Het brillen topic - bril op sterkte en zonnebril

De mijne is 6j van zeiss. Dito. Maar begin het wel vervelend te vinden en ga nieuwe bestellen.
Door mijn verdunning en astigmatisme kost het wel veel (750) voor een paar glazen.
Ja, op mijn vorige begon ik het eigenlijk ook wel vervelend te vinden. Ik ga proberen van er bij deze toch wel iets meer op te letten.
750€ is nog "redelijk". Bij mijn huidige bril was het 650€ per glas (maximaal verdund, alle coatings, multifocaal en fotochromatisch). Chance dat er nog een promo was in oktober van 1 + 1 glas gratis bij Zeiss.
 
Toch wel een zeer vreemde uitspraak. Er is geen enkele reden waarom een meting door een goed opgeleide opticien minderwaardig zou zijn dan die van een oogarts.
Sterker nog iedereen is gebaat bij de meting te laten uitvoeren door een opgeleide opticien en de oogarts enkel nog in te schakelen voor hetgeen ze echt die opleiding tot oogarts gevolgd hebben, oogziektes en afwijkingen.

De toestellen die beide gebruiken zijn identiek, de methode ook.
Maar de voorwaarde is uiteraard wel dat de opticien opgeleid is. En dus geen zuivere montuurschuiver is.
Ben nu tijdje geleden voor mijn 40ste eens een volledige checkup laten doen door oogarts en dat is inderdaad gewoon een totaal ander onderzoek dan een opticien die enkel je dioptrie meet. Die meet oogdruk (pufje lucht), microscopisch onderzoek om cataract, maculadegeneratie en glaucoom te bekijken. Allez dat zal die oogarts zijn bankrekening wel spekken maar als het enkel voor dioptrie is is een gewone opticien zeker voldoende geschoold en is dan nog eens gratis.
 
Na 7j naar oogarts: ogen zijn stabiel (y)
Wel eens nieuwe glazen laten steken, staan vol met microkrassen/ zo een waas op.

Zoon mag vanaf 5j al getest worden. Zullen dat volgend jaar eens doen ( ik heb astimagtisme, en bij mij paar jaar te laat gezien ).
Wil niet dezelfde fout maken als mijn ouders.

Ze kunnen dat normaal toch al vroeger testen, niet?
Hier bij de zoon vastgesteld op 2,5 jaar. De oogtest bij kind en gezin was afwijkend. Doorgestuurd naar oogarts en daar astigmatisme vastgesteld. Wij hadden er zelf bij hem nog niets van opgemerkt.
 
Ze kunnen dat normaal toch al vroeger testen, niet?
Hier bij de zoon vastgesteld op 2,5 jaar. De oogtest bij kind en gezin was afwijkend. Doorgestuurd naar oogarts en daar astigmatisme vastgesteld. Wij hadden er zelf bij hem nog niets van opgemerkt.
Welja bij K&G was alles ok. Ga er vanuit dat de oogarts wel nog wat beter en meer test dan K&G.
Voor de moment denk ik wel dat alles ok is, want die ziet dingen waar 2 x moeten achter zoeken :crazy: wat moet het leuk zijn om alles te kunnen zien.
 
Enfin, dag 5 met de multifocale glazen en ik loop nog steeds half ongemakkelijk. Ik merk wel dat ik er goed en scherp mee zie als ik door het juiste gedeelte kijk maar maar echt gewoon ben ik het nog niet. Ik hoop dat het volledig weg is tegen de 2 weken die ze zeggen dat het kan duren.
Ook is mij opgevallen dat de verdonkerende glazen niet veel effect hebben in de auto omdat de voorruit al een UV filter heeft. Spijtig, maar als het echt nodig is heb ik nog mijn zonnebril op sterkte in de auto liggen.
2 weken ondertussen met de multifocale glazen en de gewenning is al redelijk ok. Ik ben niet meer ongemakkelijk en heb zo goed als nergens meer last van. Het enigste vervelende is dat ik wel iets meer mijn hoofd moet draaien om bepaalde dingen scherp te zien.
 
Terug
Bovenaan