De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat bedoelde ik dus. Merci voor de uitleg!

Ik stel mezelf die vraag omdat ik moest denken aan de verzekeringen. Houden die dan ook op dezelfde manier rekening met het aantal pk's (vooral bij jonge bestuurders)? En waarom gebeuren er niet meer ongevallen nu iedereen plots toegang heeft tot veel meer pk's?

't Zijn mijn shower thoughts.
Verzekering gaat van meer uit dan enkel pk's. Ook de hoeveelheid ongevallen die gebeurde met een specifiek model etc. Dus ik denk dat dat wel mee valt.

Qua ongevallen, goh. Ik denk (showerthoughts) dat veel ongevallen gebeuren bij hoge snelheden, niet perse bij het snel optrekken. Je zou kunnen zeggen dat je met een sterkere auto sneller gaat rijden, maar ik rij over het algemeen rustiger met mijn A6 (370pk) dan met mijn Mitsubishi Lancer destijds (150pk).

Eigenlijk zou er een showerthoughts topic moeten zijn.
 
Deze zomer gaan we op reis met de auto binnen Europa (maar buiten de Benelux).
Is er een 'beste' pechbijstandsverzekering? Of is het kwestie van vergelijken wat je precies wil?
 
Een onnozele vraag (moet ook pas binnen een jaar nieuwe leasingwagen kiezen, elektrisch deze keer).

Maar... Als je zo'n elektrische wagen gaat afhalen in de garage, is die dan deftig opgeladen?
Als'k mijn diesel ging afhalen, dan kon ik meteen bij eerste tankstation stoppen omdat'k anders niet thuis geraakte.
Bij ons moeten we de Peugeots volledig opladen en ik vind dat ook maar normaal.
Diesel en benzine hangt af van welk afleveringspakket, meestal is 10L (standaardpakket)
 
Een ietwat vreemde en misschien wel 'domme' vraag.

Het valt mij op dat elektrische auto's al snel veel meer vermogen hebben dan bijvoorbeeld een benzinewagen. Maar kan je die pk's ook zo simpel gaan vergelijken? Ik kan mij inbeelden dat elektrische auto's omwille van de batterij een pak meer wegen dan een benzinewagen. Dus die extra pk's zijn misschien wel nodig?

Bij wijze van spreken: vroeger was 300 pk al eerder uitzondering terwijl dat bij de elektrische wagens niet zo speciaal meer is. Maar kan je beiden hetzelfde vergelijken? Zijn die zoveel sneller dan?

Spare me, ik ben een leek op dat gebied.
het is inderdaad moeilijk te vergelijken, het vermogen is wel hetzelfde, maar de karakteristiek is helemaal anders, vooral door het koppel vanaf 0rpm.
EV curve:
1707387907315.png


terwijl bij een ICE:
1707387929367.png


je ziet ook dat het bij een ICE niet begint bij 0 rpm, maar vanaf 800.

de reden waarom EV's vaker hoger vermogen hebben, is doordat ze vaak geselecteerd worden op het benodigt koppel. en wat maakt er PK's?
koppel & toerental.
 
Mijn achteruitkijkcamera geeft opeens geen beeld meer. Nog mensen dit voor gehad en eventueel weten wat ik zelf kan proberen? Het gaat om een Skoda Octavia combi van 2022 moest dat relevant zijn. Normaal hebben we nog garantie erop.
 
Mijn achteruitkijkcamera geeft opeens geen beeld meer. Nog mensen dit voor gehad en eventueel weten wat ik zelf kan proberen? Het gaat om een Skoda Octavia combi van 2022 moest dat relevant zijn. Normaal hebben we nog garantie erop.

Als je nog garantie hebt is het best van niets zelf te proberen.
 
Omdat het een correcte prijs was voor een Belgische wagen, ingevoerd door de verdeler. Niet voor een grijze import. Nogmaals, dat het een import was werd mij op geen enkel ogenblik voor inschrijving meegedeeld. Ik was niet op zoek naar een importwagen en had ook niet verwacht dit aan te treffen onder het 2dehandslabel van de merkgroep.
Wat versta je juist onder een grijze import?
Want garages importeren gewoon op regelmatige basis wagens uit Duitsland of markten waar er meer aanbod is. Daar is ook niks vreemd aan dat een dealer dat doet.

Ik denk dat er hier ook wat verwarring heerst. Koop je in een garage een importvoertuig dan moet je zelf niks doen. Het enige is bij de inschrijving dat uw verzekeraar moet letten dat bij E1 er drie cijfers staan, staan er 2 dan is het aanvullen met 1.
 
Laatst bewerkt:
Wat versta je juist onder een grijze import?
Want garages importeren gewoon op regelmatige basis wagens uit Duitsland of markten waar er meer aanbod is. Daar is ook niks vreemd aan dat een dealer dat doet.
Klopt, maar dat was mij ook helemaal niet duidelijk en werd ook de week na betaling en poging tot inschrijving niet echt uitgeklaard door de garage. Dat is nu wel gebeurd en alles is oké, behalve dat het gelijkvormigheidsattest nog nabesteld moest worden.
 
Sinds enkele dagen maakt de auto (Opel Insignia sport tourer 2013) een soort brommend (brrrrr) geluid aan de voorkant (links/midden) als ik rustig gas geef om sneller te gaan -niet stationair- of als ik gas los en terug stilletjes gas geef.

En wanneer de auto stationair draait en ik geef gas dan is er ook geen geluid.

Als ik het gaspedaal dieper induw en goed optrek dan hoor ik het niet. En wanneer ik aan een bepaalde snelheid blijf rijden dan is het geluid ook niet aanwezig.

Naar de garagist gaan is natuurlijk het verstandigste maar iemand een idee?
 
Bij overdracht naar een partner of kind gelden er speciale uitzonderingsregels:

Allright, dit gedaan. Nu afwachten, volgens sommige websites kan dit tot een maand duren tot de auto ingeschreven is.


Zit nu zonder auto, nu voel ik me pas afhankelijk van iemand.
Auto (dus die van mijn ouders); staat nu op de parking van de autodealer, aftellen tot ik er mee mag rijden.

Iemand ervaring met dit? Wachttijd enzo?
 
Laatst bewerkt:
Meestal rond de 50k km krijgen ze de eerste verstopping van hun zeef door de afbrokkelende riem. Daarna begint het olieverbruik door de gebrekkige smering. Tenzij ze er op voorhand bij waren. Maar dat kan je niet zeker weten.
Is de wagen particulier of kleine okkaziehandel-> wegblijven
Grote garage/merkgarage met 1j cargarant-> dan kan je het doen. Worst case steken ze een nieuwe motor in waarborg.
Mocht ik zelf zo een motor hebben-> direct nieuwe riem erop van de laatste gen(meer zo een vilten riem dan rubber) ieder onderhoud carter eraf, zijn maar een paar extra schroeven en zeef controleren/reinigen, voor de rest komt aan die motoren niets.

Heb een peugeot 5008 uit mid 2019 gekocht met 70k kilometers.
Ook die 1.2 puretech bezine motor.
2 jaar garantie incl motor/distributieriem (excl slijtage).

Opzich is dat een jaartal nadat de grootste problemen zijn geweest ?
Is het genoeg een jaarlijks onderhoud in een peugeot garage waar ze die problemen zouden moeten kennen ?
 
kinderslot, is er eigenlijk een mechanisme dat wanneer je een accident hebt het kinderslot alsnog gedeactiveerd wordt eigenlijk?
 
We gaan deze op slot gooien, omdat we merken dat vragen veel vlugger en uitgebreider beantwoord worden als ze een eigen topic krijgen, en ook véél makkelijker terug te vinden zijn. Open dus gerust een eigen topic voor je kleine vraag!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan