Wielersport De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    51
Zou me wel sterk lijken dat de brutoleaseprijs lager ligt dan de aankoopprijs in de winkel -10%

Ik zou eerder verwachten dat je voor die fiets (+onderhoud uiteraard) een leaseprijs van 8k of meer zou moeten betalen.
Er is na afloop ook altijd nog een restbedrag van 20% (vermoed dat dit bij KBC ook zo zal zijn) dat moet voldaan worden als je de fiets wilt houden.

Mijn MTB van 6k is iets van 2200 euro / jaar aan lease (KBC)

Uiteindelijk kost hij mij 150 EUR brut per maand met jaarlijks onderhoud waarin ook cassette + ketting wordt vervangen.

Onderhoudspakket Tour maw:

cq5dam.web.2000.9999.jpeg


Geen verkeerd bedrag, maar ik krijg natuurlijk wel veel fiets in ruil. Nachtje over slapen. :smile:

Edit: gaat over deze fiets.
 
Uiteindelijk kost hij mij 150 EUR brut per maand met jaarlijks onderhoud waarin ook cassette + ketting wordt vervangen.

Onderhoudspakket Tour maw:

cq5dam.web.2000.9999.jpeg


Geen verkeerd bedrag, maar ik krijg natuurlijk wel veel fiets in ruil. Nachtje over slapen. :smile:

Edit: gaat over deze fiets.
Hoeveel was dat extra ? Want dan heb ik sowieso de bedenkingen:

1) is dat dan ook inclusief de kost van materiaal? Indien ja dan zou het mij verbazen dat ze dat vervangen met gelijkwaardig materiaal maar wel met het goedkoopste (het is KBC)

2) kettingen vervang je veel regelmatiger dan cassette.
 
Hoeveel was dat extra ? Want dan heb ik sowieso de bedenkingen:

1) is dat dan ook inclusief de kost van materiaal? Indien ja dan zou het mij verbazen dat ze dat vervangen met gelijkwaardig materiaal maar wel met het goedkoopste (het is KBC)

2) kettingen vervang je veel regelmatiger dan cassette.

Ehm, die details ken ik niet. Maar ik ga er wel van uit dat die onderdelen in zo'n onderhoudscontract zit, ja.
Heb het niet laten simuleren met een Basic-pakket - puur omdat ik wel die gemoedsrust wel wil om dat onderhoud erin te hebben.

Spreek je uit ervaring als je weet dat ze minderwaardige onderdelen gebruiken?
In dat geval kan ik het wel eens laten bekijken.


(Volgens mijn eigen berekening is dat trouwens +- 35-40 eur brut / maand verschil.)
 
Ehm, die details ken ik niet. Maar ik ga er wel van uit dat die onderdelen in zo'n onderhoudscontract zit, ja.
Heb het niet laten simuleren met een Basic-pakket - puur omdat ik wel die gemoedsrust wel wil om dat onderhoud erin te hebben.

Spreek je uit ervaring als je weet dat ze minderwaardige onderdelen gebruiken?
In dat geval kan ik het wel eens laten bekijken.


(Volgens mijn eigen berekening is dat trouwens +- 35-40 eur brut / maand verschil.)
Ik heb ervaring met de gierigheid van KBC ;)
En had eens dat verschil gehoord in prijs tussen beide, daarmee kon je heen cassette kopen dus lijkt me vreemd (of ze hebben dat nog niet door dat kan ook).

Maar gemoedsrust? Ketting en cassette vervangen is echt poepsimpel hoor
 
Een van die twee boutjes die de crank op de as klemmen. Klein beetje locktite op doen (en de zachte versie, niet de “metaal-lijm”)
Het heeft niet mogen helpen. Canyon service center krijgt het ook niet gefixt. Wel vervelend en je ziet het online wel vaker voorkomen bij Canyon fietsen met rotor cranks.
Eens horen wat ze gaan voorstellen.
 
Al nagekeken of de schroefdop van die end cap volledig in orde is? Een kleine beschadiging kan daar al miserie opleveren. Zitten er bij dat model ergens spacers tussen crank/trapas/frame?
 
Op mijn Checkpoint liggen momenteel de standaard GR1 banden van Bontrager.
Nu zoek ik voor de herfst/winter een band met wat meer profiel voor betere grip op natte ondergrond.
Maar ook wel een band die nog een beetje soepel bolt op asfalt en goede gravelstroken.

Momenteel heb ik deze op het oog:
-Pirelli Cinturato gravel M of eventueel de RC-variant, maar daar vind ik nog geen reviews van
-Hutchinson Tundra

Iemand ervaring met deze 2?

En kies ik dan best voor 40 mm of 45 mm? 45 lijkt mij de betere keuze aangezien ik regelmatig al eens een stuk mtb-parcours neem hier in de buurt. (Kempen)

 
Nu zoek ik voor de herfst/winter een band met wat meer profiel voor betere grip op natte ondergrond.
Maar ook wel een band die nog een beetje soepel bolt op asfalt en goede gravelstroken.
Je zoekt dus eigenlijk een band die alle grip heeft in de modder, bolt als een wegbandje en verfijnt door het losse grind rijdt? Ik moet u teleurstellen, die bestaat niet :).

De Cinturato M of Tundra's zijn al aardige modderbanden, goed als je tijdens de wintermaanden echt het bos in wilt én wat vettigere stukken hebt. Het slechter bollen op asfalt zal je er bij moeten nemen. Die banden gebruiken tijdens de wintermaanden en vanaf april die gr1's er terug op, lijkt me geen slechte optie.

Qua breedte zou ik bijna altijd voor de breedst mogelijke optie gaan. Betere grip, stabiliteit, comfort, lagere druk en ook op de weg minimaal verschil in rolweerstand.
 
Ik heb de Cinturato H’s, die rijden echt extreem vlot op asfalt en grind, maar de keerzijde is grip op natte stukken en al zeker modder.

Tijdens de BGGBv.2 toch een aantal keer tegen de limiet aangezeten, en echt drassig lag het niet. @Polle32 heeft de limieten van zijn banden zelfs gevoeld!

Mijn advies is ook zo breed mogelijk.
 
Al nagekeken of de schroefdop van die end cap volledig in orde is? Een kleine beschadiging kan daar al miserie opleveren. Zitten er bij dat model ergens spacers tussen crank/trapas/frame?
Ja, ik zie er niks aan. De fietsenmaker heeft hem ook helemaal nagekeken en niks vreemd gevonden.
Dit weekend gaat hij naar de fabrikant en ging hij het bekijken. Was volgens de fietsenmaker ook de logische volgende stap.
 
Ik heb de Cinturato H’s, die rijden echt extreem vlot op asfalt en grind, maar de keerzijde is grip op natte stukken en al zeker modder.

Tijdens de BGGBv.2 toch een aantal keer tegen de limiet aangezeten, en echt drassig lag het niet. @Polle32 heeft de limieten van zijn banden zelfs gevoeld!

Mijn advies is ook zo breed mogelijk.
Leugens! Pure sensatie, speculatie en zwartmakerij!


Nee, klopt. Ik heb de grond even van dichtbij gezien met dank aan een modderige put in een grasspoor, uitgeschoven op de schuine kant. Ik rij met Vredestein Aventura's in 44mm.
 
Afgelopen weekend met mijn venture 50 banden was het ook op het limietje (zeker bergaf). Een WTB Raddler is wel vrij grippy en rolt toch nog redelijk snel op harde ondergronden
 
Terug
Bovenaan