De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
Wat flashes van het begin inderdaad. Ik dacht ook even dat ze die volledig opnieuw gingen tonen. Parcours trekt gelijk op niet? Meer dan de helft asfalt en de rest wat jaagpad achtige stroken lijkt het op het eerste gezicht
Is dat niet de essentie van gravellen?
Als je eerlijk bent valt daar qua parcours geen bal te beleven, maar is het gewoon even rustig gaan fietsen in de natuur. Waar overigens niets mis mee is. Maar het is een andere ingesteldheid dan te gaan fietsen voor het uitdagende parcours.

Op technische stroken komt zo'n fiets gewoon veel te kort en is het meer behelpen dan vlot door de techniciteit heen gaan.
 
Dat is idd de essentie van gravel rijden, en komt ook terug in de benaming van de 'unbound': lekker toeren, zonder gebonden te zijn aan glad asfalt of technische downhill parcours. Zien waar de fiets (en de benen) je brengt...
Daarom dat er ook zoveel kritiek kwam op het eerste NK gravel waar ze x aantal keer hetzelfde rondje moesten afleggen. Dat staat haaks op wat 'de scene' als gravel ziet...
 
Laatst bewerkt:
Daarom dat er ook zoveel kritiek kwam op het eerste NK gravel waar ze x aantal keer hetzelfde rondje moesten afleggen. Dat staakt haaks op wat 'de scene' als gravel ziet...
Dat is ook wat het gevoel wat ik had bij het WK eigenlijk.


Gravelen is toch meer op avontuur gaan, en genieten van de natuur. Heeft eigenlijk niks met racen te maken.
 
Gravelen is toch meer op avontuur gaan, en genieten van de natuur. Heeft eigenlijk niks met racen te maken.
Volgens mij zeiden ze dat midden de jaren 90 ook over MTB.

Als de sport evolueert en de belangen nemen toe dan krijg je sowieso dat het fungehalte naar beneden gaat.
Dit jaar had je in de Amerikaanse races toch ook de "rel" rond de opzetstuurtjes. Diene Jasper Ockeloen won daar een race met zo'n op maat gemaakt aero opzetstuur dat duizenden euro's kost. No rules!!!! Tot als er iemand met zo'n stuurtje opdaagt, dan moeten er regels komen :)

Screenshot-2022-10-09-at-21-34-38-quote-the-only-constant-in-life-is-change-heraclitus-85-15-04-jpg.png
 
Ik zie toch liever wat meer heroïsche toestanden van renners die de weg kwijt zijn, staan te sukkelen met plugs omdat ze lek staan en de melk er uit spuit, niet weten hoeveel voorsprong ze hebben (of achterstand), ...
 
Op Unbound, het officieuze wk gravel zie je toch minder pure wegrenners in de top van het klassement
Omdat niemand de oceaan wil oversteken voor 1 compleet overroepen event?
De fiets scene in Amerika is gewoon zwaar overroepen. Het is een grote niche en de mensen die het doen, doen veelal of ze deel uitmaken van een circus. Zie naar die verslagen van veldrijden in de VS elk jaar. Of de criterium scene die men de laatste via Legion of LA probeert te pushen, ook dat is een lege doos.

Tis niet omdat Daniel Oss, daar met zware jetlag en zonder ambitie, voor zijn sponsor even een Gravel event rijdt in de VS dat dat plots een referentie is.
Volgens mij zeiden ze dat midden de jaren 90 ook over MTB.

Als de sport evolueert en de belangen nemen toe dan krijg je sowieso dat het fungehalte naar beneden gaat.
Dit jaar had je in de Amerikaanse races toch ook de "rel" rond de opzetstuurtjes. Diene Jasper Ockeloen won daar een race met zo'n op maat gemaakt aero opzetstuur dat duizenden euro's kost. No rules!!!! Tot als er iemand met zo'n stuurtje opdaagt, dan moeten er regels komen :)

Screenshot-2022-10-09-at-21-34-38-quote-the-only-constant-in-life-is-change-heraclitus-85-15-04-jpg.png
Compleet niet akkoord met "fungehalte" dat zogezegd zou dalen. Hoe exact? Voor een amateur maakt dit allemaal geen lap verschil. Wat voor impact heeft zo´n UCI Gravel event voor mij? Niks...

En als prof, imo: ze moeten niet zeiken. Ofwel race je ofwel rijdt je voor de fun. Weet je wat het probleem is? Hun fun verdwijnt op het moment dat betere renners zich komen moeien, want ze winnen nu niet meer. Flauw excuus. Zie inderdaad heel dat opzetstuur drama. Geen regels! Tot het moment dat het niet in een kraam past, dan gaan we toch dingen verbieden... dat is gedrag dat je van een kleuter van 3 verwacht.
 
Who knew, we zijn bijna allemaal mis...

5 aankooptips:​

  1. Kies een stalen frame
  2. Ga voor een betrouwbare afmontage
  3. Neem hydraulische schijfremmen
  4. Laat 45-mm-banden opleggen, liefst tubeless
  5. Maak voldoende testritjes

 

5 aankooptips:​

  1. Kies een stalen frame ✅
  2. Ga voor een betrouwbare afmontage ✅ GRX 1X - kan het betrouwbaarder?
  3. Neem hydraulische schijfremmen ✅ Uiteraardo
  4. Laat 45-mm-banden opleggen, liefst tubeless ✅ 45mm Pirelli Cinturato, Tubeless
  5. Maak voldoende testritjes 🚫 0 om precies te zijn - nadeel van een quasi uniek frame
 
Who knew, we zijn bijna allemaal mis...

Also: ga voor 45mm banden... letterlijk alle Pro's gisteren: hold my beer! :unsure:

Wat is daar de insteek van? Duurzaamheid of beter bestand tegen echt ruig terrein of beginners niet meteen op kosten jagen?
Comfortabeler dan staal, robuster dan carbon... for what it's worth.
 
Wat is daar de insteek van? Duurzaamheid of beter bestand tegen echt ruig terrein of beginners niet meteen op kosten jagen?
Staal is (veel) duurder dan aluminum en in veel gevallen ook duurder dan carbon. Een complete stalen fiets onder de 2K wordt toch behoorlijk moeilijk als je een beetje afmontage wil. Budget is dus zeker niet de reden.

Het is echter veel comfortabeler dan aluminium (ook al is dat verschil op 45mm @ 2 bar ook niet zo groot meer), veel duurzamer (nauwelijks metaalmoeheid, het is ook te lassen) én het is cool. Dunne buisjes met dikke banden. Of dunnen buisjes met 60mm carbon jetsers eronder. Woopzaaaa
 
Staal is (veel) duurder dan aluminum en in veel gevallen ook duurder dan carbon. Een complete stalen fiets onder de 2K wordt toch behoorlijk moeilijk als je een beetje afmontage wil. Budget is dus zeker niet de reden.

Het is echter veel comfortabeler dan aluminium (ook al is dat verschil op 45mm @ 2 bar ook niet zo groot meer), veel duurzamer (nauwelijks metaalmoeheid, het is ook te lassen) én het is cool. Dunne buisjes met dikke banden. Of dunnen buisjes met 60mm carbon jetsers eronder. Woopzaaaa

En wat dan met het gewicht? Moet toch aanzienlijk zwaarder zijn, is dat dan geen stevig nadeel of irrelevant voor de liefhebber?

ik speel hier gewoon als niet kenner wat advocaat van duivel hoor...
 
Staal is (veel) duurder dan aluminum en in veel gevallen ook duurder dan carbon. Een complete stalen fiets onder de 2K wordt toch behoorlijk moeilijk als je een beetje afmontage wil. Budget is dus zeker niet de reden.

Het is echter veel comfortabeler dan aluminium (ook al is dat verschil op 45mm @ 2 bar ook niet zo groot meer), veel duurzamer (nauwelijks metaalmoeheid, het is ook te lassen) én het is cool. Dunne buisjes met dikke banden. Of dunnen buisjes met 60mm carbon jetsers eronder. Woopzaaaa
Jup, dat is de way to go: een stalen frame voor de duurzaamheid van het materiaal maar dan met carbonnen wielen rijden. Makes sense :crazy:
 
Vanuit enkel duurzaamheid inderdaad niet, maar qua comfort en rijgedrag toch wel een winnaar?
Het ging het eerder over het feit dat het artikel het volgende zegt:
“Kies sowieso voor een stalen frame, dat is veel comfortabeler dan aluminium en robuuster dan carbon. Titanium kan ook, maar is wel een stuk duurder."

"Een gravelbike is trouwens ook erg geschikt voor bikepacking vakanties en dan is een stevig frame noodzakelijk."
Dus stalen frame over een carbon frame nemen voor duurzaamheid en dan carbonnen wielen steken... kind of defeats the purpose. :tongue:
 
Terug
Bovenaan