Wielersport De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
We zitten soms te lachen met het veldrijden maar hier spreken we over een rondje van 27km en die gasten zitten heelder pelotons te dubbelen :laugh:
 
We zitten soms te lachen met het veldrijden maar hier spreken we over een rondje van 27km en die gasten zitten heelder pelotons te dubbelen :laugh:
Zijn dat allemaal profs? Of kon je als toerist daar ook starten? Want Odeyn was daar ook maar weet niet of dat voor nog andere wedstrijd was
 
Bestaat dat überhaupt een gravel only prof? De meeste zullen toch via de weg, CX of MTB in het gravel circuit terecht komen?
 
Zijn dat allemaal profs? Of kon je als toerist daar ook starten? Want Odeyn was daar ook maar weet niet of dat voor nog andere wedstrijd was

Denk het niet. Bij het WK in België kan iedereen ook deelnemen zolang je 5 buitenlandse uci gravel wedstrijden mee gedaan hebt geloof ik.
 
Zijn dat allemaal profs? Of kon je als toerist daar ook starten? Want Odeyn was daar ook maar weet niet of dat voor nog andere wedstrijd was
Je had een koers voor profs en eentje voor amateurs, de amateurs deden 1 rondje minder. Ik neem aan dat die samen vertrokken zijn en de eerste amateur kreeg dan ook een trui? Vandaar dat er zoveel volk tussen reed.
 
Het parcours was toch ook niet veel soeps. Voor het wk gravel te zijn toch.
Het gros reed met een wegfiets...

Ik heb wat flarden gezien, Vermeersch verdiend gewonnen lijkt me. Het is allemaal nog nieuw en dus moet er nog wat tactiek gesmeed worden.
Maar een wedstrijd zoals deze hoort wel zonder oortjes gereden te worden. Ik hoop dat dit verder evolueert alvast en we echt mannen gaan krijgen die zich hierop gaan toeleggen.
Nu is het toch een beetje wegprofs die ze op een wegfiets zetten met brede banden, en die zijn competitief omdat ze in staat zijn veel vermogen te trappen.
 
Zou wel tof zijn voor meer te professionaliseren, denk dat er wel iets inzit in dat gravelwielrennen. Als je dat eventueel fusioneert met wat andere off road cycling zaken kan je er een olympische discipline van maken (veldrijden en snowbiking).
 
De echte gravelprofs genre Slik en Havik zijn hier wel afgedroogd door de wegrenners… dat zie je in het veldrijden toch niet snel gebeuren op een wk… dus ik vrees dat het parcours echt niet selectief genoeg was voor een offroad wedstrijd (vdp en Gianni zijn crossers dus die zouden altijd meedoen, maar voor de rest zouden er toch wel meer offroaders in die top10 mogen staan op een gravel wk…)
Op Unbound, het officieuze wk gravel zie je toch minder pure wegrenners in de top van het klassement
 
De echte gravelprofs genre Slik en Havik zijn hier wel afgedroogd door de wegrenners… dat zie je in het veldrijden toch niet snel gebeuren op een wk… dus ik vrees dat het parcours echt niet selectief genoeg was voor een offroad wedstrijd (vdp en Gianni zijn crossers dus die zouden altijd meedoen, maar voor de rest zouden er toch wel meer offroaders in die top10 mogen staan op een gravel wk…)
Op Unbound, het officieuze wk gravel zie je toch minder pure wegrenners in de top van het klassement

De huidige gravelscene is één van profs op pensioen en renners die het niet gemaakt hebben op de weg, daar hoeven we niet flauw over te doen. Als Ten Dam stopt met koersen en voorbij zijn 40e nog gravelraces gaat winnen zegt dat al veel. Organiseer dit WK op een vlakte in Kansas en de WT profs rijden mannen als Slik en Havik ook choco. Iserbyt denkt ook ieder jaar dat hij de beste crosser is, tot er betere mee komen doen.

Als je berichten leest over Unbound en andere grote gravelraces dan hangt daar toch ook wel meer kak aan als nodig. Al eens beelden gezien van de finish van zo'n races? Er staat geen kat, nog een geluk dat renners wat entourage bij hebben.

Als ze bij de UCI slim zijn dan zorgen ze voor een kalender waar mannen zoals VDP hun klassieke doelen (voorjaarskoersen, Tour en WK) kunnen mixen met gravelraces. Koersen als de Elfstedenronde, GP Impanis, Antwerp Port Epic. Leuk dat ze er zijn maar ik denk dat sponsors en iemand als een VDP dan liever een gravelrace in het Zoniënwoud rijden.
Ik ben nu al benieuwd naar dat WK Gravel 2024. Geef het nog 2 jaar om te groeien, het publiek zal op de afspraak zijn en tegen dan ook de renners.
 
De huidige gravelscene is één van profs op pensioen en renners die het niet gemaakt hebben op de weg, daar hoeven we niet flauw over te doen. Als Ten Dam stopt met koersen en voorbij zijn 40e nog gravelraces gaat winnen zegt dat al veel. Organiseer dit WK op een vlakte in Kansas en de WT profs rijden mannen als Slik en Havik ook choco. Iserbyt denkt ook ieder jaar dat hij de beste crosser is, tot er betere mee komen doen.

Als je berichten leest over Unbound en andere grote gravelraces dan hangt daar toch ook wel meer kak aan als nodig. Al eens beelden gezien van de finish van zo'n races? Er staat geen kat, nog een geluk dat renners wat entourage bij hebben.

Als ze bij de UCI slim zijn dan zorgen ze voor een kalender waar mannen zoals VDP hun klassieke doelen (voorjaarskoersen, Tour en WK) kunnen mixen met gravelraces. Koersen als de Elfstedenronde, GP Impanis, Antwerp Port Epic. Leuk dat ze er zijn maar ik denk dat sponsors en iemand als een VDP dan liever een gravelrace in het Zoniënwoud rijden.
Ik ben nu al benieuwd naar dat WK Gravel 2024. Geef het nog 2 jaar om te groeien, het publiek zal op de afspraak zijn en tegen dan ook de renners.
Deels akkoord, maar ook weer niet…. Oss kwam er bijvoorbeeld niet aan te pas in de US gravel races… als je Ten Dam een beetje volgt weet je dat die nu gerichter en beter traint dan in zn laatste profjaren… op een zwaarder parcours met meer offroad, zwaar gravel, technische afdalingen, rivercrossings etc… hadden we hier wel een andere wedstrijd en uitslag gezien denk ik…zoals gezegd, vdp, vermeersch, stybar, de mannen met een offroad achtergrond zouden zeker meedoen.. maar anderen…
afstand is ook tekort vind ik, mag gerust wat meer endurance zijn, zoals de gravelwedstrijden in USA.
Parcours was gewoon zwaar kut… de Strade Bianchi heeft meer technische passages dan dit…
 
Terug
Bovenaan