnormaal is aangezien mijn leeftijd van 45 jaar.
Bij deze werd mij dus een multifocale bril voorgeschreven.
Wat een hel is mij dat! Dag 3 en al bijna alle dagen hoofdpijn gehad en rondlopen is alsof je een beetje teveel gedronken hebt. Maar ik volhard en geef niet op aangezien men mij verteld had dat het zeker een 2-tal weken kan duren eer dat je ogen en hersenen het gewoon geworden zijn.
Zijn er nog mensen met deze ervaringen en hoe is het bij jullie gegaan na die 2 weken? Ik ken een aantal mensen die het opgegeven hebben na een aantal dagen maar dan zit je daar met je bril van +1000€ die je niet draagt.

Btw, deze is het geworden :
0001.jpg

Silhouette TMA - The Icon met Zeis multifocale en grijze fotochromatische glazen.
 
draag al een bril sinds dat ik tiener was en met de jaren gaat het stilletjes achteruit, maar wel heel traag.
-0.75 of zo als tiener en nu als 47-jarige -1.75. Overdag zou ik nog zonder bril kunnen rijden (in geval van nood), ik zie iedereen nog staan, maar zou alleen geen huisnummers of zo kunnen lezen.
Nu ook wel al een paar jaar dat ik problemen heb met lezen als ik mijn bril op heb. Ben daarom ook moeten stoppen met contactlenzen te dragen, wat wel hatelijk is, want dat was handig voor met de motor te rijden. Maar tot nu toe is het dus voldoende dat ik mijn bril afzet en dan lukt het lezen nog heel goed, zelfs de minuscule lettertjes lukken nog.
 
Mijn pa doet hetzelfde, efkes bril omhoog en klaar. Hier -7 aan mijn dominante oog dus benieuwd hoe dat zal lopen als het zo ver is voor mij. 🙈
 
-1.75 en -2, en blijft stabiel. Ik vertik het om veel geld uit te geven aan een bril, dus ik koop de mijne gewoon bij Ace&Tate. Heb ineens zo'n clip-on zonnebril die ik er ineens over kan zetten. Bril zet ik eigenlijk alleen maar op als ik autorij of in vergaderingen waarbij er presentaties getoond worden op groot scherm.
 
Nu ook wel al een paar jaar dat ik problemen heb met lezen als ik mijn bril op heb. Ben daarom ook moeten stoppen met contactlenzen te dragen, wat wel hatelijk is, want dat was handig voor met de motor te rijden. Maar tot nu toe is het dus voldoende dat ik mijn bril afzet en dan lukt het lezen nog heel goed, zelfs de minuscule lettertjes lukken nog.
Ik deed dat met mijn vorige bril ook, de bril afzetten om dichtbij iets te zien of te lezen. Voor sommige handelingen was dit zeer vervelend omdat het de ene keer net niet scherp genoeg was en de andere keer dan wel, wat resulteerde dat ik constant bril op/bril af aan het doen was.
Dus ja, multifocale bril...
 
Ik deed dat met mijn vorige bril ook, de bril afzetten om dichtbij iets te zien of te lezen. Voor sommige handelingen was dit zeer vervelend omdat het de ene keer net niet scherp genoeg was en de andere keer dan wel, wat resulteerde dat ik constant bril op/bril af aan het doen was.
Dus ja, multifocale bril...
goh ja, vooral in de winkel vind ik het ambetant omdat ge dan bijv. wilt lezen wat de vervaldatum is en dan is het wel regelmatig op/af, maar voor de rest draag ik die zoals Mr. Fingers eigenlijk enkel als ik met de auto/motor rij en als we op het werk een vergadering hebben. In huis heb ik die praktisch nooit op.
 
goh ja, vooral in de winkel vind ik het ambetant omdat ge dan bijv. wilt lezen wat de vervaldatum is en dan is het wel regelmatig op/af, maar voor de rest draag ik die zoals Mr. Fingers eigenlijk enkel als ik met de auto/motor rij en als we op het werk een vergadering hebben. In huis heb ik die praktisch nooit op.
Ik draag al een bril vanaf de lagere school en eigenlijk constant. Ik ben bijziend en zonder bril zou ik geen auto kunnen rijden. Ik herken wel vormen en zo maar echt veilig zou het toch niet zijn.
 
Ik draag al een bril vanaf de lagere school en eigenlijk constant. Ik ben bijziend en zonder bril zou ik geen auto kunnen rijden. Ik herken wel vormen en zo maar echt veilig zou het toch niet zijn.
Zonder bril zou ik zelfs mijn auto niet vinden 😆 .

-3,5 op beide ogen en astigmatisme. Ik draag al 30 jaar een bril, ook sinds de lagere school dus. Ik draag mijn bril de ganse dag door. Enkel als ik in het weekend ga fietsen of soms ook in de zomer draag ik lenzen zodat ik een fietsbril / gewone zonnebril kan dragen. In de auto heb ik een zonnebril op sterkte (goedkoop ding van de Hans Anders dat altijd scheef staat).
 
In 2013, na een roadtrip van 4300km, eens binnen gegaan met de gedachte dat ik mogelijks een bril nodig had. Kreeg daar serieus onder mijn voeten omdat ik op -2.75 en -3.25 (en cilinder) zat en zelfs niet zonder bril mocht auto rijden :unsure: . Sindsdien uiteraard brildrager en elke 2 jaar nieuwe "meting" (meestal gewoon bij Ace and Tate) en een nieuwe bril. Zit nu ergens rond de -3.25/-3.50 dacht ik. Dus vrij stabiel gebleven. Alleen voetbal doe ik nog zonder bril/lenzen, omdat ik ergens "bang" ben om lenzen te gebruiken, maar dat gaat prima imo.
 
Ben brildrager sinds 13jaar. Ik heb -6 ofzo denk ik aan beide ogen. Zie dus niets zonder bril.

Aangezien ik geen lenzen draag heb ik voor alles een aparte bril op sterkte. Buiten de dagdagelijkse (stuk of 4), aparte zonnebril, zwembril, sportbril

Ik koop mijn brillen bij eyes and more. Doen regelmatig acties van 3 brillen voor 200 EUR.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bij a en a slechte ervaring. Glazen scherp centraal maar vanaf iets buiten het centrale punt wazig.

Draag bril vanaf 15j. Deze week eens naar oogarts voor meting, bril is 5j oud en glazen zien er niet meer uit.

Eyes en more eens bezien
 
-1 beide ogen en astigmatisme. Zicht schommelt eigenlijk heel fel. Sommige dagen zie ik opmerkelijk beter dan andere. Verschillende oogartsen gehad en niemand die weet hoe of wat. Waarschijnlijk problemen met het bindweefsel.

Draag een bril sinds mijn 18. Sinds mijn 25 dan een tijd geen bril meer gedragen (op doktersadvies) en nu sinds een jaar toch terug een bril. Een serieuze verbetering, vooral dan voor het autorijden en TV kijken. Lenzen verdraag ik niet. Voetballen doe ik zonder bril. Fietsen met.

Heb ook zo een click-on zonnebril, maar eigenlijk niet zo tevreden van. Maakt bril wat te zwaar en zakt vaak af. Voor autorijden gaat dat nog wel, maar voor normaal gebruik niet ideaal. Binnenkort nog eens teruggaan voor een zonnebril op sterkte.

Zit nu ergens rond de -3.25/-3.50 dacht ik. Dus vrij stabiel gebleven. Alleen voetbal doe ik nog zonder bril/lenzen, omdat ik ergens "bang" ben om lenzen te gebruiken, maar dat gaat prima imo.

Da's best wel straf. Ziet ge de bal nog wel dan? :p Bij mij is het bij -1 zelfs al vrij wazig.

Gisteren per toeval zonder bril naar de voetbal gereden. Uitwedstrijd bij nieuwe ploeg dus vrij onbekende banen. Was toch niet zo leuk eigenlijk. En best wel onverantwoord hoe ik al die jaren zonder bril rondgereden heb. Nummerplaten, borden naast de weg, etc. kan ik allemaal niet lezen.
 
Draag ook al lang eebril, als kind tot 12 jaar en dan vanaf dat ik auto begon te rijden op 18.

Heb -1.25 en -2.75 en cyl 90 oid. Mijn laatste bril die ik kocht (sterkte 0.25 verschil) geeft ook koppijn en heb hem in de kast gelegd. Maar mijn huidige bril is echt versleten en moet dus terug een andere kopen. Eerst maar eens naar de oogarts terug...

Ik ga overigens altijd naar de oogarts, ik heb/had strabisme (scheelzien) en heb mij onderhand 3x laten opereren.
1x als kind en dan 2x als volwassene, het was te erg om in 1 operatie te kunnen. De laatste operatie is nu 5 jaar geleden en ogen staan nog altijd recht.

*edit*
Kan meedelen dat dat serieus afzien is. Vooral als ze de buitenste hechting veranderen. :p
 
Da's best wel straf. Ziet ge de bal nog wel dan? :p Bij mij is het bij -1 zelfs al vrij wazig.

Gisteren per toeval zonder bril naar de voetbal gereden. Uitwedstrijd bij nieuwe ploeg dus vrij onbekende banen. Was toch niet zo leuk eigenlijk. En best wel onverantwoord hoe ik al die jaren zonder bril rondgereden heb. Nummerplaten, borden naast de weg, etc. kan ik allemaal niet lezen.
Dat lukt wel. Bij trainingen ('s avonds) is dat wel moeilijker, maar trainen doe ik niet veel :unsure: . Mijn ploeggenoten begrijpen het ook niet dat ik zonder lenzen speel :laugh:.
 
+4.75 en +5.50 hier. Die 5.50 is aan m'n oog waar ik eigenlijk zo goed als niks mee zie, die 4.75 aan m'n "goed" oog. Ik schrijf "goed" want ik heb astigmatisme.
Ik draag al sinds m'n 3 jaar een bril (destijds zelfs +8.50). Sinds vorig jaar een zonnebril op sterkte en wat een verademing is dat.

Ik koop mijn brillen steeds bij de opticien. Zowel ik, mijn vrouw (sinds vorig jaar) als mijn kinderen (+10 en +12) dragen een bril en we worden daar steeds zeer goed geholpen (ook bij brillen die stuk gaan/scheef staan/... bij de kinderen). Ik heb één keertje een bril gekocht bij Pearle en dat is me zéér slecht bevallen.
 
+4.75 en +5.50 hier. Die 5.50 is aan m'n oog waar ik eigenlijk zo goed als niks mee zie, die 4.75 aan m'n "goed" oog. Ik schrijf "goed" want ik heb astigmatisme.
Ik draag al sinds m'n 3 jaar een bril (destijds zelfs +8.50). Sinds vorig jaar een zonnebril op sterkte en wat een verademing is dat.

Nooit eerder een zonnebril op sterkte overwogen?

Ik heb al 10 jaar dezelfde, een Oakley 22 en ik weet niet wat die doen maar door die bril zie ik super scherp. Heb dat bij geen andere bril al gehad. En ik verslijt om de 2 jaar wel een bril, wat toch een jaar meer is dan mijn zoontje :).

Heb nu een oakley gewone bril ook, maar het glas is duidelijk niet van dezelfde kwaliteit.
 
Nooit eerder een zonnebril op sterkte overwogen?

Ik heb al 10 jaar dezelfde, een Oakley 22 en ik weet niet wat die doen maar door die bril zie ik super scherp. Heb dat bij geen andere bril al gehad. En ik verslijt om de 2 jaar wel een bril, wat toch een jaar meer is dan mijn zoontje :).

Heb nu een oakley gewone bril ook, maar het glas is duidelijk niet van dezelfde kwaliteit.
Altijd al overwogen en wou een jaartje vroeger al eentje kopen maar de hospitalisatie kwam maar tussen voor 1 bril per kalenderjaar.
Ik zet die nu redelijk vaak op om met de auto te rijden, zelfs als het niet echt "felle" zon is, omdat dat veel rustiger aanvoelt aan mijn ogen.
 
Nooit eerder een zonnebril op sterkte overwogen?
Kan ik iedereen aanraden, ik heb de mijne voor 120 euro of zo besteld bij brillen24 maar gewoon een goedkope montuur en de glazen minder verdund dan voor mijn dagbril.
maar het glas is duidelijk niet van dezelfde kwaliteit.
Ik draag al sinds mijn 10de een pearle bril, 1x eentje van Hans Anders en niets dan miserie mee gehad dus die mijd ik.
2j geleden een nieuwe bij de lokale opticien gekocht: na 6 maand teruggegaan met glazen vol krassen. "Ja, komt omdat je ze niet correct poetst". Dat was voor mij echt een WTF momentje, na 30 jaar brillen zou een bril die 50% duurder is dan mijn andere, plots "verkeerd" gepoetst worden? :unsure:
Volgende zal dus gewoon terug van pearle komen.
 
Kan ik iedereen aanraden, ik heb de mijne voor 120 euro of zo besteld bij brillen24 maar gewoon een goedkope montuur en de glazen minder verdund dan voor mijn dagbril.

Ik draag al sinds mijn 10de een pearle bril, 1x eentje van Hans Anders en niets dan miserie mee gehad dus die mijd ik.
2j geleden een nieuwe bij de lokale opticien gekocht: na 6 maand teruggegaan met glazen vol krassen. "Ja, komt omdat je ze niet correct poetst". Dat was voor mij echt een WTF momentje, na 30 jaar brillen zou een bril die 50% duurder is dan mijn andere, plots "verkeerd" gepoetst worden? :unsure:
Volgende zal dus gewoon terug van pearle komen.
Zo zie je dat ervaringen nogal kunnen verschillen eigenlijk. Nu, krassen door verkeerd te poetsen zouden kunnen, maar als je dat nog nooit hebt gehad in al die tijd lijkt het mij dat die opticien gewoon niet echt een topper is.
 
Waarschuwing voor mensen die bij Pearl klant zijn.

Even een kopie paste van mijn post in het Laserbehandeling topic:

Context: Voor een lasik oogoperatie te mogen doen, gebeuren er veel testen;
Ik droeg een bril, na de testen vroegen ze of dit wel mijn bril was. Huh? Ja, natuurlijk, waarom zou ik iemand anders zijn bril aanhebben. Bleek dat mijn bril links -1.25 en rechts -1 te zwaar gecorrigeerd werd. Meteen een verklaring voor de vele hoofdpijn erbij. Er is schade aan de linkse oogzenuw (geen impact voor de lasik procedure) hierdoor, opvolgen of dit na 1 jaar zal beteren, gelijk blijven of slechter worden. Uiteraard is mijn echte dioptrie gelaserd - voor alle duidelijkheid.
Bij deze een oproep aan iedereen die ooit bij een keten die iets met parels te maken heeft een bril hebben gekocht - ga asap langs bij een echte professionele optiek voor een meting.
 
Terug
Bovenaan